DEBAT HER
Fra : Tina Christensen

Dato : 08-11-01 09:33

Hej alle*S* jeg har startet en side http://www.redningsplanken.dk som godt
kunne bruge lidt flere besøgende på debat*S* bla inden for dette emne*S*
så kig ind*S*
siden med chat, debat, brevkasse og hjerterum*S*

KNUZ Tina

--
"DILEMMAET"
At le, er at risikere at fremstå som tåbe

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-11-01 15:05

Tina Christensen skrev:

>Hej alle*S* jeg har startet en side

Den slags oplysninger passer bedst i en opslagsgruppe.

>siden med chat, debat, brevkasse og hjerterum*S*

Jeg har på det seneste set flere af den slags tiltag, og undres.

Kan du fortælle mig, hvorfor er det vigtigt, at det foregår på din
side?
Er det vigtigere for dig, at have en velbesøgt side, end at vi
invalider har en velfungerende gruppe?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-11-01 17:02

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du fortælle mig, hvorfor er det vigtigt, at det foregår på din
> side?
> Er det vigtigere for dig, at have en velbesøgt side, end at vi
> invalider har en velfungerende gruppe?

Jeg undres egentlig også...
Usenet fungerer så aldeles glimrende
Dk.helbred.handicap især!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Tina Christensen

Dato : 24-11-01 13:09

Hej kaj*S*
NEJ jeg er ikke egoistisk og vil ikke have at ideen med siden bliver
misforstået*S*
Jeg ville bare hjælpe til at få en snak igang, for NOGEN; et lidt mindre og
"Intimt" sted*S*
jeg kender ikke dette forum ret godt men kan godt bliver overvældet over de
MANGE mennesker og mange svar og spsm*S*
Så det var mit eneste grundlag*S* jeg ønsker KUN folk godt*S*

MVH Tina

Fra : Henrik Larsen

Dato : 08-11-01 18:09

> siden med chat, debat, brevkasse og hjerterum*S*

Ja, nu kan det godt være at jeg er lidt for på gående,

men et lille udklip fra din side "HUSK jeg har også selv smagt livets svære
og til tider uoverskuelige side... " <--- hvad er det du har smagt??? om
jeg må spørge..

Mange af os der kommer her vil dele erfaringe med andre, jeg har godt nok
haft det meget svært, og har måske "fejlet" lidt for meget.

Men en ting der ikke hjælper i en nyheds gruppe, chat eller debat er ens
liv, nu er jeg begyndt at gå hos en psykolog og det hjælper, men det gør det
andet sq ikke, i hvertfald ikke hos mig.

Det jeg vil anbefale dig er at fortælle lidt om dig selv, og hvorfor du vil
hjælpe andre.

Jeg er selv ved at lave en hjemmeside, men den gider jeg ikke reklamere for,
den er ikke færdig endnu.

Den vil omhandle handicaps, der er ikke meget om handicappede på din side,
jeg arbejder et sted hvor der er, nogle personer der har forskellige typer
handicaps, på det sted er der pt 38 brugere og af dem er der ca. 10
forskellige handicaps, og de fleste har noget med psyke at gøre. Men ca. 25
af dem sidder dagligt i en kørestol, det er den eneste måde de kan deltage i
samværet.

Jeg kender også til handicaps jeg har selv 4 fysiske og 1 psysisk lidelse,
jeg ved hvordan det er at skamme sig, og gå i skjul. Det er ikke alt der kan
afhjælpes over internettet eller en tlf.

Hilsen

Henrik Larsen

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 22:54

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-11-01 22:54

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Handicappet er altså ikke i sig selv, men det opstår, når omgivelserne
> ikke er hensigtsmæssige, i forhold til det "man" gerne vil.
>
> Hvad synes I andre?

Jeg er enig.
Da jeg kørte til Nordkap sammen med min Lotte belæsset med (campinggrej,
telt og oppakning til 3 uger) var Lottes handicap, at hun ikke kunne komme
med op på toppen af bjergene efter sne/is til aften-whisky'en.
Måske vi er lidt forvirrede over begrebet "Handicap" fordi det er ord med
diffus betydning...

På engelsk benytter man oftere ordet "disabled" eller med andre ord "et
menneske som er begrænset i sin formåen" - der er noget som vedkommende ikke
kan...

Så jeg er enig med dig i, at det så afgjort er situationen der afgør om man
kan tale om, at en person er handicappet.
Omvendt så vores sprog vel også lidt slidt, så vi trods alt godt kan tale om
at f.eks. en Tetraplegikker er handicappet så'en helt generelt

Fra : cybs

Dato : 09-11-01 02:33

Søren C. Fischer skrev i meddelelsen
<9seutg$rkp$1@sunsite.dk>...
>Omvendt så vores sprog vel også lidt slidt, så vi trods alt
godt kan tale om
>at f.eks. en Tetraplegikker er handicappet så'en helt
generelt

Jamen - ham jeg kender kan da både læse og lytte til musik.
Men han kan ikke nå knapperne i elevatoren - lissom naboens
4-årige datter heller ikke kan. Nej, jeg tror faktisk ikke,
man kan være handicappet så'en helt generelt. Så jeg holder
afgjort med Lotte!

susanne

PS: Så godt din smiley, Søren!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-11-01 02:52

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 4-årige datter heller ikke kan. Nej, jeg tror faktisk ikke,
> man kan være handicappet så'en helt generelt. Så jeg holder

Er han medlem af DHF....?

> PS: Så godt din smiley, Søren!

Og jeg så godt at du ikke brugte sådan en...

Fra : Leonard

Dato : 09-11-01 10:19

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

>Er han medlem af DHF....?
- er naboens 4-årige datter ?

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-11-01 13:29

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> - er naboens 4-årige datter ?

Det er den lille pige temmeligt sikkert ikke - men er man medlem af Dansk
Handicap Forbund, så er der vist rimelig grund til, at stoppe ordkløveriet.
"Handicap" er jo et ord som vi gennem (lang) tid har fået tillagt en
betydning i vores sprogbrug.
Det handler lige så meget om begrebet "politisk korrekt" - der er paralleler
til debatten om navne-ændringen i DHF...

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-11-01 20:42

> [...]
> Det handler lige så meget om begrebet "politisk korrekt" - der er
paralleler
> til debatten om navne-ændringen i DHF...

Mon ikke det er det danske sprog der er noget galt med, hvorfor så ikke få
til føjet det engelske ord som jeg nu ikke kan huske, fordi at jeg er
sprog-svag.

/MrWheel

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-11-01 23:11

"Henrik Larsen" <dsl53373@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det er det danske sprog der er noget galt med, hvorfor så ikke få
> til føjet det engelske ord som jeg nu ikke kan huske, fordi at jeg er
> sprog-svag.

Det engelske ord er "Disabled" = Invalid, Handicappet jf min Engelsk-Dansk
ordbog.

Fra : Leonard

Dato : 09-11-01 23:07

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

>Det handler lige så meget om begrebet "politisk korrekt" - der er paralleler
>til debatten om navne-ændringen i DHF...

Øhhh ... ??
DHF har d aingen debat om ændring af navn.
DSI vil ændre navn.
PK vil ændre navn.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-11-01 23:11

> Øhhh ... ??
> DHF har d aingen debat om ændring af navn.
> DSI vil ændre navn.
> PK vil ændre navn.

OK, my mistake

Fra : Henrik Larsen

Dato : 11-11-01 18:54

> PK vil ændre navn.

Hvem er det??

/MrWheel

Fra : Leonard

Dato : 11-11-01 19:00

Paraplegikerkredsen www.paraplegi.dk

Fra : Henrik Larsen

Dato : 11-11-01 21:40

Tak, så blev jeg det klogere

Fra : cybs

Dato : 11-11-01 22:11

Leonard skrev i meddelelsen
<3beb9f78.662144@news.cybercity.dk>...

