hunde på job
Fra : Bettina

Dato : 05-11-01 08:40

Så i udsendelsen igår?
Det om Petro var vældig spændende, men jeg stod fuldstændig af, da det
handlede om den Kongepuddel der blev brugt til udstilling.
Var det mig der misforstod noget eller havde ejeren virkelig lånt den ud i
et år for at hende damen kunne tage på udstilling med den og vinde så mange
præmier som muligt? Og skulle hun låne den et år mere fordi den vandt så
mange?
Køber man virkelig en hund bare for at vinde præmier på den? Låner man sin
hund ud fordi den er køn?
Ja det kan godt være det bare er mig, men jeg synes det var dybt
forkasteligt.
ok, i det mindste holdt hende damen meget af hunden, det var da altid noget,
men helt ærligt!!!!

skulle bare lige afreagere

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-11-01 08:56

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
> Køber man virkelig en hund bare for at vinde præmier på den? Låner
man sin
> hund ud fordi den er køn?

Jeg så ikke udsendelsen men helt ærligt lyder det ikke som en
tankegang jeg bryder mig om .. nu er damen jo heldig at hunden
virkelig er køn .. men tænk hvis hun med udstilling for øje har købt
hund og så det viser sig at hunden ikke bliver et helt så smuk
eksemplar af racen .. hvad vil der så ske med den hund der ikke er
smuk nok til at vinde præmier ?? for mig at se skal det være
kærligheden til en hund der for en til at anskaffe hund .. for er
kærligheden det grundlæggende ja så kan forholdet til hunden heldigvis
også klare at hunden måske ikke er så køn .. bare den er dejlig ...

mvh Ami

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-11-01 18:53

> [...]
> hund og så det viser sig at hunden ikke bliver et helt så smuk
> eksemplar af racen .. hvad vil der så ske med den hund der ikke er

Der kan f.eks ske følgende:

Jeg var til et specialklubskue for en del år siden, og står ved ringen og ser
unghundene af en eller anden race hvis navn er ligegyldig i denne sammenhæng.
En afmagret hund med et stykke snor som halsbånd får et blåt bånd, og det var
jo ikke lige det ejeren havde tænkt sig, da de forlader ringen hører jeg
....?..så kommer den væk..... I jagthundekredse er væk i almindelighed 1 stk
riffelkugle på rette sted. Jeg henvender mig til ejeren, og viser forbeholden
interesse for hunden (for at holde prisen nede...) De vil da gerne sælge, men
prisen er ikke rimelig for en hund i den tilstand. Vi diskuterer lidt, og
bliver så bedt om at forlade skuet af arrangementets leder. Man ønsker ikke at
der handles på skuer/udstillinger. Udstillingslederen blander sig derefter i
diskussionen og fastsætter en pris som begge parter accepterer, jeg må dog låne
200 kr af udstillingslederen...
At hunden fik en anden præmie var lidt af en gestus fra dommerens side, det
efterfølgende dyrlægebesøg viste at hunden var nærmest halvdød. Nu er den dansk
champion, jeg håber at der er nogen der ærgrer sig på Brørup kanten.
Jeg undrer mig stadig over at nogen vil betale for at fremvise en hund i den
tilstand. Nogen har vel troet at de kunne tjene tykt på avl.

Sådan kan det gå, det kan vel også gå værre end det.

mvh Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-11-01 19:18

"Kim Christensen" <kimchristensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er den dansk
> champion, jeg håber at der er nogen der ærgrer sig på Brørup kanten.

Ja det var jo så trods alt en lykkelig udgang på en trist og
gruopvækkende historie .. jeg er sådan temmelig rystet må jeg tilstå

> Jeg undrer mig stadig over at nogen vil betale for at fremvise en
hund i den
> tilstand. Nogen har vel troet at de kunne tjene tykt på avl.

Tja det er jo den opfattelse nogle mennesker fejlagtigt har .... men
har man lært lidt matematik og regner på det må man dog hurtigt kunne
blive overbevist om det modsatte ...

> Sådan kan det gå, det kan vel også gå værre end det.

Ja hunden her har jo trods alt et godt liv nu .. men da kun takket
være dig .. jeg er stadig rystet .. selv om det egentlig ikke kommer
bag på mig at noget sådant kan ske ... det værste er vel at sælgeren
bare har anskaffet sig en ny hund som også løber risikoen for at blive
ødelagt .. og da er du jo måske ikke i nærheden til at købe den ...

