underlig opførsel...
Fra : Killalot

Dato : 31-10-01 21:19

Min hoppe er begyndt at slikke sine hove for mudder, når hun kommer ind fra
fold...
Virkelig underlig opførsel - hvor sirlig kan man være?

Er der andre der har set denne adfærd før?
Winie

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-01 21:30

In article <3be05c36$0$4863$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Killalot wrote:
> Min hoppe er begyndt at slikke sine hove for mudder, når hun kommer ind fra
> fold...

Kunne det være at din hest mangler mineraler ??

> Virkelig underlig opførsel - hvor sirlig kan man være?

Har du undersøgt hovene og ben for skader ??
Halter hun ??

> Er der andre der har set denne adfærd før?

Nej det har jeg godt nok ikke. De gamle vasker ben + hove
med en haveslange før de tager dem helt ind.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Killalot

Dato : 31-10-01 21:48

> Kunne det være at din hest mangler mineraler ??

Ikke hvad jeg ved af - hun er opstaldet på en rideskole og bliver fodret med
havre, hippolyt musli og lucerne med mineraler. Dertil giver jeg 1/3 balle
hø, 1/2 kg majs, melasse, og klid. Hun har også en slikkesten med alverdens
gode sager, som hun flittigt benytter.

> Har du undersøgt hovene og ben for skader ??
> Halter hun ??

Der er ingenting - hun er i topform rent fysisk og virkelig godt tilpas både
i stalden og under træning. Sveder dog meget, men det har hun altid gjort.
Jeg regner med at det er hendes fuldblodstemperament, der kommer ud den vej.
Er klippet 1. gang. Jeg når som regel at klippe hende tre gange i løbet af
en vinter for at undgå, at hun tager for lang tid om at tørre.

> Nej det har jeg godt nok ikke. De gamle vasker ben + hove
> med en haveslange før de tager dem helt ind.

Det gør jeg også, når de er meget mudrede, men det er jo ikke altid
nødvendigt at gøre benene unødigt våde, når det bare er lidt mudder. - Vi
skulle jo gerne passe på ikke at få muk også...

Winnie

Fra : Anet

Dato : 01-11-01 18:25

Har du undersøgt hendes vandkop for om der måske var kommet et lille stykke
gødning deropi? Så vil hesten helst ikke drikke og så er det jo frisk vand
på hendes hove og ben når du tager hende ind.

hilsen

Anet

Fra : Denner

Dato : 01-11-01 20:03

Hun kan mangle salt, eller mineraler. Det foder hun har indeholder jo ikke
ekstra af nogen ting i tilfælde af at hun mangler - og det er ikke alle
heste der vælger at dække deres behov via slikstenen.

Kalk findes, så vidt jeg ved, ikke i sliksten og mangel herpå kan gøre at de
spiser jord (som jo egentlig er hvad hun gør). Det samme kan mangel på jod
og kobber. Måske det faktum at hun sveder meget har indflydelse, følgende
kan du prøve:

Køb noget groft salt og giv hende en håndfuld i foderet, det er billigere
end electrolytter
Køb Elektrolytter, indeholder også andre salte end "alm" salt
Giv den kalk i foderet. Har den ikke brug for det sorterer den det fra
(selvom det er pulver)
Køb noget tilskud med jod, kobberbalance - jeg mener at Blue Horse
forhandler noget.

Diane

Fra : Killalot

Dato : 01-11-01 22:25

> Hun kan mangle salt, eller mineraler. Det foder hun har indeholder jo ikke
> ekstra af nogen ting i tilfælde af at hun mangler - og det er ikke alle
> heste der vælger at dække deres behov via slikstenen.

Hun bruger sin slikkesten flittigt - så salt mangler hun nok ikke

> [...]
> og kobber. Måske det faktum at hun sveder meget har indflydelse, følgende

Kalk er en mulighed...Ved du om der er ulemper ved overdosering af kalk? -
Eller vil jeg begynde at give hende det i hendes klid - så er jeg jo sikker
på at hun får det.

> [...]
> (selvom det er pulver)
> Køb noget tilskud med jod, kobberbalance - jeg mener at Blue Horse

Det vil jeg undersøge
> stykke gødning deropi? Så vil hesten helst ikke drikke og så er det jo
frisk vand

Vandkoppen tjekker jeg dagligt - den er tip top

Tak for rådene

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-11-01 05:34

"Killalot" <killalot@killalot.dk> skrev i en meddelelse

> Kalk er en mulighed...Ved du om der er ulemper ved overdosering af kalk? -
> Eller vil jeg begynde at give hende det i hendes klid - så er jeg jo
sikker
> på at hun får det.

