hunden løber væk :-(
Fra : Joys Jmnbvczz

Dato : 08-11-01 16:15

Hejsa

Vi har fået et "mindre" problemmed vores ene hund (tæve på 1 år). Hun er
begyndt at løbe væk når vi lufter dem.

Vi har 2 hunde hende her samtr en tæve på 7 år, de går godt i spænd og der er
ingen problemer indbyrdes.

Vi er netop flyttet fra hus med have tilrækkehus i et skønt hundelufter område,
faktisk bor vi midt i skoven, hvor vi ofte lufter dem.... og her opstår
problemet, straks vi dem er hun væk....

Vi kalder og kalder og lige meget hjælper det.

Vi har prøvt at vende dem til at de får hundeguf, når de kommer sån for at gøre
tilbage venden tilen god ting.

Vi har ikke skældt ud når hun endelig er kommet men rost hende for at komme. Vi
kalder med lys og indbydende stemme.

Vores tanke er simpelt hend at der er aaaalt for meget at skulle kikke på,men
det er ikke sjoivt at løbe rundt i skoven i 1½ time for at finde hende..

Gode råd efterlyses *s*

Hilsner JOy

--
Posted from ed-gate.ed.se.sykes.com [194.237.97.254]

Fra : BASSES

Dato : 09-11-01 00:51

"Joys Jmnbvczz" skrev d. 08-11-01 16:15 dette indlæg :

Hej
Jeg kunne egentllig godt tænke mig at vide,---Hvordan var hun før i
flyttede ?? Blev hun også luftet uden snor der ?
Kom hun på daværende tidspunkt når i kaldte ??
Mh
Basses

http://www.kandu.dk/

Fra : BASSES

Dato : 09-11-01 00:51

"Joys Jmnbvczz" skrev d. 08-11-01 16:15 dette indlæg :
> Hej
Hvordan var hendes opførsel før i flyttede ?? Lystrede hun på daværende
tidspunkt når i luftede hende uden snor ??

Mh
Basses

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 09-11-01 10:10

Jeg har hørt nogen der havde det samme problem fortælle at de satte en lang
tøjsnor 10-15 meter på hunden og når den så prøver at stikke af simpelthen
jokkede på snoren så den ikke kunne stikke af og samtidig gav den en komando
"stop vent eller ligende"så hunden for fremtiden forbandt komandoen med at
nu blev den altså nød til at stoppe ,jeg har hørt at det virkede !men har
ikke prøvet det selv da min hund altid kommer når jeg kalder jeg ved
ikke om nogen vil syntes at det er synd at jokke på snoren, men det er jo
også synd hvis hunden endag løber for langt væk og møder en bil eller
ligende ! bare et forslag held og lykke

Fra : Pia

Dato : 09-11-01 10:12

det kunne måske være interessant at kende racen, så vi ved lidt mere om,
hvad der måske motiverer den til at komme og gå.... er det en jagthundetype
som har en stor aktionsradius, er det nok sværere at lære den at blive end
hvis det er en mere uselvstændig type.

:Pia

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 09-11-01 10:32

"Joys Jmnbvczz" <joys@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi har fået et "mindre" problemmed vores ene hund (tæve på 1 år). Hun er
> begyndt at løbe væk når vi lufter dem.

Hvis hun "aldrig" før er løbet væk, synes jeg det er vigtigt, at I afbryder
adfærden, før hun får alt for meget smag for det frie liv Simpelthen lad
hende beholde snoren på de steder, hvor hun ignorerer jer. Sideløbende med
dette, skal I finde ud af, hvorfor hun løber væk og træne på dette. Jeg går
ud fra, at hun løber så langt væk, at I ikke kan se hvor hun er er dette
rigtigt? Eller kommer hun bare ikke, når I kalder?

En af grundene kan være hendes alder. Hvilken race er hun? Hendes
kønsmodning kan gøre, at hun _ikke kan høre_ jeres kalden. Hvis dette har
været tilfældet, kan det føre til en selvforstærkende handling, hvilket igen
fører til, at hun fortsætter. For eksempel, hvis hun finder noget mad, noget
at jage, noget at "hyrde", bare løbeturen, leg med fremmede hunde osv. Det
er også derfor I skal bryde adfærden, da den ellers vil blive rigtig godt
og grundigt indlært - hunde skelner ikke mellem rigtigt og forkert, men kun
mellem, hvilken handling, der bedst kan betale sig.

