Hvor langtid kan det tag !!!!!
Fra : Vaeske

Dato : 07-11-01 19:36

Hejsa

Jeg sidder med Corel Linux (den man får med IDG Lotus Corel) og prøver at
installere det men nu har den stået ved 35% i en time er det normalt ??

Har Pent 166 og 16 ram (tror jeg nok, har lige arvet den !!!)

Hilsen
Vaeske

Fra : Flemming Mertz

Dato : 07-11-01 19:50

> Jeg sidder med Corel Linux (den man får med IDG Lotus Corel) og prøver at
> installere det men nu har den stået ved 35% i en time er det normalt ??

Lidt afhængigt af hvad version det er, så vil mit råd være: Drop det!

Min klasse brugte det hæfte på forrige semester, og der var vist to ud af
hele klassen det lykkedes at installere den version af Corel Linux der
fulgte med. Den er ustabil, og super langsom, da den kører sin grafiske
installer direkte fra Cd'en. Imens klassen prøvede og prøvede, sad jeg og
surfede med min friske installation af Red Hat 6.2.

Mit råd vil være, at droppe den. Tag en Red Hat, Mandrake eller lignende let
distribution at starte med, hvis du er ny. De er langt mere gennemarbejdede,
og lettere at installere. Hvis du vil bruge Corel, så er der kommet en
senere version, der vist er noget bedre. Uanset hvad, kommer du dog næppe
uden om at finde en ny distribution.

Held og lykke med projektet..

Med venlig hilsen,
Flemming Metrz

--
"Intet er umuligt for den der ikke behøver gøre det selv."

Fra : Vaeske

Dato : 07-11-01 20:24

> [...]
> og lettere at installere. Hvis du vil bruge Corel, så er der kommet en
> senere version, der vist er noget bedre. Uanset hvad, kommer du dog næppe

Tak Flemming.

Det er jo altid "rart" at andre har haft samme problem
Jeg har droppet det og så må jeg lige kigge mig omkring efter en CD med Red
Hat 7.2 eller lign. !!!

Hilsen Vaeske

Fra : Leonard

Dato : 07-11-01 21:19

"Flemming Mertz" <flemse@e-box.dk> skrev:

> [...]
>installer direkte fra Cd'en. Imens klassen prøvede og prøvede, sad jeg og
>surfede med min friske installation af Red Hat 6.2.

Er det ellers et hæfte der kan anbefales ?
Eller er der en anden let tilgængelig, dansk, manual, der er god at
læse, når man intet ved om Linux, men gerne vil igang ?

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-11-01 21:47

www.sslug.dk/linuxbog

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-11-01 21:57

On Wed, 07 Nov 2001 20:18:53 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

>Er det ellers et hæfte der kan anbefales ?
>Eller er der en anden let tilgængelig, dansk, manual, der er god at
>læse, når man intet ved om Linux, men gerne vil igang ?

Jeg synes informationen om KDE er meget god... det udgør også
størstedelen af hæftet.
---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : frank damgaard

Dato : 07-11-01 21:51

Vaeske <vaeske@get2net.dk> wrote:

> Jeg sidder med Corel Linux (den man får med IDG Lotus Corel) og prøver at
> installere det men nu har den stået ved 35% i en time er det normalt ??

nej ikke helt, men (se nedenfor):

> Har Pent 166 og 16 ram (tror jeg nok, har lige arvet den !!!)

Her er problemet. Corel Linux bruger KDE, og 16 M Ram er alt for lidt.
48-64 MB eller mere, og gerne en hurtigere CPU.
Dette gælder dog for de fleste "grafiske" installationer
(RH, SuSE, Mandrake,....)

For at køre på så lille en maskine må du nok undvære X, eller
i hvertfald bruge langt "lettere" windowmanagere end KDE

Installerer du en linux distribution i "tekst-mode" så burde det kunne
virke, men så må du undvære de grafiske programmer.
(Corel er egentlig ikke lavet til tekst-mode install)

Selv win95+MSIE5.5 er i øvrigt meget tung på en sådan maskine. ;(

--
se http://www.lug.dk - http://www.sslug.dk

Fra : Vaeske

Dato : 07-11-01 22:40

> [...]
> virke, men så må du undvære de grafiske programmer.
> (Corel er egentlig ikke lavet til tekst-mode install)

Det er første gang jeg skal prøve Linux og det jeg gerne vil prøve er at
sætte en DNS server op så jeg behøves ikke det grafiske.... selvom det nok
vil være godt for en newbird. Vil du anbefalde at bruge Red Hat i stedet
for ?

Så kunne jeg godt tænke mig et link til hvor der bliver forklaret hvad KDE
og X er ?

Hilsen Vaeske

Fra : frank damgaard

Dato : 08-11-01 10:07

> [...]

> vil være godt for en newbird. Vil du anbefalde at bruge Red Hat i stedet

Ja, hvis du kan få lokket RH over i tekstmode-install
(ved ikke om det er muligt med de nyeste RH).
Om ikke andet er der mange der anvender Redhat, så hvis du kender
en der kan hjælpe er det sandsynligt at han kender Redhat.

SuSE er også en mulighed. Med "yast1" installationsprogrammer (tekstmode)
kan man styre det meste opsætning.

Ellers vil debian (evt. slackware) være egnet til tekstmode-installation,
men de er nok ikke for nybegyndere, undtagen man er tålmodig og
vil lære noget.

Måske du finder noget i http://www.sslug.dk/linuxbog

--
Frank Damgaard |

Fra : supermand

Dato : 08-11-01 10:56

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> mumlede noget i

> Ja, hvis du kan få lokket RH over i tekstmode-install
> (ved ikke om det er muligt med de nyeste RH).

skriv 'linux text' eller noget i den stil når du får install promptet.. det
står beskrevet på den der 'welcome to redhate linux blabla' skærm.

yeah

Fra : Mickey

Dato : 07-11-01 23:10

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> Selv win95+MSIE5.5 er i øvrigt meget tung på en sådan maskine. ;(

åh hold op - jeg har kørt Win98 på en 486dx2 66mhz med 16 ram ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : frank damgaard

Dato : 08-11-01 10:04

Mickey <news002@susie.dk> wrote:

> "frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> åh hold op - jeg har kørt Win98 på en 486dx2 66mhz med 16 ram ;)

Med InternetExplorer 5.5 !?
Selv med 486/133MHz og 32MByte RAM er det laaaangsoooomt.
(men det kan være vores tålmodighedstærksler er forskellig).

--
Frank Damgaard |