Ricoh brænder problemer
Fra : Brian Hansen

Dato : 08-11-01 12:15

Hej ..

Jeg har lige installeret en 8 speed Ricoh brænder i en 500 Mhz computer. Den
brænder fint både data og audio, MEN når jeg prøver at lave cd-copy går det
galt.Den laver fejl lige meget om jeg brænder on the fly, eller om jeg
brænder over HD'en. Med fejl mener jeg at den enten kommer med buffer
underrun, eller andre fejl meddelser, den brænder altså slet ikke. Brænderen
er installeret som Master på den sekundære IDE, men cd-rom'en som slave,
jumper sidder rigtigt på både cd-rom og brænder. Jeg har prøvet både med
Nero og WinOn-cd. Er der nogen der har nogle gode forslag til dette problem.
Jeg kan lige nævne at dma er slået til, og at brænderen i Bios er
installeret som cd-rom.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-11-01 12:49

Brian Hansen skrev...
> [...]
problem.
> Jeg kan lige nævne at dma er slået til, og at brænderen i Bios er

Det anbefales generelt at installere en brænder som
master på sekundær ide-port, og samtidig ha' cd-drev
installeret som slave på primær, sammen med harddisken.
Selvom du har slået dma til er det ikke sikkert at
hardwaren understøtter det. Rigtig mange cd-drev understøtter
kun PIO.
Audio-cd'er kan også være kopibeskyttede, hvilket kan resultere
i de fejl du nævner. Prøv istedet at grabbe de enkelte numre
til harddiske og brænd dem derfra.
Der findes masser af udmærkede gratis grabbere f.eks.
cd'n'go.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 08-11-01 12:54

Peter Schrøder wrote:
> Det anbefales generelt at installere en brænder som
> master på sekundær ide-port, og samtidig ha' cd-drev
> installeret som slave på primær, sammen med harddisken.

Og lade cdrom drevet sløve harddisken??
Det lyder ikke for klogt.
En harddisk skal da sidde for sig selv eller sammen med en anden
harddisk.

> Selvom du har slået dma til er det ikke sikkert at
> hardwaren understøtter det. Rigtig mange cd-drev understøtter
> kun PIO.

Netop derfor skal cdrom drevet sgu da ikke sidde sammen med harddisken.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-11-01 14:41

Kenneth Kristensen skrev...

> Og lade cdrom drevet sløve harddisken??
> Det lyder ikke for klogt.
> En harddisk skal da sidde for sig selv eller sammen med en anden
> harddisk.

cdrom drevet sløver kun harddisken i kommunikationen
mellem cd-revet og harddisken, og siden harddisken ikke
har noget mod at vente lidt, har det ingen betydning i
brændesammenhæng.
Desuden sløver to harddiske på samme ide-port også
hinanden, i den indbyrdes kommunikation.
Den ideelle løsning er een enhed pr. ide-port, hvis
man vil opleve maksimal ydelse. Det kan jo så som
bekendt kun opnås hvis man installerer extra PCI kort med
extra porte. Eller skifte hele svineriet til scsi, så er
man ude over dét, een gang for alle.

> Netop derfor skal cdrom drevet sgu da ikke sidde sammen med harddisken.

Man kan jo også bare beholde det sammen med brænderen, så
kan man bare ikke kopiere direkte fra cd-drev til brænder medmindre
brænderen understøtter burn-proof, eller cd-drevet er det absolut
hurtigste på markedet.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.