> Vi kalder og kalder og lige meget hjælper det.

Ikke kald, når I _ved_ det ikke vil lykkedes! Find et nyt ord, og start
indkaldstræningen helt forfra. Start indenfor, gå dernæst ud i haven og
siden mere og mere spændende steder. Ros meget hver gang hun kommer og giv
en RIGTIG lækker belønning - pølse, lever, yndlingsbolden e.l. - noget hun
KUN får ved denne træning.

> [...]
gøre
> tilbage venden tilen god ting.

> Vi har ikke skældt ud når hun endelig er kommet men rost hende for at

RIGTIG godt

Når I går i skoven, synes jeg, I skal bruge en langline. Simpelthen 20 meter
tøjsnor (godt fordi det er glat) e.l. som ikke hænger alt for let i grene og
sådan noget. Bind den i hendes halsbånd og lad den så slæbe efter hende. I
skal _ikke_ bruge den som snor, men kun som "sikkerhedsline". Hvis hun løber
for langt væk, kalder I hende ind, kommer hun ikke, siger I nej og træder på
linen. Hun lykkes derfor ikke i at stikke af, men dette virker kun, hvis I
samtidig træner indkald uden line som beskrevet ovenfor. På de første ture
vil hun være klar over, at snoren er der, men hvis I bruger den konsekvent
vil hun hurtigt ignorere den. Brug den indtil I er HELT sikre på, at hun
ikke stikker af. Så klipper I en meter af om dagen og har en hund, der
bliver hos jer

> Vores tanke er simpelt hend at der er aaaalt for meget at skulle kikke
på,men
> det er ikke sjoivt at løbe rundt i skoven i 1½ time for at finde hende..
>
> Gode råd efterlyses *s*

Held og lykke, og lad os vide, hvordan det går.

-Trine

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-11-01 11:13

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hun løber
> for langt væk, kalder I hende ind, kommer hun ikke, siger I nej og

Kan rigtig godt lide din metode .. og ville selv have foreslået den ..
når jeg kan lide den metode er det fordi den bliver brugt rigtigt og
altså ikke noget med hårde træk osv som jo i høj grad er ødelæggende
for hundens muskler og led osv ... mvh Ami

Fra : Ann K

Dato : 09-11-01 19:13

Hejsa.
Jeps - den metode Trine beskriver VIRKER!!!!
Vi er pt igang med det herhjemme... Dise lider nemlig af selektiv hørelse

Mvh Ann

Fra : Tine

Dato : 10-11-01 22:04

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote in message news:<9sg79n$geg$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> sådan noget. Bind den i hendes halsbånd og lad den så slæbe efter hende.

Hej Trine og alle jer andre,

Den metode du beskriver her er rigtig god og jeg har selv benyttet den
med stor succes. Men, jeg synes kun den skal benyttes, hvis hunden har
en ordentlig sele på. I en situation, hvor hunden ignorerer indkaldet
og derefter nej'et og er på vej væk i fart, ved jeg, hvor stort et
træk der kan opstå, når man træder på linen. Hvis hunden har sele på,
fordeles trækket meget bedre på hele hundens forparti fremfor halsen,
hvor hunden (kan få) får trukket hovedet hele vejen rundt. Den sele
jeg anvender til min egen hund, er en Kenjan lædersporsele, men idet
hunden her kun er et år og derfor ikke er færdigudviklet, skal den
have en kropssele, som går imellem forbenene. Lad mig lige
understrege, at jeg IKKE snakker gå-pænt-sele og hvad de ellers hedder
de uhyggelige, smertefremkaldende opfindelser der er lavet for at
forhindre hunden i at trække.
Tak for nu og fortsat god week-end til jer allesammen.

Kh. Tine

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-11-01 10:58

"Tine" <tyj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor hunden (kan få) får trukket hovedet hele vejen rundt. Den sele
> jeg anvender til min egen hund, er en Kenjan lædersporsele

Hvor det glæder mig at der er en fortaler for sele til hunde ... og
dermed også en modstander af det berømte ryk i linen og
kvælerhalsbåndet går jeg ud fra ... alt alt for mange hunde får
ødelagt ryg og nakkemuskulatur af ryk og selen som du beskriver er
faktisk det bedste man kan give sin hund på hvis man vil undgå at
tilføre sin hund skade ... mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-11-01 13:16

> [...]
> ødelagt ryg og nakkemuskulatur af ryk og selen som du beskriver er
> faktisk det bedste man kan give sin hund på hvis man vil undgå at

Jeg syntes bare at der et problem ved selen, nemlig at hunden trækker mere
måske fordi det er mere behageligt for den at trække med en sele end et
halsbånd?.Men der er da nogen der er glade for kvælerhalsbåndet fordi hunden
ikke trækker med det på , men jeg bruger det slet ikke da jeg syntes at det
er synd for hunden at den får blodsprængte øjne og ondt i halsen.

