NTFS vs FAT32
Fra : Rubl

Dato : 09-11-01 02:24

Heysa !!

Jeg vil bare gerne høre om nogen kan anbefalde at køre med NTFS, og hvis
ja.. Hvilke bivirkninger vil det så have.. hvis der da er nogen ???

MVH
Rubl
-----------------------------------
Name: Rubl
E-Mail: Rubl@pc.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-11-01 08:43

Jeg kan da klart anbefale at køre med NTFS, det er langt mere sikkert end
FAT32, desværre betaler du
for den sikkerhed med en lavere performance.
Så må du jo gøre op med dig selv, hvad du helst vil have.

/Christian.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-11-01 14:22

"Christian Hansen" <funnel@kom.auc.dk> wrote in message
> Jeg kan da klart anbefale at køre med NTFS, det er langt mere sikkert end
> FAT32, desværre betaler du
> for den sikkerhed med en lavere performance.
> Så må du jo gøre op med dig selv, hvad du helst vil have.

Hvad mener du med lavere performance? Jeg har da kun hørt at performance
skulle stige? Jeg har også lige konverteret til NTFS og kan konstatere at
min HD er en anelse (meget lidt) hurtigere. Ligeså udnytter den pladsen
bedre.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-11-01 17:19

On Fri, 9 Nov 2001 14:22:28 +0100, Mark S. Rasmussen wrote:

<snip>

> [...]
>skulle stige? Jeg har også lige konverteret til NTFS og kan konstatere at
>min HD er en anelse (meget lidt) hurtigere. Ligeså udnytter den pladsen

Med FAT32 bliver det hele smidt ind med en skovl, uden
hensyntagen til noget som helst....hvorimod du med NTFS skal
checke både det ene og det andet...skrive og slette i loggen og
lagre filerne i en nogenlunde anstændig orden, ved hver
operation. At cache håndteringen så er noget bedre er noget
andet. I bund og grund er brug af FAT32 hurtigere.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
You can tell a real programmer by the keyboard dents in his forehead.

Fra : Thïngmand

Dato : 09-11-01 08:47

> Jeg vil bare gerne høre om nogen kan anbefalde at køre med NTFS, og hvis
> ja.. Hvilke bivirkninger vil det så have.. hvis der da er nogen ???

Hvis du kører Win98 har det nok en del bivirkninger

Det er kun NT systemer der kan kører på NTFS - det betyder at du ikke kan se
indholdet på disken uden om NT styresystemet (det kan f.eks. ikke lade sig
gøre via en boot-disk)

Fra : Rubl

Dato : 09-11-01 13:49

Jeg køre med WinXP... så kan jo sagtens køre med NTFS..

Men hvad så hvis der kommer en med sin harddisk, og den er i FAT32... vil
jeg så godt kunne se og bruge det indhold som er på drevet ??

Jeg har desuden flere harddisk.. og har en i en skuffe.. vil det så være
bedst hvis jeg lod den som sidder i skuffen være FAT32 ?? Har den nemlig tit
med ud til folk, som stadig køre med win95, 98 & ME.. De vil jo så ikke have
muligheden for at se indeholdet på en Win9x maskine, hvis harddisken er
lavet til NTFS.. Er det ikke rigtigt ??

Ellers tak for hjælpen..

/Rubl

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-11-01 14:24

> [...]
have
> muligheden for at se indeholdet på en Win9x maskine, hvis harddisken er

Du vil sagtens kunne læse fra både Fat32 og NTFS diske, du kan også kopiere
direkte imellem dem uden problemer. Hvis du skal bruge nogle af dine diske
på Win9x systemer så skal du _ikke_ konverere dem til NTFS da disse ikke vil
kunne læse disken.

Mvh Mark

Fra : Rubl

Dato : 09-11-01 21:43

Supert...

Så vil jeg lave min System disk om til NTFS, samt min anden som skal blive i
kassen... og så lader jeg bare den som skal sidde i skuffen være FAT32..

så er den jo hjemme..

Mange tak for svaret alle..

/Rubl

Fra : Thïngmand

Dato : 12-11-01 09:48

> Så vil jeg lave min System disk om til NTFS, samt min anden som skal blive
> kassen... og så lader jeg bare den som skal sidde i skuffen være FAT32..

fyi

Er din system disk delt i pationer, kan den ene sagtnes være NTFS mens den
anden er FAT32...