hvor finder jeg disse filer
Fra : Asmus

Dato : 02-11-01 08:50

Hej, jeg har prøvet at installere nogen spil fra rpm filer, men nogen
af dem siger de mangler filer der hedder noget som

libxv.so.1
libguile.soo.9

hvad er det for et program jeg skal installere for at få disse filer?

håber der er nogen der kan hjælpe?

Asmus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-11-01 08:55

In article <3be24faa.893850@news.inet.tele.dk>, Asmus wrote:
> [...]
> libxv.so.1
> libguile.soo.9
> hvad er det for et program jeg skal installere for at få disse filer?

Nu bruger jeg Mandrake 8.1 der selv kan finde ud af den slags ting
ligesom debian. Men før smed jeg filernes navne ind i søgemaskinen på
rpmfind.net også fik man et tip om hvilken pakke de hører til.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Asmus

Dato : 02-11-01 19:05

On Fri, 2 Nov 2001 08:55:04 +0100, jesper@linuxpusher.dk (Jesper
Krogh) wrote:

> [...]
>ligesom debian. Men før smed jeg filernes navne ind i søgemaskinen på
>rpmfind.net også fik man et tip om hvilken pakke de hører til.

ok, tak.

der står

XFree86-compat-libs-4.0.3-2.i386.rpm

er det det der betyder glibc-2.1 ?

som Soldier of Fortune kræver?

Fra : Ove Lie

Dato : 04-11-01 20:06

Asmus <asmusu2@post.tele.dk> skrev i
meldingsnyheter:3be24faa.893850@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> libxv.so.1
> libguile.soo.9
>
> hvad er det for et program jeg skal installere for at få disse filer?

Jeg benytter dette lille script for å finne en spesiel fil i rpm-pakkene

------------
for RFIL in /mnt/cdrom/RedHat/RPMS/*.rpm; do

FIL=$(rpm -qlp $RFIL |grep $1)
if test -n "$FIL";then
echo $FIL
echo $RFIL
fi
done
------------

Hvor /mnt/cdrom/RedHat/RPMS er stien til rpm-pakkene på cdromen

Og hvor det startes med rpm-sok filen_som_jeg_vil_finne.

Håper dette er noe for deg.

-Ove
Som ennu bare kjører RH 6.2

Fra : Asmus

Dato : 04-11-01 22:52

On Sun, 04 Nov 2001 19:06:21 GMT, "Ove Lie" <Ove.E.Lie@c2i.net> wrote:

> [...]
>
>Hvor /mnt/cdrom/RedHat/RPMS er stien til rpm-pakkene på cdromen
>
>Og hvor det startes med rpm-sok filen_som_jeg_vil_finne.

ok, tak.

er det noget jeg kan gemme som en bat fil (dos)?

jeg er meget ny til linux, så en stor del af det der sker i consol kan
jeg ikke finde ud af endnu

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 05-11-01 00:20

> er det noget jeg kan gemme som en bat fil (dos)?

Jeps, men i *NIX verdenen kaldes det et shell-script.
Klister følgende ind i en fil:

-----------------
#!/bin/sh
[...]

Gem filen som <filnavn>. Find en konsol frem og skriv
"chmod +x <filnavn>" (+x gør filen "kørbar").

Kør filen med "./<filnavn> <filen-du-vil-søge-efter>"

Eks:
Kald filen rpm-find.
"chmod +x rpm-find"
mount RedHat CD'en i /mnt/cdrom:
"mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom"
(Kræver at /dev/cdrom peger på dit cdrom drev. Hvis ikke, kan du skifte
/dev/cdrom ud med
/dev/hda (primær master)
/dev/hdb (primær slave)
/dev/hdc (sekundær master)