Ja

>- er naboens 4-årige datter ?

Nej, det TROR jeg ikke........... Men børnemagt burde måske
informeres?

Jeg skulle faktisk allerede til at svare for begge - du kom
mig lidt i forkøbet, Leonard((-:

susanne

--
New newsgroup formed for people with disabilities on
intimacy and relationships issues. Please ask your news

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-11-01 20:40

> Er han medlem af DHF....?

Hvis det er mig, så er jeg pt ikke medlem, men det bliver jeg, lige som jeg
er medlem i spastikerforeningen og epilepsiforeningen. ;)

/MrWheel

Fra : cybs

Dato : 11-11-01 22:19

Søren C. Fischer skrev i meddelelsen
<9sfcs4$5mr$1@sunsite.dk>...
>"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeps - men det skal nok siges, at det er knapperne i
elevatoren, hvor _jeg_ bor, jeg taler om - før du øjner en
sag for DHF...

>Og jeg så godt at du ikke brugte sådan en...

Så må du ha den tilgode til en anden gang! *S*

susanne

Fra : Leonard

Dato : 12-11-01 12:43

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev:

>Jeps - men det skal nok siges, at det er knapperne i
>elevatoren, hvor _jeg_ bor, jeg taler om - før du øjner en
>sag for DHF...

Det er ellers netop en sag for DHF.
Hvad er det du bor i?
Hvor gammelt er bygningen?
Hvor gammel er elevatoren?
Hvilkët fabrikat er elevatoren?

I DHF beskæftiger vi os ikke med handicappedes private bolig, der
gerne skulle være tilpasset den enkelte beboer. Vi beskæftiger os med,
når generelle ting ikke er tilgængelige, og det er fx. at handicappede
ikke kan besøge andre mennesker, fordi elevatorerne er bygget
utilgængeligt.

Fra : cybs

Dato : 13-11-01 01:45

Leonard skrev i meddelelsen
<3befaf83.1614029@news.cybercity.dk>...

> [...]
handicappede
>ikke kan besøge andre mennesker, fordi elevatorerne er

Det er jeg faktisk ganske enig i. "Visitability" er et ord,
jeg er stødt på i den forbindelse - har jeg ikke engang
postet en artikel her om dette?

For øvrigt er ejendommen fra tresserne - og min kæreste kan
alligevel ikke selv åbne de to tunge døre ud til det fri
efter elevatoren (dørpumper har fanden skabt!). Men
alligevel kreperer det mig, at trykpanelerne lige er blevet
skiftet - til "hærværkssikrede". Og de blev IKKE samtidig
flyttet nedad - fordi varmemesteren forsømte at bringe min
henvendelse videre til bestyrelsen. Det har han vist nu fået
en næse for! Men burde elevatorfirmaet ikke osse ha gjort
opmærksom på muligheden?

susanne

Fra : Leonard

Dato : 13-11-01 08:48

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev:

> Men burde elevatorfirmaet ikke osse ha gjort
>opmærksom på muligheden?

De er for det meste ret ligeglade og uvidende!
Og så har de en masse undskyldninger for at det ikke kan lade sig gøre
og at det koster en hulens masse penge ...

Fra : cybs

Dato : 14-11-01 00:00

Leonard skrev i meddelelsen
<3bf0cfd4.1984075@news.cybercity.dk>...

>De er for det meste ret ligeglade og uvidende!
>Og så har de en masse undskyldninger for at det ikke kan
lade sig gøre

Hmmmm - vi bruger Otis. Og samme Otis har installeret et
paralelt system til kørestolsbrugere på Ballerup Rådhus -
for ret nyligt, tror jeg. Så det kan da ikke komme helt bag
på dem?

>og at det koster en hulens masse penge ...

Pointen er at trykpanelet skulle udskiftes alligevel. Nå -
lige nu orker jeg ikke at græde over spildt mælk - og i
fremtiden har jeg en direkte linie til bestyrelsen.

susanne

Fra : cybs

Dato : 14-11-01 00:19

> [...]
handicappede
>ikke kan besøge andre mennesker, fordi elevatorerne er

Den vil jeg lige anholde om et øjeblik:

Jeg er ret træt af butikker (og værtshuse/restauranter *S*),
som *lige* har et enkelt trin op. Og når man så går ind og
spørger, om de har en rampe, sir de "nej, men vi vil da
gerne hjælpe med kørestolen". Godavdo - elkørestolen vejer
på den forkerte side af 200 kilo. Træt af at sidde udenfor
og fryse, mens andre sidder inde - træt af at hjælpe min
kæreste med at prøve tøj midt på Vesterbrogade i
frostgrader. Allermest træt er jeg selvfølgelig af dem, der
lige er åbnet/ombygget/byfornyet og stadig har det famøse
trin. Nej, byfornyelsesselskabet svarer ikke emails - ikke
mine, i hvert fald ))-:

Nå - til den lille positive: Ind imellem er der nogen, der
lyder som om, de seriøst vil overveje at anskaffe en rampe.
Endnu har jeg dog ikke set det ske. Men så var det jeg
tænkte: kunne man (læs DHF) ikke gøre noget for at tilskynde
dette? Jeg forestiller mig en pjece, som man (læs: vi) kunne
uddele til de relevante forretningsdrivende - denne skulle
både informere - tilbyde besøg med rådgivning om rampetype
o.l. - samt lokke med optagelse i tilgængelighedsdatabase,
samt et fint skilt til at sætte på ruden "Rampe haves".

Nu spør I måske lige om lidt, hvorfor han ikke bare selv får
en rampe til at spænde bag på kørestolen? Tja - han har
sikkert flere grunde, men én er, at så kan stolen ikke
længere være i elevatoren!

susanne

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 01:28

cybs skrev:

>Nå - til den lille positive: Ind imellem er der nogen, der
>lyder som om, de seriøst vil overveje at anskaffe en rampe.

Jeg kan tilføje den lille flove så.

Mølholmklinikken i Vejle har sådan et par trin op, og de kom
springende for at finde rampen til mig.
Rampen var sådan et par løse 'fodertrug', der sikkert passer til an
almindelig rullestol, men da jeg kørte til den med påhængsmotoren
kuldsejlede trugene.

Det var en lidt befippet sygeplejerske, der ville lukke mig ind af en
uofficiel indgang udenom receptionen.
Og så var døren sgu låst, så hun måtte spæne ind af den første dør,
gennem den halve klinik og komme ud af den uofficielle dør.

Hun havde genfundet sin ungpigekulør.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 15-11-01 00:49

Kaj Svenningsen skrev:

> Jeg kan tilføje den lille flove så.

Jeg har et andet /ikke mindre flovt/ eksempel
(jeg kalder det at skyde gråspurve med krydsermissiler)

Den ombyggede politigård i Aalborg. Her har man hævet indgangen _op_ med
5-7 trin.
For at sikre tilgængelighed, har man placeret en grim forkromet
elevatorbygning med en bro over til den store hævede plads - sikkert en
meget berømt arkitekts ide.

Da Ulla og jeg skulle have nye pas, ventede hun foran elevatoren, mens
jeg gik indenfor.

Hvorfor

Jo - elevatoren var i udu

En betjent ilede ud og baksede med den
(det var han vant til - det var ikke første gang den svigtede)
Han opgav til sidst, og Ulla måtte ind ad vareelevatoren bagved

Hvis man istedet havde anlagt en lang rampe vha fliser (det er der
såmænd oceaner af plads til) kunne kørestolsbrugere så let som ingenting
komme ind

Og til en brøkdel af prisen for "konservesdåsen"

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Leonard

Dato : 14-11-01 17:12

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev:

> [...]
>o.l. - samt lokke med optagelse i tilgængelighedsdatabase,
>samt et fint skilt til at sætte på ruden "Rampe haves".

