Problem med betaling
Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-11-01 11:40

Problem:

En hesteejer der har opstaldet en 23 år gammel pony her, har ikke
betalt boksleje samt udlæg til hovsmed som jeg har måttet klare.
Ejeren vil nu omgående fjerne hesten og vil ikke betale hverken
hovsmed eller boksleje. Der er kontrakt på opstaldningen med en fuld
måneds opsigelsesvarsel.

Jeg ved at visse dyrehospitaler ikke udleverer dyret uden betaling og
at nogle autoværksteder tilbageholder bilen hvis regningen ikke er
betalt.

Vil jeg på samme måde kunne tilbageholde hesten indtil der er betalt ?

Nok en del jura i dette, men er der nogen der har erfaringer?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-01 11:51

In article <tsnkutsik1urq8u38jcmd735lb2clfivaa@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Vil jeg på samme måde kunne tilbageholde hesten indtil der er betalt ?

Ja, du KAN, men de kan jo flytte den om natten, osv.
om du må kan jeg ikke afgøre, jeg er ikke advokat.

> Nok en del jura i dette, men er der nogen der har erfaringer?

sikkert i dk.videnskab.jura. eller din normale advokat.

ion++
ps: dit spørgsmål er ikke helt relevant for denne gruppe,
da boksudlejning må siges at være profesionelt.

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-11-01 12:01

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

>Ja, du KAN, men de kan jo flytte den om natten, osv.
>om du må kan jeg ikke afgøre, jeg er ikke advokat.

Nej, men det var netop det der var det store spørgsmål. Jeg KAN godt
forhindre at den eller nogen anden flyttes om natten.

>sikkert i dk.videnskab.jura. eller din normale advokat.

Den ene er nok dyrere end den anden anden!

>ps: dit spørgsmål er ikke helt relevant for denne gruppe,
>da boksudlejning må siges at være profesionelt.

Ikke helt, ikke helt. Det er skam særlig relevant da det drejer sig om
en hest ikk? Desuden er der mange i denne gruppe der har opstaldet og
kan komme i samme situation.

p.s. Det var ikke en anonce ))))))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-01 12:33

In article <m9pkut8m5s2880e6q4o5q2cica79vj6s14@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Den ene er nok dyrere end den anden anden!

Ja, men du har jo en hestepension, den kører du jo selvf.
professionelt og betaler skat af overskudet, og ikke sort,
right ??

> Ikke helt, ikke helt. Det er skam særlig relevant da det drejer sig om
> en hest ikk? Desuden er der mange i denne gruppe der har opstaldet og
> kan komme i samme situation.

Det er lige meget om "varen" det drejer sig om er en hest
eller ej.
Dit spørgsmål er IKKE heste relateret, det er udelukkende
et juridisk spørgsmål. Du har leveret en vare som ikke er
blevet betalt, kan du nu tilbageholde den indtil der bliver
betalt??

De folk i denne gruppe der har en hest opstaldet har jo den
opstaldet hos andre. Fx. mig selv. I min kontrakt står der
at hesten bliver tilbageholdt indtil jeg betaler.

> p.s. Det var ikke en anonce ))))))

Nej, den skrev du i et andet indlæg. Gruppen her er ikke
til profesionelle erhversdrivende, og det må man sige at
boksudlejning er.

ion++

Fra : Anette, Bjark og Car~

Dato : 08-11-01 21:01

Braad-Sorensen wrote:

> [...]
>

> ion++
>
> --
>
> Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.

Pga. min store hestinteresse elsker jeg at sidde og læse indlæggene i denne
newsgroup. Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, hvordan du, Jon, gang
på gang blander dig i, hvad der er korrekt og hvad der ikke er korrekt for
denne newsgroup.
Denne gang kunne du have sat en stopper for en ganske interessant
indlægsrække. - Og kunne du ikke engang komme med et seriøst svar selv.
Du må snart lære at styre dig, for det er jo ikke første gang, at du får hug
for at blande dig for meget. Hvor meget får du iøvrigt i timen, som
newsgroupbetjent??

