Hvad ska jeg opdatere?
Fra : Lothario

Dato : 06-11-01 12:55

Hej

Jeg har et par ting jeg gerne vil have nyt af, men de er i helt forskellige
pris-klasser, så jeg tænkte på, hvilken rækkefølge jeg burde opdatere i. Har
ikke mange penge at arbejde med og skal derfor planlægge en opspating over
et par måneder. Spørgsmålet er så om jeg skal begynde med de store dyre ting
eller de små mindre dyre ting.

Disse bryder jeg mig ikke om:

15" Skærm, højeste opløsning 800x600, 60hz max.

6gb harddisk (som jeg hele tiden kæmper med at få ekstra plads på)

Kabinet full tower (vil gerne ha et low noise kabinet)

160mb RAM (-->512+)

Moe

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 06-11-01 13:16

Lothario skrev: (messageID:

> 15" Skærm, højeste opløsning 800x600, 60hz max.

Jeg ville skifte skærmen først. Det er en tydelig og vigtig forbedring, at
du får en ordentlig skærm (Fx. 17" i 1024x768, 85Hz). Du kan købe rimelige
17" skærme til forholdsvis billige penge (ca. 2.000,-)

> 6gb harddisk (som jeg hele tiden kæmper med at få ekstra plads på)
>
> Kabinet full tower (vil gerne ha et low noise kabinet)

Om det skal være ny disk eller et lownoise kabinet på andenpladsen, kan jeg
ikke bestemme mig for. Det kommer an på om du er mest træt at manglende
plads eller et støjende kabinet.

> 160mb RAM (-->512+)

Godtnok er RAM den billigste opgradering, men til gengæld er effekten måske
ikke så overvældende. Jeg gik fra 128Mb til 256Mb uden at mærke nogen
forskel i normal brug. Det kommer dog meget an på hvad du bruger din PC til
(Indrømmet, Photoshop og andre applikationer æææææææælsker RAM :))

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Leony

Dato : 06-11-01 13:55

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[snip]

> 15" Skærm, højeste opløsning 800x600, 60hz max.
> Kabinet full tower (vil gerne ha et low noise kabinet)

Hvis du vægter komfort/behageligt arbejdsklima

> 6gb harddisk (som jeg hele tiden kæmper med at få ekstra plads på)
> 160mb RAM (-->512+)

Hvis du vægter ydelse
-----------------------
Personligt ville jeg gå efter ydelsen, især når du kæmper med at få plads på
din harddisk. Det vil blive ca. 1700 kr for en 40 gig harddisk og 512 meg
RAM.
Skærmen kunne du måske overveje at købe brugt - de holder jo generelt
længere end noget andet hardware. Ny = 2000,- (17") Brugt = max 1000,-
Du kunne jo overveje om du kunne gøre noget ved dit fulltower, så det bliver
mere lydløst. Andre blæsere, mindre volt på dem du har nu o.s.v.

Leony

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-11-01 14:00

> 15" Skærm, højeste opløsning 800x600, 60hz max.

Her ville jeg starte, en god skærm kan give puteren et ordentligt spark
Der findes rigtig gode skærme til lige over 2000kr.
Har selv lige købt en Samtron 76P, der kan køre 85Hz i 1280*1024 og bruger
0.22dpi.

> 6gb harddisk (som jeg hele tiden kæmper med at få
> ekstra plads på)

Ville være mit andet valg, da pladsen har en rigtig stor betydning også.
Nu koster en 40GB lige omkring 1000kr.

> Kabinet full tower (vil gerne ha et low noise kabinet)

Ville nok være mit tredje valg, da 160Mb ram er nok, hvis man da ikke
arbejder med tunge 3D programmer og lignende (så ville ram endda være før
HDD).
De koster bare kassen, hvis man ikke selv har mod på at gøre noget ved det.
<http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/index.htm>

> 160mb RAM (-->512+)

Kommer stadig an på hvad man skal bruge dem til og måske også hvilket
styresystem, der er noget med at fx Win98 og ME ikke er glade for meget ram.

Jeg kører selv Win2k Pro med 512.

Mvh.
Mikael

Fra : Lothario

Dato : 06-11-01 21:05

Jeg har forresten også et SoundBlaster 16 lydkort siddende. Jeg ved ikke om
det er grunden til jeg ikke kan afspille mp3-filer mens jeg læser fra en cd.
Men hvor skulle det placeres?

Moe