Harddiske og kabler ??
Fra : Mureren

Dato : 09-11-01 23:06

Hejsa....

Har i dag købt "isenkram" til opgradering
Bundkort: MicroStar 6380 K7T266A Pro2-RU Raid
CPU: Athlon Palomino XP 1600+
CPU-køler: Molex Sokkel A, 3pin, termostatstyret, 23db
Grafikkort: Microstar 8836 GeForce2 G2Ti, 64MB DDR, AGPx4, TV-Out/Video-In
Ram: Crucial PC2100 DDR SDRam, 2 x 256MB

Jeg beholder mine diske fra den gamle pc, og vil gerne vide lidt om mine
muligheder når jeg får skidtet monteret i det indkøbte NoiseControl kabinet
+ PSU + blæser...
(det skulle gerne ende med at være en OK pc synes jeg selv, kommentarer er
velkomne)

Diskene er begge fra Western Digital, den ene er en 17GB 5400RPM ATA66, den
anden en 60GB 7200 RPM ATA100 (jeg er ikke helt sikker på det med ATA,
hvordan checker man det ???)

I dag ligger styresystem på 17GB disken (der er delt i to partitioner 7 og
10GB).
Hvad vil være mest fordelagtigt at gøre med hensyn til performance når jeg
får det nye grej ?
Raid aner jeg ikke meget om (endnu), kan man sætte to så forskellige diske
(RPM) i Raid ?
Kablerne jeg bruger i dag, understøtter de ATA100 ?
Skal jeg bare fortsætte med at køre de to diske som alm. IDE drev ?

Forklaringer på begreberne udbedes.......samt forslag til
konfigurationer.....

Mureren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-01 00:21

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> wrote in

> Diskene er begge fra Western Digital, den ene er en 17GB 5400RPM
> ATA66, den anden en 60GB 7200 RPM ATA100 (jeg er ikke helt sikker
> på det med ATA, hvordan checker man det ???)

Det nemmeste er vist at tjekke modellerne på producentens hjemmeside
(www.wdc.com).

> I dag ligger styresystem på 17GB disken (der er delt i to
> partitioner 7 og 10GB).
> Hvad vil være mest fordelagtigt at gøre med hensyn til
> performance når jeg får det nye grej?

Jeg ville smide styresystemet på den hurtigste disk, og bruge den
langsomme disk som lager/backup eller lignende.

> Raid aner jeg ikke meget om (endnu), kan man sætte to så
> forskellige diske (RPM) i Raid ?

Det kan man godt, men det er ikke nogen god idé. Hvis du sætter dem op
som RAID0(performance), så bliver kapaciteten 2xden mindste disk, i
dit tilfælde 2x17Gb=34Gb.

> Kablerne jeg bruger i dag, understøtter de ATA100 ?

Kig på dem. Er der 80 ledere i dem gør de. ATA100 kabler har oftest
blå stik.

> Skal jeg bare fortsætte med at køre de to diske som alm. IDE drev
> ?

Det ville jeg gøre.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Mureren

Dato : 10-11-01 04:03

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Mureren" <mureren@mail.tele.dk> wrote in

> Det nemmeste er vist at tjekke modellerne på producentens hjemmeside
> (www.wdc.com).

Har nu kigget på www.danfosspc.dk !
(17GB disken er ikke nævnt på www.wdc.com, havde kigget der først, derfor
usikkerheden)
Her er angivet at det er en 17GB disk, 5400RPM, 10,5ms, ATA/33, E-IDE
controller
Er det noget skidt rent performance-agtigt ?

> Kig på dem. Er der 80 ledere i dem gør de. ATA100 kabler har oftest
> blå stik.

Hvor meget vinder jeg ved at skifte kabler og den ene (17GB disken) ud med
endnu en 60GB, 7200RPM, ATA100 disk ?

Mureren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-01 08:38

> Her er angivet at det er en 17GB disk, 5400RPM, 10,5ms, ATA/33,
> E-IDE controller
> Er det noget skidt rent performance-agtigt ?

Tallet bagved 'ATA' refererer direkte til den teoretiske
overførselshastighed. Dobbelt så stort tal=dobbelt så stor
overførselshastighed. Så din 60Gb disk kan overføre 3 gange så mange
data som din 17Gb disk. Så må du selv vurdere om det er noget skidt
.

> Hvor meget vinder jeg ved at skifte kabler og den ene (17GB
> disken) ud med endnu en 60GB, 7200RPM, ATA100 disk ?

Teoretisk en 3-dobling af overførselshastigheden. I praksis vil du få
en mærkbart hurtigere maskine.

Fra : Leony

Dato : 10-11-01 16:06

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa....
[snip] total i orden pc smag

> Diskene er begge fra Western Digital, den ene er en 17GB 5400RPM ATA66,
den
> anden en 60GB 7200 RPM ATA100 (jeg er ikke helt sikker på det med ATA,
> hvordan checker man det ???)
[snip]

http://ctweb01.wdc.com/datalifeguard/lifeguardextend.asp?destination=http://
www.wdc.com/service/ftp/dlgtools/dlgudma.zip
Her ligger der på Westerns hp et program som kan sige dig hvad ATA dine
diske køre + du kan skifte ATA

Leony