Selvfølgelig må hesten ikke få for meget kalk, da det kan give.... ja,
forkalkninger Ring og spørg din dyrlæge om doseringen. Hvor gammel er
hun? Kalk er nemlig især vigtigt for unge heste. Desuden virker hvedeklid
"afkalkende", hvorfor man ikke bør give for meget af det til ungheste.

> Det vil jeg undersøge

Hvis du vil begynde at give specifikke vitamin/mineraltilskud, ville jeg få
taget en blodprøve først. Især, når der ikke er mere almene tegn på mangler
tilstede. Hvis du vil give noget, så kan jeg anbefale et "basis" tilskud med
den rette fordeling af de forskellige ting - evt. Blue Hors feedcomplex, som
jeg har gode erfaringer med. Desuden kan du give hende Alm. (ikke turbo)
elektrolytter, fordi hun mister mange salte, når hun sveder så meget.

Læs evt. mere her: http://www.bluehors.dk/pleje/pleje_1.htm

-Trine

Fra : Winther

Dato : 02-11-01 08:55

Trine Dyrgaard <trine@startnettet.dk> skrev i en
> "Killalot" <killalot@killalot.dk> skrev i en meddelelse

> Desuden virker hvedeklid

> "afkalkende", hvorfor man ikke bør give for meget af det til ungheste.

Klid er godt at give som grød en gang om ugen. Et gammelt råd fra travbanen,
det skulle trække sand ud af tarmene.

Vh. Winther

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 02-11-01 17:08

> Klid er godt at give som grød en gang om ugen. Et gammelt råd fra
travbanen,
> det skulle trække sand ud af tarmene.
>
> Vh. Winther

Ja, men så vidt jeg ved indeholder klid meget fosfor, hvorfor der bør gives
kalktilskud hvis der anvendes meget klid, for at calcium-fosfor ikke
forrykkes.
Laura

Fra : Tanja Bromley

Dato : 03-11-01 11:49

> Ja, men så vidt jeg ved indeholder klid meget fosfor, hvorfor der bør
gives
> kalktilskud hvis der anvendes meget klid, for at calcium-fosfor ikke

Jeps, hvis man fodrer med mere end 400 g klid om dagen, skal hesten ha'
kalktiskud!

/Tanja

Fra : rebekka

Dato : 04-11-01 13:59

"Tanja Bromley" skrev d. 03-11-01 11:49 dette indlæg :

> gives
>
> Jeps, hvis man fodrer med mere end 400 g klid om dagen, skal hesten
ha'
> kalktiskud!
>
> /Tanja

