ATA
Fra : Jørgen S.

Dato : 01-11-01 01:08

Hej NG

Hvad er forskellen på ATA 33 og 100
Jeg har på min nye HD 30 GB mærket meget stor forandring fra min gamle HD på
6,5GB.
Mit system er 1,2 GHZ T-bird.
Der kommet meget fart efter skiftet af HD, nok mere end mere RAM

Jørgen S.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-11-01 01:26

"Jørgen S." <Storgaard@adslhome.dk> wrote in

> Hvad er forskellen på ATA 33 og 100

I teorien kan en ATA100 disk overføre 3 gange så mange data som en
ATA33 disk. I praksis holder det ikke helt, men der er dog en markant
forskel, som du selv har bemærket.

> Der kommet meget fart efter skiftet af HD, nok mere end mere RAM

Pga. Windows' brug af swap/page fil på harddisken, er det temmelig
følsomt overfor harddiskens hastighed. Derfor den markante forandring.

Windows profiterer oftest mere af opgradering på harddisk/RAM siden,
end på CPU/grafik siden, sålænge vi taler om 'almindelig' brug, såsom
surf, tekstbehandling o.lign.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jørgen S.

Dato : 01-11-01 01:32

Hej

Jeg takker dig Kent for dit svar, jeg kan tilføje at disfragmentering fra
den gamle 6,5 GB til den nye på 30 GH er reduceret fra ca. 1 time til ca. 15
min. det er da noget der vil noget.

Hilsen Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 01-11-01 03:51

"Jørgen S." <Storgaard@adslhome.dk> skrev:

> Hvad er forskellen på ATA 33 og 100

Hvis du tænker på overførselshastigheden så skulle de
efter sigende have følgende teoretiske størrelser:

Mode0 = 16,7mb/s
Mode1 = 25,0mb/s
Mode2 = 33,3mb/s = ATA/UDMA/33
Mode3 = 44,4mb/s