I øvrigt tak til alle jer på Newsgroupen for nogle ganske lærerige indlæg.

Anette

Fra : Gnist

Dato : 08-11-01 22:22

> [...]
hug
> for at blande dig for meget. Hvor meget får du iøvrigt i timen, som

Hørt Hørt !!!!

Gnist

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-01 23:22

In article <3beae3ca$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Anette, Bjark og Carmen wrote:

> [...]
> på gang blander dig i, hvad der er korrekt og hvad der ikke er korrekt for

typisk, du er uenig med mig, og kommer ikke engang med
argumenter for hvorfor det hører hjemme i denne gruppe,
men i stedet går du direkte til tilsvining af budbringer,
mig.

Alle brugere af de forskellige grupper kan blande sig
i hvordan usenet bruges. Det har en masse forskellige
mennesker gjort, ikke kun mig, og ikke kun i denne gruppe.
Det er udviklet til det der kaldes netikketten. Det er
brugerne der har udviklet den for bedre at kunne snakke
sammen. Og for at gøre usenet langt bedre at bruge. Og
langt lettere. Derfor kommer netiketten med alle mulige
gode råd, fx. for at finde den rette gruppe, eller hvor
svar og spørgsmål skal stå for at det er lettest for
ikke deltagere i den tråd at følge med, samt for at
forstå det der skrives bedre, fx. svar neden under,
her er en lille joke til at illustrere

Det er en muldvarp på motorcykel
Hvad er det der er lille, sort og drøner rundt under
jorden med 120 km/t.

Kan du se det ?? Det er sku svært at forstå når svaret
står øverst.
En anden grund er at et, ET svar foroven svarer på
hele indlægget, og ikke de del spørgsmål i indlæget
som et svar egentlig burde stå lige under, det gør
det igen lettere at se hvad der svares på.

Der er også den irriterende tendens som nogle folk
har, med at de ikke klipper den text væk de ikke
svarer på (efter ovenstående gode råd) men i stedet
indkluderer HELE indlægget, enten neden under
eller oppe over. Det er spild af plads. Hvis nogen
vi læse det du svarer på, så findes det svar lige
oppe over i samme tråd. Det spilder plads både på
transporten imellem dig og serveren, på serveren
og på transporten imellem serverne. Disse grupper
fylder meget, RIGTIG meget. Selv uden bineære
grupper, så skal du kunne modtage adskilligE
GIGABYTES pr. døgn, alt efter hvor mange grupper du
har. Dertil skal så lægges den trafik du har til
dine brugere, det forrige var kun imellem serverne.
Derfor, gør dig selv og os andre brugere en tjeneste
og klip den text væk du ikke svarer på.

Alt dette og andre gode råd findes på
www.usenet.dk

Med hensyn til indlægget der startede denne tråd, så
handlede det jo ikke rigtigt om heste. Der var jo
ikke problemer med den, og han ved også godt hvad den
skal have at spise, og han havde ikke et godt råd der
virkede. Næh, han havde problemer med ejeren, der ikke
betalte for en ydelse leveret. Det er altså et juridisk
spørgsmål, og der sidder dygtige og uddannede jurister
i dk.videnskab.jura der svarer, og allerede har svaret
at juridisk kan han godt tilbageholde hesten indtil
betaling indtræffer.

> Denne gang kunne du have sat en stopper for en ganske interessant
> indlægsrække. - Og kunne du ikke engang komme med et seriøst svar selv.

Jeg forsøgte ikke at komme med et juridisk svar, da jeg
ikke er jurist, og ikke kender denne lovgivning. Og det
her spørgsmål var altså juridisk, "manglende betaling
for leveret vare." Skal en smed/dyrlæge der har problemer
med at få kunderne til at betale og vil vide om der kan
bruges inkasso også lave sit indlæg her, da de jo er
heste folk. Nej, det hører ikke hjemme her.

