ADSL i ny lejlighed..
Fra : Lars

Dato : 04-11-01 16:13

Hej NG,

Jeg står og skal flytte fra min 512/512 Pro@ccess ADSL fra TeleDanmark som
jeg har her i en delelejlighed.

I den nye lejlighed vil der være min stationære og 1-2 bærbare computere som
skal på nettet. Senere muligvis en server eller 2 til FTP, WWW, POP3 eller
lignende. Jeg har allerede en 8 ports switch.

Jeg vil helst undgå at skulle have den stationære tændt for at kunne være på
nettet (= ingen modem, men en router)

På den anden side vil jeg også gerne kunne vælge at den stationære skal have
den externe IP adresse af og til i forbindelse med VPN software som ikke
virker gennem NAT. (= ingen router?)

Forventet hastighed 512-1024 DOWN og 128-512 UP.

Jeg har endnu ikke hverken telefon eller andet installeret i den nye
lejlighed.

Hvad ville være den bedste (og gerne også billigste) løsning til dette?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-01 16:32

Fra : Lars

Dato : 04-11-01 19:07

Har du et link til priser etc.?

Fra : Lars

Dato : 04-11-01 19:32

Tak for dit (korte) svar

Jeg har fundet lidt på TDCs sider omkring dette.

Har jeg forstået det ret hvis det er et modem hvor jeg så kan få ekstra
dynamiske IP adresser hvis jeg vil koble flere computere op.

Hvad gør jeg hvis jeg skal have en server - skal den ikke helst have en fast
IP adresse?

Mvh,

Lars

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-01 19:36

Lars wrote:

>Har jeg forstået det ret hvis det er et modem hvor jeg så kan få ekstra
>dynamiske IP adresser hvis jeg vil koble flere computere op.

Tjooo, jaaaa... Teknisk set er det en bridge, men forskellen er den
samme, så du kan godt kalde det et modem

Og ja, du kan købe dig til ekstra, dynamiske IP-adresser.

>Hvad gør jeg hvis jeg skal have en server - skal den ikke helst have en fast
>IP adresse?

Det behøver den ikke. Min server bruger dyndns.dk, som du kan se.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Lars

Dato : 04-11-01 19:42

Tak for det hurtige svar!

> Tjooo, jaaaa... Teknisk set er det en bridge, men forskellen er den
> samme, så du kan godt kalde det et modem

Fino Nu er jeg vandt til en router. Hvad vil forskellen i hverdagen være
for mig?

Hvad hvis jeg vælger en fast IP adresse kan jeg så kun have en computer sat
til ad gangen?

> Det behøver den ikke. Min server bruger dyndns.dk, som du kan se.

Jeg har for eksempel en adresse som hedder oddguys.com eller
digitaljedis.com og gerne vil sætte en web-server op. Hvordan gør jeg det
med en dynamisk IP adresse? Også med dyndns?

Mvh,

Lars

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-01 19:54

Lars wrote:

>Fino Nu er jeg vandt til en router. Hvad vil forskellen i hverdagen være
>for mig?

Hvis du for eksempel vælger standard-løsningen indenfor BB|ADSL med to
dynamiske IP-adresser, kan du kun koble 2 computere direkte på (evt. via
en hub).
Efterfølgende computere kan simpelthen ikke få nogen IP-adresse.

Hvis du skal have flere end to computere på, skal du have en router.
Enten en særlig boks du køber, eller en gammel computer du sætter op til
at fungere som router. Den skal så bare være tændt hele tiden.

>Hvad hvis jeg vælger en fast IP adresse kan jeg så kun have en computer sat
>til ad gangen?

Ja. Se ovenfor.

>Jeg har for eksempel en adresse som hedder oddguys.com eller
>digitaljedis.com og gerne vil sætte en web-server op. Hvordan gør jeg det
>med en dynamisk IP adresse? Også med dyndns?

Nej, dyndns.dk kan ikke klare eksisterende domæner. Du vil få en adresse
som min, <navn>.dyndns.dk.

