begynder
Fra : Daniel Praesius

Dato : 30-10-01 21:31

Hej, jeg har lige kastet mig ud i C++, men min compiler vil ikke helt
gøre det jeg gerne til have den til.
Når jeg vil compile det jeg har skrevet skriver den:

HELLO.cpp:1: iostream.h: No such file or directory

Jeg bruger gcc.

MVH
Daniel Præsius / praesius
praesius@fatalerror.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-10-01 22:17

In <pan.2001.10.30.21.30.42.591.3311@fatalerror.dk> "Daniel Praesius" <praesius@fatalerror.dk> writes:

> [...]
>gøre det jeg gerne til have den til.
>Når jeg vil compile det jeg har skrevet skriver den:

>HELLO.cpp:1: iostream.h: No such file or directory

Dit indlaeg mangler en raekke basale oplysninger.

1. Operativ-system
2. Indholdet af filen HELLO.cpp
3. Hvordan du praecis compilerer programmet. Skriver du f.x. g++ hello.cpp
eller noget andet.

Hvis din platform er Linux RedHat eller en anden rpm-baseret distribution,
saa proev at skrive:
rpm -qa | grep gcc
og post resultatet her.

Mvh
Martin

Fra : Daniel Praesius

Dato : 30-10-01 22:33

On Wed, 31 Oct 2001 22:17:02 +0100, Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
>

> Hvis din platform er Linux RedHat eller en anden rpm-baseret
> distribution, saa proev at skrive:> rpm -qa | grep gcc

Jeg kører linux debian, og filen indeholder følgene:

#include <iostream.h>

int main()
{
cout << "Hello World!\n";
return 0;
}

Jeg har prøvet at bruge lidt af hvert til at compile den med, f.x. gcc
HELLO.cpp og gcc -c HELLO.cpp

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-10-01 22:46

"Daniel Praesius" <praesius@fatalerror.dk> writes:

> #include <iostream.h>

Du skal kun bruge:

#include <iostream>

> int main()
> {
> cout << "Hello World!\n";

Den pæne måde i C++ er vist:
cout << "Hello World!" << endl;

> Jeg har prøvet at bruge lidt af hvert til at compile den med, f.x. gcc
> HELLO.cpp og gcc -c HELLO.cpp

Prøv med g++.

Her er som det ser ud hos mig:

$ cat hello.cpp
#include <iostream>

int main() {
cout << "Hello World!" << endl;
return 0;
}
$ g++ hello.cpp -o hello
$ ./hello
Hello World!
$

--
Jacob - www.bunk.cc
It was a brave man that ate the first oyster.

Fra : Søren Badstue

Dato : 01-11-01 00:34

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3pu73sctm.fsf@paven.bunk.cc...

> Du skal kun bruge:
>
> #include <iostream>

Der skal vel også stå using namespace std;, oder was?

--
Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-11-01 17:44

"Søren Badstue" <soren.badstue@image.dk> writes:

> Der skal vel også stå using namespace std;, oder was?

Ja, det burde der vist nok egentlig. cout er vist del af std-namespacet.

C++ standarden er desværre ikke lige min stærke side.

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Good day to let down old friends who need help.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 01-11-01 14:31

Daniel Praesius wrote:
> [...]
gcc er C compileren.

Har du husket at installere libgpp og gpp?

gpp er C++ frondend'en til gcc kompileren, og libgpp er den pakke,
der installere blandt andet iostream.h og libstdc++ c++ standard
biblioteket.

> Jeg har prøvet at bruge lidt af hvert til at compile den med, f.x. gcc
> HELLO.cpp og gcc -c HELLO.cpp

gcc hello.cpp skaber en executable kaldt a.out
gcc -c hello.cpp skaber en objekt fil kaldt hello.o

som så skal linkes med gcc hello.o -o hello for at få en
executable kaldt hello.

Du kan bare gcc hello.cpp -o hello for at kompilere programmet
til filen hello du kan køre

--
Carsten Svaneborg
http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor/