Urolig søvn.
Fra : Hald & Nielsen

Dato : 05-11-01 19:37

Hej.
Min 4-årige datter har efter en feberkrampe, den første, for ca. 5 uger
siden, ikke sovet godt. Hun falder i søvn men vågner skrigende 3-4 gange
hver nat. Hun tumler lidt rundt med at hun har ondt, men kan ikke præcisere
hvor det gør ondt. Det har hun ellers ikke problemer med. Hun sover i
gennemsnit 6-7 timer pr. nat, da hun sagtens kan være vågen i op til flere
timer f. eks mellem 2 og 4, hvorefter hun vågner for at stå op kl. ca. 5. Da
hun før feberkrampen sov 11-12 timer uafbrudt hver nat uden mareridt er mit
spørgsmål nu om noget kan været blevet slået i stykker under selve krampen.
Der blev ikke gjort noget ved hende på hospitalet og hun siger hele tiden at
hun gerne vil derind igen, så det er ikke bare af frygt hun vågner. Hun er
helt vågen og aldrig bange for sin seng eller søvnen og hun er klar over at
jeg gerne vil sove, men når hun falder i søvn vågner efter ½ time skrigende
igen. Vi har prøvet med en smertestillende men det er uden effekt, endnu en
grund til at jeg ikke helt tror at hun vågner på grund af smerter.
Er der nogen der har prøvet noget lignende eller bare har gode råd er de
meget velkomne, da mit søvnmønster og familie hyggen ikke helt kan holde til
så mange afbrydelser hver nat. Hun sover normalt helt uden lys, men nu har
hun fået natlampe, uden resultat.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : elha

Dato : 07-11-01 20:48

Ja, hvis det var mit barn, ville jeg nok prøve at lade hende sove i
dobbeltsengen, det er der måske mange, der er uenige i, men jeg ville
prøve for at se, om det kunne give hende en mere rolig søvn.
Mvh. Elha

http://www.kandu.dk/

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 08-11-01 09:49

Det gør hun skam også med samme resultat, hun vågner stadig skrigende uden
forvarsel i form af uro eller lyde. Det er ikke tryghed hun savner. Nina
Hald.

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 12-11-01 01:14

Hmmm - lige et par spg, som I bør tjekke:
- Har hun ondt i leddene (knæled, ankelled, håndled, albueled, fingerled) ?
Går hun anderledes - hvis hun har været meget aktiv en dag, kan hun så gå
på benene dagen efter?
Er hendes led hævede - evt. lidt rødprikkede

- Har hun feber i løbet af dagen (fx. kl. 15. hver dag , kl. 16 er feber
væk - kl. 19 kommer den igen .. (en form for cyklus)) ? - "springer"
smerten rundt i kroppen eller er det det samme sted?

- Hvad med appettiten - har den ændret sig?

- Har hun haft en infektion indenfor de sidste 6 uger?

Jeg vil nødig oppiske en stemning, men jeg er efterhånden blevet lidt
"ekspert" i børnegigt
(Min søn på 1 år har børnegigt). Søvnproblemer og smerter er typiske
problemer.

Spg ovenfor kan hjælpe jer lidt på vej - lad være med at gå i panik, selvom
enkelte af spg måske skulle vise sig at være opfyldte. Hold øje med hende.
Søg evt. læge. Vær opmærksom på, at lægen måske vil sige, at det er
fuldstændigt utænkeligt, at hun skulle have det. Børnegigt er en sygdom, som
blodprøver ikke nødvendigvis kan vise.

Med venlig hilsen

Michael

NB Børneleddegigt er IKKE det samme som voksenleddegigt - så bliv ikke
urolig

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 15-11-01 17:54

Hej Michael.
Min datter er hypermobil, så det med smerter i led og muskler kender vi
meget til. Hun har ikke feber, spiser normalt, og har jo selvfølgelig haft
en form for infektion i forbindelse med feberkrampen, men vi ved ikke
hvilken. Det er jo også kun om natten hun klager over ondt, om dagen er der
ingen problemer.
Det der foruroliger mig mest er den pludselighed skrigene kommer med, der er
intet forvarsel og det er ikke bare urolig gråd men skrig.
Jeg tror ikke det er børnegigt, men skal selvfølgelig nok være opmærksom på
det.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-11-01 08:53

[snip]
> [...]
> intet forvarsel og det er ikke bare urolig gråd men skrig.
> Jeg tror ikke det er børnegigt, men skal selvfølgelig nok være opmærksom

Har du tænkt på at børn også kan have mareridt (og måske har det oftere end
voksne)?

Michael Jørgensen

Fra : fikke

Dato : 13-11-01 00:08

Hvis jeg var dig ville jeg gå til en anden læge. Det er da ikke normalt
at et barn har feberkramper i 5 uger... Du kan gå ind på netdokter.dk og
stille spørgsmål, men jeg er enig med damen før, som forslog at I indtil
videre tager hende over i jeres seng. I helsekosten kan man købe noget
der hedder rescue remedy, som kun består at blomsterdråber. Hvis jeg var
dig, ville jeg prøve dem. De hjælper hende til at slappe lidt af indeni.
F.eks. hvis hun har mareridt. Jeg er ikke normalt en der anbefaler eller
tror på naturprodukter, men lige dette her har jeg stor erfaring med.
Det er også helt utroligt effektivt på sår, o.lign.
Mvh. Marie

http://www.kandu.dk/

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 15-11-01 17:55

Hej. lad mig lige rette en misforståelse, min datter har kun haft en
feberkrampe. Men lige siden vågner hun skrigende hver nat.
Venlig hilsen Nina Hald.