Fejl i SELECT COUNT(*)
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-11-01 15:42

Jeg prøver at tælle antal gange et bestemt navn(choice) optræder
inden for en bestemt gruppe(Id)

Der er to kolonner i tabellen (Id og choice)

Jeg gør det med følgende sql-streng:
"SELECT COUNT(*) AS Antal FROM result
WHERE (Id = " & IdNumber & " AND choice = " & choice(i) & ")"
IdNumber og choise(i) leverer det de skal, men det virker bare ikke.

Jeg får følgende fejl.
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Syntax error (missing operator) in query expression
'(Id = 2 AND choice = Jens Pedersen.)'.

Er der nogen der kan gennemskue den?

/Kasper K

Fra : Zamme Röha

Dato : 05-11-01 15:55

On Mon, 5 Nov 2001 15:42:02 +0100, Kasper Katzmann wrote:
> [...]
>
> Jeg får følgende fejl.
> Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
> Syntax error (missing operator) in query expression

Eftersom 'Jens Pedersen' er et text felt, skal der gnyffer om...

altså

"SELECT COUNT(*) AS Antal FROM result
WHERE (Id = " & IdNumber & " AND choice = '" & choice(i) & "')"
IdNumber og choise(i) leverer det de skal, men det virker bare ikke.

Zamme Röha, Sældomptør og søløve

Red verdens sæler.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-11-01 18:03

> [...]
> WHERE (Id = " & IdNumber & " AND choice = '" & choice(i) & "')"
> IdNumber og choise(i) leverer det de skal, men det virker bare ikke.

Den har jeg prøvet (det var det jeg startede med inden jeg gik i panik)
Så siger den bare:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Data type mismatch in criteria expression.

/Kasper K

Fra : Anders Holbøll

Dato : 05-11-01 20:38

Kasper Katzmann wrote:

> Den har jeg prøvet (det var det jeg startede med inden jeg gik i
> panik) Så siger den bare:
>
> Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
> Data type mismatch in criteria expression.

Hvad er datatypen af kolonnerne "Id" og "Choice" i databasen? Hvordan
ser den færdige sql-sætningen ud? Det ser ud som om du prøver at lægge
en tekst i en tal-kolonne.

--
Anders

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-11-01 21:19

> Hvad er datatypen af kolonnerne "Id" og "Choice" i databasen? Hvordan
> ser den færdige sql-sætningen ud? Det ser ud som om du prøver at lægge
> en tekst i en tal-kolonne.

Det er text felter for begges vedkommende.

Du kan se koden her. Det der står med fed blå skrift er selve Count delen.
http://www.katzmann.dk/poll/poll_code-view.htm

Du kan prøve den her:
http://www.katzmann.dk/poll/showpoll.asp

Fra : Anders Holbøll

Dato : 05-11-01 21:36

Kasper Katzmann wrote:

> Det er text felter for begges vedkommende.
>
> Du kan se koden her.

- Det var godt nok ikke pæn kode.
- Et det med vilje, at strConnect peger på to forskellige databaser.
- Hvorfor åbner du et recordset med en insert-statement (rs.Open
sqlInsert, Conn). Brug Conn.Execute i stedet.
- Hvis både Id og Choice er tekster så skal sql'en vel se sådan ud:
"SELECT COUNT(*) AS Antal FROM result WHERE " & _
"(Id = '" & PollNumber & "') AND (choice = '" & choice(i) & "')"

--
Anders

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-11-01 22:50

> - Det var godt nok ikke pæn kode.
Til mit forsvar vil jeg sige at jeg kun har arbejdet med ASP i 1-2 måneder
og at jeg aldrig har programmeret før. (Fuld af undskyldninger, men jeg er
ved at lære det

> - Et det med vilje, at strConnect peger på to forskellige databaser.
Nej det er fordi kodeeksemplet er hentet fra min egen maskine og
rettet nødtørftigt til.

> - Hvorfor åbner du et recordset med en insert-statement (rs.Open
> sqlInsert, Conn). Brug Conn.Execute i stedet.
Den er taget til efterretning. Tak for den God pointe!!

> - Hvis både Id og Choice er tekster så skal sql'en vel se sådan ud:
> "SELECT COUNT(*) AS Antal FROM result WHERE " & _
> "(Id = '" & PollNumber & "') AND (choice = '" & choice(i) & "')"
Bortset fra at PollNumber er variablen fra funktion, så virker det!!
Tusind tak

/Kasper K
....som snart vil gøre noget ud af at kode pænt