Bredbånd med fast IP, hvordan?
Fra : Claus Larsen

Dato : 08-11-01 12:45

Hej!

Har bestillt Tele Danmark bredbånd med fast ip og uden router.

Forstår ikke helt hvordan det fungerer med den faste ip adresse, ingen
default gateway eller noget.

Planen er at installere en Linux maskine som router/firewall.
Altså i retning af:

ADSL Modem <--> Linux Box <--> Internt net

Men alt hvad jeg har fået fra Tele DK er den faste IP adresse. Ingen
oplysning om default gateway/router. Linux boksen skal vel have en
default gateway som den sender ukendte ip adresser til.
Altså når jeg fra en maskine på det interne net laver eks. en ping til
195.97.152.98, maskinen ser at det ikke er en ip adresse på dens eget
net og router derfor til sin default gateway (linux boksen), linux
boksen ser at det ikke er en adresse som findes på et af de to net den
kender og router det derfor til en eller anden router ved Tele DK???
Skal jeg ikke have en ip adresse på en router på samme net som den ip
adresse jeg har fået tildelt?
Eller er det noget DHCP opsæt eller hvad.

mvh
Claus Larsen
Herning

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 08-11-01 12:52

On 8 Nov 2001 03:45:26 -0800, Claus Larsen wrote:

[...]

> Eller er det noget DHCP opsæt eller hvad.

Yeps.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F