Uheld med secondary master
Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-11-01 09:39

Efter at jeg prøvede at sætte en harddisk på som secondary master på den
forkerte ledning skete der en masse..

Først ville windows (98) ikke acceptere den nye harddisk fordi der var 2
mastere på den samme ledning, og fortalte mig at den skiftede
indstilling til dos-kombatibel mode..

Jeg lukker systemet ned for at flutte jumperen, og opdager at windows
ikke længere slukker computeren som den plejer

derefter flyttede jeg jumperen, og gåk ind i Bios og fandt harddisken
med auto-find harddisks, ingen problemer der.. Bios fandt de 2 harddiske
samt cd-romdrev og brænder.. jeg gemmer og starter op igen.

Nu er win pludseligt blevet sløv, og jeg kikker i
kontrolpanel/system/enhedshåndtering og opdager at den har markeret
primary og secondary IDE -controlere med en gul "!" og teksten Denne
enhed er ikke til stede, virker ikke korrekt, eller drivere ikke til
stede (Code 10) og rådet om at prøve at installere de nyeste drivere til
enheden...

Jeg checkede om driverne var på plads ved at fjerne "Standard dual PCI
IDE-controleren" den er forøvrigt ikke i en slot men onboard.

Selv om Bios kan se begge cd-rommer kan jeg ikke se dem i windows..

At jeg fejlede med de 2 mastere er jeg klar over, men at konsekvensen
var så stor ærgrer mig gevaldigt..

Hvad gør jeg for at rette op på de fejl?

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Peder Hansen

Dato : 03-11-01 09:56

Start windows i fejlsikker tilstand. Fjern harddiskcontrolere i
enhedshåndtering. Boot på opstartsdiskette og installer nu windows igen.
Dette burde klare problemet.
Hilsen Peder

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-11-01 10:40

"Peder Hansen" <peder@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Start windows i fejlsikker tilstand. Fjern harddiskcontrolere i
> enhedshåndtering. Boot på opstartsdiskette og installer nu windows
igen.
> Dette burde klare problemet.

Øv jeg håbede på at det kunne undgåes,

Men taler du om at installere windows fra grunden af med "format C"
(grimt ord) først eller at installere oveni den gamle?

Og vil det ikke skabe en masse forvirring i mine programmer?
Regnskabsprogram, opkald til nettet, paswords ect.

Niels

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-11-01 14:40

> [...]
> Start windows i fejlsikker tilstand. Fjern harddiskcontrolere i
> enhedshåndtering. Boot på opstartsdiskette og installer nu windows

Selv om rådet var drastisk, så afhjalp det problemet - tak for det!

Niels

Fra : Peter Pan

Dato : 03-11-01 10:51

> [...]
> IDE-controleren" den er forøvrigt ikke i en slot men onboard.
>
> Hvad gør jeg for at rette op på de fejl?

Hvilket bundkort har du? Og ved du evt. hvilket chipset der sidder på det?

Umiddelbart lyder det som om du kører med windows' standard drivere til
chipsættet. Måske skulle du prøve at installere producentens nyeste driver
hertil.

Hvis det er et Intel chipsæt finder du en driver til det på www.intel.com
Hvis det er et Via chipsæt finder du en driver på vww.via.com.tw
Via's driver hedder Via 4in1 for alle deres chipsæts, så hvis du ved at det
er et via chipsæt er det ret simpelt at finde den rigtige driver.
Intel har 2 drivere - en til ældgamle chipsæts og en til nyere chipsæts.

Ali og SiS chipsæts har jeg aldrig pillet så meget ved hvad angår
drivere...men mon ikke du kan finde dem på www.ali.com.tw og www.sis.com.tw

Mvh
Anders

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-11-01 11:25

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> chipsættet. Måske skulle du prøve at installere producentens nyeste

Maskinen er en Toshiba Equium 3100m
og ja, den bruger windows drivere..

Der er Intel Celeron på den og Bios er en AMIBIOS "DR/DL742 Bios v.
1.05.04"

> Hvis det er et Intel chipsæt finder du en driver til det på
www.intel.com

Jeg kikker

Niels