Fra : Tine

Dato : 11-11-01 21:11

Ja Ami, jeg er STOR fortaler for selerne. Og ja jeg er som dig også
indædt modstander af ryk i linen og og kvælerhalsbånd.
------------------------------------
> [...]
> ikke trækker med det på , men jeg bruger det slet ikke da jeg syntes at det
> er synd for hunden at den får blodsprængte øjne og ondt i halsen.

Jeg har den fuldstændig omvendte erfaring med selerne vs.
kvælerhalsbåndet. Jeg har ALDRIG set en hund trække mere fordi den
får/har sele på. (Undtagen slædehunde, altså. Tværtimod er en sele
medvirkende årsag til at stoppe en hunds trækkeri. Jeg tror meget på,
at tryk avler modtryk og idet en hund mærker at noget strammer om
halsen og trykker på nogle meget ømtålelige nerver mv. vil hunden
prøve at gøre alt for at komme væk fra det der gør ondt og er
ubehageligt=trække. MHT. De hunde du har set/kender?, som IKKE trækker
i et kvælerhalsbånd, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan de
hunde er blevet trænet til det??? Jeg har nemlig som tidligere nævnt
den absolut omvendte erfaring. Håber at høre nærmere.
Kh. Tine

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 12-11-01 11:11

kaldenavn?-Punish lyder altså lidt underligt og resten af din titel, synes
jeg er alt for langt at skrive
Den var svær det er mest fordi at jeg har en holdning om at jeg aldrig
ligger mit navn konto nr tlf nr ud på nettet ikke fordi jeg insisterer på at
være anonym !men det kan da godt være at jeg skal finde et lidt mere
almindeligt navn

> [...]
> hunde er blevet trænet til det??? Jeg har nemlig som tidligere nævnt
> den absolut omvendte erfaring. Håber at høre nærmere.

Ja de hunde som er holdt op med at trække med et kvælerhalsbånd ,de har vel
lært det ved det "berømte"ryk i snoren ,som jeg også er modstander af især
med et kvælerhalsbånd på !.
Min hund trækker ligemeget hvad,dog nogle gange om aftenen kan han godt gå
pænt et lille stykke ,nok fordi han er lidt træt?.Men jeg har prøvet ALT for
at få ham til at holde op med at trække !alle halsbånd og seler,undtagen den
der "grindeting" som jeg ellers har hørt at skulle virke godt ,men jeg
syntes at den ligner en mundkurv lidt for meget !og den opmærksomhed jeg
ville få med den på gaden,har jeg slet ikke brug for ! "der er nok fordomme
i forvejen"
Ellers har jeg prøvet teknikker med at stoppe op og vende rundt den anden
vej ,ryk i snoren ,gå langsomt ,gå hurtigt læst bøger på biblioteket o.s.v.
Selv da jeg gik på hundeskole "balders" kunne trænerne ikke få ham til at
holde op med at trække ,selv om de var to og fodrede med godbidder sagde
sjove lyde o.s.v. det var jeg lidt skuffet over, da det var den dyreste
hundeskole jeg kunne finde ,havde jeg jo også forventninger til den !.
Men han kan ALT andet kommer hver gang, stopper op og venter hvis jeg siger
vent ,går først når jeg siger fri, kommer på plads,lægger sig ned på ryggen
når jeg skal tørre ham efter en regnvejrstur o.s.v. så jeg mener ikke at det
er en form for dominans som mange mener !?.
Jeg håber at han vokser fra det, ikke alle af denne race trækker ,men jeg
tror også at det har noget at gøre med at han var den største i kuldet !?så
måske en form for dominans aligevel?
men trækkeriet skal stoppe på en eller anden måde for ellers ender jeg med
ondt i rykken en dag eller også vælter han mig omkuld når det bliver
glat så indtil videre har jeg kun rykket i snoren som jeg kan bruge
selvom det heller ikke virker så godt, ........så jeg er da modtagelig
overfor råd !

