Brødreslagsmål (langt)
Fra : Kristin Andreassen

Dato : 07-11-01 22:38

Kære kattegruppe.

Vi har tre skønne kastrerede hankatte på 1½ år som vi fik da de var
killinger, fra et af KV's internater. Herkules og Maximus er biologiske
brødre, mens Brutus er fra et andet kuld. Problemet drejer sig om at de er
begyndt at slås meget i den sidste tid. I begyndelsen var det kun leg, men
"legen" er blevet hyppigere og voldsommere. Nu er det rent faktisk sådan at
pelstotterne flyver rundt, og kattene hvæser og knurrer og jamrer ad
hinanden, selvom de dog ikke får tykke haler. For at anskueliggøre
situationen vil jeg fortælle lidt om deres personligheder og indbyrdes
forhold.

Herkules er den mest dominerende. Han kan godt lide at lave ballade
(hopper op på køkkenbordet, vækker os kl. 4 om morgenen, kradser i
gulvtæppet m.m.), men er til gengæld meget legesyg.
Brutus er mere rolig og kælen, han kan dog ikke lide at blive løftet op.
Han er bange for fremmede, men er tryg og sikker når det kun er os der er
tilstede. Han er også altid frisk på en omgang boldjagt.
Maximus er den roligste og mest kælne af dem alle tre. Han er også for
tyk (vejer 6 kg, mens de to andre ligger på 4 - 4½ kg). Han holder sig langt
væk, når de to andre slås, men en gang i mellem er han på forkert sted til
forkert tidspunkt, og bliver angrebet af enten Brutus eller Herkules. Jeg
har en sjælden gang set ham angribe en af de andre, men så har det mere haft
præg af leg.

De slås ikke hele tiden, men det sker 3-4 gange i den tid hvor vi er
hjemme og kan se det. Resten af tiden spiser de sammen, leger sammen og kan
ligge fredeligt tæt sammen. Vi har indtrykket af at Herkules er den der
oftest starter slagsmålet, men Brutus gør det også tit. Vi er utrolig kede
af at de slås, og vi har endda lavet en aftale med et nært familiemedlem om
at overtage Herkules, hvis det ikke bliver bedre. Hvis der er nogen af Jer
der har ideer om, hvorfor de slås, vil vi meget gerne høre Jeres mening. Kan
det være fordi tre hankatte (selvom de alle er kastrerede) ikke kan fungere
sammen som indekatte i en lejlighed på 72 m2? Alle forslag, ideer, råd m.m.
er meget velkomne!

Med venlig hilsen Kristin.

Fra : Ann K

Dato : 08-11-01 09:26

Hej Kristin.
Prøv at læse Denise's indlæg fra d. 5/11-01: Katte uvenner... Hun står med
samme problem som dig, og der er givet så mange gode råd at du nok vil kunne
bruge nogle af dem
Held og lykke!
Mvh Ann - der efterhånden begynder at ryste i bukserne... Vi ville
simpelthen ikke have mulighed for at klare sådan en situation her i huset!
Så "smådrengene" har fået besked på ikke at blive uvenner!

Fra : Denise

Dato : 08-11-01 10:13

Hej Ann - din dejlige rapand.
Nej jeg tror faktisk Kristin's katte har en slags pupertetsproblemer.
Men hvad fanden ved jeg, alle katte er jo totalt mærkelige (skøre og
skønne).
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 08-11-01 10:09

Hej Kristin
Dit problem er ikke det samme som mit, da mine pludselig ikke kan være
sammen overhovedet
og har været kælepotter i 6½ år, og så udløst af noget en af dem er blevet
bange eller forskrækket over.
Derimod så opfører dine sig som vores stort set gjorde i samme alder med af
og til slagsmål,
så man måtte sprøjte vand på dem og råbe.
Det der får mig til at tro det er, at du skriver de godt kan spise og lege
samme og ligge fredeligt sammen.
Heldigvis havde vi en ældre hankat dengang, som var sheriff, han gik altid
imellem når der opstod ballade
og satte de 2 andre på plads.
Der foregår en slags magtkamp og jeg ville allerførst sørge for at deres
klør er klippet så de ikke
skader hinanden, passe på ikke at have en favorit så der er anledning til
jalousi, og så ellers bruge vandforstøver
og skælde kollektivt ud når det foregår, det kan meget vel være at det kun
er en kort periode, indtil de får sat et eller andet på plads internt, så
jeg ville se tiden lidt an. Men man bliver altid ked af når ens katte slås,
og hvis de ikke
er så vildt oppe at køre som vores, kan man godt vise hvem der bestemmer med
vand og skæld ud, og det vil
også virke i sådanne tilfælde.
Jo, når de nu har boet sammen i 1½ år, burde de sagtens kunne fungere som
indekatte i lejligheden.
Hilsen Denise

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-01 10:27

Hvis der er nogen af Jer
> [...]
> sammen som indekatte i en lejlighed på 72 m2? Alle forslag, ideer, råd m.m.

Vi har 3 katte, og den ygngste - Boris - er både legesyg og drillesyg. Kattene
slås indbyrdes og har altid gjort det - hvæser og slå, men ingen tykke haler.
Boris jager gerne de andre ned fra en stol eller sengen, hvis det ikke lige
passer ham at de ligger der, mens det modsatte aldrig forekommer. Det ser dog
ud
til at de har en eller anden form for indbyrdes hiraki, for det bliver aldrig
så voldsomt at vi skal til dyrlægen. Jeg tror faktisk at kampene blot er for at
opretholde status quo i hirakiet, og at vi derfor ikke skal være så bekymrede.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Kirstine

Dato : 08-11-01 14:27

In article <eRhG7.525$TW2.69424@news010.worldonline.dk>,
Kristin@homemail.dk says...

Hej Kristin

>snip om katte og slagsmål

Jeg er selv lykkeligt samboende med to styks kastrerede hankatte, som er
cirka 2 år gamle...vi ved ikke med sikkerhed, hvornår de er født, da de
er affaldskatte, så alderen er et skøn fra vores dyrlæge.

Da vi fik dem, legede de meget med hinanden, og vi var aldrig i tvivl om,
at det var for sjov. Nu, hvor de er blevet større, leger de stadig med
hinanden - men det sker, at det går over gevind, så den står på store,
buskede haler, strittede rygpels, sømposer med slag i og hvæsen.

Vi blander os som regel udenom. Kun hvis en af dem hyler, eller de ikke
stopper af sig selv efter kort tid, går min kæreste - som klart er
"overkatten" i familien - ind og skiller dem ad.

Jeg var også selv ret bekymret i starten. Jeg frygtede at komme hjem en
dag og finde den ene eller dem begge alvorligt sårede. Men selvom de kan
slås, så kan de også være kærlige. De sover tæt sammen, de ordner
hinandens pels, de spiser sammen, og de kan også lege sammen. Da vi i
januar var nødt til at få den ene opereret, var vi slet ikke i tvivl om,
at den anden savnede ham. Han undersøgte mig, min jakke og satte sig til
sidst ude ved hoveddøren, mens han snakkede og skrabede som om han ville
sige : "Du mor, du har altså glemt min brormand på den anden side af den
her dumme dør!"

Jeg tror ikke, at du behøver at være bekymret, så længe de også kan være
sammen uden at slås. Jeg mener også at have hørt, at aledren omkring 1½-3
år er sådan en slags teenage alder for katte, så jeg tror, at det vil
blive til færre slagsmål og mere nusseri, når de bliver ældre.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*