RAM
Fra : LR

Dato : 05-11-01 10:34

Hej
Jeg har købt ekstra RAM til min Compaq 5060. Det er en ældre sag, som
anbefales opgraderet med 100Mhz-RAM. Der hvor jeg købte det nye RAM (256 MB
PC133) fik jeg at vide, at det højst sandsyneligt sagtens kunne fungere i
min maskine.
Jeg har nu sat det i, og det gør det ikke. I kontrolpanel/system osv. står
der stadigvæk kun 48 MB.
Maskinen har 3 slots og p.t. sidder der altså de to gamle moduler (2 * 24 MB
PC100 formodes) og så det nye.
Hvor er fejlen mon:
- skal jeg gøre tegn og gerninger (kontakter el. lign.) før maskinen finder
det nye RAM
- kan de to typer ikke virke sammen
- dur PC133 ikke til min maskiner
- eller er der mon noget helt andet galt?

Alle gode råd modtages meget gerne!

På forhånd tak
Lars

Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-11-01 10:26

"LR" <lr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - kan de to typer ikke virke sammen
> - dur PC133 ikke til min maskiner
> - eller er der mon noget helt andet galt?

Din maskine kan sikkert ikke køre med så stort et modul, prøv med 2*128
eller 2*64. Dine 48 MB er fordelt på 2*16 og så er der åbenbart også 16 MB
på bundkortet.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 05-11-01 11:57

Snip
> Din maskine kan sikkert ikke køre med så stort et modul, prøv med 2*128
> eller 2*64. Dine 48 MB er fordelt på 2*16 og så er der åbenbart også 16
MB
> på bundkortet.

Næppe. Det er højst sandsynligt 1*32 og 1*16. Jeg har ikke oplevet ram på
bundkort siden 286'erne......

mvh. Peter
www.peterbj.dk (Nu over 700 vitser!!!)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-11-01 14:22

"LR" <lr@get2net.dk> wrote in

> Alle gode råd modtages meget gerne!

Dit bundkort understøtter sandsynligvis ikke 256Mb moduler(jeg har
ikke orket at tjekke).

Men derudover kan især ældre RAM moduler(som du jo har 2 af), være ret
nærtagne mht. hvilke RAM moduler de vil arbejde sammen med.

Så du må nok regne med at skifte dine RAM moduler helt ud. Få byttet
din 256Mb klods til 2 128Mb klodser.

Montér de 2 nye klodser istedet for de gamle. Hvis det virker fint, så
kan du jo se om et af dine gamle moduler evt. vil arbejde sammen med
de nye RAM moduler. Personligt ville jeg bruge dem til noget andet.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm