Førstegangskøb af bærbar
Fra : SlowHand

Dato : 04-11-01 20:18

Daws i gruppen.

Hvilke ting skal man være specielt opmærksom på
som førstegangskøber af bærbar?
Evt. brugt.

/SlowHand

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 04-11-01 20:47

"SlowHand" <niels@munk.as> skrev

> Hvilke ting skal man være specielt opmærksom på
> som førstegangskøber af bærbar?
> Evt. brugt.

Skærm og batteritype:
Gå efter en med TFT-skærm (snart det eneste på markedet) og helst et
LithiumIon-batteri. Batteritypen er afgørende for om du kan "klatlade"
computeren, uden at skade batteriet eller reducere den tid den kan holde
sig tændt.

Gør desuden op med dig selv, hvor stor en opløsning du får brug for. Her
ville jeg nok vælge én med mindst 1024*768.

Check for "døde" / defekte pixels før du køber.

Vægten:
Hvor meget må den veje? Skal den være bærbar eller slæbbar?

Udvidelsesmuligheder:
Kan du sætte mere hukommelse i?

Udstyr:
Netværkskort - Har du brug for det?
Modem - Har du brug for det?
CD-Rom / DVD - Har du brug for det?
CD-Rom-brænder - Har du brug for det?

Hvis du køber computeren brugt, skal du se den i drift før du afleverer
pengene. Forlang desuden at se en kvittering, da der er mange stjålne
bærbare i omløb. Kør en scandisk på harddisken, så du kan se om den er i
ordentlig stand, eller om den er smækfyldt med bad sectors. Endelig skal
du huske at checke om skærmen er i orden - om den har døde pixels eller
er ridset, eller ødelagt af et for skrapt rengøringsmiddel. Husk også at
checke prisen på et nyt batteri - for batteriet på en brugt bærbar kan
meget vel være slidt, med reduceret levetid til følge.

mvh
Peter

Fra : SlowHand

Dato : 04-11-01 21:09

(/me) Takker for et konstruktivt svar!

/SlowHand

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 05-11-01 08:43

"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
> Daws i gruppen.
>
> Hvilke ting skal man være specielt opmærksom på
> som førstegangskøber af bærbar?
> Evt. brugt.

Sørg for at tastaturet er så "normalt" som muligt - man bliver hurtigt
irriteret over
at man altid skal lede efter tasterne, fordi de sidder anderledes end på ens
stationære..

Kim