MVH Ami

Fra : Christian Andresen

Dato : 05-11-01 09:21

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> wrote in message
> [...]
> forkasteligt.
> ok, i det mindste holdt hende damen meget af hunden, det var da altid

Sådan forstod jeg det også, det kan være at der er mange penge i
udstillinger i Canada, heldigvis er det da ikke tilfældet her i landet.

mvh

Christian

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-11-01 09:45

Hej

Gode udsendelser, synes Robin og jeg

Mht. til pudlen, så er dette vel egentlig ikke så meget anderledes end
fodervært-aftaler, med den forskel at denne var tidsbegrænset? Ligesom at
man sætter kommende servicehunde ud til en familie først, derefter en
periode i træning og så endelig ud til det blivende hjem. Hunden skulle
højst sandsynligt præmieres så den kan anvendes i avl, ejeren erkender, at
han ikke selv har tiden til dette og sender den derfor ud til en træner, der
kan tage sig af den. Egentlig ikke så dårligt - synes jeg......

Dette er ikke nogen kritik, men det er vel sådan at mange
opdrættere/udstillere køber en lovende hvalp (eller beholder en af egen
avl), når denne hvalp så vokser op, viser det sig, at den har en fejl. Man
er altså nødt til at skaffe endnu en hund, der er bedre egnet. Hvad er så
bedst for den første hvalp? At blive hos opdrætteren, der måske ikke helt
har tid og overskud til den, eller at komme ud til en, der har tiden?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Winther

Dato : 05-11-01 10:01

Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
> [...]
> bedst for den første hvalp? At blive hos opdrætteren, der måske ikke helt
> har tid og overskud til den, eller at komme ud til en, der har tiden?

Må lige indskyde, jeg er ikke i tvivl om, at det sidste er det bedste for
Hunden!

Vh. Winther.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 05-11-01 20:52

Jeg mener at alt det snopperi der er omkring udstilling af hunde er et tegn
på manglende selvtillid hos ejeren !ejeren vil åbenbart vinde respekt
igennem sin hund og præmier og få andre mennesker til at se op til sig på
den måde ligesom nogle mennesker bruger deres "farlige" hunde til
potensforlængere jeg ser det som en og samme ting man burde ikke leve sit
liv igennem en hund men udelukkende anskaffe sig en hund for at få den som
en ven !jeg vil aldrig kunne respektere den slags mennesker og i mange
tilfælde mener jeg slet ikke at de skulle have lov til at eje en hund når de
ikke tænker på hunden som en ven men kun ser på den som et midel til at
vinde respekt i snoppekredse

og folk der farver deres pudler og giver dem tøj på o.s.v. som man nogle
gange ser i tv ?? hvad sker der med disse mennesker ??jeg får kvalme af den
slags de skulle selv prøve at blive klædt ud som cirkusdyr og slæbes igennem
byen

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Ann K

Dato : 05-11-01 21:12

Hejsa.
Rooolig nu Punish
Jeg benægter ikke at enkelte af de mennesker som udstiller deres hunde, har
sådan et underligt (læs; forkvaklet) forhold til deres dyr, som du her
beskriver, men dét er heldigvis de færreste!
De fleste opdrættere, jeg kender, opdrætter af interesse og lyst... Ikke for
at tjene penge! faktisk er det ofte en ren underskudsforretning for dem...
Udstilling er ikke til at komme udenom, hvis du vil opdrætte racerent - får
at opnå avlsgodkendelse er det ofte sådan at (avls)hunden mindst skal opnå
en 2. præmie på en af hovedklubben (DKK e.lign) anerkendt udstilling...
Dvs en dommer skal undersøge hundens eksteriør for at se om den holder
standarden...
Det nytter jo ikke at man blot avler på individer, der ikke kan "holde
målene". Det ville give nogle ganske "morsomme" udsving i de forskellige
racers udseende
Og dét er faktisk helt OK med mig! Faktisk ville jeg ønske at der blev
stillet yderligere krav til hundene _før_ de fik lov til at indgå i avl...
Avlshundene skulle, så at sige, kunne præstere gode resultater både fysisk
og psykisk...

Min sheltie er raceren... hendes mor har vundet fine præmier på
udstillinger... de bliver opbevaret i en stor kasse på opdrætterens loft...
og opdrætteren betaler for et nyt gulvtæppe, hver gang der har været hvalpe
i huset..
Ren forretning??? Snobberi???

Mvh Ann

Fra : Bettina

Dato : 06-11-01 09:03

- får
> [...]
> Det nytter jo ikke at man blot avler på individer, der ikke kan "holde
> målene". Det ville give nogle ganske "morsomme" udsving i de forskellige

Det er da også vældig fornuftigt.

> [...]
> Avlshundene skulle, så at sige, kunne præstere gode resultater både fysisk

helt enig....der burde være krav om mentaltest eller hvad de hedder, så man
i det mindste kan se nogenlunde hvordan forældrene er mentalt. Ved ikke lige
om der bude være grænser for hvordan resultaterne skal se ud, for alt er jo
relativt, men det ville da være rart at kunne se som hvalpekøber.

Bettina

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-11-01 13:24

Jeg er da enig i at der skal være krav til en avlshund så racen ikke kommer
helt på "vildspor" ! men derfra og så til at gå til forberedelsestræning
lære hunden at stå rigtigt? gå rigtigt ??folk der klipper friserer og
føntører og enda farver pelsen på deres hund ?det har jo ikke noget at gøre
med om det bliver en god avlshund!!!disse mennesker burde have beholdt deres
barbiedukker så de kunne lege med dem istedet for at nedværdige en stakkels
hund !

Og så hører jeg enda også at der er visse racer hvor man skal have lært dem
at bidde i menneskearme"bidetræning" før man kan avle på dem ??hvad sker der
så ?er det virklig fornuftigt akseptabelt?,,i må meget undskylde mig men
hvad fanden har det med en god avlshund at gøre?så det sidder i generne at
den er god til at bidde mennesker i armen/bidetræning ??jeg og mange andre
ville da blive meget sure på vores hunde hvis de bed en mand i armen men
sådan tænker alle åbenbart ikke?

Fra : Ann K

Dato : 06-11-01 14:52

Hejsa.
Dette bliver langt!
Punish skrev:
>Jeg er da enig i at der skal være krav til en avlshund så racen ikke
kommerhelt på "vildspor" !
<> Hæ, det regnede jeg også med ;)

>men derfra og så til at gå til forberedelsestræning
lære hunden at stå rigtigt? gå rigtigt ??
<>Og det adskiller sig fra den almindelige lydighedstræning... eller?
Helt ærligt, hvad er der galt i at træne med sin hund så den præsenterer sig
bedst muligt?
Hi, hvis min sheltie kunne lære at hoppe på tungen ville jeg da (forsøge at)
lære den det :)
Indlæring er IMO af det gode... især når der lægges vægt på at hunden også
skal vise glæde, tryghed osv...

>folk der klipper friserer og føntører og enda farver pelsen på deres hund ?
<> nogle racer er man nødt til at klippe - ganske enkelt for at holde styr
på deres pels!
Nogle gange er klipningen også et udtryk for tradition - fx pudlens
løveklipning, der (uanset, hvor idiotisk du og jeg synes det ser ud) faktisk
har haft en virkelig fornuftig funktion... nemlig at holde en
vandapporterende hund varm i koldt vand. (klipningen findes også hos
portugisisk vandspaniel og vist nok løwchen)
Dvs klipningen følger så at sige med racen.
I andre tilfælde kan klipningen gøres for bedre at fremhæve specielle
momenter i hundens udseende... Hos sheltien klipper man de fine, bløde
"fimrehår" ved ørene for bedre at fremhæve kippet... Og selv om min hund
afgjort ikke er udstillingshund (!) så gør jeg det skam også - det
forhindrer nemlig også en masse filterknuder ;) desuden klipper jeg det
nederste af hendes ben (misforstå nu endelig ikke den sætning! *fnis*)...
Det forhindrer nemlig at mudder osv sætter sig i kager og irriterer.

>det har jo ikke noget at gøre med om det bliver en god avlshund!!!
<> Næ, du har helt ret!
Men som sagt, der er tale om en blanding af tradition og ønsket om at
fremhæve visse dele i hundens udseende...