> Du må snart lære at styre dig, for det er jo ikke første gang, at du får hug
> for at blande dig for meget. Hvor meget får du iøvrigt i timen, som

For at usenet kan bruges af os alle er grupperne delt op,
så folk kan få de informationer de ønsker og ikke andre.
Det er brugerne selv der har delt grupperne op, det hele
foregår i dk.admin og dets undergrupper. De brugere der
kommer meget i dk.admin har fundet en netikette ved
diskution blandt dem der har ønsket det. Denne netikette
er altså lavet af brugerne, for brugerne, for at usenet
kan fungere. Lige som at man fx. har regler for hvilken
side man mødes imod i ridehus/ridebane-. Det er for at
tingene kan fungere. Hvis du rider forkert vil jeg brokke
mig. Hvis du ikke retter dig efter den vedtagne regel for
god opførsel på en ridebane, så vil jeg brokke mig til
en stævne official. Jeg er typen der brokker mig når jeg
ser/hører/læser/... noget som jeg finder utilfredsstillende.
Hvis nogen pisker/sparker deres hest så siger jeg også
noget til dem. ER DET FORKERT ??

> newsgroupbetjent??

det her diskutions niveau hvor du kaster med mudder
gider jeg slet ikke røre. Hvis du vil diskutere netiketten,
så foregår det i dk.admin.netikette, men jeg vil lige
anbefale dig at læse www.usenet.dk først.

ion++

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-11-01 09:22

> [...]

>argumenter for hvorfor det hører hjemme i denne gruppe,
>men i stedet går du direkte til tilsvining af budbringer,

Jeg tror at der er mange der er trætte af "budbringer".

Du skulle kontakte en node i FidoNet og brude det netværk et stykke
tid for at lære hvordan man gør. Det burde være obligatorisk at være i
FidoNet et stykke tid før man blev sluppet løs på Internettet.

Og skal vi så stoppe denne diskussion i gruppen og gå til email i
stedet... ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-11-01 10:14

In article <ad4nutk1bkfa624daqb7j9o1qig823si1j@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:
> bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Jeg tror at der er mange der er trætte af "budbringer".

Det er ikke det der er spørgsmålet, det der er spørgsmålet er brugen
af denne gruppe. Der har jeg lige så meget ret som jer andre til at
blande mig. Jeg gør det bare.

> Du skulle kontakte en node i FidoNet og brude det netværk et stykke
> tid for at lære hvordan man gør. Det burde være obligatorisk at være i
> FidoNet et stykke tid før man blev sluppet løs på Internettet.

Hvordan man gør hvad ?? Giver henstillinger til folk om at følge
netiketten ?? Jeg har desuden brugt fidonet. Jeg har også brugt
usenet længe, jeg er bare træt af de mange der poster i den
forkerte gruppe, eller på andre måder pisser på netiketten.

> Og skal vi så stoppe denne diskussion i gruppen og gå til email i
> stedet... ???

Tjo, den er egentlig offtopic, da netikette skal diskuteres i
dk.admin.netikette, men jeg tror ikke at folk her fra vil blande
sig der inde, og jeg tror heller ikke at de har læst www.usenet.dk

ion++

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 08-11-01 15:51

On Thu, 8 Nov 2001 10:51:02 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) twrote:

> [...]
>

>ion++
>ps: dit spørgsmål er ikke helt relevant for denne gruppe,
>da boksudlejning må siges at være profesionelt.

Man behøver da ikke nødvendigvis at leve af indtjening på heste hvis
man lejer nogle bokse ud???

Linda

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-11-01 16:25

Linda Christie Poulsen <christie*fjerndette*@dk2net.dk> wrote:

>Man behøver da ikke nødvendigvis at leve af indtjening på heste hvis
>man lejer nogle bokse ud???

Herligt med een der ved hvad det hele drejer sig om ))

Var lidt træt af ***'s usaglige bemærkninger, men vil i stedet komme
med lidt facts (udenlandsdansk) til dit indlæg.

