Inspirion 8000
Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 13:20

Hejsa nu besværer jeg jer lige lidt igen.

Jeg har subj og det er desværre ikke lykkes mig at få lyd på lortet. Den har
et ESS Maestro3 lydchpip og når man laver en kerne kan man vælge at
kompilere denne lydchip ind i kernen og det gør jeg så.

Under opstart kommer der også et lille klik fra højtalerne så på et eller
andet plan er der lyd.
Men når jeg prøver at afspille en mp3 fil i MP3Blaster så skrirver den bare
FAiled to open sound device.

Jeg kan sagtens bruge mixer, altså skrue op og ned for lyden, men det
hjælper ikke så meget når ikke kan afspille lyd.

Det er både som root og user jeg ikke kan afspille lyd.

Nogen der har fået det til at virke.

Jeg har været inde på www.linux-laptop.net og der var flere som havde
skrevet om lyd, men de havde alle bruge SuSE eller Mandrake og de specielle
programmer til at sætte lyd op med som de distro's tilbyder.

BTW, det er en slackware 8.0 på en kerne 2.4.14-pre7

MVH: Lasse Stig Thomsen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-11-01 13:32

Lasse Stig Thomsen skrev:

> Jeg har subj og det er desværre ikke lykkes mig at få lyd på lortet.
> Den har et ESS Maestro3 lydchpip
>
> Nogen der har fået det til at virke.

Jeg har en Inspiron 4000, og lyden virker fint. Jeg bruger dog SuSE
Linux 7.3, og det var YaST2, der satte lyden op for mig. Jeg ved
desværre ikke så meget om, hvordan det er gjort, men her er den
information, jeg kan få ved at gå ind i KDE -> K -> Indstillinger ->
Information -> Lyd:

Sound Driver:3.8.2-980706 (ALSA v0.5.11 emulation code)
Kernel: Linux linux 2.4.10-4GB #1
Config options: 0

Installed drivers:
Type 10: AlSA emulation

Card config:
ESS Maestro3 PCI at 0xc800, irq 5

Audio devices:
0: Maestro3 (DUPLEX)

Synth devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Midi deviced: NOT ENABLED IN CONFIG

Timers:
7: system timer

Mixers:
0: ESS Maestro3

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 13:43

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Information -> Lyd:
>
> Sound Driver:3.8.2-980706 (ALSA v0.5.11 emulation code)

Hejsa.

Hvor får jeg monstro så fat i disse ALSA ting?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-11-01 13:55

On Sun, 4 Nov 2001 13:42:52 +0100, Lasse Stig Thomsen wrote:

> Hvor får jeg monstro så fat i disse ALSA ting?

Mon ikke der er pakker til din distribution? Ellers kan du altid gå
tli kilden:

http://www.alsa-project.org/

freshmeat.net er din ven.

Mvh.

--
"But baby who are you? Adam Sjøgren
Well, I'm a moon around you" asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 14:13

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke der er pakker til din distribution? Ellers kan du altid gå
> tli kilden:
>
> http://www.alsa-project.org/
>
> freshmeat.net er din ven.

TAkker, der er nok ikke pakker til min distro, hvertfald kunne jeg ikke lige
finde nogle på www.slackware.com, men måske skal jeg kigge noget bedre
efter.

Takker for linket, så må jeg heller se og komme igang

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-11-01 17:19

Søg på http://linuxmafia.org - der findes pakken.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 15:32

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke der er pakker til din distribution? Ellers kan du altid gå
> [...]
Hejsa,

Nu har jeg siddet og leget lidt med det her alsa, og jeg kan ikke få lov til
at lave en "make" da den skriver make compile error 1.

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-11-01 16:19

Lasse Stig Thomsen <lasse@tt-trading.dk> writes:

> [...]

> specielle programmer til at sætte lyd op med som de distro's tilbyder.

> BTW, det er en slackware 8.0 på en kerne 2.4.14-pre7

Prøv at kigge på:

http://www.linux-laptop.net/dell.html

Jeg har selv en Dell Inspiron 8000, med samme lydkort, men har
kompileret maestro3 som modul - det virker fint.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 16:49

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Mvh Claus Albøge
>
> "Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."

Hvordan fik du lavet det modul?

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-11-01 17:07

[snip]

Lasse> Hvordan fik du lavet det modul?

Ved at vælge at kompilere det som modul, istedet for at kompilere det
"ind i" kernen!

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 17:20

> [snip]
>
> Lasse> Hvordan fik du lavet det modul?
>
> Ved at vælge at kompilere det som modul, istedet for at kompilere det
> "ind i" kernen!
>
> --
TAkker, nu virker det jo også.

Dejligt at sin dell til bare at funkle med linux.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-11-01 17:25

Lasse Stig Thomsen skrev:

> TAkker, nu virker det jo også.

Har du også det problem med, at lydindstillingen i ét program påvirker
alle de andre? Jeg vil gerne vide, om det er en fejl ved ALSA-driveren
eller noget helt andet. Problemet: På de fleste systemer er der en
standardlydstyrke. Når man så åbner et program, f.eks. RealPlayer, kan
man ændre lydstyrken dér, men det påvirker ikke standardlydstyrken.
Sådan er det ikke på mit system; dér virker det sådan, at hvis jeg
f.eks. skruer helt ned for lyden i RealPlayer, så vil lydstyrken også
være lav for alle andre programmer indtil jeg igen (i RealPlayer eller
et andet program) skruer op for lyden.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 17:30

> [...]
> f.eks. skruer helt ned for lyden i RealPlayer, så vil lydstyrken også
> være lav for alle andre programmer indtil jeg igen (i RealPlayer eller

Det problem har jeg ikke, for når jeg skruer ned for lyden i q3 så er min
mp3blaster stadigvæk lige høj.

Hygge