For at få dine eksisterende domæner til at pege på din ADSL-forbindelse
skal du have en fast IP-adresse og fat i det sted dine domæner er
registreret og fortælle dem at du gerne vil have dem til at pege på din
faste IP-adresse.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-01 22:40

On 04 Nov 2001 18:54:05 GMT, Christian Andersen
<igqgfq001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
>en hub).
>Efterfølgende computere kan simpelthen ikke få nogen IP-adresse.

Hvis de 2 er online, så nej, hvis de er offline, *og * leasetiden er
udløbet, eller de er frigivet, så kan de godt.

>Hvis du skal have flere end to computere på, skal du have en router.
>Enten en særlig boks du køber, eller en gammel computer du sætter op til
>at fungere som router. Den skal så bare være tændt hele tiden.

Det er amatør metoden, den prof. løsning er at bede TDC om flere IP'er
du kan få leveret op til 6 IP'er.

>Nej, dyndns.dk kan ikke klare eksisterende domæner. Du vil få en adresse
>som min, <navn>.dyndns.dk.

Jeg har dynamisk IP, hvis du tilgår min webserver med f.eks.
www.milli.dk så slår din browser www.milli.dk op, og får at vide at den
skal slå nemo.dyndns.dk op, hvor den så får min IP. Det fungere
fortrafligt, det sker flere hundere gange i døgnet. (Det er godtnok
news.milli.dk, men forskællen er den samme)

> [...]
>skal du have en fast IP-adresse og fat i det sted dine domæner er
>registreret og fortælle dem at du gerne vil have dem til at pege på din

man kan bare få dem til at lave en C-record der peger på en
xxx.dyndns.dk.

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-01 23:01

Ivar Madsen wrote:

>Hvis de 2 er online, så nej, hvis de er offline, *og * leasetiden er
>udløbet, eller de er frigivet, så kan de godt.

Ja, men det anså jeg ligesom for underforstået. Hvad er ideen med en
computer, hvis den ikke er koblet på Internettet?

>Det er amatør metoden, den prof. løsning er at bede TDC om flere IP'er
>du kan få leveret op til 6 IP'er.

Ja, selvfølgelig.

>man kan bare få dem til at lave en C-record der peger på en
>xxx.dyndns.dk.

Det har du ret i. Det har jeg også selv tænkt på at få lavet, men vidste
ikke om det virkede i praksis. Det er jo dejligt at det gør det

Fra : Lars

Dato : 04-11-01 23:08

> Det er amatør metoden, den prof. løsning er at bede TDC om flere IP'er
> du kan få leveret op til 6 IP'er.

Dog kan jeg løse mit andet 'problem' med en router (f.eks. SpeedStream 5711)
da den kan give min stationære PC den eksterne IP adresse og lave NAT og
give 192.168.x.x adresser til de øvrige. Spørgsmålet er dog så bare om
TDC|BB understøtter dette.

> man kan bare få dem til at lave en C-record der peger på en
> xxx.dyndns.dk.

Lækkert! Jeg har registreret ved Speednames og der kan man selv sætte sine
CNAME records.

Mange tak,

Lars

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-01 23:34

On Sun, 4 Nov 2001 23:07:36 +0100, "Lars" <oddperson@oddguys.com> wrote:

> [...]
>da den kan give min stationære PC den eksterne IP adresse og lave NAT og
>give 192.168.x.x adresser til de øvrige. Spørgsmålet er dog så bare om

Du kan med TDC BB have 2 dynamiske IP'er, den ene bruger du til
routeren, den anden til den maskine hvor du skal bruge VPN, i denne
maskine har du så et ekstra netkort, du har forbundet til din
SWITCH/HUB, så du også har et lokalt netværk mellem maskinerne.
Alternativt så får du ADSL med en router der understøtter VPN, de router
findes, det ved jeg, bare ikke hvilke, så måske skal du ud og købe en
dyre routere end den medleveret. Men hvis du vælger BB og router, så
skal du under alle omstændigheder ud og købe en router, da det ikke
leveres med router.