Fra : Tine

Dato : 12-11-01 16:58

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message news:<3bNH7.45$5q1.10020@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> ligger mit navn konto nr tlf nr ud på nettet ikke fordi jeg insisterer på at
> være anonym !men det kan da godt være at jeg skal finde et lidt mere

Hej igen, ja kan du ikke bare finde på et eller andet mere
tilgængeligt alias

> Ja de hunde som er holdt op med at trække med et kvælerhalsbånd ,de har vel
> lært det ved det "berømte"ryk i snoren ,som jeg også er modstander af især
> med et kvælerhalsbånd på !.

Jamen, så er det jo heller ikke pga. halsbåndet som sådan de er holdt
op med at trække, men pga. smerte og ubehag og det kan man såmænd også
påføre hunden der bærer en sele, men den trækker i hvert fald ikke
mere af at have sele på, hvilket var det jeg lige ville høre om du
egentlig mente.

> [...]
> ville få med den på gaden,har jeg slet ikke brug for ! "der er nok fordomme

Er det gentle leaderen du mener? Hvis det er, medgiver jeg at den kan
se lidt brutal ud, men den har sine gode sider. Hvis man vænner sin
hund til at bære den stille og roligt og ellers træner korrekt, tror
jeg, at en GL kan afbøde mange dårlige "vibs" mellem fører hund. Jo
mere vores hunde trækker des mere sure og irriterede bliver vi, og det
er uhensigtsmæssigt. En GL der bliver brugt rigtig, tror jeg kan
hjælpe et godt stykke, da den "irettesætter" hunden på den rigtige
måde. Jeg synes dog at alt andet skal prøves først - altså udelukkende
positive (klikker el. lign.) metoder, som du beskriver nogle af
nedenfor.

> [...]
> sjove lyde o.s.v. det var jeg lidt skuffet over, da det var den dyreste
> hundeskole jeg kunne finde ,havde jeg jo også forventninger til den !.

Jeg kender ikke skolen personligt, men vil sige, at trænerne på de
forskellige skoler i mine øjne er der for at lære os hvordan VI SKAL
GØRE. Så er det op til os at træne teknikkerne derhjemme. De gange jeg
har instrueret har jeg ikke prøvet at tage en, for mig, ukendt hund og
vise hvad jeg mente, for hvorfor skulle denne hund dog lytte til mig?
Vi kender ikke hinanden og desuden er det som jeg ser det oftere os
mennesker, som skal lære og ikke hundene.

> [...]
> når jeg skal tørre ham efter en regnvejrstur o.s.v. så jeg mener ikke at det
> er en form for dominans som mange mener !?.

Det mener jeg heller ikke at det nødvendigvis er.

> Jeg håber at han vokser fra det, ikke alle af denne race trækker ,men jeg
> tror også at det har noget at gøre med at han var den største i kuldet !?så
> måske en form for dominans aligevel?

Det er en AMstaff, ikk?

> [...]
> glat så indtil videre har jeg kun rykket i snoren som jeg kan bruge
> selvom det heller ikke virker så godt, ........så jeg er da modtagelig

Jeg synes, hvis du altså er interesseret? at du skal væbne dig med
tålmodighed. Det har taget mig to år at lære min hund (Weimaraner) at
gå nogenlunde. Dvs. hvis det blæser rigtig dejligt eller der er tæver
i løbetid, så skal vi stoppe op langt flere gange end normalt (mit
metodevalg). Jeg nægter at gå på kompromis og rykke ham i snoren
(selvom han har sele på), så sådan er det bare. Men størstedelen af
tiden går han helt ok. Så stop op og bliv ved med det, giv godbidder,
brug klikker eller hvad du og din hund har det godt med, og sæt
kravene op i et fornuftigt tempo. Det skal trænes på ALLE gåture i
laaaaang tid, men det er det værd, synes jeg.

Kh. Tine.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 12-11-01 21:41

> [...]
> påføre hunden der bærer en sele, men den trækker i hvert fald ikke
> mere af at have sele på, hvilket var det jeg lige ville høre om du

Han er en Staffordshire Bull Terrier og ikke en Amstaff

Min hund trækker mere og hårdere når han har sele på !men stadig er han
nemmere at styre da der jo kommer et helt andet træk mere behageligt for os
begge to.

> [...]
> måde. Jeg synes dog at alt andet skal prøves først - altså udelukkende
> positive (klikker el. lign.) metoder, som du beskriver nogle af

Ja det er den der drejer hundens hovede hvis den begynder at trække !Jeg vil
ikke bruge den !jeg syntes at den ligner en mundkurv for meget !

