Clustersize på HD
Fra : Søren Gemmer

Dato : 10-11-01 23:30

Det er velkendt fænomen at store clusterstørrelser 32kb/64kb giver høj
ydelse, når man arbejder med store datamængder; eksempelvis lydfiler.
(Dataene er nemmere at lokalisere på drevet.) Dette giver dog et stor spild
af plads, hvis man har mange små filer.
Mit spørgsmål er så: Er det den eneste bivirkning ved store clusters? Fordi
så kan man jo hvis man er storsindet nok, køre ikke alene sit datadrev med
store clustre, men også sit OS-drev og derved udnytte den forøgede ydelse,
det giver?
Eller hvad?

Mange hilsner
Søren Gemmer

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 11-11-01 04:04

> [...]
> store clustre, men også sit OS-drev og derved udnytte den forøgede ydelse,

Ingen bivirkninger, kan hastighedsforøgelse.
Prøv at skrive følgende i DOS: dir /s /v. Den forøgelse af hastighed, vil du
garanteret gerne bytte med den smule du sparer i HD plads, og især til den
ringe sum en større HD koster.

--

Mv. Flemming Nielsen