Pædagogisk ansvar på efterskoler???
Fra : Michael Bas

Dato : 03-11-01 13:52

Hej,

Har lærerne på en efterskole, kommunale som privatejet, et pædagogisk ansvar
over for de unge?

Jeg har erfaret igennem en meget god kammerat, at hans 14-årige søn er
blevet "smidt" ud af efterskolen på grund af, at han har sniffet gas.
Drengen har indrømmet, at han har sniffet gas i ca. 1 år, men det er der
mange der gør på skolen. Ved ransagning af hans værelse fandt man 4 dåser
lightergas (ikke fyrtøj). Efter signende skulle han tage 3 sådanne dåser om
ugen. Et alvorligt problem.

Samme aften hvor han blev taget på fersk gerning og sendt hjem, havde
aftenvagten (lærer) taget 4 andre på fersk gerning. De blev allesammen sendt
hjem, men ikke med en besked om at de var smidt ud. Næste dag får alle at
vide, at de ikke kan gå på skolen mere.

De har en regel på skolen der siger, at al form for alkohol og euforiserende
stoffer ikke er tilladt på skolen. Konsekvens: hjemsendelse. Nem
konfliktløsning

Læren kom hjem med sønnen og afleverede ham stort uden forklaring og kørte
igen. Frustreret stod han tilbage med en masse spørgsmål...

Jeg mener, at det er en meget uprofessionel måde at løse en konflikt på. Jeg
mener også, at lærergruppen på en efterskole har et væsentligt større
pædagogisk ansvar end en lærer på en folkeskole, fordi de unge bor på
efterskolen. På den omtalte efterskole må der være et problem, som
lærergruppen ikke vil indse eller gøre noget ved. Min kammerat kunne godt
haft brug for lidt vejledning om hvordan han skulle/skal tackle det videre
forløb - måske indgå et sammenarbejde med lærergruppen om at løse problemet.

Hvad mener i?

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Ghita

Dato : 03-11-01 14:18

"Michael Bas" <michaelbas@get2net.dk> skrev i en
> Læren kom hjem med sønnen og afleverede ham stort uden forklaring og
kørte
> igen. Frustreret stod han tilbage med en masse spørgsmål...

Jeg ved ikke om lærerne direkte skal indlede et
samarbejde med forældrene når de nu har smidt
drengen ud, men det er da under al kritik hvis
de ikke får en forklaring på bortvisning.
Mon ikke de sender en redegørelse til
hjemkommunen, så de kan følge op ?
Jeg forstår til fulde forældrenes frustration,
og jeg ville fluks søge hjælp til knægten.
Var der problemer med ham før han kom på
efterskole ?
Ghita

Fra : Michael Bas

Dato : 03-11-01 21:17

Nej, der har ikke været nogen problemer af nævneværdige karakter. Ikke andre
end dem 14-årige drenge har af forskellige karakter - drengestreger o.s.v.

Lærergruppen var ikke klar over at sønnen sniffede gas, eller retter sagt,
havde et misbrug, som det jo er. Forældrene vidste det heller ikke. Men det
er ikke det denne snak drejer sig om.

Lærergruppen vil sikkert statuerer et eksempel med denne
nul-tolerance-konsekvent politik/pædagogik. Men det hjælper jo ikke de 5
unge mennesker, der er blevet smidt ud af skolen.

Den eneste forklaring forældrene har fået er en oplæsning af skolens regler,
og at sønnen ikke må gå på skolen mere. Jeg har siden hen snakket med
kammeraten, der har fortalt, at de har opsøgt kommunen og deres egen læge.
Lægen har henvist til en psykolog, så det er et seriøst problem, der får/har
fået sønnen ud i misbruget. Jeg ved ikke, hvad kommunen sagde.

Denne konfliktskyhed er katastrofalt for efterskolen, synes jeg. Hvordan
ville en almindelig folkeskole reagerer? De ville da ikke smide drengen ud
uden advarelse.

Er de danske pædagoger og skolelærer ikke generelt konfliktskye?

mvh.
Michael

Fra : Millie

Dato : 04-11-01 16:42

Hej Michael
Jeg er selv efterskolelærer, og de regler, du refererer til, svarer faktisk
til vores og - tror jeg - stort set alle efterskolers vedr. misbrug.
Når en elev søger optagelse på en efterskole, informeres han om reglerne,
også om, hvornår der "ikke er nogen pardon". Drengen kan altså ikke på noget
tidspunkt have været i tvivl om, at snifning ville medføre udsmidning,
ligesom hans far naturligvis må have vidst dette.
I sidste ende er ansvaret for de unge altid forældrenes.
Jeg synes ikke, at en konsekvent politik vedr. regler er det samme som
konfliktskyhed. Tværtom synes jeg, at når man bebrejder efterskolen, at de
er konsekvente, så er man som forældre tilbøjelig til at løbe fra sit ansvar
som forælder.
Ville du kunne leve med, at din søde datter gik på en efterskole, hvor man
f.eks. så gennem fingre med hashrygning? Hvor alle #fik en chance# og dermed
mulighed for at lokke din datter ud i et misbrug?
Nej vel?
Når man indgår en aftalen og accepterer skolens regler, må man også
acceptere, at de bliver effektueret.
Hos os bliver enhver udsmidning fuldt op af samtaler mellem den unge,
forældrene og elevens familielærer, og skolen tilbyder altid hjælp i forhold
til ny skole el. lign. for at den unge kan komme videre.
Men efterskoler er ikke behandlingshjem for misbrugere - det er et
fællesskab for rimeligt velfungerende unge mennesker, der kan påtage sig et
ansvar og vælge fornuftigt.
Håber det gav en større forståelse for skolens handlinger.
HIlsen Millie

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-11-01 17:08

"Michael Bas" <michaelbas@get2net.dk> wrote in message news:3be4511e$0$4867
> Er de danske pædagoger og skolelærer ikke generelt konfliktskye?