Hej
Når man fodrer heste skal man være opmærksom på at heste fra naturens
side IKKE er korn-spisere, men derimod browsere. Heste kan maksimalt
have to kilo mad i maven af gangen og de spiser minimum 16 timer i
døgnet....under optimale forhold. Deres tarmsystem er derfor beregnet
til at være dels optagelsesorgan dels opmagasineringsorgan til
fordøjelsen. Det betyder for din hest, som såvidt jeg kan læse, får
størstedelen af sit proteinbehov, vitamin/ mineral dækning og
sukkerstoffer (kulhydrater) via. diverse kornprodukter. Det er således
at Ca/P (calcium /fosfor) forholdet i hvedeklid er 1:5 det betyder at en
voksen hest såvel som en unghest vil få mangelsynptomer ( af såvel
magnesium, selen kobber o.a.), hvis der ikke er balance mellem disse.
Det er ikke nok at sige at > 400 g klid pr. dag udløser et supplerende
kalktilskud, da dette klart afhænger af mængden af bl.a. kalk som
tilføres i den øvrige fodersammensætning.
Jeg har avlshopper, føl, ungheste, heste i tilridning og heste som
starter svære dressurklasser.....og blodprøverne er altid 100% ok, samt
at hestene aldrig har kolik (apropos det at klid skulle trække sand ud
af tarmene....NÅ, rent fysiologisk, osmoregulatorisk eller fysisk er det
nok ikke en helt vandtæt historie!!).
Mine heste er i vinterperioden på fold fra det bliver lyst til det igen
bliver mørkt (også stævnehestene). De går i flokke fra fire til 8 heste
pr. flok....og selvfølgelig får de, omend meget sjældent, enkelte
småskrammer. De fodres 6 gange dagligt ud fra følgende grundrecept og
med individuelle tilpasninger.
3 gange daglig tildeles hver hest (ude som inde) minimum 5 kg. wrappet
hø (1 kg ~ 0.5 - 0.75 foderenheder, eller minimun 1/4 balle tørt forårs
hø (højt proteinindhold, lavt fiberindhold og højt mineralindhold).
Dertil kommer 1/4 balle vårbyghalm med græsudlæg (ligeledes usprøjtet,
der skal 10 kg halm til at give 1 foderenhed.....altså halm feder ikke
men har et højt kalk- og fiberindhold). Herved dækkes hestenes
grundbehov for mineraler, fibre, proteiner og kulhydrater og som
sidegevinst ligger ca/P indholdet helt korrekt på 1,3 (1,5): 1 (for
halmen er Ca/P 3:1)
Alle heste får havre ....ingen byg da det forgærer i tyktarmen og derfor
kan give kolik, ved overdosering nyreslag og forfangenhed. Havre
forgæres derimod i tyndtarmen og giver således hurtig energi og belaster
ikke tyktarmen, som gerne skulle være primært optaget af at optage væske
og næring fra hø-et. Til havren tilsættes FiberP et Dodson og Horrell
produkt, som ud over diverse urter, eteriske olier ligeledes indeholder
lucerne majs og hvidløg (blank pels godt immunforsvar mm er
sidegevinsten!!). Havre og FiberP blandes i forholdet 1 del fiberP til 3
dele havre......igen er her Ca/P forholdet 1: 1,1.
Den største af mine stævneheste...pt. i topform på MA niveau.....får af
denne blanding 1,5 kg daglig fordelt på tre måltider!!!!!
Alle heste får i deres eftermiddagsmad....dvs. når de kommer fra fold
hvidløg og individuelt afstemte mineraler i dette måltid.
Som mineral tilskud anvender jeg produkter fra SALVANA idet det er det
eneste produkt på markedet hvor der udelukkende er vitaminer, mineraler
og sporeelementer. Det gør doseringen meget nøjagtig og eventuelle
justeringer i forbindelse med at hesten ...som du beskriver
det.....f.eks. sveder meget kan foretages uden at det har negativ
indflydelse på nogle af de ovennævnte byggesten i fodringen.
SALVANA har vitamin/mineralprodukter til alle heste lige fra føl til
topkonkurrenceheste, så det ville nok være det bedste produkt at vælge
når du gerne vil gøre noget godt for din hest. Det er jo således at den
adfærd din hest udviser....slikken på hovene/ mudder.....nok ikke alene
skyldes mangel på salt- kalk- eller lignende, men at det forholder sig
således, at disse blot er nogle af de ting din hest kunne tænkes at
mangle.
En lille ekstra bemærkning vedrørende fodring....."en hests
præstationslyst/ evne, helbred og modstandskraft er ikke bedre end det
foder den får mulighed for at indtage", så når jeg f.eks. får heste i
træning som har den adfærd du beskriver fra din hest, så strater jeg med
at justere dens foder, giver den mindst én uges foldophold og derpå
minimum tre ugers skridteture i naturen før jeg påbegynder hårdere
træning....dette uanset hestens træningstilstand ved ankomst.
Jeg håber ikke denne lange mail har virket for overvældende!, ....jeg
skriver blot fordi jeg ofte finder at man diskuterer symptombehandling
fremfor at tage fat i årsagen og her har jeg så prøvet på at give et
generelt billede på hvordan man ihverttilfælde kan imødekomme langt
langt de fleste årsager til "ændringer" i hestens spisedfærd og deraf
ofte følgende præstationstab.
Håber det kan være til gavn
Med venlig hilsen
Cand. Scient. Rebekka G.

http://www.kandu.dk/

Fra : Killalot

Dato : 04-11-01 17:17

Tak for din lange mail - måske skulle jeg kigge lidt på de der
salvana-produkter....
Først vil jeg slå fast, at der ikke er nogen som helst problemer med hendes
arbejdsiver eller præstationsglæde. Hun bliver rørt rigeligt, men har ikke
mulighed for mere end to timers fold pr dag, idet der også er andre heste på
rideskolen, der skal bruge foldene. Om sommeren er hun selvfølgelig hjemme
på græs, og så kører jeg hende ind på rideskolen og træner. Til gengæld
bliver hun redet dressur på 5-6 gange pr uge og er 5-6 gangepå ture ud over
markerne - dvs at hun udover foldturen bliver redet to gange de fleste af
ugens dage. Alligevel vil hun meget gerne arbejde og går villigt og glad
frem, selv når vi prøver at lære hende nye ting.

Jeg kan forstå at du virkelig ved en masse mere om fodring, end jeg gør. Den
normale besked fra berideren er at den fodring, som hestene tilbydes på
rideskolen skulle dække deres behov - det havde jeg allerede for over et år
siden gennemskuet, at det ikke gjorde (hun var efter foling meget tynd og
ville ikke tage på)- så jeg supplerede med majs, melasse, klid, som hendes
femte måltid plus alt det hø hun kunne/ville æde.

Oven på alt det her vil jeg få taget en blodprøve og få fastsat, hvad det er
hun manlger - for det luder til i NG, at I er overbeviste om, at det er et
mangelsymptom....

Tak for rådene..