Ny PC, hjælp venligst med komponenterne...
Fra : Jens

Dato : 05-11-01 17:54

Hejsa.

Jeg står overfor at købe ny PC, og vil gerne have gode råd:

Købeliste, som jeg påtænker det:

CPU, Palomino 1600+ (1400)
Bundkort, EPOX EP-8KHA Plus
Blæser. ThermalTake, A1139, Volcano 6cu
Harddisk, DiamondMax D740X, 40gb, 7200 rpm, ATA133
Ram, 256mb DDR, Twin-mos (evt. x2)
Kabinet   Codegen 6001
Diskettedrev, Panasonic
(Grafikkort har jeg allerede, Palit Daytona Geforce2 Pro 64MB DDR).

Ram og harddisk regner jeg med at købe hos PRC, resten hos SHG.

Der hvor jeg ikke har den store viden og er lidt på bar bund er:

Blæser:
Den skulle være OK, og er certificeret på AMDs hjemmeside, helt op til
1800+
Hvad er erfaringerne med den, køler den godt nok ?, larmer den ?

Kabinet:
Jeg har ikke noget fancy behov, og kommer sjældent indvendigt.
Designet er ikke så vigtigt, men den må godt være rimeligt støjsvag.
Hvad er erfaringerne med Codegen ?, og er der andre kabinetter (gerne
hos SHG, men ikke nødvendigvis) der er bedre ?
Kan Codegen kabinetterne skilles ad uden skruetrækker ?

HD:
Er DiamondMax D740X HURTIG!! ? og larmer den meget ?
Overvejede lidt IBM 60GXP, men den bliver jo haglet ned, så det er jeg
gået væk fra.

RAM:
1 Veritech ram fra PRC-Data er lidt billigere. Er det lige så godt ?
Eller skal man holde sig fra både TwinMos og Veritech ?
Er 256MB nok til Win XP ?

Andre kommentarer modtages også gerne.

Mvh og pft
Jens

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-11-01 18:45

>HD:
>Er DiamondMax D740X HURTIG!! ? og larmer den meget ?
>Overvejede lidt IBM 60GXP, men den bliver jo haglet ned, så det er jeg
>gået væk fra.

Hvis du er følsom overfor støj, så vil jeg anbefale Seagate Barracuda
ATA IV. Den har for nylig vundet harddisktesten i Alt om Data pga. det
lave støjniveau. Den eneste, der var hurtigere var Western Digitals
WD1000 på 100 GB. Men det ser ud til, at du ikke skal bruge mere end
40. Desuden er Seagate disken en anelse billigere end Maxtoren.
Det skal dog lige siges, at Maxtor D740X ikke var med i testen, men
det var en Diamondmax plus 60. Ved ikke hvilken af dem der er
bedst(ca. samme pris).

/Jacob

PS. Jeg kører selv med Barracudaen i en 80 GB version, og den kører
bare.

Fra : raven

Dato : 05-11-01 19:37

On 5 Nov 2001 08:54:18 -0800, jc.mail@mail.tele.dk (Jens) wrote:

> [...]
>Bundkort, EPOX EP-8KHA Plus
>Blæser. ThermalTake, A1139, Volcano 6cu
>Harddisk, DiamondMax D740X, 40gb, 7200 rpm, ATA133

Seagate barracuda IV har flydende lejer og hyler slet ikke. Fås 40 G
til 1050.

> [...]
>
>Ram og harddisk regner jeg med at købe hos PRC, resten hos SHG.
>
>Der hvor jeg ikke har den store viden og er lidt på bar bund er:

meget fine valg. Jeg kender ikke ram. jeg ville købe crucial ddr
pc2100 fra UK
http://www.ocworkbench.com
køb 2x 256

>Blæser:
>Den skulle være OK, og er certificeret på AMDs hjemmeside, helt op til
>1800+
>Hvad er erfaringerne med den, køler den godt nok ?, larmer den ?

larmer ikke, super køler. Der er vel at mærke 2 udgaver: en lownoise
og en kraftigere.
> [...]
>hos SHG, men ikke nødvendigvis) der er bedre ?
>Kan Codegen kabinetterne skilles ad uden skruetrækker ?

nej, men de har god blæserplaceringsmulighed på bagsiden. Har du ikke
glemt en lownoise kabinetblæser ?

> [...]
>1 Veritech ram fra PRC-Data er lidt billigere. Er det lige så godt ?
>Eller skal man holde sig fra både TwinMos og Veritech ?

apacer eller crucial eller samsung eller corsair (pc2400 vet. fra
corsair, se shg.dk)
>Andre kommentarer modtages også gerne.

mvh

John