problemer med nogle if kommandoer.
Fra : sune vuorela

Dato : 05-11-01 16:40

Jeg har lavet en simpel sms-sender til mine venner og mig. Den skulle
gerne fungere sådan at man kom til et felt med checkboxes hvor man
kunne krydse af hvem man vil skrive til og hvem man ikke vil skrive
til. Det virker bare ikke efter hensigten! Alle de mulige på listen
modtager en sms hver gang - også selvom det ikke var planen at de
skulle modtage den! Hvad er der forkert?
(Sden er selvfølgelig hemmelig)

<head>
<?//php>
if($sendsms){

if(christoffer) {
mail("[tlfnummer]@sms.mobilix.dk", "", $besked, "From: $fra");}
if(jakob) {
mail("[tlfnummer]@note.sonofon.dk", "", $besked, "From: $fra");}

[snip nogle flere magen til]

}
?>

</HEAD>
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#800080">

<form method="post" action=<? echo $PHP_SELF; ?>>
<input type="hidden" value="1" name="sendsms">

Til:<br>
<input type="checkbox" checked name="christoffer">Christoffer<br>
<input type="checkbox" checked name="jakob">Jakob<br>

[snip nogle navne - sat op magen til]

Fra:<input type="text" maxlength="10" name="fra"><br>
Besked:<input type="text" maxlength="153" name="besked"><br>

<input type="submit" value="Send sms">&nbsp;&nbsp;<input type="reset">
</form>

</BODY>
</HTML>

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 05-11-01 17:14

sune vuorela wrote:

>Hvad er der forkert?
> [...]

Skal du ikke bare skrive if($christoffer) ?
(altså med $)

Jens Christian Gram
jussi@mailme.dk

Fra : Rasmus Windfeldt

Dato : 05-11-01 18:26

Jeg tror du har ret med det der $-tegn, men jeg har været ude for i nogelg
php-versioner, at du ikke bare kan skrive if($hpq) ..... men er nød til at
skrive if(isset($hpq)) .......
Måske kan det have noget med det at gøre, jeg ved det ikke?

Mvh Rasmus Windfeldt

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 05-11-01 21:18

On Mon, 5 Nov 2001 18:25:37 +0100, "Rasmus Windfeldt"
<get2ilet@get2net.dk> wrote:

> [...]
>skrive if(isset($hpq)) .......
>Måske kan det have noget med det at gøre, jeg ved det ikke?

if($hpq) er gyldig PHP og har været det i alle de PHP versioner jeg har
arbejdet med (3.0.10(vistnok)->4.0.6). Det, der kan snyde er, at PHP fra
4.0.0 pr. default også vist warnings. En warning betyder ikke at du har
lavet ugyldig PHP kode, men bare at du skal være opmærksom på, at koden
*kan* give problemer. Det gælder fx if($hpg), hvis ikke $hpq er blevet
tildelt en værdi.

læs evt. på
http://dk.php.net/manual/en/html/migration4.error-reporting.html

--
Jonas Häggqvist

Fra : sune vuorela

Dato : 05-11-01 22:39

On Mon, 05 Nov 2001 17:14:12 +0100, Jens Christian Gram
<jussi@mailme.dk> wrote:

>Skal du ikke bare skrive if($christoffer) ?
>(altså med $)
Du vinder
Det virkede!
Mange tak

--
Sune

Fra : Jakob Færch

Dato : 05-11-01 17:16

In article <3be6b184.29307300@news.tele.dk>,
nospam@vuorela.dk (sune vuorela) wrote:

> [...]
> <input type="checkbox" checked name="christoffer">Christoffer<br>
> <input type="checkbox" checked name="jakob">Jakob<br>

Har du prøvet at udskrive værdien af variablene christoffer, jakob osv.
for at se, om de har den værdi du forventer, når de "kommer tilbage" fra
dine checkboxes?

/Jakob

PS: Jeg tror i øvrigt, jeg har en ide om, hvad der er galt i din kode -
men jeg ved, du vil synes det er sjovere selv at debugge dig frem til
det end at få løsningen serveret