Opstaldet eller privat??
Fra : Rasmussen

Dato : 07-11-01 20:39

Jeg vil gerne vide om det er billigt at have sin hest/pony opstaldet hos et
sted, eller at have opstaldet i eget hjem(priavt).. For det koster jo ekstra
penge for at opstaldet hesten hos et fremmed sted. Jeg har gået rundt og
tænkt mig at købe en lille gård, men problem er at vi er bymennesker.. men
jeg er opvokst på landet og er vant til at omgås hestene, kattene og enkelt
hund.

Skal jeg fastholde min drømmeønske, elller høre på nminad og får hesten
opstaldet hos en rideskolen eller en privat hestepension.. Så vi kunne
forblive at være by mennesker.. Eller skal jeg slå på bordet og lad min mand
acceptere at vi kan flytte til på landet for at kunne strabilere økominisk.
hvor det e rbillig at have opstaldet sine heste i eget hjem.
Eller tager jeg fejl??

Karina

Mail : hyundai@adslhome.dk

Fra : Miki Hoe

Dato : 07-11-01 21:05

Hejsa..

Jeg tror helt klart at det er billigere at have sin hest hjemme.. ikke
meget, men jeg tror godt det kan betale sig. Og så er det tilmed hyggeligt
at have hesten hos sig selv.
Og hvis der er plads til en hest mere eller to, så kan du jo have dem
opstaldede og derved også tjene lidt på det.

Men en god ide er nok at sætte dig ned og regne ud, hvad din hest vil bruge
om dagen... Den skal bl.a have ca en halv balle hø, en halv balle halm/
spåner hver/ hver anden dag osv...
Og sidst men ikke mindst, så er der jo også alt det arbejde der er ved
stalden. Der skal jo muges og strøes og lukkes ud og ind og fodres.. det kan
let tage 1-2 timer dagligt, plus den tid du bruger på at ride... Er din mand
parat til at give dig den tid??

Jeg ville, hvis det var mig, helt klart holde fast i min drøm og flytte. Det
er da også min personlige drøm og jeg er sikker på at det er det rigtige!!

Håber du kunne bruge det til noget..

-miki-

Fra : Anet

Dato : 08-11-01 10:23

Hej

Jeg er jo en af dem der har udlevet drømmen om et lille sted på landet med
10 trd. land jord, egen stald med 3 heste og en nyopført ridebane. Vi rider
alle 4 her i huset dog mest mig og min datter på 12 år. Vi nyder meget at
have vores heste hjemme her på gården og går aftentur ud i folden og klapper
hestene om sommeren. Jeg kan sætte mig sommetider omme bagved stalden ved
folden og bare kigge på hestene og føle hvor heldig jeg er. Sådanne stunder
er guld værd for mig. Jeg bruger mange timer hver eneste dag på hestene. Der
bliver muget hver eneste dag i boksene, hestene kommer på fold hver eneste
dag og så blliver hestene redet 6 ud af 7 dage i ugen. Vi trives med livet
på landet men dog er det hele ikke ren idyl. Hver eneste dag skal der
vedligeholdes, ordnes osv. Hvis man vil have et landsted hvor begge eller en
hel familie trives så skal man være enige om det og det koster da blod, sved
og tårer at sætte i stand på bygninger hele tiden. Dette er dog nødvendigt
hvis man vil bo nogenlunde pænt. Hver eneste weekend bruger vi den ene dag i
weekenden til forbedringer/oprydning osv og holder så helt fri den anden dag
i weekenden. Med hensyn til opstaldning af andre heste så vil jeg under
ingen omstændigheder have andre ryttere der betaler for opstaldning i min
stald. Jeg vil have lov til at have privatlivet i fred og ønsker ikke folk
kommer rendende i tide og utide og så ender det tit med at ikke alle ejere
kommer og passer deres hest nok men bare lader den gå på folden og regner
med at dem der ejer en evt. stald gider ordne deres hest også. Dette har jeg
set flere eksempler på tidligere. Desuden har jeg oplevet en venninde som
tog sin hest hjem men så fik hun simpelthen ikke redet på den. Så kom der
gæster, så var hun lidt træt og hesten gik jo på folden, så var det
halvmørkt så hun valgte at sætte den på privat ridecenter igen og så har hun
nøje planlagt hvilke dage hun rider og det går fint så. Prisen for at have
en hest hjemme ligger ca. på 500 kroner for mit vedkommende pr. stor hest
men vi har også byg på marken og halmen på marken. Desuden fodrer jeg med
havre, knækkede majskerner, hvidløg, magnesium, flydende melasse, soyaolie,
vitaminer og mineraler. Vores heste får ikke hø da den ene ikke kan tåle at
det er i stalden. Det er jo lige det med at finde sin egen rytme så den
passer til en selv og man skal tænke sig godt om vil jeg sige. Du kan se
staldindretning og heste på min hjemmeside

http://www.anet.subnet.dk

--
hilsen

Anet

Fra : Pia

Dato : 08-11-01 10:58

hvad gør I, som har hestene derhjemme egentlig, hvis I gerne vil på ferie?
Weekend hos moster Oda i Jylland, eller rigtig ferie 1-2 uger? Eller er det
blot noget man fravælger (det vil jeg fx gerne kunne oplyse min kæreste om
inden vi køber