Nej, det kunne DHF ikke gøre.
Det er ikke DHFs mening at løse ramper forbedrer tilgængeligheden,
tværtimod.

En løs rampe er der ikke når man har brug for den.
En løs rampe kræver at der er nogen til at lægge den på plads.
En løs rampe er oftest for stejl.
En løs rampe er sjældent sikker at køre på.

En løs rampe giver altså ikke lige muligheder for alle.
Derudover vil en løs rampe lade indehaveren tro, at nu er det med
tilgængeligheden i orden, og dermed bliver det enkelte trin aldrig
fjernet, heller ikke ved en stor ombygning.

De fleste steder kan et enkelt trin klares ved at der hæves nogle
fliser, hvilket ofte ikke koster mere end de løse ramper, og er en
løsning der altid virker.

Holdningen er ca. den samme til trappelifte og alle andre
nødløsninger.

Fra : cybs

Dato : 16-11-01 00:05

Alt sammen meget godt, men jeg mangler noget, jeg kan
foreslå de forretningsdrivende her og nu. "Kontakt kommunen"
har jeg sagt et par gange, men frygter, det er en fis i en
hornlygte. Kom nu Leonard - vi fryser vores røv i laser -
endda nok til at være så fræk at topposte (-;

susanne

<3bf395f8.3166289@news.cybercity.dk>...

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-11-01 00:01

Lotte M skrev:

>For mig er handicappet ikke noget "man" /er/, men noget "man" /bliver/
>i konkrete situationer.
(...)
>Handicappet er altså ikke i sig selv, men det opstår, når omgivelserne
>ikke er hensigtsmæssige, i forhold til det "man" gerne vil.
>
>Hvad synes I andre?

Nu bliver det svært.
Jeg forstår godt, hvad du mener, og der er meget sandhed i det, men
hvad så med mig?

Hjertet virker ikke. Det gør det aldrig.
Jeg kan ikke få luft nok. Det kan jeg aldrig.
Fortsæt selv listen......

Hvornår er det så jeg /bliver/ handicappet (jeg kan slet ikke lide
ordet)?

Jeg er ikke sikker på, din definition passer på alle. Jeg er slet ikke
sikker på, handicaps kan rummes under en kort def., dertil er de vist
for forskellige.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 09-11-01 03:17

Hi.

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen
<82d4c1773f97597c75c524aad5bec3ac@kajsvenningsen.dk>...
>Lotte M skrev:
>Jeg er ikke sikker på, din definition passer på alle. Jeg er slet ikke
>sikker på, handicaps kan rummes under en kort def., dertil er de vist
>for forskellige.

Det er jeg nu ikke så sikker på. Det er vel ikke det enkelte handicap der er
interesant, ligesom det jo sjældent er den enkelte sygdom der er interesant ,men
nok nærmere de begrænsninger og der kan overkommes med den rette
livsindstilling. Her er der ikke meget forskel på et handicap og en sygdom idet
det ofte er samme indstilling der "hjælper" når alt andet ikke hjælper.
Men debat er nu ikke _altid_ noget der egner sig til et offentligt forum og ofte
netop indenfor handicapområdet, er det ligesom ved en invaliderende sygdom helt
andre ting, end behandlinger og "mirakkel kure" der har interesse som
debatemner. Ligesom ved svære sygdomme, vil handicappede ofte udvikle en grov
kynisme med hensyn til "andres" opfattelser eller forventninger og
forestillinger ,og det er vel helt legitimt at sige at den bedste "vej" er
erkendelse og den bedste "kur" er viden.
Så der er altså en _årsag_ til, at mange forskellige handicap områder, har hver
deres grupper og årsagen skal nok ses i ,at i en stor generel gruppe ,som
omfatter både deciderede handicap spørgsmål og de meget beslægtede problemer
vedr. en invaliderende sygdom, kan man sagtens "forestille" sig at få mindre
respons end i en gruppe der er oprettet specifikt for et bestemt handicap
område. Det "klassiske" eksempel som mange i denne gruppe jo kender, er autisme
området, hvor Asperger gruppen har en stor og velfungerende gruppe i Dk Autlist
gruppen. Men for at beskytte fortroligheden i gruppen ,er der til forskel for
på usenet nogle specielle regler om hvem der kan optages som medlemmer, -------
og det er medlemmerne altså tilfredse med ; denne sikkerhed, foruden muligheden
for HTML som jo i parentets bemærket er meget praktisk at have ,med alle de
muligheder for lyd, animasioner og anden grafik, som er så populært indenfor
Autisme området , er en god sikkerhed som nok gør, at der er større åbenhed på
de private fora.. ...
På Usenet er det såmænd mere reglen, at en gruppe består af "de faste 8",
hvorimod de private fora, som f.eks. Autlist, kan have adskillige hundrede
medlemmer ; Autlist er netop kommet over de 100 medlemmer og har sjovt nok
existeret i adskillige år, efter vi opgav at oprette noget på Usenet ; det var
somom "alle" havde en mening de ville proppe ned over hovedet på os, og eftersom
vi jo ikke ønskede en gruppe, for at hyppe udenforståendes kæpheste, var Usenet
mildest talt ikke det rette sted , også pga den manglende fortrolighed.
Jeg vil sige det på den måde, at havde det utrolige sket ,altså at de der havde
problemerne inde på livet kunne have "arbejdet" i en gruppe de følte sig til
rette i, havde netop manglen på fortrolighed nok været den største hindring, for
det en stor gruppe forældre og unge har udført i Autlist.
Have a nice day.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a
( bare vent det bliver meget værre ;))

Fra : Lotte M

Dato : 09-11-01 11:57

> Nu bliver det svært.
> Jeg forstår godt, hvad du mener, og der er meget sandhed i det, men
> hvad så med mig?

Jamen Kaj dog, føler du dig udenfor?

> [...]
> Fortsæt selv listen......
>
> Hvornår er det så jeg /bliver/ handicappet (jeg kan slet ikke lide

Som jeg ser det, så passer definitionen også på dig. Når du feks. skriver på
Usenet, så fungerer du på lige fod med andre og er derfor principielt ikke
"handicappet". Derimod er du "handicappet", når du skal ud af sengen, have
tøj på og over i kørestolen, for at komme hen til computeren. At du hurtigt
bliver træt og har besvær med koncentrationen, er naturligvis også et
"handicap".

At nogle er "handicappede" i faktisk alle situationer og der findes "handicaps",
som man ikke kan kompensere for (feks døvhed og blindhed) betyder ikke
nødvendigvis at definitionen ikke holder.

Jeg tror det er vigtigt at holde fast i, at der ikke er noget "forkert" ved os
der er "handicappede", men at vores omgivelser i mange situationer er
uhensigtsmæssigt indrettet.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-11-01 14:19

Lotte M skrev:

>Jamen Kaj dog, føler du dig udenfor?

Hmmm ... udenfor definitionen tror jeg nok.

>Som jeg ser det, så passer definitionen også på dig. Når du feks. skriver på
>Usenet, så fungerer du på lige fod med andre og er derfor principielt ikke

Du tager (forhåbentlig) fejl.
Jeg ser f.eks. at Per har kommenteret mit forrige indlæg, men jeg er
blevet for meget idiot til at vide, hvad han egentlig skriver.

Nu ikke noget med, at han sgu også er svær at fatte.
Hans tekst 'løber helt væk for mig'. Jeg læser fint ordene, men efter
2 - 3 linier må jeg tilbage for at se, hvad der mon stod.
Efter en halv snes forsøg giver man op.

Det er forhåbentlig ikke 'på lige fod' med de fleste.