I året 2001 har jeg investeret over Kr. 600.000 i forbedringer på
stedet her til fordel for hesteholdet og har til sammenligning kun
udlejet bokse for Kr. 17.600 incl. foder halm mm. I det kommende år
vil der blive investeret i en ridehal til over Kr. 800.000

Vi har på stedet 8 hestebokse, hvoraf jeg selv bruger de 6.

Selv et barn kan regne ud af at jeg ikke ***tjener*** pengene på at
leje hestebokse ud. Jeg ***bruger*** dem gu hjælpe mig på at leje
bokse ud. Kald det bare en hobby, selv om det er en dyr hobby.

Jeg er nået til det punkt i livet hvor vi ska te at opleve noget i en
fart, selv om det koster gysser. Og der ***er*** fart på )))))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-01 22:49

In article <vs6lutkgeqnr6klqprsp643n9k2js05ffl@4ax.com>, Linda Christie Poulsen wrote:

> Man behøver da ikke nødvendigvis at leve af indtjening på heste hvis
> man lejer nogle bokse ud???

Nej, måske ikke leve kun af det, men vedkommende har en heste
pension, og er sandsynligvis moms registreret. Yderligere har
vedkommende sandsynligvis mere end en boks udlejet, han
reklamerede ivertfald i en anden tråd for sig. Derfor må hans
virksomhed siges at være professionel.

Yderligere var hans spørgsmål rent juridisk, også selvom det
var en hesteejer der ikke havde betalt.

ion++

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-11-01 13:42

Du driver en hestepension .... så vil jeg da nok anbefale, at du sætter en
advokat på sagen. Hvis papirarbejdet er i orden, er det en smal sag for en
advokat at vinde sådan en sag - og som oftest er et officielt advokatbrev
nok, til at få folk til at ryste i bukserne Et brev kan klares for et
par hundrede kroner - det er da godt givet ud ?

Jeg vil ikke anbefale at du tilbageholder ponyen - jeg er ikke sikker, men
mener det er ulovligt.

Husk at al henvendelse til en genstridig dårlig betaler skal ske skriftligt
og sendes anbefalet .... så står du stærkt!

Vær blot opmærksom på, at såfremt den dårlige betaler ikke har pengene, får
du intet ud af at vinde en evt. retssag ... sådan hænger det desværre
sammen.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 08-11-01 14:55

Hej

Jeg ved at de fleste advokater tit vil svare på dit spørgsmål uden at det
koster dig en krone. Det er jo meget rart at vide om man har retten på sin
side. Prøv at ringe og spørg ærligt ad om du har retten på din side og så
hvad det evt. vil koste at sagsøge eller få advokaten til at skrive et brev
til ejeren.

hilsen

Anet

og jeg vil da gerne høre om udfaldet af denne sag da jeg egentlig syntes at
det er en relevant sag

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-11-01 16:35

"Anet" <anet@email.dk> wrote:

>og jeg vil da gerne høre om udfaldet af denne sag da jeg egentlig syntes at
>det er en relevant sag

Nemlig: Almen interesse ikk'? Selv om vi driver erhverv [BIGGRIN] !

Indtil videre er "udfaldet" dette. I går aftes da stalden var fuld af
striglende småpiger (og mig), kom ejerens mand der venligt forkyndte
at han ville hente hesten. For ren morskabs skyld havde en af pigerne
anbragt hængelåsen fra vor rytterstue på hestens boks. Ejeren havde
altså selv nøglen i lommen Nå, men han gik slukøret igen da han
hørte at han skulle af med Kr. 1200 for at få hesten "fri", men lovede
bestemt at ville betale.

I dag kom så landbetjenten forbi da ejeren havde meldt os for
selvtægt. Han var ret rar og kunne godt se komikken. Vi fortalte at på
dyrehospitalet måtte man også betale for en behandling, hvorefter man
så får udleveret dyret. Har man ingen penge, så betaler man for
overnatning indtil pengene betales. Han var fuldt indforstået med at
vi havde gjort som gjort og ville ikke røre ved sagen. I aften ringer
han ejeren op og beder og at der betales hvorefter hesten udleveres.