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-01 11:54

In article <3bea56ae$0$368$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Pia wrote:
> hvad gør I, som har hestene derhjemme egentlig, hvis I gerne vil på ferie?

mine forældre plejer at kalde børnene hjem hvis det er i længere tid.
hvis det kun er en weekend spørger de deres venner som så spørger dem
tilbage når de skal på ferie. Du ved ulønnede vennetjenester.

> Weekend hos moster Oda i Jylland, eller rigtig ferie 1-2 uger? Eller er det
> blot noget man fravælger (det vil jeg fx gerne kunne oplyse min kæreste om
> inden vi køber

Der er noget mere besvær med det, men mine forældre har spurgt venner
og bekendte der også har heste. De skiftes så til at afhjælpe.

nogen sådan længere ferie hvor de hvert år fast tager fx. syd på
har de aldrig gjort. De kan dog i sommerferien da både mig og min
søster kommer hjem der.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Pia

Dato : 08-11-01 12:01

nu har jeg ikke nogen børn, min famile bor langt væk og er ret ligeglade med
dyr... Om jeg, når jeg flytter på landet, hurtigt finder hesteinteresserede
venner kan man jo ikke spå om!

hm..... det er absolut noget man skal overveje inden man vælger størrelsen
på grunden... og så er der det der med at kunne ride indendørs i
vinterregnen...

:Pia

Fra : Anet

Dato : 08-11-01 14:48

Hej Pia

Jeg vil tro at hvis du selv er lidt imødekommende så finder du hurtigt
hestevenner rundt om hvor I evt. kommer til at bo. Her har vi det fint og
hjælper hinanden.
Man siger fra ældre tid at 1 tdr. land jord pr. hest så kan den gå på
sommergræs uden at skulle supleres med andet foder men dog ikke hvis du
rider flere timer på den hver dag.
Lad evt. være med at købe et landsted med alt for store udbygninger da der
så hurtigt bliver for meget at vedligeholde og så kan man nemt køre sur i
det hele.

hilsen

Anet

Fra : Anet

Dato : 08-11-01 14:45

Hej

Jeg er så heldig at den ene af vores heste går på fold med en tidligere
arbejdskollegas hest ude ved vandet og hun er super til heste og har desuden
en uddannelse inden for dyreassisten. Hende er jeg helt tryg ved at lade
passe min hest. Jeg passer så hendes derude også når hun er på ferie. Vi
begrænser os til en uge om året som så bliver nydt i fulde drag. Den anden
hest går på fold herhjemme alene. Det har hun det fint med. Tre hest hvor
den ene er hoppen det giver hele tiden ballade, vi har prøvet det. Til hende
herhjemme kommer en venninde og strigler hende hver dag, naboen lukker ind
om aftenen (han er meget pertentlig og sætter en helt ære i at udføre det
korrekt) og desuden kigger min tidligere arbejdskollega ind hver dag og
checker for sygdomme. Det fungerer godt og jeg er helt tryg ved det på trods
af at jeg er hunde hysterisk med mine heste.

hilsen

Anet

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-11-01 11:57

"Rasmussen" <hyundai@adslhome.dk> wrote:

>Jeg vil gerne vide om det er billigt at have sin hest/pony opstaldet hos et
>sted, eller at have opstaldet i eget hjem(priavt).. For det koster jo ekstra

Jeg har en hyggelig lille hestepension her i Odsherred som jeg varmt
kan anbefale

På trods af dette ville jeg bestemt ikke selv have min hest opstaldet
i en hestepension, uanset hvor hyggelig den så var, idet det at kunne
gå 20 skridt over i stalden 20 gange hver aften for at se til sin hyp
og give dem alle en godnatbid, er det hele værd.

Nu er der jo bare det at nogen ikke kan holde hest i baghaven i et
villakvarter eller i en lejlighed og så forstår jeg da godt at man
vælger en hestepension, da det jo alt andet lige giver mulighed for at
holde hest. Nu er er så også dem der helst ikke vil have besværet med
at lukke ud hver morgen, ind om aftenen, muge ud hver formiddag samt
dyrke foder, hø, halm og hvad der skal til, eller slet ikke har tiden
idet der arbejdes hele dagen.

Det at skulle lave foder mm. er et meget stort arbejde som tager
resten af den tid der ikke er nævnt ovenfor, for ikke at tale om
opsynet af hestene om dagen på folden, samt vedligeholdelse af foldene
og hegn. Hestene skal ikke bare have noget gammelt græs der alligevel
bare gror der. Samtidig skal man gøre sig klar at holder man hest
selv, så er man bundet på hænder og fødder. Ikke noget med rejser
eller bare en enkelt fødselsdag i familien. Hesten står ved leddet ved
mørkets frembrud og forventer: En ren boks, gulerødder og æbler i
madskålen, pudsning og pleje, senere god mad og et godnatkys.