I skal ikke have ondt af mig (det klarer jeg selv), men tro mig. Mit
hovede degenererer lige så stille sammen med resten.
Jeg kan af og til undres over, hvad det er, der gør ekstra ondt, og
senere opdage, at det skyldes, jeg ikke har været omkring lokummet i
de seneste 12 -14 timer.
Så er man fanme småt kørende sku' jeg hilse og sige.

>Jeg tror det er vigtigt at holde fast i, at der ikke er noget "forkert" ved os
>der er "handicappede", men at vores omgivelser i mange situationer er
>uhensigtsmæssigt indrettet.

Jeg vil ikke sige mere lige nu. Det kommer til at lyde som jammer.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 09-11-01 16:17

> Hmmm ... udenfor definitionen tror jeg nok.

Er det ikke din natur?

> Jeg ser f.eks. at Per har kommenteret mit forrige indlæg, men jeg er
> blevet for meget idiot til at vide, hvad han egentlig skriver.

Ja, det er jeg klar over. Min poiente er, at uanset hvor mange
situationer du er "handicappet" i, så er du stadig "Kaj". Det er
omgivelserne, der ikke passer til dine behov, som de desværre
har udviklet sig.

Tænk hvis der fandtes et program til computeren, der kunne
fange essensen af lange knudrede skriverier og præsentere
budskabet for dig. Så ville dit "handicap", hvis programmet var
godt nok, blive kompenseret, så du fungerede på lige fod.

Selv om der stadig er mange "handicaps", vi ikke kan kompenseres
for i dag, så er situationen væsentlig bedre i dag, end for 50 eller
100 år siden.

Der er opfundet en kørestol, der kan køre på trapper. Proteser
til ben, der betyder amputerede kan løbe. Software, som læser højt
for blinde og så videre.

> Nu ikke noget med, at han sgu også er svær at fatte.

Jamen, det er han altså. Jeg opgav faktisk at forstå indlæget, for
jeg han ikke holde tråden, når teksten ikke er opdelt. Om det
er mine evner, der er reduceret (på grund af medicin ?), eller Pers
indlæg er vanskeligt tilgængeligt for "alle", det kan jeg ikke vurdere.

> Hans tekst 'løber helt væk for mig'. Jeg læser fint ordene, men efter
> 2 - 3 linier må jeg tilbage for at se, hvad der mon stod.
> Efter en halv snes forsøg giver man op.

Akkurat sådan oplever jeg også Pers indlæg.

> Det er forhåbentlig ikke 'på lige fod' med de fleste.

Jeg ved det ikke.

> I skal ikke have ondt af mig (det klarer jeg selv), men tro mig. Mit
> hovede degenererer lige så stille sammen med resten.

Jeg ved det godt Kaj, men jeg vil stadig hævde, at handicappet opstår,
fordi du ikke (kan) kompenseres, for det du ikke kan. I den ideelle verden
kan allle "handicaps" kompenseres, men så'n er det jo desværre ikke.
Du /kan/ ikke hjælpes til bedre koncentration og den blinde /kan/ ikke
hjælpes til at se farver.

> [...]
> de seneste 12 -14 timer.
> Så er man fanme småt kørende sku' jeg hilse og sige.

Ja!

> Jeg vil ikke sige mere lige nu. Det kommer til at lyde som jammer.

Jeg synes ikke det lyder som jammer. Mon ikke mange brugere af gruppen
her oplever, få eller mange situationer, hvor vi ikke kan fungere, fordi vi
ikke kan kompenseres - det er ikke jammer, at være ked af det, vred,
frustreret, eller hvad vi nu er OG det er ikke os, der er "forkerte".

Kærligst

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-11-01 17:23

Lotte M skrev:

>Er det ikke din natur?

Hallo, skal du da afsløre alt?

> [...]
>budskabet for dig. Så ville dit "handicap", hvis programmet var
>godt nok, blive kompenseret, så du fungerede på lige fod.

Jeg mener stadig, jeg (i den situation) er handicappet og derfor
afhængig af nævnte program.

Hvis min arm er invalid (mindre værdifuld), kan jeg sikkert få en
smart indretning med forskelligt værktøj at sætte på, så jeg kan
udføre det samme som før. Måske endda mere end før, men jeg vil stadig
mene, jeg er invalid, og derfor har brug for denne tingest.

Jeg føler mig altså ikke mindre invalid, fordi jeg i min rullestol kan
køre de fleste fodgængere forpustede over en halv snes kilometer.

>Jeg synes ikke det lyder som jammer. Mon ikke mange brugere af gruppen

Jeg stoppede jo også.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 10-11-01 13:55

> Hallo, skal du da afsløre alt?

Tsk, tsk - jeg tror det var en af de "offentlige hemmeligheder"

> Jeg mener stadig, jeg (i den situation) er handicappet og derfor
> afhængig af nævnte program.

Og jeg mener, at du med omtalte program er kompenseret, således
handicappet er ophævet i den pågældende situation.

> Hvis min arm er invalid (mindre værdifuld), kan jeg sikkert få en

Kaj altså, når du skriver "mindre værdifuld", så får jeg kuldegysninger.
Alle mennesker er efter min opfattelse værdifulde, uanset om de
mangler en arm, benene, synet, hørelsen eller (fortsæt selv).

> smart indretning med forskelligt værktøj at sætte på, så jeg kan
> udføre det samme som før. Måske endda mere end før, men jeg vil stadig
> mene, jeg er invalid, og derfor har brug for denne tingest.

En ting er at have en dysfunktion, noget andet er at være handicappet.

> Jeg føler mig altså ikke mindre invalid, fordi jeg i min rullestol kan
> køre de fleste fodgængere forpustede over en halv snes kilometer.

Men med en passende kørestol føler du dig forhåbentlig mindre
handicappet, i den pågældende situation.

> Jeg stoppede jo også.

Jeg synes ikke du lagde op til jammer

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-11-01 17:04

Lotte M skrev:

>Og jeg mener, at du med omtalte program er kompenseret, således
>handicappet er ophævet i den pågældende situation.

Handicappet er ikke ophævet, det er netop kompenseret.
Det kan kun ophæves ved at blive kureret.

>Kaj altså, når du skriver "mindre værdifuld", så får jeg kuldegysninger.

Fordi du læser 'Kaj er mindre...'?

>Alle mennesker er efter min opfattelse værdifulde, uanset om de
>mangler en arm, benene, synet, hørelsen eller (fortsæt selv).

Også for mig, men mit hjerte er mindre værdifuld for mig.

>Men med en passende kørestol føler du dig forhåbentlig mindre
>handicappet, i den pågældende situation.

Egentlig ikke, men handicappet generer mindre.

>Jeg synes ikke du lagde op til jammer

Grænsen er vist hårfin, og afhænger delvist af kendskab til personen
og situationen.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 11-11-01 15:43

> Fordi du læser 'Kaj er mindre...'?

Ja!

> Også for mig, men mit hjerte er mindre værdifuld for mig.

Ja, det forstår jeg. Problemet opstår når "Kajs mindre værdifuld arm",
bliver til "mindre værdifulde Kaj" og måske endda til "minde værdifulde
handicappede" - jeg har ofte oplevet mennesker, der lynhurtigt lave den
slutning og det er den, jeg er ude efter.

Hvis vi "handicappede" selv sætter lighedstegn mellem den skade,
der begrænser os og hele os, så er det urimeligt at forlange at
omgivelserne skal se os som hele (værdifulde) mennesker. Håber du
kan fange pointen, i min knudrede formulering...

[jammer]
> Grænsen er vist hårfin, og afhænger delvist af kendskab til personen
> og situationen.

Ja da.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-11-01 17:29

Lotte M skrev:

>Ja, det forstår jeg. Problemet opstår når "Kajs mindre værdifuld arm",
>bliver til "mindre værdifulde Kaj" og måske endda til "minde værdifulde

Den forbindelse laver jeg slet ikke.
Økonomisk set er Kaj blevet mindre værdifuld for samfundet, men på
mange andre måder er der sket det modsatte.
Jeg har fået tid til 'de små ting', der før blev udsat. Jeg har tid
(og måske evner) til de såkaldt bløde værdier nu. Det er der nogen der
har glæde af.

