hvad er en backbone dumb?
Fra : keldorff

Dato : 02-11-01 22:00

Jeg har en ven med en ftp server. Han har ADSL med 256 upload. Alligevel er
der en der henter med 100 kb/s fra ham? Dette skulle efter sigende være pga.
en Backbone dumb. Mit spørgsmål er nu; hvad er en dumb? Kan alle med Hub og
adsl kører med en så vi ca. fordobler vores DL hastighed?

Keldo

Fra : Michael Thomsen

Dato : 03-11-01 17:05

Okay lad os starte med ADSL

Tro mig Der er igen der giver en hurtigere linje..!! Så 100kb/s er nok en
software eller hardware fejl.
Han kan sende ca. 32kb/s MAX.

Ang. Backbone dumb så tror jeg at det er noget han eller dig har opfundet..

Mvh Michael

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-11-01 17:47

Hej "Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk>

>Tro mig Der er igen der giver en hurtigere linje..!! Så 100kb/s er nok en
>software eller hardware fejl.

Det kan også været noget komprimering. Men med den ratio så må det
næsten dreje sig om tekstfiler.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Thomsen

Dato : 04-11-01 14:46

On Sat, 3 Nov 2001 17:04:56 +0100, in dk.edb.netvaerk "Michael
Thomsen" <gichael@hunters.dk> wrote:

>Okay lad os starte med ADSL
>
>Tro mig Der er igen der giver en hurtigere linje..!! Så 100kb/s er nok en
>software eller hardware fejl.
>Han kan sende ca. 32kb/s MAX.

100 kbps er jo 100 k bit ps, så hvis det er dette der vises fra det
program der bruges til at målehastigheden med så er den jo godnok, men
er det et program som viser i kBps k byte ps så er tallet tydeligvis
forkert, så enten er det en fejl i programmet eller også er det en
misfortolkning af forkortelserne...
De fleste standard programmer viser kun i kilo byte per sec., men f.
ex. DUmeter kan man vælge mellem kbit og kbyte.

Mvh
Morten Thomsen

--
This email address is used only for usenet.
It can change and/or be deleted without warning.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 04-11-01 14:54

Morten Thomsen told the rest of dk.edb.netvaerk:

[...]

> 100 kbps er jo 100 k bit ps, så hvis det er dette der vises fra det

Nu skriver han jo faktisk 100 kb/s. Det er så vidt jeg kan se efterhånden
ved at være standard at der med kb/s menes kbyte/sec, mens der med kbps
mens kilobit/sec. Det har for ikke så lang tid siden været oppe i en anden
nyhedsgruppe (kan ikke lige huske hvilken) om hvorvidt det var korrekt at
skrive KB/s eller kB/s. Traditionelt set er KB/s ikke en gyldig angivelse,
mens der med kB/s faktisk angiver kilobytes/sekund. Ligeledes angiver kb/s
faktisk kilobit/sekund. Men i disse velmagtsdage bliver der slynget rundt
med kb/s, Kb/s, kB/s og KB/s - ja endda KB/S for kilobytes/sekund. Jeg
gætter på at det er derfor at kpbs er blevet introduceret som
kilobit/sekund - således at forvirringen mindskes.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-11-01 15:08

Hej Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net>

>gætter på at det er derfor at kpbs er blevet introduceret som
>kilobit/sekund - således at forvirringen mindskes.

Man kan skrive meget og længe om præfikses er metriske eller binære og
om bit, byte skrives med lille og stort b.

I praksis er man nødt til at læse ud fra konteksten hvad der menes, og
i dette tilfælde, hvor det ikke er helt let, må man spørge igen eller
gætte.

kbps er en anden notering for kilo b per sekund og den er ikke
introduceret for at mindske forvirringen. Hvad man bruger afhænger nok
lidt af kontekst OG hvor i verden man befinder sig. Tænk på at
amerikanere ikke skriver m/h men mph (for miles per hour). På den
anden side er der også andre der skriver kmph, selvom det ikke er
udbredt i hvert fald herhjemme.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Thomsen

Dato : 04-11-01 17:27

Efter at have læst Keldo's indlæg ingen vil jeg også tro at det er en
Software fejl og at programmet regner i Kilo Bit Per Sekund. og IKKE
kbyte/s.

Jeg sad lige og læste lidt om TDC ADSL.. og det har vist sig at man faktisk
kan opnå dobbelt upload hastighed ved at have en linux, og en windows
maskine, så kan vær maskine hente med 256kbit/s. Jeg ved ikke om det er
rigtigt, men det siger rygterne...

Mvh Michael