Problemer med for mange ram - HJÆLP
Fra : Kong Kent

Dato : 06-11-01 17:57

Jeg har lige fået smidt 512 MB PC133 SDRam [Kingston] ekstra i min maskine.
Den havde 256 af samme type i forvejen. Det betyder, at jeg kommer op på 768
MB Ram på mit Asus A7V bundkort og en 900MHz T-Bird.

I opstarten går det fint, og Windows 98 loader ganske normalt. Men mine
programmer er naturligvis en anelse hurtigere i opstart. MEN?!

Mit Unreal Tournament kører ad helvede til, når det vil starte. For det vil
kun starte én gang for hver gang jeg starter maskinen. Derefter crasher det
og klager over for lidt memory. Hvordan kan jeg afvikle dét problem?

Derudover er maskinen også blevet langsommere til at starte mpg. filmklip
op. Det tager 2 - 4 sek. nu, hvor maskinen førhen snildt startede
filmklippene med det samme, uanset om det var små filmklip på 3 MB eller
hele film på 690MB

Nogen der kan hjælpe en stakkel med for meget ram?

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Madsen

Dato : 06-11-01 19:32

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev:

> Nogen der kan hjælpe en stakkel med for meget ram?

Skift styresystem eller minimer antallet af ram som er tilgængelig
for Win98. Se evt: <http://www.wintip.dk/trimning/ram.htm>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Klaus

Dato : 06-11-01 19:29

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hele film på 690MB
>
> Nogen der kan hjælpe en stakkel med for meget ram?

Pil 256 ud!
Klaus

Fra : Kong Kent

Dato : 06-11-01 22:10

> Pil 256 ud!

Det har jeg gjort, og det ser ud til at være det der skulle til. Men hvorfor
magter Win98 ikke 768MB Ram. Er det fordi den nye 512 blok er af mærket
Kingston, mens min gamle 256 blok er en 'No Name'?

Jeg er jo lidt træt af at have købt 512MB PC133 SDRam for blot at skulle
skille mig af med min 256'er af samme type. Meningen var jo at have 768 MB
Ram. Er der nogen måde hvorpå jeg kan få computeren, og i særdeleshed Unreal
Tournament til at køre med alle 768MB Ram.

Skal jeg bare skifte til XP og så er den potte ude, eller er det mere
indviklet end som så?

På forhånd tak

Fra : Madsen

Dato : 07-11-01 01:38

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev:

> Skal jeg bare skifte til XP og så er den potte ude, eller er det mere
> indviklet end som så?

Jeg ville måske overveje at smide dine 256 Mb. ram i igen og så
gradvist køre antallet af ram Win98 kan råde over ned med det
program der hedder Msconfig. Det er jo muligt at du måske kan
få problemet med Unreal væk ved de 640 Mb. f.eks. og så har du
jo trods alt fået 128 Mb. ram mere i systemet og har så de sidste
128 siddende til du engang får et styresystem installeret som kan
styre dine ram lidt bedre end Win98 kan. Win2000 eller WinXP er
noget bedre til den opgave.

Du kører antallet af ram Win98 kan råde over ned med msconfig
som sagt. Den kan du starte ved at skrive msconfig i Start > Kør
i Win98. Klik så på fanebladet Avanceret og find en linie der hed-
der noget i retning af: 'Limit Memory to <x> MB:'
Her kan du prøve at indtaste 640 f.eks. og se så om det ikke vil
virke. Det gjorde det her hos mig med 1024 Mb. installeret og få
uger efter installerede jeg så Win2000 på et andet drev, så jeg
kunne skifte imellem Win98 og Win2000.
Det kunne du jo evt. prøve i overgangsfasen fra Win98 til WinXP.
WinXP laver jo også en bootmenu hvis du installerer det på et
andet drev eller en anden partition end den Win98 ligger på.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Kong Kent

Dato : 07-11-01 21:33

> [...]
> 128 siddende til du engang får et styresystem installeret som kan
> styre dine ram lidt bedre end Win98 kan. Win2000 eller WinXP er

Jeg takker for den fine info. Jeg vil prøve mig frem.

Fra : Madsen

Dato : 07-11-01 21:54

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev:

> Jeg takker for den fine info. Jeg vil prøve mig frem.

Ok og held og lykke med det. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : HelloKitty

Dato : 06-11-01 19:55

Windows98 kan ikke lide mere end 512 MB RAM, tror jeg... selv mener jeg at
det ikke kan lide mere end 256 eller lign.!

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Madsen

Dato : 06-11-01 20:07

"HelloKitty" <[nospam]hellokitty@e-box.dk> skrev:

> Windows98 kan ikke lide mere end 512 MB RAM, tror jeg... selv mener jeg at
> det ikke kan lide mere end 256 eller lign.!

Det er meget forskelligt. Jeg oplevede ikke problemer med min
Win98SE før jeg nåede de 1024 Mb. men så blev jeg også nødt
til at tvinge den til kun at se de 768 vha. Msconfig, før jeg over-
hovedet kunne starte den i andet en safe mode.

På andre computere kan der opstå problemer allerede ved de
512 Mb. og på andre sker der intet ved at køre med mere end
1024. Hvad der gør forskellen aner jeg ikke, men efter sigende
skulle det se sådan her ud:

Fra Resource ToolKit:
"With this addressing model, Windows 98 allows full use of the
4 GB of addressable memory space for all 32-bit operating system
components and applications. Each 32-bit application can access up
to 2 GB of addressable memory space, enough to support the
largest desktop application."

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 1GB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 512MB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke
cache over 64MB.

(Undskyld igen Bjarne ;)

--
Mvh. Madsen