pop3
Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-11-01 20:36

hejsa

Jeg har et mindre problem når jeg vil hente post via min rh7. Når jeg logger
ind på maskinen på port 110 og angiver brugernavn og pass skriver den blodt:

"-ERR Can't get lock. Mailbox in use"

Hvad betyder det, og hvad kan jeg gøre for at få det til at virke igen??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 08-11-01 21:44

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3beadf4e$0$234$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
> "-ERR Can't get lock. Mailbox in use"
>
> Hvad betyder det, og hvad kan jeg gøre for at få det til at virke igen??
Når du logger ind på din POP3-server laver serveren en personlig fil, hvis
andre prøver at logge på med dit brugernavn tjekker POP3 om den fil findes,
gør den det så skriver den fx det ovenstående. Svaret er altså at din
"Mailbox is in use".

Er du sikker på at du ikke har et eller andet program til at køre i
baggrunden, et der automatisk tjekker din mail?

mvh
db

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-11-01 21:48

"Daniel Blankenstiener" <dslb@linuxmail.org> wrote in message

> [...]
findes,
> gør den det så skriver den fx det ovenstående. Svaret er altså at din

Ok, tak så blev jeg da det klogere

> Er du sikker på at du ikke har et eller andet program til at køre i
> baggrunden, et der automatisk tjekker din mail?

Ingen af mine maskiner henter post fra den mail-adresse, eller sågar maskine
længere, alt er slået fra. Og alligevel bliver den ved med at give den fejl,
kan et eller andet på min rh maskine stå og prøve at connecte eller?

Og det er ikke kun for en bruger at det problem eksisterer, det er for dem
alle, er der gået et eller andet helt istå eller?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 08-11-01 22:00

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ser2e$13mdi2$1@ID-21495.news.dfncis.de...
> [...]
fejl,
> kan et eller andet på min rh maskine stå og prøve at connecte eller?
Ja, et eller andet har optaget din plads på din POP3-server. Nu ved jeg jo
intet om dit
netværk, men kan du komme til at disconnecte det hele fra nettet? Prøv
derefter, fx manuelt, via en
anden forbindelse at logge på. Så finder du da ud af om det er en af
maskinerne på dit LAN den er galt med!

mvh
db

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-11-01 22:56

> [...]
> derefter, fx manuelt, via en
> anden forbindelse at logge på. Så finder du da ud af om det er en af

Nu har jeg så prøvet at slå alle andre forbindelser fra, og derefter
connecte via telnet fra maskinen selv, og den giver stadig samme fejl, hvad
pokker kan jeg gøre for at rette det??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 08-11-01 23:14

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sev20$139f44$1@ID-21495.news.dfncis.de...
> Nu har jeg så prøvet at slå alle andre forbindelser fra, og derefter
> connecte via telnet fra maskinen selv, og den giver stadig samme fejl,
hvad
> pokker kan jeg gøre for at rette det??
Hhmm ja..........Du kunne jo prøve ringe til din ISP og spørge hvem der er
logget på din POP3............ellers kan jeg ikke lige komme på noget!
Desværre

mvh
db

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-11-01 23:32

> Hhmm ja..........Du kunne jo prøve ringe til din ISP og spørge hvem der er
> logget på din POP3............ellers kan jeg ikke lige komme på noget!
> Desværre

Det ser ud til der var blevet ændret permissions på /var/mail/bruger
filerne, hvem og hvad der kan have gjort det anere jeg ikke men efter at
ændre dem til noget andet end det de allerede var på virker det??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 08-11-01 23:38

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sf144$12ota4$1@ID-21495.news.dfncis.de...
> Det ser ud til der var blevet ændret permissions på /var/mail/bruger
> filerne, hvem og hvad der kan have gjort det anere jeg ikke men efter at
> ændre dem til noget andet end det de allerede var på virker det??
Tja.........prøv med en enkelt bruger, det kunne jo være!

mvh
db

Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-11-01 12:45

> Tja.........prøv med en enkelt bruger, det kunne jo være!
>
> mvh
> db

Og idag er problemet der igen, er maskinen blevet hacket eller?

der lå en tom fil med navnet: "`BOGUS.martin.CjB" i mappen /var/mail/ hvad
er nu det for noget??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 09-11-01 17:29

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sgfjc$12r1qj$1@ID-21495.news.dfncis.de...
> Og idag er problemet der igen, er maskinen blevet hacket eller?
>
> der lå en tom fil med navnet: "`BOGUS.martin.CjB" i mappen /var/mail/ hvad
> er nu det for noget??
Tja, jeg er relativ nybegynder med unix, så måske en anden kan svare på det?
Men har du prøvet at ringe til din IPS og spørge hvem der er logget på din
POP3??

mvh
db

ps: Er du bange for at du er blevet hacket så tjek alle dine logs igennem!

Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-11-01 17:50

> [...]
det?
> Men har du prøvet at ringe til din IPS og spørge hvem der er logget på din

Tjae, jeg tror nu ikke min isp ved hvem der er logget på min private pop3 på
min rh7

Men er der en anden der måske ved hvad det er der foregår på min RedHat??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-11-01 18:19

Nogen der ved hvad dette betyder i mine log-filer:

Hvorfor gør procmail dette:
----
Nov 9 13:29:25 linux procmail[1893]: Renamed bogus "/var/spool/mail/martin"
into "/var/spool/mail/BOGUS.martin.CjB"
----
Og hvorfor leder den efter en fil her:

Nov 9 15:15:40 linux ipop3d[1973]: Mailbox lock file /tmp/.802.bdd open
failure: No such file or directory
----

Og hvad kan jeg gøre for at få det til at virke igen, det havde virket fint
i ca 30 dage i træk og nu pludselig.... :-/

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-01 00:01

Den Fri, 9 Nov 2001 18:19:03 +0100 skrev Martin Kiefer:
> [...]
>----
>Nov 9 13:29:25 linux procmail[1893]: Renamed bogus "/var/spool/mail/martin"

Måske fordi den ikke er tilfreds med dine permissions?

>----
>Og hvorfor leder den efter en fil her:
>
>Nov 9 15:15:40 linux ipop3d[1973]: Mailbox lock file /tmp/.802.bdd open
>failure: No such file or directory

Et gæt: mkdir /tmp

>Og hvad kan jeg gøre for at få det til at virke igen, det havde virket fint
>i ca 30 dage i træk og nu pludselig.... :-/

Har du tilfældigvis fået slettet /tmp?

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte julen igang

Fra : Daniel Blankenstiene~

Dato : 09-11-01 18:31

Martin Kiefer <martin@kiefer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bec094d$0$755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tjae, jeg tror nu ikke min isp ved hvem der er logget på min private pop3

> min rh7
OK, troede ikke det var en privat pop3!

mvh
db