sendmail: domainaliases
Fra : Christian Bjerre

Dato : 10-11-01 20:11

Jeg modtager mail på min maskine for flere domains og har ikke tænkt i
domains før, da jeg bare lader sendmail fordele posten.
- dvs chris@domain1 og chris@domain2 ryger til brugeren chris, da sendmail
er konfigureret til at være ligeglad med domæner.

Nu vil jeg dog gerne have min alias fil til indeholde domain informationer.

Har prøvet at taste følgende uden held.

chris@domain1.dk: chris
chris@domain2.dk: chris

www:/etc# newaliases
/etc/mail/aliases: line 25: chris@domain2.dk... Warning: duplicate alias
name bad
/etc/mail/aliases: 20 aliases, longest 161 bytes, 396 bytes total

Søgte derefter på nettet og fandt:
"
Create the virtual user table. This is explained in detail in section
19.6.28 of the sendmail book; an overview is given here. The table is a
database that maps virtual addresses into real addresses. You create a text
file where each line has a key/value pair, separated by a TAB. For example:

joe@yourdomain.com jschmoe
jane@yourdomain.com jdoe@othercompany.com
@yourdomain.com jschmoe
"

men hvor f..... laver jeg den usertable, hvis ikke i /etc/aliases ?
- lave en grep virtual i /etc/mail/ uden resultat

// chris

ps, jeg kører med sendmail ver. 8.9.3-23

Fra : Kim Petersen

Dato : 10-11-01 23:43

"Christian Bjerre" <no@spam.com> writes:

> men hvor f..... laver jeg den usertable, hvis ikke i /etc/aliases ?
> - lave en grep virtual i /etc/mail/ uden resultat

/etc/aliases er "user" aliases som du ganske rigtigt har fundet ud af...

/etc/mail/virtusertable (eller hvor den nu ligger) er til det nummer som
du vil lave... formatet for denne er som du ganske rigtigt har fundet...

Gør følgende:
1) check at dine domæner er oprettet i /etc/sendmail.cw -
eller for nye RH versioner i /etc/mail/local-host-names.
2) opret dine aliases i /etc/mail/virtusertable [du kender formatet].
3) lav virtusertable.db:
* makemap hash /etc/mail/virtusertable >/etc/mail/virtusertable.db
4) reload/restart sendmail

punkt 2-4 skal gentages hver gang du retter i virtusertable, punkt 1 og 4
hver gang du adderer domæner.

Note: virtusertable bliver checket først - dernæst aliases - så det er
stadigt muligt at referere til et alias i virtusertable.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Thomas

Dato : 11-11-01 01:58

Må jeg anbefale: http://www.sendmail.org/virtual-hosting.html

> ps, jeg kører med sendmail ver. 8.9.3-23

Så er det da på høje tid at opgradere...

--
Don't waste space