Nej jeg betragter mig ikke som mindre værdifuld, men mit hjerte og mit
liv er mindre værdifuld for mig.

>handicappede" - jeg har ofte oplevet mennesker, der lynhurtigt lave den
>slutning og det er den, jeg er ude efter.

Jeg kender dem, men det er ret håbløst at forklare noget som helst for
dem, der kun skimmer overskrifter og derefter selv digter resten.

> [...]
>omgivelserne skal se os som hele (værdifulde) mennesker. Håber du
>kan fange pointen, i min knudrede formulering...

Jeg tror, jeg har fanget den, men jeg tvivler på, vi undgår den
effekt, uanset hvad vi selv mener. Det er in for tiden at være ung,
smuk og rig. Alt andet er sekunda.

>[jammer]
>
>Ja da.

Jeg forsøger at skrive, så smuglæserne ikke farer skrigende væk.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : cybs

Dato : 11-11-01 22:37

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen
<9d262d795f7fe7b1c4140f0b38ef564f@kajsvenningsen.dk>...

>Jeg føler mig altså ikke mindre invalid, fordi jeg i min
rullestol kan
>køre de fleste fodgængere forpustede over en halv snes
kilometer.

Så bare vent, til den skal til reparation! Jeg glemmer
aldrig, hvad min kæreste sagde til mig i telefonen en dag
han sad i en dum lånestol, der slet ikke kunne det samme som
hans egen: "Jeg føler mig _så handicappet_!"

Men bortset fra det kan jeg nu godt følge dig. Hjælpemidler
er ikke fuld kompensation, fordi man er afhængig af dem - de
kan gå i stykker, og de har en "sjov" tendens til ikke at
være lige der, hvor man har brug for dem.

Briller er ellers et eksempel på et ofte godt kompenserende
hjælpemiddel. "Brilleaber" er vel ikke handicappede, vel?
Men jeg har nu nået den alder, hvor de skal af og på en hel
del - og den alder, hvor jeg kan glemme, hvor jeg har lagt
dem! *S*

susanne

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-11-01 15:14

cybs skrev:

>rullestol kan
>kilometer.
>
>Så bare vent, til den skal til reparation! Jeg glemmer

Ha. Det har den da været. Sælgeren (han hentede den til rep.) lånte
mig da bare en luxusudgave (i håb om en handel?) i de par dage.

>Men bortset fra det kan jeg nu godt følge dig. Hjælpemidler
>er ikke fuld kompensation, fordi man er afhængig af dem - de

De gør mig ikke rask.

>Briller er ellers et eksempel på et ofte godt kompenserende
>hjælpemiddel. "Brilleaber" er vel ikke handicappede, vel?

Jow da. Og folk med højttaler i øret og ...
De er bare ikke så invalide, at de ikke kan klare sig selv.

>Men jeg har nu nået den alder, hvor de skal af og på en hel
>del - og den alder, hvor jeg kan glemme, hvor jeg har lagt
>dem! *S*

Og det er vel også et handicap?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-11-01 20:56

> [...]
> hvad så med mig?
>
> Hjertet virker ikke. Det gør det aldrig.
> Jeg kan ikke få luft nok. Det kan jeg aldrig.

Ja, men hvorfor siger vi det så.

> Hvornår er det så jeg /bliver/ handicappet (jeg kan slet ikke lide
> ordet)?

Jeg kan heller ikke lide ordet, men i det sociale system bruges det mange
steder. Hvilket ord skal vi (os syge) så bruge.

> Jeg er ikke sikker på, din definition passer på alle. Jeg er slet ikke
> sikker på, handicaps kan rummes under en kort def., dertil er de vist
> for forskellige.

Ja der er mange sygdomme/lidelser, men hvad, hvor, hvornår, hvordan og
hv.... skal man bruge ordet handicaps eller et andet ord, jeg kan ikke se
det, jeg finder i det hele taget, verden svær at leve i, når man først
fejler en ting så følger der mere med i kølevandet, jeg kan godt forstå dig
Kaj, det er svært.

Da jeg kom ind til min læge og sagde at jeg ville op til en psykolog ville
han hellere have mig til en psykiater, _men_ jeg havde inden da haft
kontaktet en psykolog som sagde at det yder den offentlige sygesikring
tilskud til, det kan jo i sagens natur være lige meget hvad jeg går til
psykolog for, men det har noget med livet at gøre, men jeg er nu kommet ud i
lyset efter at havde været i kulkælderen i meget lang tid, det er dejligt at
se problemerne bag sig og alligevel have kontakt med dem, jeg var den anden
dag i kontakt med den dårlige side af mig selv, den del af mig som mopper
mig selv.......

Det lyder sq åndsvagt det her, og er vanskeligt at forklarer lige nu, jeg
vil beskrive det på min hjemmeside når jeg engang får taget mig samme til at
arbejde videre på den......

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-11-01 15:11

Henrik Larsen skrev:

>Ja, men hvorfor siger vi det så.

>Jeg kan heller ikke lide ordet, men i det sociale system bruges det mange
>steder. Hvilket ord skal vi (os syge) så bruge.

Jeg ved det ikke. Det er vel forskelligt for hver af os.

Jeg *er* vist ikke noget, men *har* noget.
Måske er det bedre at sige, at jeg har et elendigt hjerte, istedet for
at sige at jeg er invalid/handicappet.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Henrik Larsen

Dato : 11-11-01 18:52

> Jeg ved det ikke. Det er vel forskelligt for hver af os.
>
> Jeg *er* vist ikke noget, men *har* noget.
> Måske er det bedre at sige, at jeg har et elendigt hjerte, istedet for
> at sige at jeg er invalid/handicappet.

Kaj, du har dog accepteret at være syg/invalid/handicappedet, men det har
jeg svært ved.

Inden i mig, vil jeg være som de andre og det er vil med både store
bogstaver, somme tider råber min krop at jeg er normal, men det gør kun det
at jeg så kommer til at ryste 1000 mere på mine hænder+ben får flere
epileptiske anfald osv. Og det er tit når jeg går på gaden at jeg er ved at
knække sammen/falde(r).

Men Kaj du viser/skriver så godt og du har accepteret dit ja undskyld endnu
engang "handicaps"

/MrWheel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-11-01 19:30

Henrik Larsen skrev:

>Kaj, du har dog accepteret at være syg/invalid/handicappedet, men det har
>jeg svært ved.

Hvis vi mener det samme med accepteret, så er svaret nej.
Jeg har ikke og vil aldrig komme til at acceptere, at jeg er
invalid/handicappet.

Men jeg vil fanden fløjtemig ikke bøje nakken og flæbe over, at mit
hjerte ikke virker, og at jeg derfor ikke kan spille fodbold.
Jeg skal vise 'dem' skal jeg. Der er noget andet jeg kan. Og det gør
jeg så.

>Inden i mig, vil jeg være som de andre og det er vil med både store

Som de andre. Hvilke andre?
Fodboldspiller som Pelé?
Astronaut som Armstrong?
Statsminister som Nyrup?
Sportsmand som Leonard?
Sød og hjælpsom som Lotte?
Stærk som Robert?
Kærlig som Annette?
Åndssvag som mig?

Forstår du, hvad jeg mener?
Du kan da ikke blive som 'de andre'. Det er der da ingen der er.
Du må forsøge at blive Henrik eller Hr. Larsen, og så være tilfreds
med det.
Derefter kan du så gøre Henrik til noget særligt på hans område.