>disse mennesker burde have beholdt deres barbiedukker så de kunne lege med
dem istedet for at nedværdige en stakkels hund !
<> Tja, jeg er jo for så vidt helt enig med dig!
Men der er jo lige det punkt der hedder pelspleje - og det følger helt
naturligt med, når man har en langhåret hund...
Jeg har ikke langhåret hund for at have en barbiedukke, men fordi jeg
virkelig nyder at kunne begrave mine hænder i den bløde pels Af samme
årsag er 3 af mine 4 katte også semilanghårs...
Havde det kun været for at kunne rede hår og sætte frisurer, så havde jeg
købt barbiedukker... Det er langt billigere!

>Og så hører jeg enda også at der er visse racer hvor man skal have lært dem
at bidde i menneskearme"bidetræning" før man kan avle på dem ??
<>Her er jeg ambivalent i mine holdninger... Jeg er indædt modstander af at
private mennesker skal kunne træne forsvar med deres hund (!), men samtidig
efterlyser jeg, at hunde, for at blive avlskårede, netop skal kunne fremvise
andet og mere end et smukt udseende... Og dét er jo netop det man forlanger
hos visse brugshunderacer - altså at de gennem deres træning beviser at de
besidder de rette brugsegenskaber, som man jo _også_ ønsker at bevare i
racen

>hvad sker der så ?er det virklig fornuftigt akseptabelt?,,i må meget
undskylde mig men hvad fanden har det med en god avlshund at gøre?
<>Som jeg siger... at hunden kan nå et vist niveau i brugshundearbejdet er
beviset på at den ikke kun er smuk! Den er også hund...
Og man kan skam godt få sin brugshund avlskåret _uden_ at den har lært
forsvarsarbejdet! Det er hundens ejer, der beslutter om bidearbejdet skal
være en del af det brugshundeprogram, der trænes...

>så det sidder i generne at den er god til at bidde mennesker i
armen/bidetræning ??
<>Ja, det gør det da! Husk nu lige at mange af vores brughunderacer er
oprindeligt fremavlet som vogterhunde!
En skarp vagthund, som alligevel ikke ville gøre alvor af sin trussel om at
bide, var faktisk komplet ubrugelig tidligere... (fx 110 år siden)
Og ligesom med dine elskede "kamphunde" har man gjort et stort stykke
arbejde for at få dette under kontrol og dermed fremavlet hunde som idag
ikke er aggressive... Men selvfølgelig ligger det i generne!

>jeg og mange andre ville da blive meget sure på vores hunde hvis de bed en
mand i armen men sådan tænker alle åbenbart ikke?
<> Nej - og det er fordi hunde som er trænet i forsvar, jo ikke bare lige
går til angreb på den første den bedste de møder! Der skal (ideelt set) jo
lige komme en komando først...
Hmm - dét havde jeg lige godt aldrig troet... At jeg sidder her og tager
bidetræning i forsvar
Men jeg vil lige som dig, stadig have lov til at undre mig over, hvorfor man
som privatperson, føler et behov for at lære sin hund at bide!?
Please, lad os nu ikke starte en ny diskussion ang dette emne... Vi har haft
den flere gange... Og jeg har kun lært én ting: Vi bliver aldrig enige!!!

Mvh Ann
Ps; Punish, nu kommer skolemesteren op i mig - vil du ikke nok være lidt
bedre til at huske punktum, komma, store bogstaver... nogle gange har jeg
lidt svært ved at fatte meningen i dine sætninger, fordi du bare skriver løs
i en lang køre... Og det ville da være ærgerligt, hvis jeg misforstår dine
meninger, ikk'??

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 06-11-01 21:30

> lære hunden at stå rigtigt? gå rigtigt ??
> <>Og det adskiller sig fra den almindelige lydighedstræning... eller?

Ja det adskiller sig da en del til lydighedstræning går man da ikke
fanatisk op i om hunden står med brystet skudt frem på den helt rigtige måde
eller om hunden løber på en elegant måde eller har hovedet løftet o.s.v.!
det er jo rent snopperi

> Helt ærligt, hvad er der galt i at træne med sin hund så den præsenterer
sig
> bedst muligt?

Burde du ikke være tilfreds med din hund når den opfører sig naturligt ?
hvad med at træne lidt på om du selv præsenterer dig ordentligt over for
andre istedet for at spilde din hunds tid !og måske lade den løbe , lege
eller måske tygge et kødben som andre glade hunde gør?eller er det ikke fint
nok til dig ?

> Hi, hvis min sheltie kunne lære at hoppe på tungen ville jeg da (forsøge
at)
> lære den det :)

Ja det skullle da ikke undre mig ! .-)

> [...]
> portugisisk vandspaniel og vist nok løwchen)
> Dvs klipningen følger så at sige med racen.