Han nænvte i øvrigt at dette ikke var "selvtægt". Det ville det
imidlertid være hvis ejeren kommer i nattens mørke for at hente hesten
uden at betale. Dette er så politiets opfattelse af sagen. Andet kan
så være tilfældet over for en dommer, men så langt kommer dette nok
ikke

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : AnnetteS

Dato : 15-11-01 23:55

HÆNGELÅS ????? MORSKABS SKYLD ????

Hvad en i Hel**** tænker i på????? Hvad havde i gjort hvis der blev
brand i stalden???

Godt jeg ikke har min hest hos jer!!!!!!! :(

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Jessen

Dato : 08-11-01 20:25

Hej Ole B S!!

Jeg har siddet i bestyrelsen på vores rideskole en del år og vi har
ligeledes været udsat for at staldlejen ikke blev betelt. Vi henv. os til
politiet, for er din staldkontrakt iorden og der ellers ikke er noget at
komme efter, så kan de langt hen af vejen være en god hjælp. En telefon
opringning fra politiet gør tit underværker og folk føler et større pres når
det er sådanne folk der henv. sig.

Med venlig hilsen Sanne
Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tsnkutsik1urq8u38jcmd735lb2clfivaa@4ax.com...

Fra : (Heidi Sjursen)

Dato : 09-11-01 12:04

[Jon Bendtsen]

> [...]
> i dk.videnskab.jura der svarer, og allerede har svaret
> at juridisk kan han godt tilbageholde hesten indtil

Jeg mener spørsmålet hans hører hjemme i begge grupper.
Han kunne fx. ha krysspostet, og så kunne folk ha tatt
followup til det sted hvor diskusjonen så fortsatte mot.
Nettopp det at det var en hest (i.e. levende vesen) gjorde
jo at det ble en litt annen diskusjon rundt det enn om det
hadde vært en gjenstand (jfr "er hest en gjenstand?").

Heidi Sjursen
--
http://www.sofar.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-11-01 12:43

In article <9sgd6j$l23$1@readme.uio.no>, (Heidi Sjursen) wrote:
> [Jon Bendtsen]

[klip]
> [...]
> jo at det ble en litt annen diskusjon rundt det enn om det
> hadde vært en gjenstand (jfr "er hest en gjenstand?").

Ja, det havde også været en mulighed. Dog vil jeg mene at
når dyrlæger gør det, så gør det det ikke anderledes at det
er en hest. Desuden er krydspostninger heller ikke lige noget
som netiketten er helt glad for, men det var en mulighed.

Jeg vil dog tro at der blev spurgt her fordi vedkommende ikke
var klar over at dk.videnskab.jura fandtes.

ion++

Fra : Anette, Bjark og Car~

Dato : 09-11-01 13:37

> [...]
>

> ion++
>
> --
>
> Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.

Hvor er det dog ærgerligt at du - Jon - ikke kan tage kritikken til dig. Du
er jo med til at skabe en dårlig stemning i newsgroupen, som du
tilsyneladende ellers er glad for.
Næsvise svar får folk til at miste interessen. Surt. Surt.

Fra : Pia

Dato : 09-11-01 13:47

>Næsvise svar får folk til at miste interessen. Surt. Surt.

det er ikke et spørgsmål om folk trives forstår du nok, bare de overholder
reglerne!

Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-11-01 16:55

In article <3bebcfa3$0$364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Pia wrote:

> det er ikke et spørgsmål om folk trives forstår du nok, bare de overholder
> reglerne!