>Men Kaj du viser/skriver så godt og du har accepteret dit ja undskyld endnu
>engang "handicaps"

Nix du, men jeg skal fanemig vise de hundehoveder, at invalider ikke
er noget, man skubber hen i en krog for at få ro.
Min kommune ryster og bævrer, bare de hører navnet.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Henrik Larsen

Dato : 13-11-01 23:39

> Hvis vi mener det samme med accepteret, så er svaret nej.
> Jeg har ikke og vil aldrig komme til at acceptere, at jeg er
> invalid/handicappet.

Ok, Kaj det kan jeg godt forstå, og om jeg nogen sinde vil kunne acceptere
det ved jeg ikke, men jeg arbejder da på sagen.

> [...]
> hjerte ikke virker, og at jeg derfor ikke kan spille fodbold.
> Jeg skal vise 'dem' skal jeg. Der er noget andet jeg kan. Og det gør

Nej slet ikke ham
> Astronaut som Armstrong?
Øhhh, tror ikke at jeg kan det, det ville sq ikke være sjovt at få et
epileptisk anfald ude i rummet, der er for langt til et sygehus
> Statsminister som Nyrup?
Ham kan jeg ikke døje
> Sportsmand som Leonard?
Det kan vi måske godt
> Sød og hjælpsom som Lotte?
Lotte er bare 10 4, for hun kan få smilet fre
> Åndssvag som mig?
Er du åndsvag, det syndes jeg ikke du er, og hvor er grænsen for at være
åndsvag?

> Forstår du, hvad jeg mener?
Jeg forstår det uden mærket

> Du kan da ikke blive som 'de andre'. Det er der da ingen der er.
> Du må forsøge at blive Henrik eller Hr. Larsen, og så være tilfreds
> med det.
Det er jo lige der mit problem er jeg /vil/ måske ikke acceptere at jeg er
som jeg er.

Nå men jeg tror ikke jeg har mere på hjertet lige nu.

Fra : cybs

Dato : 14-11-01 01:39

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen
<88a7e319fa107065c36456f0fd213988@kajsvenningsen.dk>...

> [...]
>
>Hvis vi mener det samme med accepteret, så er svaret nej.
>Jeg har ikke og vil aldrig komme til at acceptere, at jeg

Se Kaj - det er jo det, kriseterapeuterne mener, vi skal
ende enhver krise efter tab med - ellers har vi ikke gjort
det rigtigt og behøver deres intensive hjælp (-;

Det tror jeg f'resten ikke så meget på - men stødte for
nylig på en fyr, som ligesom dig sagde, at han faneme ikke
ville acceptere - men han som regel kunne _tolerere_ sit
handicap, og mente bestemt nok, han var kommet videre.
(Kriseterapien siger noget i retning af, man ikke reelt kan
udvikle sig, før man har accepteret).

jeg kunne bare godt lide hans ordvalg, og syntes, jeg ville
dele det med jer (:

susanne

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 14:51

cybs skrev:

>er
>
>Se Kaj - det er jo det, kriseterapeuterne mener, vi skal
>ende enhver krise efter tab med - ellers har vi ikke gjort
>det rigtigt og behøver deres intensive hjælp (-;

Muligt. Jeg bruger ikke kriseterapeuter. Jeg har kriser nok uden deres
indblanding.
Jeg vil ikke acceptere det, men så længe jeg alligevel ikke kan ændre
noget, gider jeg heller ikke spilde min tid på at ærgre mig over det.

>(Kriseterapien siger noget i retning af, man ikke reelt kan
>udvikle sig, før man har accepteret).

Hmm. Hvor udviklede mon de selv er?
Jeg tror ikke meget på dem eller tilsvarende 'heksedoktorer'.

>jeg kunne bare godt lide hans ordvalg, og syntes, jeg ville
>dele det med jer (:

Fint. Jeg er altid villig til at dele - når det er andres der deles.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-11-01 15:27

> Hmm. Hvor udviklede mon de selv er?
> Jeg tror ikke meget på dem eller tilsvarende 'heksedoktorer'.

Jeg tror også at de er mere indviklede end udviklede

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-11-01 16:15

Søren C. Fischer skrev:
(om kriseteraputter)
>Jeg tror også at de er mere indviklede end udviklede

Den beskrivelse kan jeg godt lide.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : cybs

Dato : 16-11-01 00:10

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen ...
ville

>Fint. Jeg er altid villig til at dele - når det er andres
der deles.

*S* Ja - det var osse bare noget jeg havde lånt, så det
gjorde ikke spor ondt (-;

susanne

Fra : Leonard

Dato : 09-11-01 10:21

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev:

>Hvad synes I andre?

Handicap er ikke en mangel ved den enkelte person, men et misforhold i
mødet mellem personens forudsætninger og den måde det omgivende
samfund er indrettet på.

Fra : Lotte M

Dato : 09-11-01 11:58

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev:

> Handicap er ikke en mangel ved den enkelte person, men et misforhold i
> mødet mellem personens forudsætninger og den måde det omgivende
> samfund er indrettet på.

Akkurat!

Fra : P.C.

Dato : 11-11-01 11:49

Hi.

Lotte M skrev i meddelelsen <9sgclu$s8c$2@sunsite.dk>...

> [...]

er
erkendelse og den bedste "kur" er viden.
Jeg vil ellers sige, at i gruppen her er det hverken K. eller L der virker
handicappet , når det handler om hhv. viljen til at fortælle andre at man skal
kæmpe mod myndigheders og når det handler om vedholdenhed.
Jeg har engang imellem svært ved at fatte, at dette er en handicapgruppe, med
den kampånd der er tilstede og personligt har jeg ingen problemer med
definisioner af handicaps, ------ mange svære sygdomme kan ses som et handicap ,
men derfor er det alligevel vigtigt at huske at der ikke er noget mere
ufrugtbart end at tro på en "mirakkelkur" når det handler om handicap, og at det
samme til en vis grad også gælder svære sygdomme.
"Kuren" er snarrere en helt anden, nemlig en ændring af vores egen og vores
omgivelsers indstilling til dette.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : Lotte M

Dato : 11-11-01 16:28

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev:

> . Ligesom ved svære sygdomme, vil handicappede ofte udvikle en grov
> kynisme med hensyn til "andres" opfattelser eller forventninger og
> forestillinger ;))

Kynismen er imo en forsvarsmekanisme, en metode til at tage afstand
til det, der gør ondt. Den er vist udbredt både blandt handicappede,
socialarbejdere (hmmm, kanske jeg er dobbelt ramt), læger og
plejepersonale.

> --- og det er vel helt legitimt at sige at den bedste "vej"
> er erkendelse og den bedste "kur" er viden.

Det lyder fornuftigt.

> [...]
> kæmpe mod myndigheders og når det handler om vedholdenhed.
> Jeg har engang imellem svært ved at fatte, at dette er en handicapgruppe, med

Jeg håber andre opfatter gruppen på samme måde, som du og jeg håber
"kampgejsten" smitter af på nogle af smuglæserne.

> og personligt har jeg ingen problemer med
> definisioner af handicaps, ------ mange svære sygdomme kan ses som et
> handicap ,

Jeg synes det er svært, at adskille begreberne "sygdom" og "handicap", i den
forstand, at sygdom kan gøre os handicappede, ligesom der er følgesygdomme
forbundet med visse handicaps. Jeg er handicappet, men ikke syg, selv om det
er sygdom, der har påført mig handicappet.

> men derfor er det alligevel vigtigt at huske at der ikke er noget mere
> ufrugtbart end at tro på en "mirakkelkur" når det handler om handicap, og
> at det samme til en vis grad også gælder svære sygdomme.

Hmm, det med mirakelkure synes jeg er vanskeligt. Hvis du mener det er
vigtigere at leve det liv vi nu har, frem for at stræbe efter en kur, der måske
aldrig kommer, så er jeg enig. Hvis du mener, det er forkert at drømme om
en kur, så er jeg uenig, for det tror jeg vi alle gør, fra tid til anden.

