Exim laver sjov...
Fra : Simon Kristensen

Dato : 05-11-01 14:19

Hej gruppe,

Jeg kører en Exim 3.22 server, der sender mail via en
smarthost. Samtidig henter jeg min indgående post fra en IMAP server,
hvorefter Exim leverer det til lokalt spool, og det hele fungerer
sædvanligvis upåklageligt.

Her i morges da jeg mødte ind til min altid tændte box, var en del af
den indkomne e-mail helt tosset at se på. Det viste sig, at Exim havde
modtaget et SIGHUP i nat kl. 4:02 og var gået i stå. En gennemgang af
diverse logfiler viste, at syslogd 1.4 var genstartet på samme tid. Er
der nogen, der ved om der er en konflikt mellem de to programmer, og i
bekræftende fald hvad jeg kan stille op?

På forhånd tak

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-11-01 23:10

Simon Kristensen wrote:

> [...]
> der nogen, der ved om der er en konflikt mellem de to programmer, og i
> bekræftende fald hvad jeg kan stille op?

Det er nok logrotate, der har kørt - det bliver på mange distributioner
sat til at køre om natten, hvor load typisk vil være lavest.

Hvorfor exim så er stoppet er svært at sige; den bør jo blot genindlæse
konfigurationen og genåbne logfiler ved et SIGHUP.

Var processen helt død eller reagerede den blot ikke? Hvad ser du i
exims logfiler? Hvade du pillet ved konfigurationsfilerne? Var maskinen
ved at løbe tør for diskplads?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
To alcohol!

Fra : Simon Kristensen

Dato : 06-11-01 12:34

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> [...]
>
> Var processen helt død eller reagerede den blot ikke? Hvad ser du i
> exims logfiler? Hvade du pillet ved konfigurationsfilerne? Var maskinen

Jeg har læst på logfilerne endnu engang, og det ser ganske rigtigt ud
til, at det er en logrotate, der har været på spil. Det så også ud
til, at maskinen havde forsøgt at genstare dæmonen. Imidlertid var det
npogle grynede mails, der opstod efter exims afgang ved
døden. Specielt var der gået helt ged i linieskiftskaraktererne.

Exim var vist helt død. Jeg kørte /etc/init.d/exim restart og fik
besked om, at den ikke kunne lukke den gamle exim ned. Jeg checkede
ikke, om exim havde et PID. Jeg har pillet marginalt ved
exim-opsætningen for at få leveret mails til eksempelvis
simon@localhost lokalt i stedet for via smarthost. Der er masser af
plads på drevet.

Jeg sad og læste /etc/logrotate.d/exim. Det er den, der er ansvarlig
for SIGHUP signalet. Ville jeg gøre stor skade ved at bede dette
script om at genstarte exim istedet for SIGHUP?

På forhånd tak

Simon

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-11-01 14:00

Simon Kristensen wrote:

> [...]
> npogle grynede mails, der opstod efter exims afgang ved
> døden. Specielt var der gået helt ged i linieskiftskaraktererne.

Det lyder meget sært. Det lyder som om du har haft rettet i nogle
omskrivningsregler - eller som om nogle data er blevet ødelagt på
mystisk vis...

> [...]
> for SIGHUP signalet. Ville jeg gøre stor skade ved at bede dette
> script om at genstarte exim istedet for SIGHUP?

Nej. HUP er den autoriserede måde at genindlæse indstillinger og
genåbne logfiler.

Hvis exim går ned af en HUP, skyldes det enten en fejl i
konfigurationen (herunder også manglende filer/bablioteker eller
forkerte rettigheder) eller en fejl i exim... Muligvis kan manglende
diskplads også gøre det (men det burde exim-folkene vel egentlig have
taget højde for), men det siger du ikke er problemet...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"

Fra : Simon Kristensen

Dato : 06-11-01 15:18

> Det lyder meget sært. Det lyder som om du har haft rettet i nogle
> omskrivningsregler - eller som om nogle data er blevet ødelagt på
> mystisk vis...

Tjah, jeg har ikke rettet i noget, og en større del af den mail, der
var ankommet, var korrekt nok at se på. Hvis mine omskrivningsregler
var blevet ændret, skulle det vel gælde alle mails og ikke blot de,
der var ankommet efter et bestemt tidspunkt.

> [...]
> diskplads også gøre det (men det burde exim-folkene vel egentlig have
> taget højde for), men det siger du ikke er problemet...

Jeg har installeret exim fra en RPM, og den eneste fejl, jeg kan se,
er den med HUPen. Jeg vil tage et kig på, om RPMen var dårligt
pakket. Tak for hjælpen.

Venligst

Simon