Pladeudfoldning
Fra : Niels Harboe

Dato : 05-11-01 22:38

Hej NG,
kommentarer og erfaringer søges vedr. programmer for pladeudfoldning.
I mit nye firma er vi ved at opgradere fra Acad r. 14 til r. 2002. Al
udfoldning
foretages manuelt, med hvad det afføder af tidsforbrug og udfaldsprøver. Jeg
har selv konstruktionserfaring i MDT. 4.0, men har ikke i praksis arbejdet
med
pladeudfoldningsprogrammer. Erfaringer med 3.parts progr. som AutoPol søges,
samt med integrerede programmer som Inventor. Kan man få styr på
bukkesvind??
MVH Niels Harboe

Fra : P.C.

Dato : 05-11-01 23:07

Hi.

Niels Harboe skrev i meddelelsen <9s70q8$jo2$1@news.cybercity.dk>...
.. Kan man få styr på
>bukkesvind??

Nå er det det det hedder ;))
Kan du ikke forklare lidt om den faktor, ------- er det ikke noget med at det er
afhængig af pladetykkelse ,matriale og buk vinkel ?.
Have a nice day.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 06-11-01 18:39

Hejsa

Til AutoCad og MDT har jeg gode erfaringer med AutoPOL og SPI Sheetmetal.

Det er meget begrænset hvad man kan udfolde med de udfoldningsværktøjer der
er integreret i Inventor og SolidWorks. De er udmærkede til almindelige
"kassebuk", men de giver hurtigt op hvis man f.eks. prøver at udfolde tragte
der er runde i den ene ende og 4-kantede i den anden. Eller hvis det blot er
4-kantede rør med runde hjørner med forskellige radier.

Til sådanne opgaver er de førstnævnte programmer meget bedre, og nu er SPI
også på vej med en version til Inventor.

Ang. "bukkesvind" så bruger man (og programmerne) en k-faktor ved
beregningen af det udfoldede mål.
K-faktoren er et erfaringstal som bl.a. afhænger af:
- Bukkevinkel.
- Materialetykkelse
- Forholdet mellem indv. og udv. bukkeradius.
- Materialetype
- Friktionen mellem pladen og bukkeværktøjet.

Hvis man ikke har brug for fine tolerancer, og ikke har mange buk i "kæde"
eller et specielt materiale, kan man bruge ofte bruge standard k-faktorer,
som er er beskrevet i DIN 6935.
- Ellers er man nødt til at lave sine egen k-faktoer ud fra en stak
prøvebuk.

Mvh.
Kasper Pedersen
Tech-Support, Mekanisk konstruktion og produktudvikling

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 06-11-01 21:39

Hej Niels,

Du bør absolut kigge nærmere på SolidWorks, som bl.a. indeholder
pladeudfoldning.
Se: http://www.sdh.dk - Produkter - SolidWorks - Sheet Metal

Med venlig hilsen
Solid Design House
Jess G. Frandsen

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 07-11-01 19:18

Hej Jess

Der er nok nogle der har haft travlt med at opdatere hjemmeside !!?!
Men det hjælper ikke på det faktum, at jeg har siddet med mange
udfoldninger, som hverken kan tegnes eller udfoldes i SolidWorks.
- Heller ikke i SW2001+ .

Indtil videre har jeg kunnet løse alle opgaverne med MDT og AutoPOL.

Hvordan laver man forresten en firkant til rund tragt i SW uden
dobbeltkrumme overflader, uden man skal snyde med at lave små radier på
firkanten, og små lige stykker på cirklen.
- Og hvordan udfolder man den bagefter?

Mvh.
En iøvigt tilfreds SW-bruger.

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 18-11-01 18:16

Hej Kasper,

Firkantet til rund. Jeg har da massevis af eksempler på sådanne emner. Din
fremgangsmetode lyder for mig lidt besværlig?

Add-on eller ikke add-on:
AutoPOL er "så vidt jeg ved" et add-on modul. Hvis du kigger på listen over
mulige add-ons til SolidWorks finder du mere end 200 forskellige løsninger.
Heriblandt en lang række intelligente plademoduler, som kan udfolde selv
meget komplicerede og deforme emner.

Mvh Jess
http://www.soliddesignhouse.dk

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 18-11-01 19:00

Hej Jess

Du har fuldstændig ret i at AutoPOL er et add-on modul, og jeg tror dig
gerne når du siger, at der også til SW findes en lang række intelligente
plademoduler, som kan udfolde selv meget komplicerede og deforme emner.
- Jeg har bare ikke kunnet finde dem.

Kan du evt. sende mig noget info om dem ?
- Måske kan de løse nogle af mine SW-problemer.

Lige nu laver jeg firkantet til rund i SW ved at lave den "runde" ende som
et mangekantet polygon, men det burde jo ikke være nødvendigt.
- Eller hva´??

Mon du vil fortælle hvordan du selv gør?

Mvh.
Kasper.
- En i øvrigt yderst tilfreds SW-bruger.

Fra : Jesper Brandt

Dato : 23-11-01 16:00

Hej Niels
Det er muligt i SPI til AutoCAD og Mechanical Desktop at bruge en fast
K-faktor, eller lave en tabel med erfaringsværdier, når der skal udfoldes.
De samme muligheder eksisterer også i inventor, hvor der også kan laves
forskellige plade egenskaber som frit kan vælges, f.eks. materiale,
hjørneklinkninger, buk hjørnesammenføjninger o.s.v.

mvh
Jesper Brandt
NTI CADcenter A/S
Vejle

Fra : Jens Pedersen

Dato : 28-11-01 13:39

> [...]

> pladeudfoldningsprogrammer. Erfaringer med 3.parts progr. som AutoPol søges,
> samt med integrerede programmer som Inventor. Kan man få styr på

Hej Niels
AutoPOL er helt rigtigt integreret i AutoCAD og Mechanical Desktop. men det er
også muligt at købe Autopol som en stand-alone applikation.
Programmets navn er AutoPOL Designer. og kan købes hos de fleste
Autodesk forhandlere i Danmark. Programmet er et 3D program hvor du naturligvis
arbejder
parametrisk. derudover findes der noget af det bedste til styring af K-faktor
m.m. dette program bør du se før du vælger.
programmet koster ca. det halve af et "3D CAD-System"
så mon ikke det er noget du skulle kikke lidt på.

Mvh
Jens

--
Posted from [129.142.129.100]