> "Kuren" er snarrere en helt anden, nemlig en ændring af vores egen og vores
> omgivelsers indstilling til dette.

Det er i hvert fald en væsentlig "hverdags-kur".

Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-11-01 20:27

> Jeg kan ikke lide den definition af handicap, som ovennævnte udsagn
> hviler på.

øhhhh, sorry, måske skrevet lid for over ilet

> For mig er handicappet ikke noget "man" /er/, men noget "man" /bliver/
> i konkrete situationer.

Er det ikke et handicaps at have epilepsi, rysten på hænder+ben, jeg kan
ikke hvad mine omgivelser vil have at jeg skal kunne.
Jeg har her for ca. 1 mdr. side, fået stillet diagnosen slidgigt i ryggen,
hofterne, knæene og anklerne, jeg kan højst gå 2 km/dag, men her er det nok
mig der ikke kan acceptere mine svage sider. Jeg kan ikke arbejde det jeg
ellers førhen har kunnet.

Og nu går jeg til psykolog, og han siger at jeg ikke har (lider af)
hypokonderi, for han kan både se og hører på mig at det er fakta det jeg
siger.

Og ja jeg har flere gange overvejet en ting, men det har jeg rent faktisk
ikke haft lyst til alligevel, hjernen har sagt en ting, mens hjertet har
været stærkere og sagt nej.

> En blind er handicappet, hvis vedkommende vil læse underteksterne
> på tv, men ikke hvis vedkommende vil lytte til musik. En døv er
> handicappet, hvis vedkommende vil lytte til musik, men ikke hvis
> vedkommende vil læse en bog.

Helt enig, jeg kender en der er blind og som samtidig er spastiker, som
sidder i kørestol.

Jeg har en ven som hverken er blind eller døv, han kan bare ikke læse og
tale, udover dette er han multi-(handicappedet)-spastiker, ja jeg ved ikke
om jeg skal have handicappede med her men i alle skrevende papiere står der
handicappedet, og det står der også fra Spastikerforeningen. Den eneste måde
han kan kommikere på er enten en form for døvesprog (tegn-til-tale) og
blits-sprog (det er svært at forklare hvad det er), er min ven handicappedet
eller ??

> Handicappet er altså ikke i sig selv, men det opstår, når omgivelserne
> ikke er hensigtsmæssige, i forhold til det "man" gerne vil.

Her er jeg helt enig, men ? er så om alle tager hensyn

> Hvad synes I andre?

Endnu engang undskyld.

Godt nok et langt svar men jeg, håber da ikke at blive haglet ned af den
grund, men ? er jo stædig hvornår er man handicappedet er det når man selv
siger det eller når andre siger det.

PS.
Jeg siger selv at jeg er handicappedet, om det så er mine ord der gælder for
mig eller andres ord der gælder for mig, er jeg sådan set lige glad med, det
er jo også personen selv det kommer an ppå, og om man har accepteret at man
er syg (handicappedet).

Min vudering af mig er at jeg er handicappedet.
Jeg skal bruge hagesmæk og plastic gaffel/ske når jeg spiser, skal jeg have
noget at drikke er jeg nødtil at bruge et sugerør eller en tud kop. Og det
er her at jeg siger om mig selv at jeg er handicappedet.

Og jeg vil her sige at det er jo min vudering af mig.

Min arbejdsgiver (Fyns Amt) betragter mig også som handicappedet pga. mine
sygdomme/lidelser.

/MrWheel

Fra : Lotte M

Dato : 10-11-01 13:45

"Henrik Larsen" <dsl53373@vip.cybercity.dk> skrev:

> øhhhh, sorry, måske skrevet lid for over ilet

Du skal da ikke undskylde din holdning, fordi jeg har en anden
opfattelse end du, er det ikke ensbetydende med at din mening er
forkert og min er rigtig.

> Er det ikke et handicaps at have epilepsi, rysten på hænder+ben, jeg kan
> ikke hvad mine omgivelser vil have at jeg skal kunne.

Det går vi i hvert fald og kalder det, MEN når vi gør det, så siger vi også
(indirekte) at vi er "forkerte" - i forhold til "de andre".

Det er den der forkert-(selv)opfattelse, jeg ikke er så vild med, for
jeg føler mig sgu ikke "forkert", selv om jeg ved grød oplever mange
barrierer i dagligdagen - ting jeg ikke kan, fordi jeg er for træt/har
smerter, eller ting jeg ikke kan, fordi omgivelserne ikke er indrettet
efter mine behov.

> Jeg har her for ca. 1 mdr. side, fået stillet diagnosen [...]

Men, uanset hvor lang din eller min diagnoseliste er, så har vi det som
vi har det, uanset hvad det hedder. Jeg spekulerer ikke så meget på mine
diagnoser, og hvor "handicappet" de hver især betyder jeg er - for jeg kan
ikke bruge det til andet end navlepilleri og selvynk. Det der betyder noget
er hvordan min dagligdag fungerer og hvordan jeg har mulighed for at blive
kompenseret, med hjælpemidler eller andet, så jeg kan fungere i hverdagen.

[....]

> Her er jeg helt enig, men ? er så om alle tager hensyn

Der er stadig lang vej endnu, til en situation hvor vi har et samfund, der
har plads til alle mennesker, uanset eventuelle "handicaps", men vi rykker
da i den rigtige retning, selv om en del af os synes det går for langsomt.
Og jeg tror det er forbandet vigtigt, at vi "handicappede" i dette lange og
seje træk, holder fast i vi ikke er "forkerte", men at vi er ligeværdige
mennesker.

Hvis vi opfatter os selv som "handicappede stakler", så vil vores
omgivelser med stor sandsynlighed opfatte os på samme måde - og så
bliver det endnu vanskeligere, at opnå ligeværdighed mellem "handicappede"
og "de andre"

[...]

Fra : Henrik Larsen

Dato : 11-11-01 18:40

> Du skal da ikke undskylde din holdning, fordi jeg har en anden
> opfattelse end du, er det ikke ensbetydende med at din mening er
> forkert og min er rigtig.

Nej det er rigtigt nok, her vil jeg give dig ret, opfattelserne er jo helt
forskellige, om man så kan sige heldigvis (der er da heldigvis ikke 2
mennesker der er ens ( lidt OT)).

> [...]
> barrierer i dagligdagen - ting jeg ikke kan, fordi jeg er for træt/har
> smerter, eller ting jeg ikke kan, fordi omgivelserne ikke er indrettet

Forkert føler jeg mig ikke, men anderledes gør jeg dett nok, også fordi jeg
skal have megen hjælp til det huslige.
:(

> [...]
> kompenseret, med hjælpemidler eller andet, så jeg kan fungere i hverdagen.

Jeg har bare meget svært med at få hjælpemidler, fordi at jeg godt kan klare
mig selv, men så siger de at jeg alligevel er syg nok til at bo på
plejehjem, men det vil jeg (sgu) ikke, ikke når man kun er 29 år.

> [...]
> da i den rigtige retning, selv om en del af os synes det går for langsomt.

Helt enig, er det mon ikke den regering der sætter grænsen. (den nuværende)

> Og jeg tror det er forbandet vigtigt, at vi "handicappede" i dette lange
og
> seje træk, holder fast i vi ikke er "forkerte", men at vi er ligeværdige
> mennesker.

Det har jeg svært med at arbejde med, da min hjerne mod arbejder mig selv.
(selv respekten er væk)

> [...]
> omgivelser med stor sandsynlighed opfatte os på samme måde - og så
> bliver det endnu vanskeligere, at opnå ligeværdighed mellem "handicappede"

Ja hvad skal jeg sige her, "det ved jeg ikke", det kan jeg ikke sætte ord
på, men et smil kommer der dog over læberne....

