5.1 og mp3
Fra : Bo S. Christensen

Dato : 31-10-01 19:09

Hej ng
Jeg har lige købt et Hercules Game Theater XP lydkort... surounden funker
helt find med DVD. Men er det ikke muligt at få baghøjtalerne til også at
sige noget, når man hører fx. mp3'er...

MVH
- Zonique

Fra : René Jensen

Dato : 31-10-01 20:56

"Bo S. Christensen" wrote:
> [...]
> helt find med DVD. Men er det ikke muligt at få baghøjtalerne til også at

Hehe ... hvad havde du forventet? -MP3 filer er kun stereo, så der er
ingen lydspor til andre højtalere end højre/venstre.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 31-10-01 21:17

On Wed, 31 Oct 2001 20:55:44 +0100, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

> Hehe ... hvad havde du forventet? -MP3 filer er kun stereo, så der er
> ingen lydspor til andre højtalere end højre/venstre.

Det skulle da være muligt at få lyd i baghøjttalerne alligevel. Det
har jeg f.eks. med mit SB Live! og Cambridge Soundworks DTT2500 sæt.
Det er så selvfølgelig det samme i front- og baghøjttalere (muligvis
afhængigt at hvilket mode, jeg sætter DTT2500'en til.. hvad ved jeg).

- Thomas

Fra : René Jensen

Dato : 31-10-01 21:26

Thomas Finnerup wrote:
> [...]
> Det er så selvfølgelig det samme i front- og baghøjttalere (muligvis
> afhængigt at hvilket mode, jeg sætter DTT2500'en til.. hvad ved jeg).

Ja, det er rigtigt nok ... det samme kan jeg gøre med mit Aureal kort,
men det er lidt irriterende at man skal ind og skifte imellem Quad og
Stereo setup.

Fra : Bo S. Christensen

Dato : 01-11-01 07:57

Hvordan kan jeg sætte det op?

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 01-11-01 19:47

> [...]
kender ikke Hercules, men på mit Creativ bras skal et eller andet (effekt?)
indstilles til "Movie" eller lignende. Desværre prøvede jeg at opgradere min
driver uden held, så jeg kan ikke se efter før jeg har fået geninstalleret.

> Hehe ... hvad havde du forventet? -MP3 filer er kun stereo, så der er
> ingen lydspor til andre højtalere end højre/venstre.

Surround højtalernes lydspor (mono, altså ét lydspor til begge højtalere) er
lagt ind over stereo lydsporet i et format der hedder Dobly Surround eller
Dolby Pro Logic. Der er naturligvis ikke samme kvalitet for dette lydspor
som "hoved" lydsporene, men det er der ikke desto mindre.
Center højtaleren mixes ved at tage lyde i "tale-frekvens-området" der er på
begge lydspor og flytte dem delvist over i center højtaleren.

Bemærk ikke alle CD'er har et Dolby Prologic encoded surround lydspor, så
der er nogle hvor du ikke vil høre noget fra dine surround højtalere (kaldes
ikke bag højtalere, da de optimalt pladseres ved siden af lytteren - du kan
sagtens få systemer med både surround højtalere og egentlige baghøjtalere
(for eksempel DTS ES), men de er vist ikke kommet til hjemme computeren
endnu).