Det burde da ikke følge racen hvis den ikke bader i koldt vand vel !?og det
gør fru jensens pudel på 2 sal jo nok ikke vel !jeg tvivler faktisk meget på
om der er særlig mange pudler der får lov til at bade

> I andre tilfælde kan klipningen gøres for bedre at fremhæve specielle
> momenter i hundens udseende... Hos sheltien klipper man de fine, bløde
> "fimrehår" ved ørene for bedre at fremhæve kippet...

Og hvis det ikke er latterligt og snoppet så ved jeg ikke hvad det er !!

> [...]
> nederste af hendes ben (misforstå nu endelig ikke den sætning! *fnis*)...
> Det forhindrer nemlig at mudder osv sætter sig i kager og irriterer.

Det var vist det første nogenlunde fornuftige du har skrevet denne gang

> <> Næ, du har helt ret!
> Men som sagt, der er tale om en blanding af tradition og ønsket om at
> fremhæve visse dele i hundens udseende...

Traditioner er til for at blive brudt ! og at fremhæve dit og dat det er jo
snopperi man burde da være tilfreds med sin hund som den ser ud naturligt

> dem istedet for at nedværdige en stakkels hund !
> <> Tja, jeg er jo for så vidt helt enig med dig!
> Men der er jo lige det punkt der hedder pelspleje - og det følger helt
> naturligt med, når man har en langhåret hund...

Klart

> [...]
> arbejde for at få dette under kontrol og dermed fremavlet hunde som idag
> ikke er aggressive... Men selvfølgelig ligger det i generne!

Er det så smart at blive ved med at træne dem i at bidde mennesker ?de
bliver jo ikke brugt som vagthunde allesammen ! jeg træner da ikke de
dårlige sider af min hund frem

> [...]
> går til angreb på den første den bedste de møder! Der skal (ideelt set) jo

Og er det så fedt at brian nede fra hjørnet kan lære sin hund at angribe
folk hvis han har lyst til det ?

> [...]
haft
> den flere gange... Og jeg har kun lært én ting: Vi bliver aldrig enige!!!

Ja det burde ikke være lovligt for privatpersoner at lære deres hunde
bidetræning efter min mening

> [...]
løs
> i en lang køre... Og det ville da være ærgerligt, hvis jeg misforstår dine

Haha ja men nogle gange går det jo stærkt og komma er der vist ikke så mange
mennesker i Danmark der kan perfekt og slet ikke mig desværre !håber det går
aligevel

Fra : Ann K

Dato : 07-11-01 01:30

Hejsa.
Punish skrev:
> [...]
eller om hunden løber på en elegant måde eller har hovedet løftet o.s.v.!
<> Ok - jeg indrømmer det... Jeg er en snob! Jeg belønner nemlig intet
mindre end det perfekte resultat og det vil sige at jeg virkelig tillader
mig at forvente af min hund at den sætter sig korrekt, kommer på indkald,
kan stå, sitte osv... Okay - så er der lige indlæringen af de forskellige
ting... perfektion opnås jo kun via små bitte skridt
Ganske vist har jeg ingen ambitioner om at min sheltie vil blive
udstillingschampion... Men jeg har klart ambitioner indenfor det område der
kaldes "hundesport". Og dér betyder det faktisk en hel del om hunden (og
føreren!) kan præsentere sig på en god måde!

>Burde du ikke være tilfreds med din hund når den opfører sig naturligt ?
<>Hvad er det egentlig jeg gør i min daglige træning, som betyder at min
hund ikke opfører sig naturligt?
Faktisk så er træningen jo netop baseret på hundens lyst (og evne) for at
samarbejde med sine flokmedlemmer for at opnå et godt resultat...
Og tro mig - min hund har det kanonskægt, når vi leger på den måde...

>hvad med at træne lidt på om du selv præsenterer dig ordentligt over for
andre istedet for at spilde din hunds tid !
<> Hov, hov - jeg mener ikke at du behøver at bruge den grove tone overfor
mig... Du har jo ingen anelse om hvordan jeg er ude i det "virkelige" liv!
Og jeg mener da ikke at jeg var grov overfor dig!?