/MrWheel

PS.
Det er dejligt at snakke med andre der har kendt til "sygdomme/lidelser"
(handicaps (ups)), længere tid end mig. ;)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-12-01 01:10

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> mælte sligt:

>Jeg kan ikke lide den definition af handicap, som ovennævnte udsagn
>hviler på.

Jeg forstår dig godt.

> [...]

>Handicappet er altså ikke i sig selv, men det opstår, når omgivelserne
>ikke er hensigtsmæssige, i forhold til det "man" gerne vil.

Men hvordan kan omgivelserne gøres hensigtsmæssige for en blind, der ser
på et maleri? Det synes mig, at der i nogle tilfælde *er* begrænsninger
på muligheden for at tilpasse omgivelserne.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på.
Nogen mediterer på jordhealing."

Fra : P.C.

Dato : 01-12-01 13:57

Hi.

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev i meddelelsen
<9q7g0uo58pbp74179udnbee1u9s2gpu99k@4ax.com>...
>"Lotte M" <info@lotte-m.dk> mælte sligt:

>Jeg forstår dig godt.

Jovist, men så har vi jo heldigvis teknologien som jo giver en masse muligheder,
sålænge vi ikke giver efter for terrorisme.

Ja nemlig, ---- men så må man også vide og gøre sig klart hvad man vil. Bethoven
komponerede sin bedste musik selvom han på det tidspunkt reelt var meget
tunghør, og det synes jeg er lige så vigtigt at huske på, som at huske på at vi
ikke kan tillade os at fratage børn og unge de muligheder HTML giver, blot fordi
det er en kæphest at "der er noget farligt indeni".
At give efter for Terrorisme, skal vel ikke betyde, at vi fratager en række
handicappede deres muligheder. --- Eller er vores kæpheste måske _så_ vigtige,
at vi med vores handlinger klart definerer os selv, ------- men det skulle jeg
som forælder til et handicappet barn måske nærmere spørge Tele.Dk om ;))

Ok jeg ved udmærket alt om det farlige "indeni", men med den erfaring jeg har
samlet gennem 15 år, med computere, vil jeg _aldrig_ komme på det hold, der går
igang med personlige angreb, på folk der ikke er "Rettroende" , så meget Taleban
er jeg alligevel ikke ;))

>Men hvordan kan omgivelserne gøres hensigtsmæssige for en blind, der ser
>på et maleri? Det synes mig, at der i nogle tilfælde *er* begrænsninger
>på muligheden for at tilpasse omgivelserne.

Det synes jeg faktisk hellere den blinde skulle udtale sig om, men ok hvis
Tele.Dk ikke mener det så er det måske nemmere at gå efter nogle folk der har
nogle visioner og noget viden, ------- og svine dem til altså ;))
Man kan jo nogengange få en fornemmelse af, at Terrorisme er noget temmeligt
mærkeligt noget ; f.eks. var jeg engang ude for en, der bare for at "bevise"
hvor farligt HTML var, begyndte at sende virus ; det kan man da kalde handicap
politik ;))
Have a nice day.
P.C.

Fra : Strid

Dato : 14-12-01 13:35

Nå så er det vist på tide jeg siger noget.
Efter mange måneder og års tilvending til mit handicap og min sygdom
er jeg igen tilbage hvor jeg ikke kan fordrage mit handicap.
Jeg ser det meget anderledes end andre jeg kender.

jeg tror at grunden til jeg er blevet "tildelt" et handicap og en
sygdom er fordi jeg skal lære noget i det her liv. Jeg skal lære
tolerance og menneskekendksab og mange andre ting.
At mit handicap er besværligt og ufedt er ikke helt så meget mig, som
det er de andre i samfundet der hjælper med at give mig billeder i
hovedet af ufede ting.
Når jeg siger til nogen at jeg er handicappet så kikker de og siger
hvor synd du ser da ellers sød ud.!
Det er det største handicap at folk tror at min hjerne er lig mine ben
og hvis det ene ikke dur så er det andet sikkert også ude af af drift.
Jeg mener ikke at jeg i min hverdag ikke har store problemer med at
være handicappet i forhold til mig selv, men når andre giver mig et
indtryk af at jeg har mistet alt fordi mine ben ikke virker til tider
og min sygdom gør mig invalid, så ved jeg er handicap er noget lort.

> Ja nemlig, ---- men så må man også vide og gøre sig klart hvad man vil. Bethoven
> komponerede sin bedste musik selvom han på det tidspunkt reelt var meget
> tunghør,

Jeg vil lige påpege at det største "handicap" for netop denne store
mand var hans intelligens.

mange hilsner om end lidt sent.

Astrid

Fra : P.C.

Dato : 21-12-01 10:41

Hi

"Strid" <gen@strid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Bethoven

> Jeg vil lige påpege at det største "handicap" for netop denne store

Personligt ser jeg det som et større handicap, ikke at have muligheden for et
værdimål.
De fleste vil ikke have den drivkraft som en større erkendelse også kan indebære
og udnytter derfor ikke en af de egenskaber mennesker har, nemlig at
ompencere, ---- at gå nye veje på trods af alle odd's er sandelig blandt de
mest værdifulde egenskaber.
Man hører tit om en vis "kynisme" hos mennesker der har et handicap, men som
oftest er der aldeles ikke tale om kynisme, men om den attitude man vælger, når
man selv har oplevet begrænsningerne og har forstået, at der er nogle ting man
hellere skal kompensere for, omgå , acceptere existensen af, ----- men ikke
altid "lære at leve med" , fordi selve erkendelsen af begrænsningerne kan såmænd
åbne helt nye veje.
De fleste fatter ikke en hujende f.. at dette, forstår måske ikke, hvorfor man
udmærket kan skeldne mellem sygdom og handicap ,fordi selvom der er mange fælles
ting, ------ så er der vigtige forskelle. Den dag du ser at der ikke er nogle
mirakkelkur ,begynder det virkelige arbejde for en større erkendelse, som _ikke_
nødvendigvis behøver at give en dårligere livskvalitet. Den dag du flytter din
opmærksomhed til det der skal kompensere for et handicap har du en meget større
chance for et godt liv, end hvis du ikke har de to adskildt og kender
forskellen.
Jeg garenterer for, at der er mange handicappede, der har mere kvalitet i en
time af tilværelsen, end mange uden handicaps har i en uge. Bethowen skabte
måske sit eget univers som måske siger de færreste noget idag, men jeg kan ikke
lade være med ,altid at tænke på at netop hans musik, er et af de bedste beviser
på, at et handicap kan overvindes ; men det kommer altid an på, hvordan man selv
opfatter sit handicap. Sygdom bærer ligesom et håb om helbredelse, men dette
"håb" fjerner måske det vigtigste for en helbredelse. Handicap indebærer at man
forholder sig til sit handicap og derved må man nødvendigvis fokucere om alt det
der _også_ er, og som man ofte glemmer hvis man fremmedgør sig fra sit handicap,
ved at se det som sygdom.
Der er jo også masser at kæmpe for på handicap området ; her forleden talte jeg
med en der brugte et eksempel på hvor dårligt alting er idag, og han fortalte om
et afgangsprojekt hvor en flok studerende var sat til at planlægge et hus, som
kunne bruges af kørestols brugere, ------ og helt automatisk sagde jeg ; "
jamen ----- er _alle_ nye huse da ikke planlagt sådan ?". Det er de åbentbart
ikke, og det fatter jeg ikke, når der er så mange aktive handicappede.
Have a nice day.
---------- God jul forresten, men også godt Solhverv, hvor universets ur
begynder at gå den anden vej, hvor dagene bliver længere istedet for kortere og
hvor vi ved, at selvom vinteren først begynder nu, så går det fra den dag, den
rigtige vej mod varme og sol.

Have a nice day.
P.C.

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a