Sløvt system - gode idéer/forslag søges
Fra : DadsToy

Dato : 10-11-01 11:29

Jeg kører ufatteligt langsom på mit system. Mine harddiske kører konstant :(

Konfiguration med Win2000:
IBM 22GXP 13,5GB (Kopierer filer med ca.1,04mb/s)
Quantum Fireball ST3,2 (Kopierer filer med ca. 1,26mb/s)
Asus A7V
Duron 700
256mb ram
+ div

Somme tider arbejder systemet (Ufrivilligt fra min side) i 2-3 minutter hvor
jeg faktisk slet ikke kan komme i kontakt med pc'en.
Der er sat et rigtigt kabel på til ATA66 (IBM'en) og der er ikke andet
tilsluttet dette kabel.
I w2k "Egenskaber for x IDE kanal" står diskene til "Ultra DMA tilstand".
VIA 4in1 drivere er også installeret men der er ingen forskel fra før de
blev
installeret.

Jeg har prøvet at geninstallere w2k på en nyformateret disk men ingen
forskel (Næsten det samme da jeg brugte Win98)

Plz help! Det er meget frustrende når diskene holder så meget på resten af
systemet. 650 mb tager faktisk 11 minutter at kopiere fra et sted til et
andet.

--
Best regards
Dads Toy

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 11-11-01 12:54

In article <3bed0133$0$261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
dadstoyREM@mail.flashmail.com says...
> [...]
> systemet. 650 mb tager faktisk 11 minutter at kopiere fra et sted til et

Du kan evt. prøve at slå "indexing service" fra (under services). Hvis du har
Office installeret kan du prøve at slå dens "hurtig søgning" fra

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : DadsToy

Dato : 11-11-01 14:44

> Du kan evt. prøve at slå "indexing service" fra (under services). Hvis du
har
> Office installeret kan du prøve at slå dens "hurtig søgning" fra

Tak for forslag men begge er slået fra

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-11-01 16:02

"DadsToy" <dadstoyREM@mail.flashmail.com> skrev i en meddelelse

> har
>
> Tak for forslag men begge er slået fra
>
> Mvh

Har du undersøgt størrelsen af din swapfil?
Den hedder vistnok pagefil under win2000
Hvor meget af dine systemresurcer har du til rådighed? Check i
enhedshåndteringen!
Evt. kan du forsøge at bruge Cacheman (freeware, der befrier dine ram for
unødvendigt arbejde)
Prøv evt. at checke dine ram med Memtest.
For mig lyder det som om, maskinen står og bruger harddiskene som ram hele
tiden.
Da du har 256 Mb burde den ikke gøre det, men hvis rammene er optaget af
andet eller er delvist defekte, bruger OS swapfilen istedet.
Du har ikke virus på maskinen?
Visse virus er kendt for at æde systemresurcerne, og det kunne jo være en
sådan på spil!
Kør et anerkendt opdateret virusprog!

held og lykke

Jesper

Fra : DadsToy

Dato : 11-11-01 18:29

> Har du undersøgt størrelsen af din swapfil?
Det står til standard (pt er den på ca. 390 mb - der er 2 GB fri på hd)
Iflg Windows Jobliste er der nu 130 mb tilgængelig og 160 til systemcache.

> Hvor meget af dine systemresurcer har du til rådighed? Check i
> enhedshåndteringen!
System resourcer er det ikke kun i Win9x man kan se det. Hvis det er CPU
forbrug du mener så den normalvis på 2-7% men når harddiskene går amok står
den på 100%.

> Evt. kan du forsøge at bruge Cacheman (freeware, der befrier dine ram for
> unødvendigt arbejde)
Umiddelbart tror jeg ikke det er her problemet er for den siger stort set
altid at der er xx mb tilgængelig (Fra 25-50% af den samlede RAM) Men det ku
da være jeg skulle prøve

> Prøv evt. at checke dine ram med Memtest.
Det vil jeg prøve (Et andet program jeg har prøvet med engang meldte ikke
nogen fejl)

> For mig lyder det som om, maskinen står og bruger harddiskene som ram hele
> tiden.
Ja sådan her jeg også på fornemmelsen. for det kan komme selv om
maskinenikke er belastet så bare opstarten af et enkelt program kan vare op
til ½ minut mens det andre gange kommer på 4-5 sek.

> Du har ikke virus på maskinen?
Det skulle der ikke være. Det er der også efter en helt ny installation -
selvfølgelig bliver den lidt tungere når der bliver fyldt programmer ind.

> Kør et anerkendt opdateret virusprog!
Jeg kører F-secure og der er ingenting og jeg har også prøvet et par online
"kontrolsteder".

Fra : Uni Bull

Dato : 12-11-01 20:39

"DadsToy" <dadstoyREM@mail.flashmail.com> proklamerede in

> Jeg kører ufatteligt langsom på mit system. Mine harddiske kører
> konstant :(

Det er muligvis banalt, men alligevel:

Dine diske som master på hver sin controller !?
Via 4-in-1 installeret !?
Detekteres din RAM i "Egenskaber for system" ? (defekt RAM?)
--
Uni Bull
København K

Fra : DadsToy

Dato : 12-11-01 21:08

> Det er muligvis banalt, men alligevel:
Jeg takker alligevel for forslagene

> Dine diske som master på hver sin controller !?
Jeps!

> Via 4-in-1 installeret !?
Jeps! ver 4,35

> Detekteres din RAM i "Egenskaber for system" ? (defekt RAM?)
Ups! Hvor finder jeg det? Jeg syntes ikke jeg finder noget "Egenskaber for
system"

Fra : Uni Bull

Dato : 13-11-01 17:19

> Ups! Hvor finder jeg det? Jeg syntes ikke jeg finder noget "Egenskaber
> for system"

Højreklik på "Denne computer" > Egenskaber

Fra : DadsToy

Dato : 13-11-01 19:33

> Højreklik på "Denne computer" > Egenskaber

Jeg går ud fra det bagefter er [Hardware] og dernæst [Enhedshåndtering] men
hva' skal jeg så se efter?

BTW. Jeg har nu kørt Memtest på mit system uden fejl

Fra : Uni Bull

Dato : 14-11-01 16:49

> Jeg går ud fra det bagefter er [Hardware] og dernæst [Enhedshåndtering]
> men hva' skal jeg så se efter?

Nope - på første faneblad står RAM-mængde nederst til højre. Det skulle så
gerne passe overens med hvad du har puttet i maskinen.

Fra : DadsToy

Dato : 14-11-01 19:46

> Nope - på første faneblad står RAM-mængde nederst til højre. Det skulle så
> gerne passe overens med hvad du har puttet i maskinen.

Det stemmer også men det var nenennævnte bemærkning jeg ikke rigtig ved hvor
jeg skal kigge efter.

Fra : Uni Bull

Dato : 15-11-01 19:15

> Det stemmer også men det var nenennævnte bemærkning jeg ikke rigtig ved
> hvor jeg skal kigge efter.

Jamen - det er jo netop på første faneblad du ser (grundlæggende) egenskaber
for dit system, men lad nu det ligge. Vi har stadig ikke fået løst dit
problem