Internet via El-nettet....
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-11-01 16:36

Hej

Tankerne omkring levering af Internet opkobling via el-nettet spøger
stadig, og ser nu endelig ud til at blive en realitet, ihvertfald i HT
området - Nedenstående sakset fra "Ingeniøren"

NESA FORVENTER INTERNET VIA ELNET INDEN NYTÅR
Sydkraft tilbyder som de første i Norden
Malmø-kunderne Power Line Communication.
- http://www.ing.dk/m/arkiv/011102/nesa.html

M.v.h. Ole®

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 04-11-01 21:03

ulempen ved denne teknologi er at de skal have en bridge ved hver
transformer station, for ellers vil signalet forsvinde i transformeren. og
når man så tænker på hvor mange transformer stationer og bokse der findes i
landet, saa tror jeg ikke det bliver udbredt.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-01 21:56

On Sun, 4 Nov 2001 21:02:49 +0100, "Tournesol \(Jan Novak\)"
<spam@moravia.dk> wrote:

> [...]
>når man så tænker på hvor mange transformer stationer og bokse der findes i
>landet, saa tror jeg ikke det bliver udbredt.

Hvordan er det med Stofa og OnCable, hvordan klare de fordeler skabene?

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-01 08:58

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@news.milli.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det med Stofa og OnCable, hvordan klare de fordeler
skabene?

Antennefordelingsskabe er "mere passive" elementer end transformere

Fra : Gerner

Dato : 05-11-01 12:24

On Mon, 5 Nov 2001 08:57:42 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Ivar Madsen" <news-12-10-01@news.milli.dk> skrev i en meddelelse
>skabene?
>
>Antennefordelingsskabe er "mere passive" elementer end transformere

Man kan vel fastslå med sikkerhed, at når nogen på et tidspunkt
tilbyder internet eller andre ting via el nettet så har de løst alle
problemer omkring sikkerheden både hos kunden og hos serveren.

Det rent tekniske er vel ikke noget der kan debatteres her, medmindre
der er noget i brugen af el der giver problemer med forbindelsen til
udbyderen så servicen bliver dårligere.

Fra : Jens

Dato : 07-11-01 00:28

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@news.milli.dk> skrev i en meddelelse

og

> Hvordan er det med Stofa og OnCable, hvordan klare de fordeler skabene?

Ved Internet over kabel-TV har du kun brug for en CMTS enhed (headend) som
står på centralen, samt et kabel-modem hos kunden. Data signalet omdannes i
CMTS'en til et TV signal (simpelt forklaret).
Derfor er der som sådan ikke brug for aktivt udstyr udover det der i
forvejen findes i sådan et net.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-01 00:53

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Derfor er der som sådan ikke brug for aktivt udstyr udover det der i
> forvejen findes i sådan et net.

Returforstærkere?

Fra : Jens

Dato : 07-11-01 01:04

> "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Returforstærkere?

Jeg forudsatte at der var etableret returvej i nettet.....

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-01 01:09

> Jeg forudsatte at der var etableret returvej i nettet.....

Fair nok, men det kan man ikke 100% regne med er tilfældet i et
vilkårligt antennenet.
Det skal trods alt ikke bruges til almindelige tv-fremføring

Fra : Jens

Dato : 08-11-01 00:24

> [...]
> vilkårligt antennenet.
> Det skal trods alt ikke bruges til almindelige tv-fremføring

Det har du ret i, men returvej bruges jo omvendt heller ikke udelukkende til
data (selvom man kan sige at digitale TV kanaler er data).
I den antenneforening jeg er medlem af, er vi ved at etablere returvej (som
rigtigt mange andre antenneforeninger også er). Datatransmission (Internet)
vil kun blive en lille del af teknikken der kræver returvej. Video on
demand, telefoni osv. vil optage en meget størrere del i fremtiden. Det er
ihvertfald vores (og andre af vores "kollegaers") mål med returvejen.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-11-01 00:31

> Datatransmission (Internet)
> vil kun blive en lille del af teknikken der kræver returvej. Video on
> demand, telefoni osv. vil optage en meget størrere del i fremtiden.

