Javaschript
Fra : Ronald Skelmose

Dato : 09-11-01 13:09

Jeg er blevet "henvist" til denne nyhedsgruppe fra en anden, da jeg troede at
Java og Javaschript er det samme, jeg er blevet klogere!!
Jeg har ryddet op på min harddisk og siden den tid kan jeg ikke forstørre
billeder, åbne visse hjemmesider og få tilbageknappen der også er på visse
hjemmesider til at reagere. Skær det venligst ud i PAP, så en midaldrende
mandsperson kan forstå, hvordan jeg får Javaschript ind på min pc' igen. Jeg
kan se på proceslinien at det er Javaschript der skal bruges
På forhånd mange tak

Ronald )

--
Posted from 212088084085.sonofon.dk [212.88.84.85]

Fra : Lars Kjærsgaard

Dato : 09-11-01 14:18

Ronald Skelmose wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Ronald )
>

> --
> Posted from 212088084085.sonofon.dk [212.88.84.85]

Hej,

Du får JavaScript ind på din PC'er når du installerer en browser. Browseren er
et program med en kendt programmeringsmodel (DOM) samt en
script-fortolker/oversætter. Så hvis du har en browser installeret, så har du
også en fortolker til javascript - og måske vbscript. Netscape Navigator
understøtter JavaScript mens Microsoft Internet Explorer understøtter både
JavaScript men også VBScript.

Dernæst kan man udvikle browser-programmer i et internet-udviklingsmiljø, dem er
der mange af, f.eks. Interdev, Frontpage, HotDog, HomeSite, Visual Basic og
rigtig mange andre. Fælles for alle disse udviklingsprogrammer er, at man
skriver forskellige scripts som så sendes til din/brugerens browser og her
bliver fortolket/oversat. Men disse scripts skriver altså i et
udviklingsprogram.

Jeg henvender mig bevidst til en novice, og forklaringen er naturligvis
herefter.

Venlig hilsen
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-01 14:30

Ronald Skelmose <hero@fanonet.dk> skrev i

> Java og Javaschript er det samme, jeg er blevet klogere!!

Godt

> Jeg har ryddet op på min harddisk og siden den tid kan jeg
> ikke forstørre billeder

Til billedbehandling skal du bruge et grafikprogram - en browser
skal bare vise billederne i den størrelse de er lavet.

> åbne visse hjemmesider og få tilbageknappen der også er på
> visse hjemmesider til at reagere.

Hvilken browser bruger du?

At du ikke kan åbne visse hjemmesider betyder ikke at det er din
computer der er noget galt med - det kan også være den hjemmeside
du henter hjem der er noget galt med.

> hvordan jeg får Javaschript ind på min pc' igen.

Når du laver et script, er det et forudsætning at du kan stave
rigtigt, ellers går det helt galt. Ret derfor "Javaschript" til
"javascript".

Har du fortsat problemer, vil jeg foreslå en geninstallation af din
browser - måske hele dit styresystem, hvis du har ryddet FOR
grundigt op.

--
Allan