Installerede programmer
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 03-11-01 10:42

Hej!

Findes der en mulighed for at læse informationer om hvilke
programmer (eks. Mediaplayer, Realplayer) der er installeret på en
besøgendes computer og ligge det i en database?

Mvh Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-11-01 11:00

Morten Brynjolf wrote in news:3be3bbd4$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hej!
>
> Findes der en mulighed for at læse informationer om hvilke
> programmer (eks. Mediaplayer, Realplayer) der er installeret på en
> besøgendes computer og ligge det i en database?

ja ... teknikken hedder Active-X ... det virker dog kun med IE-browsere.

--
Do you also think surveillance has gone too far ?
http://www.salon.com/comics/tomo/2001/07/09/tomo/index.html

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk (snart online igen)

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 03-11-01 11:26

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> ja ... teknikken hedder Active-X ... det virker dog kun med IE-browsere.

Findes der nogle sites omhandlende dette?

Findes der evt. færdige løsninger der kan købes?

Mvh Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-11-01 11:37

Morten Brynjolf wrote in news:3be3c645$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der nogle sites omhandlende dette?

se på http://www.microsoft.com/com/tech/activex.asp

Jeg har en enkelt gang prøvet at lave en active-x komponent til et website,
og det programmeres på mere eller mindre samme måde, som du/man ville
programmere en alm VB/C++ app. Hvis du vil undersøge det sådan mere
grundigt, så kig også på VB/ASP.Net ... det kunne være, at de havde lavet
noget smart i den forbindelse.

:)

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet ? Så bed om en bon.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk (snart online igen)

Fra : Dennis

Dato : 03-11-01 12:05

oops......jeg fik vist ikke læst rigtigt....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 03-11-01 13:15

"Dennis" <do@micropage.dk> skrev i en meddelelse
> oops......jeg fik vist ikke læst rigtigt....

Nej, det kan jo smutte i farten.

Det handler om at finde ud af nogle forskellige ting om brugernes system når
de besøger en given side.

Det er bla. ting som skærmopløsning, antal farver, operativsystem, browser,
mailprogram, findes der lydkort, CPUstørrelse, rammængde, mulighed for at
afspille multimediaklip og i hvilket format. Alt dette, eller så meget som
muligt, uden at spørge brugeren, da mange sikkert ikke præsist ved det.

Da oplysningerne sikkert udlæses forskelligt fra system til system skal det
sikkert være et kompliceret program/script.

Mvh Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-11-01 13:33

Morten Brynjolf wrote in

> [...]
> mulighed for at afspille multimediaklip og i hvilket format. Alt dette,
> eller så meget som muligt, uden at spørge brugeren, da mange sikkert

Du kan lave dette:

skærmopløsning : javscript/vbscript
antal farver : javascript/vbscript
operativsystem : asp/javascript/vbscript
browser : asp/javascript/vbscript

mailprogram : active-x / java
lydkort : active-x / java
CPUstørrelse : active-x / java
rammængde : active-x / java
media : active-x / java

> Da oplysningerne sikkert udlæses forskelligt fra system til system skal
> det sikkert være et kompliceret program/script.

du kan kun få de sidste ved at afvikle programkode på klientens PC ... og du
kan - så vidt jeg ved [1] - ikke gøre dette uden at spørge brugeren først.

[1] Hvis du anvender signerede activeX/java pogrammer, så er antallet af
advarsler mindre end hvis du ikke anvender det.

Fra : Dennis

Dato : 03-11-01 11:33