Iomega DittoMax
Fra : Jan Becher

Dato : 07-11-01 14:12

Hej alle

Jeg har fået fingrene i en Iomega DittoMax Backup-streamer, dog uden
manualer o.lign.
Jeg har prøvet på Iomaga's hjemmeside, men de supporterer ikke længere
produktet, og det vil ikke køre på min floppycontroller.

Er der noget der kender produktet / har erfaringer med det godt eller skidt.

mvj

Jan Becher

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-11-01 19:15

On Wed, 7 Nov 2001 14:12:10 +0100, Jan Becher wrote:

> [...]
>produktet, og det vil ikke køre på min floppycontroller.
>
>Er der noget der kender produktet / har erfaringer med det godt eller skidt.

Jeg har sådan én liggende på hylden. Den skulle monteres via et medfølgende
kabel i en ISA-slot. Jeg mener også at den findes til parallelporten.

Jeg brugte den udelukkende til fuld back-up af hele diske, og den virkede
sådan set udmærket, men efterhånden som harddiske begyndte at blive større
end de ~10GB der kunne være på et enkelt bånd, blev den simpelthen for
langsom.

Jeg har stadigvæk manualen, så sig til hvis der er noget specielt du vil
vide.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Jan Becher

Dato : 07-11-01 21:35

Tak for svaret.

Så vidt jeg kan læse/se/gætte mig frem til, er min udgave en der skal
monteres på floppycontrolleren, men den brokker sig over at ´min controller
ikke kan anvendes. Jeg skal bruge et eller andet specielt Iomega-kort
(accelerator-kort).
Siger det dig noget?

Den er i hvert tilfælde ikke til parallelporten.

mvh

Jan Becher

Fra : Henrik Dissing

Dato : 08-11-01 19:48

On Wed, 7 Nov 2001 21:34:42 +0100, Jan Becher wrote:

> [...]
>monteres på floppycontrolleren, men den brokker sig over at ´min controller
>ikke kan anvendes. Jeg skal bruge et eller andet specielt Iomega-kort

Ja, det omtalte acceleratorkort er det kort som sættes i ISA-porten, og
kablet (der ligner et floppy kabel til forveksling) bruges til at forbinde
kortet med drevet. Jeg har fundet et par interessante passager i manualen,
som tilsyneladende er til to forskellige modeller, Ditto og Ditto Max:

********************
5. Installing a Ditto Dash DX Accelerator Card.
If you did not purchase a Ditto Max tape drive, go directly to step 10. If
you did purchase a Ditto Max tape drive, you received an additional piece of
hardware -- a Ditto Dash DX accelerator card.
10. If you do not have a Ditto Dash DX accelerator card, locate your floppy
drive cable and find where it connects to your computer ...
********************
og så en lang historie om hvordan man monterer et specielt udseende Y-kabel.

Om det så betyder at et Ditto Max (som altså er modellen med det medfølgende
Dash DX) kan bruges uden Dash DX i floppy porten, er uklart for mig.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Jan Becher

Dato : 17-11-01 22:01

Jeg tror ikke, at man kan undvære det omtalte Acceleratorkort.

Ved du hvor man kan få fat i et sådan (evt. pris) eller hvordan der ser ud
(mærkning etc.).
Jeg har fundet båndstationen i firmaets smidvæk/rodekasse, måske er kortet i
samme kasse, men hvad skal jeg kigge efter?

/Jan

Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-11-01 15:23

On Sat, 17 Nov 2001 22:01:03 +0100, Jan Becher wrote:

> [...]
>Jeg har fundet båndstationen i firmaets smidvæk/rodekasse, måske er kortet i
>samme kasse, men hvad skal jeg kigge efter?

Det er et ret lille ISA kort, omkring 5 cm højt og med ganske få kredse på.
Det sidder på sådan en metalskinne som skrues fast i et hul i
bagbeklædningen (du ved hvad jeg mener), men der er ingen eksterne udgange i
den. Til gengæld sidder der et enkelt floppy-lignende han-stik og peger
opad. Mærkning er der ikke megen af, men på etiketten står der bl.a. "MERLIN
ADPTR".

Du kan evt. købe hele mit Ditto Max sæt for 300 kr + porto (ny pris 1789 kr.
i '98), inklusive et stk 10GB cartridge, alle nødvendige kabler, software,
dokumentation osv. Det hele i en fin æske. Jeg ønsker dog ikke at sælge
acceleratorkortet alene.

Venlig hilsen
Henrik Dissing