Det er ikke regler, det er god takt og tone. De er lavet for at
folk kan komme overens. Hvis folk tænkte lidt over at bruge den
rette gruppe, samt at quote og klippe korrekt i overensstemmelse
med god takt og tone, så ville jeg ikke have noget at brokke
mig over. *GISP* hvad skal jeg så lave ;-0
(håber at folk opfanger sarkasmen)

Jeg ønsker ikke denne gruppe foruerenet med urelevante indlæg.
Jeg påpeger det når jeg ser et urelevant indlæg. Forskellige
folk har forskellige indstillinger til hvad der er relevant,
men for at de stadig kan komme overens, så er fundsatsen for
gruppen opfundet. Den beskriver hvad denne gruppe er beregnet
til. Det er ikke mig der har lavet den gruppe, det er Linda.
Det er også hende der har skrevet fundsatsen på baggrund af
hvad de andre heste folk var interreseret i den gang at der
ikke var en heste gruppe, men der hvor det hele foregik i
dk.fritid.kæledyr.

ion++

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-11-01 16:49

In article <3bebccfc$0$2007$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Anette, Bjark og Carmen wrote:

> Hvor er det dog ærgerligt at du - Jon - ikke kan tage kritikken til dig. Du
> er jo med til at skabe en dårlig stemning i newsgroupen, som du
> tilsyneladende ellers er glad for.

Jeg tager kritikken til mig når andre tager kritikken til sig
og begynder at overholde god takt og tone.

> Næsvise svar får folk til at miste interessen. Surt. Surt.

Sjovt lige du skulle sige det.

ion++

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 11-11-01 12:46

In <3bebccfc$0$2007$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Anette, Bjark og
Carmen wrote:

> [...]
> tilsyneladende ellers er glad for.
> Næsvise svar får folk til at miste interessen. Surt. Surt.

   Bortset fra at jeg ikke kan se noget galt med Jons henstillinger
(Bortset fra at de bliver diskuteret i det uendelige - og diskussionerne
faktisk hører hjemme i netikettegruppen - jvf. fundatsen som _ikke_ er
lavet for at genere nogen - men for at man skal kunne sortere de grupper
fra der ikke har interesse.... ja så forstår jeg ikke at jeg skal
hente hele Jons indlæg en gang til for at læse din kommentar! Du kunne ha
læst på usenet.dk og opdaget at man kun quoter det man svarer på - den
regel er _ikke_ lavet for at genere dig - men for at _jeg_ ikke skal
hente samme indlæg 50 gangen .... fordi folk ikke gider skære det væk der
ikke har noget med sagen at gøre.
   Usenets regler er _ikke_ lavet for at genere folk - men for at gøre det
nemmere for alle at være her. Det er lissom de sociale regler vi har ude
i det virkelige samfund - du ved - man hilser på folk man møder til en
komsammen, man prutter og bøvser ikke højlydt ved bordet og der er nogen
simple regler for hvordan man taler til hinanden.... Hvorfor er det så
fandens svært at forstå? Det undrer mig mere end at nogen (Mig selv fx.)
bliver ved at hænge sig i de såkaldte detaljer :((( Hvorfor tror
mennesker dog at usenet er anderledes end det omgivende samfund?

   Jeg svarer kun på opfølgninger på dette indlæg via mail da dette ikke
skla forplumre denne ellers glimrende gruppe.
--

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : AnnetteS

Dato : 15-11-01 00:43

Hej Ole,

Du kan ikke tilbageholde hesten.

Da jeg engang skulle flytte min pony fra en rideskole, flippede ejeren
af rideskolen og påstod at jeg ikke havde betalt,- hun truede med at
beholde min pony. Senere fandt vi så ud af at alle mine betalinger
950,-/mdr i 7 mdr var blevet overført til en forkert konto via pbs, hvor
jeg havde skrevet forkert nummer på.
Jeg kontaktede politiet,- jeg troede jo jeg havde betalt,- og hvis du
ikke udleverer ponyen betegnes det som selvtægt, og det er ulovligt.
Du skal udlevere hesten og derefter anlægge sag, hvilket nok ikke bliver
et problem eftersom i har en kontrakt osv. Smederegningen har du vel
ikke bevis for, så den ved jeg ikke hvordan du får inddrevet.

Vh. Annette Skovbon

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 15-11-01 09:43

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote:

>Du kan ikke tilbageholde hesten.

Jo! Politiet samt tre uafhængige jurister, den ene med speciale i
landbrug, har bekræftet det lovlige i det.

>ikke udleverer ponyen betegnes det som selvtægt, og det er ulovligt.

Nej. Hvis ejeren fjerner ponyen i ly af mørket er det selvtægt.

>Du skal udlevere hesten og derefter anlægge sag, hvilket nok ikke bliver

Ponyen er udleveret efter sagen er blevet overgivet til inkasso. Så er
der ikke rigtigt brug for ponyen mere. Det havde bare været billigere
og nemmere såfremt det skyldige var blevet betalt frivilligt.

>Smederegningen har du vel ikke bevis for, så den ved jeg ikke hvordan du får inddrevet.

Jo, sandelig. Smeden har ikke lavet det sort, ligesom jeg heller ikke
lejer bokse ud sort. Smeden var i øvrigt bestilt efter aftale med
hesteejeren, som "desværre" ikke selv havde tid til at være der.
(Hjemmegående husmor).

Som ejer af hestepension har jeg på ret kort tid set en masse uheldige
tilfælde af folk der aldrig burde have haft hest. Ovenstående tilfælde
kom her med ponyen der knapt nok kunne stå på benene på grund af
manglende beskæring. Ponyen blev kun beskåret 2 gange årligt idet det
var spild af penge at gøre dette oftere. Jeg sørgede også dengang for
at få den beskåret. Nu fem måneder senere måtte jeg igen insistere på
at den blev beskåret og det blev modstræbende bevilliget, selv om
hesten igen døjede med at stå på benene. Hovene var begyndt at revne
og den ene stråle var slidt helt væk.

Andre hesteejere igen tror at det at opdrage en hest har noget med en
boksekamp at gøre, ligesom at men gladeligt "motionerer" sin hest i
longe, fordi man enten ikke har tid til at ride den eller er bange for
hesten. Sådanne ting kan jeg godt hjælpe med og bruger gerne mange
timer på det helt gratis for hestens skyld. Disse tilfælde er ret
nemme at klare for mig.

Det værste er imidlertid når man vil spare en hovsmed for det
urimeligt høje beløb det er at få hovene beskåret. Her kan jeg ikke
rigtigt trænge igennem

ps. Dette var ikke en reklame hverken for mig, hesten, hovsmed eller
andre nævnt ovenfor.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-11-01 11:03

In article <3tu6vtobndqaa1g8nagq177fgldh6pn7rh@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> lejer bokse ud sort. Smeden var i øvrigt bestilt efter aftale med
> hesteejeren, som "desværre" ikke selv havde tid til at være der.

Er det så dig eller hende der har bestilt smeden ??
Det bedste er jo nok hvis det er hende der ringer og
bestiller smeden, ellers kan der opstå et bevis problem
om hvad i evt. måtte have aftalt mundtligt. Så har du
ivertfald din ryg fri, det kan måske blive svært at
bevise at du godt måtte bestille for hende. Påstand
mod påstand er kedelig. Det er vel i og for sig lige
meget om ejeren er der når smeden kommer ?? Når jeg
skal have smed, så ringer jeg til min smed og beder
ham om at ordne min hest. 1. gang viste jeg han hvor
den stod, og siden har jeg bare skullet ringe. Jeg
behøver ikke engang informere staldejer.

> [...]
> at den blev beskåret og det blev modstræbende bevilliget, selv om
> hesten igen døjede med at stå på benene. Hovene var begyndt at revne

Meld dem dog for dyremishandling, det er sku synd for
hesten. Din historie her gør at jeg selv bliver i
tvivl om jeg gider have besværet med at have en heste
pension.

> [...]
> hesten. Sådanne ting kan jeg godt hjælpe med og bruger gerne mange
> timer på det helt gratis for hestens skyld. Disse tilfælde er ret

Det lyder godt at du gør en indsats for at hesten skal
have det godt.