>og måske lade den løbe , lege eller måske tygge et kødben som andre glade
hunde gør?
<> Jeg må indrømme at jeg ofte overvejer om ikke en porcelænsrædsel ville
have været bedre til at opfylde mine behov... Især når sheltien kommer hjem
efter en tur og er så mudret, at man ikke kan se, at hun faktisk har et
hvidt bryst! Blot fordi hun har mulet vennerne - og æææælsker at plaske
rundt i de allerstørste mudderpøle, hun kan finde...
Nej, pjat til side... Hvis man har lyst til at have en hund, så er det jo
ting som følger med!

>eller er det ikke fint nok til dig ?
<>Vores lab-x blev købt som hyggehund og intet andet... Den er idag
(pensioneret) redningshund... Min pointe er at man har forskellige
ambitioner og også at man hen ad vejen får nye ideer...
Hi - du skulle have set Mandens ansigt, den dag han kom hjem med lab-x'et
efter "bare lige at have været ude for at kigge på det der redningsnoget"...
Han var blevet overtalt til at forsøge at tage optagelsesprøven samme dag...
Og både han og vovse havde bestået!
Det var tydeligt at han ikke helt havde fattet, hvad katten det var,
han havde fået rodet sig ind i ... men pærestolt af vores hjemmetrænede
familiehund... Dét var (og er) han ))
Men en ordentlig lineføring med god kontakt, dét lærer den aldrig!

>Det burde da ikke følge racen hvis den ikke bader i koldt vand vel !?og det
gør fru jensens pudel på 2 sal jo nok ikke vel !
<>Næ, måske ikke - men det er nu heller ikke fru Jensens hund på 2. sal, som
skal være udstillingschampion... Faktisk kender jeg kun én puddel med
løveklipning - den skal nemlig lige avlskåres

>jeg tvivler faktisk meget på om der er særlig mange pudler der får lov til
at bade
<>denne puddels ejer overvejer faktisk om ikke hun skal bevare
løveklippet... hunden er ofte med på jagt
Alle andre løveklippede pudler, jeg har mødt, har fået klippet det man
kalder "lammeklipning", lige så snart avlskåringen var i hus

>Og hvis det ikke er latterligt og snoppet så ved jeg ikke hvad det er !!
<>Jeg mener nu at det er bedre at dommerne direkte kan se, hvordan ørerne er
.... frem for at de skal stå og pille på hunden !
Og mon ikke at klipningen oprindeligt har haft den funktion at undgå
filterknuderne???

>Traditioner er til for at blive brudt ! og at fremhæve dit og dat det er jo
snopperi man burde da være tilfreds med sin hund som den ser ud naturligt
<>Jamen dét er jeg skam også! Min dejlige, alt for høje sheltietæve med et
stritøre... bedre lillevuffer findes ikke!
Men jeg har jo selvfølgelig heller ikke købt hende med hverken udstilling
eller avl for øje
Men det er da klart at man ønsker at fremhæve sin hunds fortrin! Så ser
dommerne måske ikke dens fejl og mangler (obs! i forhold til
racestandarden)... eller de tillægger dem ikke så stor betydning.....
Den perfekte hund er jo endnu ikke fundet! og findes vel heldigvis heller
aldrig... der skal være plads til variation IMO

Mht brugshundene:
>Er det så smart at blive ved med at træne dem i at bidde mennesker ?de
bliver jo ikke brugt som vagthunde allesammen !
<>Nej, My point exactly
Men prøv lige at forklare det til en brugshundemand, som træner
forsvarsarbejdet!

>jeg træner da ikke de dårlige sider af min hund frem
<>Det vil ikke gælde som gyldigt argument i den diskussion, jeg lige har
skitseret! Tro mig...

>Og er det så fedt at brian nede fra hjørnet kan lære sin hund at angribe
folk hvis han har lyst til det ?
<> Det er jo lige netop derfor, jeg er så stor modstander af at private kan
træne det her!
Hundeklubbernes argument om at de kan spotte sådan en type, giver jeg ikke
fem flade ører for... Det er menneskeligt at fejle!

>Haha ja men nogle gange går det jo stærkt og komma er der vist ikke så
mange mennesker i Danmark der kan perfekt og slet ikke mig desværre !håber
det går aligevel
<> Tak fordi du tager det på den måde! :) og du har helt ret... Det der
komma *suk* Men så brug da punktummet, når du afslutter dine sætninger...
be'r pænt!

Mvh Ann

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-11-01 13:25

> [...]
> kan stå, sitte osv... Okay - så er der lige indlæringen af de forskellige
> ting... perfektion opnås jo kun via små bitte skridt

Det er da også helt i orden med mig jeg er bare glad når min hund kommer
hver gang jeg kalder på den og kommer på plads når jeg vil have det .Så
betyder det ikke så meget for mig om han sidder klistret op af mit ben
eller 20-30 cm længere væk bare jeg føler jeg har styr over den !men sådan
er vi jo så forskellige

> [...]
> mig... Du har jo ingen anelse om hvordan jeg er ude i det "virkelige" liv!
> Og jeg mener da ikke at jeg var grov overfor dig!?

Såså det var ikke så alvorligt ment

> [...]
> skal være udstillingschampion... Faktisk kender jeg kun én puddel med
> løveklipning - den skal nemlig lige avlskåres

De pudler jeg ser hvor snoppede gamle eller ældre damer går med dem ,kunne
jeg da godt forestille mig at har en drøm om at blive champions og træner
til det .Og ligemeget om man bruger dem til jagt eller hvad man bruger dem
til syntes jeg at det er forkert at "overføre" sin egen forfængelighed til
sin hund

> Alle andre løveklippede pudler, jeg har mødt, har fået klippet det man
> kalder "lammeklipning", lige så snart avlskåringen var i hus

(fnis) løveklip tihi det er da det mest fjollede udtryk jeg har hørt i dag
!en pudel kan da aldrig komme til at ligne en løve

> <>Jeg mener nu at det er bedre at dommerne direkte kan se, hvordan ørerne
er
> ... frem for at de skal stå og pille på hunden !

Jeg syntes da at det var bedre at dommeren "pillede" ved hunden de kan jo
godt lide at blive kløet bag ørene !og det gælder vel også for pudler

> Og mon ikke at klipningen oprindeligt har haft den funktion at undgå
> filterknuderne???

Det ved jeg så ikke !men derfra og så til at klippe hunden så den ligner et
helt juletræ farve og føntørre sløjfer tøj o.s.v. det ser jeg nu ikke noget
praktisk i

> [...]
> <>Nej, My point exactly
> Men prøv lige at forklare det til en brugshundemand, som træner

Ja det bliver jo nok ikke helt nemt

> <>Det vil ikke gælde som gyldigt argument i den diskussion, jeg lige har
> skitseret! Tro mig...

Nej det er jo nok svært overhovedet at argumentere imod noget der er så
populært som bidetræning desværre

Fra : Ann K

Dato : 07-11-01 14:26

Hejsa.
Punish skrev:
>men sådan er vi jo så forskellige
<>Jeps :)

>Såså det var ikke så alvorligt ment
<>satsede jeg da også på... ellers havde du ligget i mit kill-filter for
længe siden!

>De pudler jeg ser hvor snoppede gamle eller ældre damer går med dem ,kunne
jeg da godt forestille mig at har en drøm om at blive champions og træner
til det .
<>Det tror jeg nu ikke... Mest fordi det er et hårdt arbejde at holde sådan
en udstillingshund i form, både hvad angår pelspleje og "alt det andet"...
Men selvfølgelig kan vi alle drømme... Jeg havde da gerne ville have hvalpe
på min sheltie - men hun holder ikke standarden! Og jeg giiiider ikke vandre
fra udstilling til udstilling, blot for at få at vide fra en eller anden
tilfældig dommer (naturligvis uden en gnist af hundeforstand... det er jo
min hund som skal bedømmes!!!) at min hund altså ikke er god nok

>Og ligemeget om man bruger dem til jagt eller hvad man bruger dem
til syntes jeg at det er forkert at "overføre" sin egen forfængelighed til
sin hund
<>Jamen så er vi da enige igen :)

>(fnis) løveklip tihi det er da det mest fjollede udtryk jeg har hørt i dag
!en pudel kan da aldrig komme til at ligne en løve
<>Jamen, det hedder det nu engang Og i hvert fald kongepudler får et
temmelig imponerende udtryk med den klipning

>Jeg syntes da at det var bedre at dommeren "pillede" ved hunden de kan jo
godt lide at blive kløet bag ørene !og det gælder vel også for pudler
<>Ja for pudler og mange andre racer... Men når man, som jeg, har en race,
der i selve racebeskrivelsen karakteriseres som "reserveret, men ikke sky",
så vil jeg foretrække at ikke alle og enhver (inklusive dommere!) begynder
at pille, rode, rage på den! Respekt for min hunds egenart betyder en del
for mig....

