hvad er ...? (NEWBIE)
Fra : KeNzO

Dato : 10-11-01 15:50

Hvad er gcc ??

Bruger mandrake 8.1

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-11-01 15:51

"KeNzO" <wappa@c.dk> writes:

> Hvad er gcc ??

gcc er en C-oversætter.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-11-01 15:52

>>>>> "KeNzO" == KeNzO <wappa@c.dk> writes:

KeNzO> Hvad er gcc ??

man gcc:

NAME
gcc, g++ - GNU project C and C++ Compiler (gcc-2.95)

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : KeNzO

Dato : 10-11-01 16:01

Hvad er det til??
Hvordan kan den bruges?
Eller hvad bliver det brugt til ??
Kan man op/nedgradere det ??
Og hvad er formålet med gcc?

Har et problem med at installere en vcd/dvd afspiller skriver noget om
gcc.... som jeg ikke liiige kan tackle.

findes der hjemmesider for newbie som mig (tips & tricks) ??

Please help a newbie

Fra : Mickey

Dato : 10-11-01 16:04

"KeNzO" <wappa@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det til??

at kompile progammer

> Hvordan kan den bruges?

oftest bruges den i forbindelse med "make" (når man skal installere
programmer)

> Kan man op/nedgradere det ??

ja

> Og hvad er formålet med gcc?

at kunne oversætte C(++) kode

> Har et problem med at installere en vcd/dvd afspiller skriver noget om
> gcc.... som jeg ikke liiige kan tackle.

prøv at skrive fejlmedelelsen her

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 12-11-01 10:31

> Har et problem med at installere en vcd/dvd afspiller skriver noget om
> gcc.... som jeg ikke liiige kan tackle.

Hvis det drejer sig om mplayer, og du bruger RedHat 7.2, så skal du
nedgradere din gcc til 2.95 eller installere gcc3 (kan godt køre sammen
med gcc2.x). Hvis du vælger at installere gcc3 skal du skrive:

../configure -cc=gcc3

i stedet for ./configure. Under alle omstændigheder er det en god ide at
nedgradere til 2.95. Det er endnu aldrig lykkedes mig at kompilere en
kerne (hvilket du utvivlsomt vil komme til på et tidspunkt) der kan
boote med gcc 2.96+.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : KeNzO

Dato : 12-11-01 15:28

Hvordan finder jeg så ud af hvilket gcc version jeg har ??

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 12-11-01 16:40

"KeNzO" <wappa@c.dk> writes:

> Hvordan finder jeg så ud af hvilket gcc version jeg har ??

gcc --version

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : KeNzO

Dato : 12-11-01 23:02

ok takker for oplysning

Fra : supermand

Dato : 12-11-01 23:08

"KeNzO" <wappa@c.dk> mumlede noget i

> ok takker for oplysning

Kære KeNzO. Jeg ville være utroligt glad hvis du ville være så rar at tage
dig tid til at læse http://www.usenet.dk/netikette/quote.html - det ville
spare gentagen irritation fra min (og nok osse andres) side.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-11-01 18:47

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> writes:

> [...]
> nedgradere til 2.95. Det er endnu aldrig lykkedes mig at kompilere en
> kerne (hvilket du utvivlsomt vil komme til på et tidspunkt) der kan

Hmm, jeg har nu compilet adskillige linux kerner med den gcc 2.96 der
følger med RedHat 7.1.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 15-11-01 19:08

Jacob Atzen <jacob_a@spamos.dk> writes:

> Hmm, jeg har nu compilet adskillige linux kerner med den gcc 2.96 der
> følger med RedHat 7.1.

Det er vist et problem hvis man vil kompilere 2.2 kerner, men som sagt
så kompilerer den fint 2.4 kerner.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-11-01 22:09

Christian Hemmingsen wrote:

> Det er vist et problem hvis man vil kompilere 2.2 kerner, men som sagt
> så kompilerer den fint 2.4 kerner.

Det er vist rettet i de senere 2.2-kerner. Det var svjh faktisk kernen,
der ikke overholdt strikst korrekt C syntaks.

Iøvrigt fungerer de senere gcc 2.96 udgaver fint - den fra RedHat 7.0
gjorde til gengæld _ikke_

Men det har vist især i mplayer-tilfældet vist udviklet sig til en
regulær religionskrig...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Hidden DOS secret:

Fra : Klaus Pedersen

Dato : 10-11-01 18:22

"KeNzO" <wappa@c.dk> wrote in message
> Hvad er gcc ??

Tror du (og vi andre ville have stor glæde af at pløje dig igennem
http://www.sslug.dk/linuxbog - bare lige for at stoppe de mest pinlige
spørgsmål i optrækket

/Klaus

Fra : KeNzO