> [...]
> kravene op i et fornuftigt tempo. Det skal trænes på ALLE gåture i
> laaaaang tid, men det er det værd, synes jeg.

Ja men jeg har prøvet teknikken med at stoppe op det tog mig ½time at gå
100meter det virkede slet ikke !han forstod ikke hvorfor jeg stoppede op
og satte sig bare ned og når jeg så begyndte at gå igen trak han endnu mere
og den med at vende om hver gang den trækker har jeg også prøvet ,det
eneste resultat jeg fik ud af det var at mine naboer troede at jeg var
blevet tosset efter jeg havde gået frem og tilbage på græsplænen 10-20 gange

..

Fra : Tine

Dato : 13-11-01 12:41

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message news:<CpWH7.332$Bs1.79775@news000.worldonline.dk>...

> Han er en Staffordshire Bull Terrier og ikke en Amstaff

Nå, ok Kender ikke racen særlig godt, men det er vel en ivrig og
nysgerrig race, som gerne vil frem, kan jeg forstå.

> Min hund trækker mere og hårdere når han har sele på !men stadig er han
> nemmere at styre da der jo kommer et helt andet træk mere behageligt for os
> begge to.

Ja, trækket bliver bedre fordelt og det er at foretrække indtil
trækkeriet er trænet væk))

> [...]
> blevet tosset efter jeg havde gået frem og tilbage på græsplænen 10-20 gange

Jeg bliver nødt til at vide, hvor mange gange og hvor lang tid du har
trænet det? For som jeg læser det du skriver, lyder det til kun at
være en enkelt gang?
Som jeg skrev i forrige indlæg, så tager det (umenneskelig) lang
tid for nogle at lære, men det nytter ikke at sige, at hunden ikke
forstår, hvis man kun prøver et par gange. Selvfølgelig skal hunden
finde ud af at der er en fordel ved IKKE at trække, så det at stoppe
op virker kun, hvis du præsenterer hunden for noget der er vigtigere
for den end at komme frem og snuse. Dvs. som jeg ser det skal der være
en "gulerod" for hunden. Det kan f.eks. være godbidder eller et stykke
legetøj el. lign. Eller at træne det, hvor du kan slippe den fri, hvis
det er det din hund gerne vil. Der går et stykke tid, før hunden
indser sammenhængen, men det skal nok komme. Du skal også tro på at
det kan lykkes, så er du allerede godt på vej. Jeg ved fra mig selv at
det kan virke håbløst, men idag er jeg glad for at jeg blev ved. Nu
går min hund og jeg tur sammen og ikke "hver for sig" Noget helt
andet er, at jeg synes det ser mere fjollet ud og jeg føler mig totalt
til grin, når min hund halser afsted med mig, men synes ikke det er
pinligt, når jeg stopper op osv.

God dag.

Tine.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 12:26

Tine <tyj@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nå, ok Kender ikke racen særlig godt, men det er vel en ivrig og
> nysgerrig race, som gerne vil frem, kan jeg forstå.

Ja han moser fremad og har gjort det fra første gang han fik en snor på !han
vil helst opleve det hele

> Jeg bliver nødt til at vide, hvor mange gange og hvor lang tid du har
> trænet det? For som jeg læser det du skriver, lyder det til kun at
> være en enkelt gang?

Ja jeg må indrømme at teknikken med at vende omkring hver gang han trækker
har jeg kun prøvet en gang! det havde jeg simpelthen ikke tålmodighed til

> [...]
> for den end at komme frem og snuse. Dvs. som jeg ser det skal der være
> en "gulerod" for hunden. Det kan f.eks. være godbidder eller et stykke

På hundeskolen prøvede vi også med at hele tiden have godbidder nede ved
knæet"han er ikke så høj 42cm" mens vi gik ,så kan ikke trak men han syntes
ikke at det er spændende nok måske hvis jeg kunne vifte med en lille tæve
der var i løbetid , så ville han ikke trække

Han er ligeglad med godbidder når han er udenfor ,for så syntes han det mest
spændende er at finde nogle mennesker der gidder klappe ham, eller en sød
tæve han kan forelske sig i

Eller at træne det, hvor du kan slippe den fri, hvis
> det er det din hund gerne vil.