>!men derfra og så til at klippe hunden så den ligner et
helt juletræ farve og føntørre sløjfer tøj o.s.v. det ser jeg nu ikke noget
praktisk i
<> Næ... enig igen!
Men så må jeg hellere gå til bekendelse... Normalt føres min hund i sele,
men pgr forældede tanker og ideer om hvordan en hund føres (nemlig i
halsbånd) er jeg også nødt til at lære hende at have halsbånd på... og at
blive ført i dette... Jeg har forsøgt at lade min protest overfor dette
forhold komme til udtryk i én ting... Dise's "halsbånd" er et
Bandana-tørklæde! ;-D

>Nej det er jo nok svært overhovedet at argumentere imod noget der er så
populært som bidetræning desværre
<>Ja, gu' er det svært, men det betyder da ikke at jeg vil lade være!
Kender forresten en rigtig kliche: Han _hedder_ Brian, han _er_ vagtmand,
han _har_ en rottweiler, som er trænet i bidearbejdet... Sød mand og dejlig
vovse! *sss*

Mvh Ann

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 05-11-01 23:10

Hej Bettina!

Det kan godt være jeg skuffer nogen nu, men dette foregår også i Danmark.
Der sker det at nogen har en lovende hund, som de får en dygtig handler til
at fremvise på udstilling. Jeg ved også at selv hunde fra udlandet er blevet
lånt ud til danskere, som så fremviser dem til udstilling. Fordi ejeren
gerne vil ha' så mange flotte resultater som muligt.

Jeg selv synes udstilling af hunde er ok, og det er også nødvendigt. Men der
hvor jeg står af, er når det bliver til det primære formål med at ha' en
hund. Jeg selv kommer ikke på DKK udstillinger mere, fordi der har mine
hunde ikke en chance. Og det er fordi visse opdrættere og dommere har sat
sig fast på en bestemt type, og hvis din hund ikke falder ind under denne,
kan den ikke vinde noget som helst. Sørgelig, men sandt.

Hilsen

Jesper

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-11-01 05:24

"Reichenbach & Hammer" <hamreich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lånt ud til danskere, som så fremviser dem til udstilling. Fordi ejeren
> gerne vil ha' så mange flotte resultater som muligt.

Det sker rigtig mange gange. Specielt indenfor schæferhundeverden hvor jeg
færdes er det meget udbredt. Grunden er at den pågældende hund (oftes
hanhunde) senere kan fremvise en masse flotte resulteter som kan bruges til
at fortælle tæveejere at her er "hannen over alle hanner". !. Men fordi
forældrene er flotte og har nok så mange pokaler på skabet derhjemme i stuen
så er det altså _langt_ fra sikkert at afkommet fra disse hunde kommer op på
højde med forældre dyrerne. Min erfaring er at "middelgode hunde" avler de
bedste hvalpe. Og personligt vil jeg ikke have en perfekt udseende hund hvis
den er dum som et brædt, men omvendt vil jeg heller ikke have en skævbenet
krampe som jeg ikke kan holde ud til at se på selvom den er nok så dygtig og
laver 100 point.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Bettina

Dato : 06-11-01 09:01

"Reichenbach & Hammer" <hamreich@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> lånt ud til danskere, som så fremviser dem til udstilling. Fordi ejeren
> gerne vil ha' så mange flotte resultater som muligt.

ja det undrer mig egentlig ikke, men hvad får man ud af det? Et skab fyldt
af lilla sløjfedimser man kan vise frem og hvad så mere? ja jeg forstår det
nok bare ikke. Tror punish har fat i noget af det rigtige med
potensforlængere og manglende selvtillid. Jeg synes bare det er umådeligt
synd det skal gå ud over hundene.

> [...]
> sig fast på en bestemt type, og hvis din hund ikke falder ind under denne,
> kan den ikke vinde noget som helst. Sørgelig, men sandt.

så er der forhåbentlig alternativer til os der bare gerne vil have den der
præmie, så hunden kan blive avlsgodkendt, men iøvrigt ikke har tænkt sig at
træne i flere år for at få hunden til at stå og gå på en bestemt måde (jeg
vil hellere give hende love til at bruge hjernen, det er hun nemlig rigtig
god til).

Bettina