Vil I ikke styre VoD over IP?
Hvilken kodning vil I bruge til telefoni?

Fra : Jens

Dato : 08-11-01 00:42

> "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vil I ikke styre VoD over IP?
> Hvilken kodning vil I bruge til telefoni?

Jo, undskyld. Telefoni var et dårligt eksempel. Jeg har ikke stødt på andre
metoder end IP til at bære telefoni på på sådan et net. Men jeg har så
heller ikke undersøgt sagen så meget endnu, så det kan da være det findes,
hvem ved ?

Foreningen lavede på et tidspunkt en liste over muligheder der
opstod/fremkom når returvej blev etableret. Den kan jeg desværre ikke finde,
for jeg vil godt have vist jer nogle af dem. Der er faktisk temmelig mange,
det er derfor jeg nævner at data (Internet) er en lille del af det.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-11-01 01:24

> Der er faktisk temmelig mange,
> det er derfor jeg nævner at data (Internet) er en lille del af det.

Det kommer selvfølgelig an på definitioner, men de fleste anvendelser
jeg har set kørte over IP.
Du må gerne citere lidt fra listen hvis du falder over den.

http://www.makr.dk/ - Nu med pop og knæfald for diverse standarder

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-11-01 06:55

On Thu, 8 Nov 2001 01:23:42 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det kommer selvfølgelig an på definitioner, men de fleste anvendelser
>jeg har set kørte over IP.

Er der noget galt med at køre telefoni over IP?
Over internettet er der den ulæmpe at hastigheden kan svinge, men hvis
man køre det over lokalnet, så kan man vel bare have router m.m. der kan
priotere trafikken, og derved have den nødvendige båndbrede til
telefonien?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-11-01 15:39

> Er der noget galt med at køre telefoni over IP?

IMHO, ja
Men jeg tænkte mere på hvilke anvendelser der var som ikke var afledt af
Internet

> [...]
kan
> priotere trafikken, og derved have den nødvendige båndbrede til

De produkter jeg har set har stadig været under normal ISDN-kvalitet

http://www.makr.dk/ - Nu med pop og knæfald for diverse standarder

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-11-01 20:09

On Thu, 8 Nov 2001 15:39:11 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>De produkter jeg har set har stadig været under normal ISDN-kvalitet

Det er også et højt krav at sætte, alm. analog telefoni er også under
ISDN-kvalitet.

Fra : Niels

Dato : 06-11-01 17:15

Øøh hvor mange tranformer stationer er der da til en boligblok med f.eks 6
opgange og 9 lejligheder i hver ??, jeg tror godt nok ikke på at en
boligblok (ved ) har hver deres transformer station, for den er nemlig dyr.
Hvor dyr er en bridge, den må da godt nok være dyr for det ikke kan betale
sig at sætte sådan en ved hver tranformer station, eller har jeg bare
misforstået et eller andet.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-11-01 17:18

In article <e_TF7.8524$Ip2.517401@news010.worldonline.dk>, Niels wrote:

> [...]
> Hvor dyr er en bridge, den må da godt nok være dyr for det ikke kan betale
> sig at sætte sådan en ved hver tranformer station, eller har jeg bare

Uhaja, en bridge der skal stilles op i et område med spændinger på 10KV
er faktisk endog _MEGET_ dyr. Specielt fordi den skal kobles sammen med
det udstyr.
Derudover koster det penge at vedligeholde skidtet, jo mere der er af
det, jo flere penge.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Two wrongs are only the beginning.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-01 17:44

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det udstyr.
> Derudover koster det penge at vedligeholde skidtet, jo mere der er af

Desuden er klimaet i en transformerstation ikke altid lige
elektronik-venligt.

Mvh HAA.