Men som sagt: Er tiden og økonomien til det, så ville jeg ikke være i
tvivl selv. Besværet er det hele værd...

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-11-01 13:37

Jeg har prøvet begge dele. Da jeg købte min første hest for 7 år siden, fik
jeg ham opstaldet af den simple grund, at jeg boede i et mikroskopisk byhus

Det fungerede sådan set meget fint, for jeg havde været heldig at finde et
godt opstaldningssted - men hele tiden drømte jeg om at flytte på landet
igen (er opvokset på landet) og få hesten HJEM.
Som førstegangs-hesteejer var det guld værd at starte med at ha' hesten
opstaldet. - Der var altid en kyndig person, man ku' henvende sig til, hvis
man var i tvivl om noget. I dag er jeg i hvert fald meget glad for, at ha'
fået en "blid start" med min hest.

Efter et års tid gik min drøm i opfyldelse, og vi flyttede på landet
(landejendom m. 7,4 tdl.). Kort inden købte jeg et lille ponyføl som selskab
til min Fjordhest - jo-jo, der var tænkt på det hele

Jeg har IKKE fortudt, at vi flyttede og dermed fik hestene hjem !!! Det er
noget andet bare at gå 10 skridt over i stalden, og snakke med hestene.
Billigere er det helt klart også, man skal bare være opmærksom på at der
lige går et par store udskrivninger ud hver sommer, når man skal ha' hø &
halm (og evt. kraftfoder) i hus! Som regel kan man finde en flink landmand,
så man kan købe hø, halm & korn billigt. - Vi bortforpagter f.eks. knap 2
tdl. til en landmand mod at vi får alt det halm vi skal bruge til vores nu 7
heste/ponyer (én opstaldet *S*) ... så vi skal blot sørge for at få hø/wrap
i hus, og korn køber vi billigt hos samme landmand i overskuelige portioner.

M.h.t. rejser .... tjaeh, vi har valgt af fravælge ugelange rejser, da det
kan være svært at få pasning til hestene i længere tid (og for mit
vedkommende - fordi jeg ikke kan undvære mine heste i ugevis). Rejser vi
en weekend e.l. så spørger vi venner eller familie - og gengælder så
tjenesten, når de skal rejse et par dage.
Vi har én gang været bortrejst en uge. - Den uge lagde vi om sommeren, for
da går hestene på døgnfold og skal blot tilses samt ha' vand .... det er det
lettere at skaffe folk til end udmugning, ind- og udlukning m.v.

/Tanja

Fra : Lars Jessen

Dato : 08-11-01 20:12

Hej Karina!

Jeg har selv haft heste hjemme og må nok sige at gør man det fordi at der
skulle være en bedre økonomi i det, end at have hest opstaldet v. en heste
pension el. så bliver man overrasket.
Ud over de normale udgifter så som. foder, tilskud, hø/halm, indhegning og
hvad dertil tilhøre. el, vand, udmugning og det at få den væk. Du skal have
et sted at ride, gødning til marken - hvis man fortsat vil have græs. Jeg
kunne blive ved, for ikke at snakke om vedligeholdelse og alt den tid og de
mange forpligtigelser der følger med. + der er mange uforudsigelige ting der
pludselig dukker op. Man kan ikke bare tage på weekend for hvem fodre og
lukker så ud. Skal man i byen eller ud til venner for at spise, så kan man
næsten aldrig komme sammen med de ander, for der skal først ordnes stald.
Det har ikke den store betydning om man har 2 el. 10 heste på stald, man er
stadig lige afhænig. Og man skal også tage det socialt aspekt i betragtning.
Man er selv hver dag.
Det er ikke for at være negativ eller pille din drøm helt væk, men mange
drømmer den drøm - men jeg har levet i det hele mit liv og ved hvad jeg
taler om og der følger selvfølgelig mange dejlige oplevelser med, men der er
også en stor bagside af medaljen.
Den dag idag har jeg selv min hest opstaldet på en heste pension, som har
alle de faciliteter jeg skal bruge. der betaler jeg kr. 1000. og det er med
ridehal .33 tønderland lagt i græs, ridebane udendørs, spring faciliteter,
store lyse bokse, der bliver fodret og er opsyn med hestene....det kan man
ikke engang - tæt på -gøre det for selv.
Er drømmen at have et lille landsted, hvor familien kan nyde hinanden og man
har tingene lidt mere centreret. så er det alle tiders, men gør man det
fordi at økonomien skal se bedre ud ...så hold dig langt fra det, du vil
blive overrasket over hvad det koster...

Med venlig hilsen Sanne
Rasmussen <hyundai@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be98d76$0$25373$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...