> Det værste er imidlertid når man vil spare en hovsmed for det
> urimeligt høje beløb det er at få hovene beskåret. Her kan jeg ikke
> rigtigt trænge igennem

Hvad med nogle artikler/blade/bøger omkring det ??
Fx. landsbladet hest har ganske udemærkede artikler omkring
heste, og hestehold. De har haft flere artikler omkring
vigtigheden i at beskære, og at beskære korrekt.
(det her giver mig faktisk en ide til en ny tråd)
Måske de kan overbevise ejer ?? Ellers kan måske en
dyrlæge, og hvis det ikke hjælper, så meld vedkommende
for dyremishandling, de betaler dig jo alligevel ikke, så
man kan jo ikke sige at du mister en kunde ;-0

ion++

"klip unødig text væk", "svar nedenunder" og "ingen krydspost"
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : AnnetteS

Dato : 17-11-01 01:54

Hej Ole og ion.

Ole....Det har jo ikke noget med om smeden har gjort det sort eller ej,
jeg mente mere hvis det er dig der har bestilt smed til deres hest, er
der vel ikke noget at gøre? :) De kan jo bare sige de ikke ville have
smed...Selvom hestens hove sikkert trængte..

Ole og Ion...Da jeg selv stod i den ikke så heldige situation talte jeg
med min advokat, derfra fik jeg beskeden om selvtægt.

Ion...Den Danske Bank havde overført pengene fra min lønkonto til min
budgetkonto, så jeg havde selv alle pengene stående, som udlejeren
selvfølgelig fik da jeg opdagede det,- det var bare en kedelig
situation, for jeg troede jo jeg havde betalt, og nej, hun havde intet
sagt til mig i de 7 mdr.....meget venlig dame *GG*

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-11-01 10:29

In article <itiJ7.546$B4.109530@news000.worldonline.dk>, AnnetteS wrote:

> Ole og Ion...Da jeg selv stod i den ikke så heldige situation talte jeg
> med min advokat, derfra fik jeg beskeden om selvtægt.

måske fordi du mente du havde betalt, hvis du vidste at det
havde du ikke, havde du måske fået et andet svar. Endelig
så kan det jo også være at loven er blevet lavet om siden
hen.

> [...]
> situation, for jeg troede jo jeg havde betalt, og nej, hun havde intet
> sagt til mig i de 7 mdr.....meget venlig dame *GG*

okay, så skete der jo ikke noget. Lidt noget pjat at hun
ikke havde rykket for pengene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-11-01 10:52

Ikke for at sige noget ondt om AnetteS's indlæg, men den her
slags indlæg er grunden til at jeg i sin tid henviste Ole's
spørgsmål om det samme til dk.videnskab.jura. Jeg ønskede
ikke at han fik forkerte råd, hverken således at han gjorde
noget ulovligt, men heller ikke sådan at han ikke udnyttede
de muligheder som loven giver ham.

In article <7eDI7.1828$Bs1.421060@news000.worldonline.dk>, AnnetteS wrote:
> Hej Ole,
>
> Du kan ikke tilbageholde hesten.

I følge dk.videnskab.jura kan man godt.
Dyrlæger gør det også, samt fx. værksteder.

> [...]
> beholde min pony. Senere fandt vi så ud af at alle mine betalinger
> 950,-/mdr i 7 mdr var blevet overført til en forkert konto via pbs, hvor

Så hun havde ikke fundet ud af efter 7 måneder at betaling ikke
var i orden ?? Desværre for dig forældes sådan et betalings krav
vist nok først efter 5 år. (spørg en jurist hvis du vil være 100%
sikker)
Havde ejer aldrig brokket sig over manglende betaling ??

> [...]
> et problem eftersom i har en kontrakt osv. Smederegningen har du vel
> ikke bevis for, så den ved jeg ikke hvordan du får inddrevet.

Hvordan gik din kedelige historie iøvrigt ?? Fik du de penge
tilbage som var betalt på en forkert konto ?? Eller var det
en forkert konto hos staldejer ???