Et par spørgsmål til ny maskine
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-11-01 11:23

Nu er jeg snart så vidt!
I guder, hvor der mange ubsvarede spørgsmål, når man vælger at opbygge en
maskine ud fra et defineret behov frem for bare at pege den hurtigste CPU
ud, man vil ofre penge på.
Ret beset klarer jeg mig fint med min gamle 450 Mhz K6/2, da jeg ikke gamer
noget videre, men jeg har valgt at bygge en maskine, der bare skal kunne det
der med Div-X encoding, videograbbing og capture fra Tv/sat.

Konstellation ser nu således ud:

CPU'er: 2 stk. AMD Palomino MP 1600+ (1800+, hvis priserne falder indenfor
de næste 2-3 uger) Pris 3798.- hos SHG
MoBo: Tiger MP S2460, Dual Athlon, >1500 Mhz, DDR,SocketA, Pris 2799.- hos
SHG
Ram: 4x 256 Mb Reg. ECC DDR PC2100 Crusial fra Crusial UK. Pris: 1382.-
Harddiske: 2 stk. Barracuda IV 40 GB 2048KB / 9ms / 7200RPM / IDE100
Pris 2238.- Hos SHG
Senere skal diskene udbygges med en ekstra Barracuda disk Pris 1119.- Hos
SHG og et Promise Fast Track Raid 100 Kit PCI Pris 1095.- hos SHG (en
systemdisk + 2 i RAID 0)
Kabinet: Antec Maxitower, SX1140B SOHO File Server /400W Pris 1599.- hos
SHG
Grafikkort: ATI Radeon 8500 AIW Endnu ikke prissat
Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy Player Retail Pris 915.- hos
SHG
DVDdrev: Toshiba DVD x16 / CD x48, M1612 Pris 729.- hos B.J.-Trading
Cd-brænder. Plextor PlexWriter PX-W241040TA Internal Retail Pris 1463.-
hos B.J.-trading
Diskettedrev: Sony Pris 148.- hos SHG
Tastatur og mus: Logitech Cordless Desktop Optical 2001 Pris 995.- hos
Multimedia-Experten A/S
Højttalere: Altec Lansing ATP 5 eller Logitech SoundMan Xtrusio DSR100 Pris
< 1300.-
Er der nogen, der har et andet godt bud på højttalere 4+1 el. 5+1 Skal være
gode til DVD og Mp3.

Det bliver inte billigt: 17366.- og så venter vi stadig på prisen på ATI
Radeon 8500 AIW.
Af en eller anden grund tror jeg, at SHG-gutterne bliver lidt glade for mig,
når jeg skal af sted for at bruge penge
Et godt gæt bliver på den forkerte side af 20.000.- for hele maskinen

Har jeg glemt noget?
Er der andre spændende Motherboards, jeg bør overveje i stedet for Tyan
Tiger? (En lille fugl har vist sunget noget om Asus skulle være på vej med
noget)
Snyder jeg mig selv ved ikke at bruge XP1800+ istedet for MP1600+
processorer?
Bør jeg vælge Platinum eller Platinum EX i stedet for Player lydkortet?
Hvilke højttalere bør jeg kigge nærmere på? Pris <1300.-

Køling af CPU'er bliver hjemmebygget Vandkøling med vandkølehoveder af
kobber alá DangerDen Maze1, blot forbedret med køleribber over CPU-kerne.
Køleren bliver radiatoren fra en bil og en 120 mm Pabst 12V@7V.
Årsagen til vandkølingen er ikke hårdhændet OC, men et krav om absolut
støjsvaghed. (Skidtet skal stå i et soveværelse)
Kabinettet skal måske ha en ekstra 120 mm Pabst blæser i fronten til at
blæse ind i kabinettet.

Herlige hilsner

Jesper Nielsen

DEAR RECEIVER,

You have just received a Taliban virus. Since we are not so
technologically advanced in Afghanistan, this is a MANUAL virus.
Please delete all the files on your hard disk yourself and send this
mail to everyone you know.

Thank you very much for helping me.
Abdullah
Taliban Hacker

Fra : Gimmer

Dato : 10-11-01 16:22

Det lyder som en gansek fornuftig maskien, men hvorfor ECC ram!
det "funker" efter test ikke særligt meget bedre en almindelige ram, og køre
til og med langsomere!
ken ikke lige finde testen, men skal nok vende til bage!

vh Gimmer

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-11-01 16:37

"Gimmer" <gimmer@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køre
> til og med langsomere!
> ken ikke lige finde testen, men skal nok vende til bage!

Det skyldes, at på dualmaskiner, i hvert fald på Tyan Tiger mobo,
skal der bruges reg. ECCram, hvis jeg vil have mere end 2 slots fyldt!
Det er i hvert fald, hvad jeg har læst mig til på:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1537&p=3

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-11-01 21:18

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal der bruges reg. ECCram, hvis jeg vil have mere end 2 slots fyldt!
> Det er i hvert fald, hvad jeg har læst mig til på:
Crucial reg. ECC DDR PC2100 ram er heller ikke dyrere end andre
DDRramfabrikater, hvis man køber direkte hos www.Crucial.com/uk 345,50
kroner pr 256 Mb ved køb af 4 stænger.
Jeg tror minsanten, jeg køber dem nu, inden de stiger i pris

Best regards

Jesper