Færdselsregler.
Fra : TC

Dato : 11-11-01 00:55

Jeg blev stillet et fornuftigt spørgsmål i dag!

Hvad siger loven om det at styre hesten i andet end bid?
Altså hvad med bosal, sidepull, PalBitLess, natural hackamore/rebgrimer osv,
er de lovlige i trafikken?

Hvad med trafiksikkerhed?
Hvor trafiksikker skal en hest være, før den må komme ud i trafikken? Et
eller andet sted skal den jo lære det?

(Opfølgning til news:dk.fritid.dyr.hest)

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-11-01 03:17

"TC" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> wrote in message
> [...]

> eller andet sted skal den jo lære det?
>
> (Opfølgning til news:dk.fritid.dyr.hest)

HEj.
Jeg kan ikke lige svare dig på det med bidene. Men det at lade en hest lære
sig at trafikken ikke er farlig kan gøres på mange andre måder, end ved at
hive den med ud til nærmeste trafikerede vej. Du kan jo se om du ikke lige
kan overtale en med en bil (hvis du ikke selv har en) til at køre sig en tur
på marken hvor hesten står. Man skal ikke lige være så bange for at få buler
eller riper i lakken, for har hesten aldrig været i nærheden af sådanne
mærkelige dingester, så er det muligvis ressultatet af det første møde
mellem bil og hest.
Det man nok helst skal gøre først, er at lade bilen stå der, så hesten selv
kan få lov at undersøge den, i sit eget tempo. Dernæst kan man så starte
bilen, men stadig uden at begynde at køre rundt i den. Osv...... Det er ikke
gjort på en eftermiddag, og man skal beregne god tid, da man ellers
risikerer at ende op med stik modsatte resultat, end hensigten var. Husk
lige at hesten også skal blive vandt til at høre både høj musik og hornet på
bilen, for der findes jo dessværre nogle dumme folk som ikke lige har
forstået det der med at heste altså er flugtdyr og bliver bange for noget
som kommer uventet.
Når man så har prøvet samme prosedyre med flere forskellige biler, så hesten
forstår at det egentlig er det samme alt sammen, så er den parat til at
komme ud på vejene.
Håber at dette kunne være til en lille hjælp.
Hilsen Ditte

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-11-01 09:12

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote:

>Det man nok helst skal gøre først, er at lade bilen stå der, så hesten selv
>kan få lov at undersøge den, i sit eget tempo. Dernæst kan man så starte

Man skal heller ikke her være bange for ridser/buler. Gjorde det samme
med en helt ny traktor. Nu har traktoren ridser over det hele, idet en
blev grundigt undersøgt.

Men rådet virker fint. Der er ingen heste der senere har været bange
for traktoren og flytter sig nødigt. End ikke når jeg bruger hornet.

Så: Brug en gammel bil )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : TC

Dato : 11-11-01 11:50

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

Jeg er bange for, at mit spørgsmål er blevet misforstået.
Jeg har ingen problemer med ikke trafiksikre heste (deres ene fold er langs
en trafikeret vej).

Jeg blev blot spurgt om hvordan lovgivningen var, på de førnævnte punkter.

Er der nogen der kender svaret?

TC

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-11-01 11:56

In article <3bee56a3$0$25378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, TC wrote:

[klip]

> [...]
> en trafikeret vej).
>
> Jeg blev blot spurgt om hvordan lovgivningen var, på de førnævnte punkter.

Som "Peter grauslund??" skrev, så får du nok mere ud af at
diskutionen bliver di dk.videnskab.jura, de har nok mere juridisk
viden end langt de fleste af os.
Jeg mener dog ikke nogen sinde at have hørt at der blev stillet
krav til hvad du skulle føre din hest under, andet end at du ikke
må føre hest beruset, og heller ikke imens du taler i telefon, med
mindre denne er håndfri.
Jeg vil mene at sålænge hesten er styrbar og under din kontrol så
er det lige meget hvilket udstyr du bruger til at føre hesten med.
Men for mere præcisering, så er du nok tvunget til at bruge
dk.videnskab.jura

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-11-01 10:21

> [...]
>
> Hvad siger loven om det at styre hesten i andet end bid?
> Altså hvad med bosal, sidepull, PalBitLess, natural hackamore/rebgrimer

1) Jeg aner ikke, hvad du taler om.

2) Hvis du vil have en juridisk debat om emnet, så foregår det i
dk.videnskab.jura.

Så kan vi få spørgsmålet igen? Og hvad er problemet egentlig?

På forhånd tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Heidi Rasmussen

Dato : 11-11-01 17:00

TC <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bedc151$0$25391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvad siger loven om det at styre hesten i andet end bid?
> Altså hvad med bosal, sidepull, PalBitLess, natural hackamore/rebgrimer

Ja de er fuldt ud lovlige i trafikken, under forudsætning at du kan
kontrollere din hest optimalt.
Uanset hvilke type bid/hovedtøj/grime du har på hesten, er det eneste krav
der er til færdsel med hest at det skal kunne ske på en forsvarlig måde.

Hvad med trafiksikkerhed?
> Hvor trafiksikker skal en hest være, før den må komme ud i trafikken? Et
> eller andet sted skal den jo lære det?

Du må gerne tage din hest med i trafikken for at afprøve dens
trafiksikkerhed (ja den skal jo lære det på vejene også), dog skal du være
opmærksom på at du har så meget kontrol over hesten at den ikke bakker ud
eller direkte hopper ud foran biler eller andre køretøjer.
Du kan evt. trække med den i trafikken først, det har jeg selv gjort med
helt unge heste som skulle vænnes til trafik, med meget godt resultat(med en
god potion tålmodighed dog)

Held og lykke med det.

-Heidi