Tak, skæbne, for en gang generalisering.
Nej, vi er absolut ikke konfliktsky. Havde lærerne
på efterskolen været det, havde de nok ikke sendt
knægten hjem, vel?

Nej, jeg er helt enig med efterskolelæreren, for
både drengen og hans forældre har været klar over
retningslinjerne for opførsel og hvilke konsekvenser,
overtrædelse ville medføre. Men de troede vist ikke,
at det gjaldt for dem?

Jeg kan naturligvis se, at drengen har et misbrugsproblem,
men det ligger altså ikke i skolens regi at hjælpe ham ud
af det - det er og bliver forældrenes ansvar at hjælpe ham
dér, i samarbejde med læge og misbrugskonsulenter.

Med venlig hilsen
Bodil.
PS. Jeg er folkeskolelærer.

Fra : Michael Bas

Dato : 04-11-01 18:41

Jeg er enig med jer i, at skolen skal selvfølgelig have nogle regler som
skal overholdes. Sønnen har været bevidst om konsekvensen ved at sniffe gas
på skolen (altså, hjemsendelsen), men hans far vidste ikke at sønnen havde
et misbrug. Jeg vil ikke kom ind på ansvarsområde o.s.v., men holde denne
snak ved det pædagogiske i forløbet.

Min kammerat har ikke fået nogen former for hjælp eller gode råd i form af
henvisninger til andre professionelle fra sønnens skole. Det er en ting, det
andet er, at sønnen er den der har det værst. Det er klart at skolen ikke er
et behandlingshjem for misbrugere. Det virker som om at skolen ikke vil
finde ud af, hvad der har bragt 5 af deres elever ud i deres misbrug af gas,
og udfra deres regelment, vælger den nemmeste løsning. Som pædagog på et
børnehjem (korttidsbørnehjem, observationsinstitution), hvor hverdagen er
fyldt med konflikter, kan jeg ikke forstå, at lærerne ikke går ind i en
dialog med sønnen og hans familie. Sønnen har brudt en regel og konsekvensen
falder promte, det er helt i orden (jeg er ikke enig med metoden). Det der
forarger mig, er, at de bare afleverede "bolden" hos familien og overlader
dem sønnen uden anden forklaring, at han har brudt sig mod skolens regler -
og farvel. Familien ville meget gerne have haft en snak med lærerne, men det
ville de ikke - de kunne ikke tage stilling til noget uden lærergruppen.
Tilbage står familien i vilrede over at deres søn har et for dem ukendt
misbrug, og ved ikke hvordan de skal forholde sig til situtationen. Hvis jeg
arbejdede på en efterskole, vile jeg personligt være interesseret i at finde
ud af om det er på skolen der var et problem - om "arbejdsmiljøet" på skolen
var iorden o.s.v.

Min overordenede pointe er, at det må være i lærergruppens interesse, at
finde ud af hvorfor det var kommet så vidt for disse 5 drenge. Jeg tænker
nok på en anden måde end en skolelærer, i kraft af mit arbejde. Når man er
lærer på en efterskole, er man så ikke ligeså meget pædagog og interesseret
i de unges tarv?

> Tak, skæbne, for en gang generalisering.

Undskyld min formulering. Det var ment som en provokation, fordi jeg har
mødt mange pædagoger og skolelærer der var/er konfliktskye. De spiller bare
"bolden" videre, istedet for selv at drible bolden, enten frem til målet i
et godt angrebsspil med nogle medspillere eller selv at skyde målet. Jeg er
godt klar over, at der stadig er en masse dygtige pædagoger og skolelærer
der ikke går og gemmer sig.

Mvh.
Michael

Fra : Bo Hermansen

Dato : 19-11-01 16:30

Det er ikke deres opgave at finde ud af hvorfor, de er lærere, ikke misbrugs
konsulenter, deres job er at køre en skole hvor der undervises.

Det er ikke deres opgave at finde ud af hvorfor/hvordan, men derimod
forældrene.

Jeg synes at det stinker langt væk af at her er nogle forældre der har et
problem, og i stedet for at forholde sig til problemet brokker de sig om
budbringeren ( lærene der bringer barnet hjem)

Bo

Fra : Michael Bas

Dato : 30-11-01 02:33

Selvfølgelig er det forældrenes ansvar. De brokkede sig absolut ikke over
skolens handling, men stod uforstående tilbage og havde brug for et par gode
råd om, hvordan de kunne komme videre, eller hvor de skulle henvende sig.

Jeg mener stadig, at man som professionel har pligt til at hjælpe og
vejleder uanset hvad. Der har aldrig været problemer med familien kontra
skolen, og skolen kendte heller ikke til sønnens misbrug før de tog ham og
fire andre på fersk gerning. Det lugter altså lidt af konfliktskyhed og
økonomi - spille bolden videre - ikke vores problem. Jeg mener, at der må
være et reelt problem på skolen, siden at der er så mange elever med et
misbrug. Forældre er som regel ikke pædagogisk uddannet, og der altså bare
nogle ting, man ikke snakker med sine forældre om. Og mange forældre ved
ikke, hvordan de skal snakke med de unge.

Men nu er sønnen heldigvis kommet videre i sit liv, og har fået den
professionel hjælp, som han har brug for.

Michael

Fra : Bo Hermansen

Dato : 19-11-01 16:27

snip,

Det kaldes konsekvens pædagogik, sådan er det.....

Det er dejligt at se at der stadig er nogen steder man bruger det.

Børn er FORÆLDRENES ansvar.

Bo