Konvertering til NTFS
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 07-11-01 23:50

Hej alle. Jeg vil efterhånden til at have konverteret mine harddisk til
NTFS. Jeg har læst om fordelene etc i denne artikel:
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/columns/russel/october01.asp
Her skriver de også hvordan man gør det. Såvidt jeg kan forstå sker der ikke
noget med ens filer som ligger på harddisken, altså bør man kunne konvertere
uden først at skulle lave backup? Nogen der har nogle indskydelser?

Mvh Mark
www.profiled.org

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 08-11-01 00:35

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in

> [...]
> der ikke noget med ens filer som ligger på harddisken, altså bør man
> kunne konvertere uden først at skulle lave backup? Nogen der har nogle

Tag hellere en backup hvis du har mulighed for det. Jeg troede heller ikke
der ville ske noget, men......
Da den havde konverteret, kom den med beskeden formatering til NTFS
foretaget, genstarter computeren, hvorefter den samme besked kom igen, og
igen, og igen....
Reddede det vist nok vha. reparer funktionene i win2k installation.

Men på den anden side. Rigetige mænd tager ikke backup, de græder meget :-]

--
// Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Fra : Karsten Vinding

Dato : 08-11-01 19:52

"Søren Hjelholt" wrote:

> [...]
> Da den havde konverteret, kom den med beskeden formatering til NTFS
> foretaget, genstarter computeren, hvorefter den samme besked kom igen, og

Hey, det oplevede jeg også. Jeg havde ikke ordentligt læst hvad den
skrev inden, og blev næsten chokeret da den startede igen.

Det viste sig hos mig at den konverterede et drev genstartede,
konverterede det næste, genstartede o.s.v.

Efter 4 genstarter var alt på plads.

Det der chokerede var at computeren pludselig startede op igen, som om
den var gået ned, hvilket min PC ellers _aldrig_ gør, og et reboot midt
i en konvertering ville være katastrofalt.

> Reddede det vist nok vha. reparer funktionene i win2k installation.

> Men på den anden side. Rigetige mænd tager ikke backup, de græder meget :-]

Jep

Jeg vil dog også anbefale backup, ihvertfald af de vigtigste ting.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 14-11-01 14:06

Karsten Vinding <karsten@vinding.adsl.dk> wrote in

> [...]
>
> Det viste sig hos mig at den konverterede et drev genstartede,
> konverterede det næste, genstartede o.s.v.

Det var kun et drev jeg skulle konvertere, og da den havde genstartet 6
gange, syntes jeg at der måtte være et eller andet galt. Heldigvis kunne jeg
nå at redde installationen alligevel, men det kom aldrig til at køre helt
optimalt. Nu har jeg geninstalleret hele skidtet på NTFS, og det kører bare!

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-11-01 17:05

Jeg har brugt "convert /ntfs" kommandoen uden problemer.

Fra : René Jensen

Dato : 08-11-01 18:26

"Mark S. Rasmussen" wrote:
> [...]
> noget med ens filer som ligger på harddisken, altså bør man kunne konvertere
> uden først at skulle lave backup? Nogen der har nogle indskydelser?

Som du måske også har læst i artiklen (uden selv at have læst den), så
kan du ikke læse dine NTFS partioner fra en opstartsdiskette lavet med
f.eks. Windows 98 eller DOS.
Bare en mindre ting, som jeg synes man bør overveje.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-11-01 21:50

> [...]
> f.eks. Windows 98 eller DOS.
> Bare en mindre ting, som jeg synes man bør overveje.

Jeg har Win2K Server liggende på en anden partition som jeg vil beholde i
Fat32, vil det ikke give mig den sikkerhed?

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 09-11-01 13:57

> Jeg har Win2K Server liggende på en anden partition som jeg vil beholde i
> Fat32, vil det ikke give mig den sikkerhed?

nej

Fra : René Jensen

Dato : 09-11-01 18:09

"Mark S. Rasmussen" wrote:
> Jeg har Win2K Server liggende på en anden partition som jeg vil beholde i
> Fat32, vil det ikke give mig den sikkerhed?

Du kan jo så kun læse den ene FAT32 partition fra Windows 9x eller DOS
(uden at skulle hente eksterne drivere til at læse NTFS). Men
konverteres en FAT32 partition med Windows 2000 til NTFS, vil Windows
2000 selvf. stadig kunne læse og boote fra denne partitionen.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 08-11-01 19:22

> [...]
konvertere
> uden først at skulle lave backup? Nogen der har nogle indskydelser?

Du bør ikke engang overveje at tænde computeren hvis du vil være sikker på
ikke at miste data!

Og en så omfattende operation kan let smadre din disk totalt hvis der f.
eks. kommer et strømsvigt på halvvejen.... Do you feel lucky punk?

/Lars