Men jeg kan ikke slippe ham fri når vi går ved en vej eller fortov, så skal
jeg udelukkende træne det i skoven

> [...]
> andet er, at jeg synes det ser mere fjollet ud og jeg føler mig totalt
> til grin, når min hund halser afsted med mig, men synes ikke det er

Ja det kan måske godt være lidt pinligt !men jeg har vænnet mig til det
det mest ireterende er at jeg næsten kan se andre mennesker tænke "jaja der
er en der ikke kan opdrage sin hund" men han kan alt andet !det ved folk på
gaden jo bare ikke

Fra : Pia

Dato : 14-11-01 13:28

Godbidder hjælper heller ikke her, hvis der er spændende dufte - men det gør
en tennisbold til gengæld. Tag hans yndlingslegetøj med i lommen til at
lokke med, og ros ham meget når han går pænt på plads og kigger på det. En
gang imellem kan han få lov at holde det lidt, men trækker han igen, tager
du det tilbage.

Nu er jeg så begyndt at klikkertræne istedet for, men jeg brugte ofte
ovenstående trick da han var mindre, og det virkede godt lige indtil han
blev kønsmoden, så glemte han det med snoren igen Og tro mig, 42 kg på 4
ben kan sagten hamle op med mine lodrette 55 kg og spaghettihåndled.

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 13:44

Ja og min hunds "indtil videre kun" 21 kg på 4 ben er skam også nok til at
trække mine 82 kg afsted

Og nogle mennesker kan jeg se tænke hvorfor lader han dog den lille hund
trække afsted med ham de skulle bare vide hvor stærk den er Men hvis
folk stopper op kan de også godt se at han ikke er andet end muskler! og
det skal nok blive sjovere når de sidste 5 kg kommer på , så har han den
samme størelse som sin far og bliver helt klart stærkere,men jeg håber
virklig at trækkeriet går over med alderen

Fra : pmj

Dato : 09-11-01 19:43

> [...]
> Hejsa
>
> Vi har fået et "mindre" problemmed vores ene hund (tæve på 1 år). Hun

Hej Joy

Jeg har oversat en opskrift som jeg fik af Carolyn Clarke (Canadisk
hundeførerinstruktør)

Jeg har selv brugt noget tilsvarende.

Opskriften kan du se på http://home.worldonline.dk/~piasevy/Indkald.htm

Mange hilsener

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Joys Jmnbvczz

Dato : 12-11-01 11:37

Så er jeg tilbage... er desværre ikke på nettet i weekenden... endnu...

Hunden er en Amstaff (Milka), hun har haft sin første løbetid for knap 4 md
siden. Den "gamle" Taija er en golden tæve.

Der hvor vi boede før var hun altid løs, vi boede på landet ude på
Lars tynd... mark *s*

Hun løb ikke væk generelt. I den tid vi har fat hende har hun og Taija
været væk fra ejendommen 5 gange. De 3 af gangene ( i foråret) er det sikkert
at det er den Taija, der har "kommet til" at løbe for langt. Hun er typisk
blondine *g*,
hun glemmer hvor hun er hvis hun får færten af en dyr på marken. Vi har set det
fra
vinduerne Derfor sikkerheden i hvem der er. De 2 sidste gange ved vi ikke hvem
der har startet
bortløben, da vi ikke har set det. Pludslig var de bare væk.

De var vant til at gå frem og tilbage mellem hus og udenfor... altså her i
sommers.

Nu bor vi jo i rækkehus med en begrænset have... meget begrænset *s*
uden mulighed for at træne der. Men vi har en fantastisk natur (bor i sverige)
hvor der er alle muligheder for afvekslende luftning som vi udnytter groft
*GG*.

Vi har i weekenden prøvet med den lange line (tøjsnor) men det funger bare
ikke.
Dvs. det funger sikkert fint på en græsmark, men ikke en en ½ tæt skov. det
bliver
i løbet af 2 sekunder, til det rene kludermor med snor over under igennem alt
muligt
og så sidder man fast. Men vi prøver i et par uger og ser hvordan det går.

Taija smutter ingen steder fra os når vi lufter, hun er meget trofast *s*

I onsdags var Milka væk i 1½ time i skoven i mørke, sne"storm" og bidende
kulde.
Vi håbede på at hun syntes det var kedeligt at være kold og ensom, men nej

Straks vi slipper hende er hun væk ! Siden fredag er hun kun luftet i snor og
i weekenden i tøjsnor *s*.

Hilsner Joy

--
Posted from ed-gate.ed.se.sykes.com [194.237.97.254]