mounting af 3 "gamle" hardiske fra RH 7.0 ~
Fra : Jesper

Dato : 03-11-01 18:37

Jeg har 3 "gamle" diske i ext2 format (hde, hdf, hdg), som jeg gerne vil
kunne se under Linux RH 7.2 (kører ext3 på hda1).

På den gamle maskine havde jeg fået lavet nogle mountpoints (tror jeg det
hedder) der hed vol1, vol 2 og vol3. Hvordan komme rjeg i kontakt med
diskene igen?

mvh
Jesper

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 03-11-01 21:46

> Hvordan kommer jeg i kontakt med diskene igen?

mount -t ext2 /dev/hdX /mountpoint

Du kan selvfølgelig også indsætte dataene i /etc/fstab

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-11-01 21:46

Jesper wrote:

> Jeg har 3 "gamle" diske i ext2 format (hde, hdf, hdg), som jeg gerne vil
> kunne se under Linux RH 7.2 (kører ext3 på hda1).

Først: Betegnelserne hde, hdf og hdg er bestemt af, hvor diskene bliver sat
i din maskine. Master på IDE-0 hedder hda, slave hedder hdb, master på IDE-1
hedder hdc osv.

Begtegnelserne ext2/ext3 handler om, hvilken type filsystem, du har på
/partitionerne/ på de enkelte diske.

> På den gamle maskine havde jeg fået lavet nogle mountpoints (tror jeg det
> hedder) der hed vol1, vol 2 og vol3. Hvordan komme rjeg i kontakt med
> diskene igen?

1). Stop diskene i maskinen (og hold øje med hvor de sidder jvf. ovenfor)

2a).Hvis du kan huske hvilke partitioner, du havde på de gamle diske kan
du indføje dem direkte i filen /etc/fstab:

/dev/hde1 /vol1 ext2 defaults 1 2

(Jeg ved godt, at RedHat er begyndt at bruge volume labels i stedet
for device navne, men det er noget rod - gør som jeg i stedet).

2b).Hvis du /ikke/ kan huske partitionerne kan du fdisk til at vise dig
dem:

fdisk /dev/hde
Tast: 'p'
Tast: 'q'

Så har du en liste, som du kan tilføje til fstab som ovenfor.

3). Til sidst skal du have lavet dine mount-points. Det er almindelige
kataloger, som bruges til at "hænge" partitionerne på diskene op
på.

mkdir /vol1
mkdir /vol2
mkdir /vol3

4). Til /allersidst/ tager du dine nye partitioner i brug med

mount -a

MVH
-Claus

Fra : Jesper

Dato : 04-11-01 00:07

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> 3). Til sidst skal du have lavet dine mount-points. Det er almindelige
> kataloger, som bruges til at "hænge" partitionerne på diskene op
> [...]

Det var det jeg havde glemt - at lave mine mountpoints - nu virker det......
Den blev ved med at sige at der ikke var nogle mountpoints....

Mange tak for hjælpen!

mvh
Jesper Yde

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-11-01 22:09

On Sat, 03 Nov 2001 21:45:57 +0100, Claus Rasmussen wrote:

> 2b).Hvis du /ikke/ kan huske partitionerne kan du fdisk til at vise
> dig dem:

> fdisk /dev/hde Tast: 'p' Tast: 'q'

Eller mindre interaktivt: fdisk -l /dev/hde

Mvh.

--
"Last year I was very tired." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk