Mit dilemma.
Fra : Kate

Dato : 31-10-01 17:58

Hej Gruppe

Jeg har så utroligt dårlig samvittighed overfor Johan. Jeg tror faktisk
ikke at han er rigtigt glad. Efter Oliwers død har han jo ikke haft en
god legekammerat for Sofie hvæser af ham hvis han kommer ret tættere på
end 2 meter. Johan miawer virkeligt meget og det er sådan en "jeg
keeeeder mig" miaw. Jeg kan ikke få ham til at forstå konceptet legetøj
og jeg ved ikke mine levende råd.
Problemet er at hvis jeg nu bare anskaffer en killing til Johan, hvad
så med Sofie, jeg frygter at hvis jeg tager den beslutning at ødelægge
hendes liv. Hun er jo i forvejen ikke begejstret for Johan og var
heller ikke specielt glad for Oliwer.
Så tænkte jeg lidt på at måske få en teenage-kat, som på en gang er
mild men også bestemt for måske kunne den og Johan blive glade for
hinanden og dermed kunne Sofie måske få den fred hun gerne vil ha'.
Næste tanke er at hvis nu det ikke er nogen succes har jeg ingen
muligheder for at gi' Sofie sit eget rum/område og at anskaffe en kat
på prøve er bare ikke mig. Jeg ved jo at de har krav på kærlighed og
respekt og stabilitet, og samtidig ved jeg også at når først jeg har
taget et dyr til mig så kommer jeg jo til at holde af det og vil ikke
af med det igen.
Det hele er jo en balance gang og jeg må jo selvfølgeligt også tænke på
at Johan og Sofie er 11 år gamle og hvad nu hvis jeg finder på at tage
en ungkat ind. Jeg mener 11 årige er jo ikke de rene børn.
Jeg ved godt i ikke kan fortælle hvad jeg skal gøre, men jeres input
vil være velkomne, det kan måske hjælpe mig til at tage en beslutning.

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Jetpool

Dato : 31-10-01 21:11

Hej

Min hunkat var kun 1 år og 4 måneder, og jeg anskaffede mig en killing på
ca. 2½ måned, han er i dag 3 måneder, han angriber hende, men han får også
nogle over nakken, men han har et gå på mod der siger spar 2, og hun er
blevet glad for ham, det er første gang hun er sammen med en killing, før
hen havde hun kun sin søster, men det kræver at du kan lukke den nye kat i
et rum med mad og drikke, så De gamle stadig har herredømmet i meste af
huset, jeg brugte badeværelset, der var han lukket inde om natten og når jeg
var på arbejde, og kom ud en gang imellem, og huskede at tager mig godt af
Venus, så hun ikke blev jaloux.

Linda, Venus og Frederik
Kate <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev i en
nyhedsmeddelelse:z4WD7.1806$8V5.428906517@news.orangenet.dk...

Fra : Kate

Dato : 02-11-01 17:48

Hej Linda

Sofie var 2 år da Oliwer flyttede ind 10 uger gammel, allerede dengang
viste hun tegn på at være en værre stikstikker, men Johan tog rimeligt
hurtigt Oliwer til sig, for det var jo en legekammerat. Nu er Johan og
Sofie 11 år gamle og Oliwer var 8½ år da han blev aflivet lige før
Påske pga sygdom. Et meget stort tab for mig, et tab for Johan og
ligegyldigt for Sofie. Jeg er ikke helt sikker på at en killing til to
ældre katte er en rigtigt god idé, derfor går min overvejelse på en
voksen kat, som stadig har krudt, men ikke så meget som en killing.
Men du har helt ret i at jeg bestemt skal sørge for at Sofie ved at hun
er elsket hvis der flytter en ny mis ind.

Fra : Denise

Dato : 02-11-01 10:09

Hej Kate
Puha, jeg kan godt forstå dit dilemma. Da Coriander døde havde jeg dårlig
samvittighed overfor Molly, da jeg regnede med hun savnede ham, og hun har
jo aldrig kunne lide de 2 somali. Jeg prøvede at lege og beskæftige hende
mere, men hun virkede træt og ked af det og sov hele tiden.
Nå men så læste jeg at B-vitaminer til ældre katte (hun er 12) kunne gøre
dem mere glade og aktive, da de ikke optager vitaminer så godt når de er
gamle ( B kan ikke overdosseres). Jeg startede derfor på Livol stærke
B-vitaminer med 1 om dagen (Føtex - dem der står 5 og Stærk B vitamin på) ,
og i løbet af noget tid (14 dage til 1 måned - kan ikke rigtigt huske det)
blev hun mere glad og aktiv, og selv manden kunne se hun havde forandret
sig, så det fortsætter jeg med, skal på 3 glas af 100, dvs hun har spist dem
i 200 dage nu. Nu er det jo, at Molly aldrig har kunne lide de 2 somali, men
alligevel er jeg glad for hun har dem, for bare der er andre katte er hun jo
beskæftiget, med at holde øje og skælde lidt ud.
(jeg tænker på Sofie, det kan jo godt være at hun alligevel har godt af at
Johan er der, selv om hun ikke kan lide ham).
Nå men til dit problem, jeg ville nok tro en killing ikke var sagen, men
måske en 3-5 årig. Hunkatte kan godt være sære og måske vil Sofie aldrig
kunne lide en ny kat, men vil acceptere den som et nødvendigt onde, som
Molly da vi fik de andre for 6 år siden, sprutteriet holdt efterhånden op,
og idag er det bare benspænd, lidt hvæsen og en lussing når de kommer for
tæt.
Jeg tror jeg ville gøre følgende: Give dem B-vitaminer fordi det er godt og
måske kan gøre dem mere glade, se tiden lidt an og hvis jeg stadig synes
Johan virker ked af det og situationen er helt uholdbar, så ville jeg se
efter en rolig 3-5 årig dreng, der dog heller ikke vil lade sig tyranisere,
og så krydse fingre. M.h.t. Sofie må man så håbe, enten at hun er ligeglad
eller at forskellen på 1 eller 2 dumme katte for hende er ligegyldig. Og for
Johan må man så håbe at han kan lide den nye, og ikke tryner ham. Kan de 3
katte ikke selv finde ud af det, er det så man må prøve med opdragelse og
skæld ud.
Så altså, er en situation uholdbar, så er man jo nødt til at gøre noget, og
så håbe det bedste.
Ud fra mig selv ved jeg, at man lægger tit mere i kattens adfærd end den
selv gør og afhængig af egen situation kan man også nogle gange se syner,
hvis du forstår. Det kan jo være at Johan bare har en lille krise, som os
andre når det har regnet en hel uge , eller han kan mærke på dig at du
har dårlig samvittighed og er ked af det.
Så du kan se, mine tanker er de samme som dine, det kan gå begge veje, så
desværre ikke meget hjælp herfra.
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 02-11-01 11:39

Hej Kate.
Denise skrev:
>Så du kan se, mine tanker er de samme som dine, det kan gå begge veje, så
desværre ikke meget hjælp herfra.
<> Hmm - Denise, jeg syn's du er meget for beskeden :) Et rigtig godt svar
IMO!
Kate er jo ikke hverken dum eller helt "grøn" som katteejer, så hun ved jo
hvilket bøvl hun kan (risikere) at gå ind til med en ny, ældre kat ...
Jeg _tror_ at jeg ville forsøge at finde en rolig, venlig mis (enten
rundstrikket eller racekræ) - Sofie vil helt sikkert hade kræet i
begyndelsen, men du kan også være så heldig at hun vil acceptere at den er i
hendes nærhed, hvis blot den "opfører sig ordentligt". Hun har jo tidligere
kunnet acceptere ikke blot Oliwer, men før den Ludvig, såeeeh... jeg ville
altså prøve :)
Kan ikke lade være med at tænke på vores enorme skuffelse, da hundehaderen
Saga med den største selvfølge, accepterede vores lille nye hundehvalp for
ca 1 år siden! Vi havde ventet mindst en hvæsen, men møgkatten snusede bare
og forlangte så mad.... *sss*

Mvh Ann - der strør om sig med komplimenter idag

Fra : Kate

Dato : 02-11-01 17:37

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in

> Hej Kate.
> desværre ikke meget hjælp herfra.
> <> Hmm - Denise, jeg syn's du er meget for beskeden :) Et rigtig
> godt svar IMO!

Lige præcis hvad jeg synes.

> Kate er jo ikke hverken dum

Rødme klædeligt) Tak Ann.

> ældre kat ... Jeg _tror_ at jeg ville forsøge at finde en rolig,
> venlig mis (enten rundstrikket eller racekræ)

Indrømmet mine tanker går på racekræ, men det er fordi jeg går ikke ud
på et internat i denne situation og finder en kat som jeg ikke aner
noget om. I ved formentligt godt at det ikke er fordi jeg ikke vil ha'
en rundstrikket, når nu Oliwer helt klart var et ønske"barn" og svær at
finde og han var om nogen rundstrikket. Nej, jeg ville simpelthen ikke
kunne komme over det hvis jeg fik en kat som var syg og dermed satte
Johan og Sofie's helbred på spil. Jeg har faktisk ofte i de senere
måneder (efter Oliwers død) tænkt at mine næste katte godt kunne komme
fra et internat, men hvis jeg gør noget nu bliver det fra en avler, som
enten jeg selv kender, hvilket ikke er mange, eller nogen jeg stoler
fuldt og fast på kender. Jeg må simpeæthen sikre mig så meget jeg
overhovedet kan.

> Sofie vil helt sikkert hade kræet i begyndelsen,

Det tager jeg nærmest for givet.

> [...]
> sig ordentligt". Hun har jo tidligere kunnet acceptere ikke blot
> Oliwer, men før den Ludvig, såeeeh... jeg ville altså prøve :)

Ja, det er nemlig noget i den retning jeg selv tænker. Hvis den bare
kan tage brodden af Johans tilnærmelser kunne den måske være rimeligt
praktisk at ha' alligevel. Jeg tror faktisk nok at det var lidt sådan
med Oliwer, da hun fandt ud af at han altså var kommet for at blive

> [...]
> lille nye hundehvalp for ca 1 år siden! Vi havde ventet mindst en
> hvæsen, men møgkatten snusede bare og forlangte så mad.... *sss*

Faktisk kan jeg godt huske hvor forundret du var over Sagas reaktion
Det er jo dejligt at kunne blive overrasket indimellem

> Mvh Ann - der strør om sig med komplimenter idag

Jamne bliv dog endeligt ved med det

Fra : Kate

Dato : 02-11-01 17:26

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in

Hej Denise

> [...]
> katte (hun er 12) kunne gøre dem mere glade og aktive, da de ikke
> optager vitaminer så godt når de er gamle ( B kan ikke

Ja, det er rigtigt, du nævnte B-vitaminer da vi var ude hos dig. Jeg må
indrømme at ingen af dem virker trætte eller kede af det. Det er mere
det at Sofie faktisk altid, ja mere fra hun blev kastreret, har været
en type kat som helst ville være i fred, hvor Johan altid har været den
udfarende og livlige. Noget som han kunne enes med Oliwer om mange
gange. Indimellem synes Johan også at Sofie skal tage del i morskoaben,
selvom han kendte reaktionen. Oliwer lærte hurtigt at Sofie bare var en
gammel stivnakke og lod hende være i fred. Nu er Oliwer her jo ikke
som buffer mere så i perioder går det lidt hårdt udover Sofie når Johan
skal af med noget damp.

> holde øje og skælde lidt ud. (jeg tænker på Sofie, det kan jo godt
> være at hun alligevel har godt af at Johan er der, selv om hun ikke
> kan lide ham).

Jo, det gætter jeg egentligt selv lidt på. Måske ville hun i
virkeligheden kede sig hvis hun ikke havde ham at "springe i luften"
over, nåmen det kommer jeg måske aldrig til at finde ud af, for ingen
af dem flytter.

> [...]
> siden, sprutteriet holdt efterhånden op, og idag er det bare
> benspænd, lidt hvæsen og en lussing når de kommer for tæt.

Altså, jeg er heller ike helt sikker på at en killing ville være sagen,
men det er mest fordi den nok ville tage pusten fra den stakkels
aldrende Johan Jeg skal jo stadig tænke på at mine nuværende ikke
er helt spritnye, et meget vigtigt hensyn for mig at tage. En hunkat
vil aldrig komme på tale for den tror jeg simpelthen Sofie ville banke.
Nej, det skulle helt klart være en han som kunne gi' Johan noget at
blive beskæftiget med. Faktisk accepterede Sofie Ludvig stort set med
det samme, ikke som med Oliwer som var så svær at få indlemmet i
familien, så helt umulig behøver hun ikke være og jeg kan sagtens klare
en periode med hvæs og sprut, det hører sig jo nærmest til .
Når jeg sammenligner mindet om Ludvig med mindet om Oliwer er der nok
en meget stor forskel. Ludvig havde en stor selvtillid, han vadede bare
lige ind og sagde "nå, er det her jeg skal bo?" Hvor Oliwer listede ud
af kassen og krøb sammen bag mig ved synet af J&S. Allerede den forskel
siger mig at det jeg skal se efter vil jo være en som ikke er
aggressiv, men bestemt heller ikke bange af sig.

> af det. Så du kan se, mine tanker er de samme som dine, det kan gå
> begge veje, så desværre ikke meget hjælp herfra.
> Hilsen Denise

Du kan tro du har givet mig meget hjælp, for mens jeg læste dit svar og
skrev tilbage har jeg jo måttet sætte nogle flere ord på mine tanker og
det er altså noget andet end at gå rundt herhjemme og tumle med
tankerne. Når de skal på papir eller bare udtales er de nødt til at
være mere konkrete end bare "gad vidste hvad der kunne ske....?"
Og det var jo lige præcis det jeg ønskede med mit indlæg, tak, Denise.

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

PS jeg skal hilse fra min mor Hun var helt misundelig da jeg
fortalte om dine misser, over at jeg havde set dem "live".

Fra : Denise

Dato : 05-11-01 08:14

Hej Kate

<klip>

> PS jeg skal hilse fra min mor Hun var helt misundelig da jeg
> fortalte om dine misser, over at jeg havde set dem "live".

Du må hilse igen. Det var jo godt i nåede at se kattene mens de var
venner, se indlæg, snøft.
Hilsen Denise

Fra : Ann K

Dato : 05-11-01 11:28

Hej Kate.
Stadig net-bøvl herhjemme, så mine kommentarer er lidt forsinkede
Da jeg foreslog racekræ, havde jeg nu nærmere sådan noget som brite eller
exotic (med næse!!!) i tankerne - eller måske en perserblanding... Nærmest
fordi det svjv er racer med et roooligt temperament...
Og uanset hvad både du og jeg ellers mener om aby/somali, så er de da ikke
ligefrem kendt for at være roooolige Sociale, venlige fjollehoveder vil
jeg nærmere sige *sss*
Tror du at det ville kunne gå? Jeg mener, Johan er jo en ældre herre, og
selv om han trænger til selskab, kan somalien måske (?) helt tage pusten fra
ham?? Og Sofie vil nok heller ikke være alt for begejstret for at få en
fjantet vipstjert ind i _sit_ hjem...

Hæ, hæ - tro nu ikke at jeg vil tage modet helt fra dig... jeg beder dig
bare om at tænke én gang til Hvem ved - måske er denne her somali lige
det du leder efter!? (og så er den blå - naharj, jeg er _ikke_ misundelig!
Selv om jeg stadig ikke må få Helle's Namacoola :( )

Med snottet hilsen Ann - atjuuu

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-11-01 20:29

Hej Kate

Ann skrev !? (og så er den blå - naharj, jeg er _ikke_ misundelig!

Det er jeg altså, men jeg kender ham også, uhmmm
en dejlig dreng og .............blå

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Kate

Dato : 05-11-01 22:54

"Marianne Hellemose" <skatkat@telefona.dk> wrote in

> [...]
>
> Ann skrev !? (og så er den blå - naharj, jeg er _ikke_ misundelig!
>
> Det er jeg altså, men jeg kender ham også, uhmmm

Hihi, Joana har sendt mig et billede af ham og jeg var overrasket over
hvor lidt blå han så ud, men sikke dog nogle smukke øjne. Nå, men det
at han ikke er så blå som jeg forestillede mig, gør intet for hans
temperament er det vigtigste ikke hans udseende.
Marianne, jeg har ikke overtaget ham endnu, men jeg glæder mig bestemt
til at se/møde ham.

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-11-01 22:35

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:3be66a14$0$25366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ham?? Og Sofie vil nok heller ikke være alt for begejstret for at få en

Jeg har lidt de samme betænkeligheder som Ann.
Det ER en stor mundfuld med så ung en kat.
Specielt når det skal være en hankat - de er nogle
værre bøller i modsætning til hunkattene, der skam
også er livlige nok, men nyder at tulle rundt med
deres legetøj. Hanmisserne vil som regel slås og
være _rigtige_ drenge. Herhjemme kan jeg da
også tydeligt mærke, at mine ældre katte ikke
bliver plaget af de 3 unge hunkatte, Eika, Giza og
Namacoola, men Kesto derimod........ja, han er
altså en terrorist........ Men selvfølgelig er det
individuelt og det kan du nok bedre vurdere end vi
kan, når du møder ham.

> [...]
> det du leder efter!? (og så er den blå - naharj, jeg er _ikke_ misundelig!
> Selv om jeg stadig ikke må få Helle's Namacoola :( )

Øv, jeg havde ellers satset på, at I gad at kattesitte
hende i 14 dage Nu må hun i stedet retur til
sydhavsøerne, hvor der slet ikke er så meget
nusse-tid til min lille prinsesse, som hun har brug
for. Er det ikke synd ? *GG*

Giza er nemlig gået halvvejs i coma over, at
Namacoola er kommet tilbage - fuldstændigt
ulogisk, da hun ikke har noget grund til at føle sig
truet.......... Men det bekræfter min beslutning om,
at det vil være bedst for Giza, at blive omplaceret
til et roligere hjem.

--
Helle
Hjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : Kate

Dato : 06-11-01 20:35

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in

> "Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message
>
> Jeg har lidt de samme betænkeligheder som Ann.
> Det ER en stor mundfuld med så ung en kat.
> Specielt når det skal være en hankat - de er nogle

Hmmmm, er det meget ungt når han er 2 år?
Grunden til at det skal være en hankat er at jeg er meget overbevist om
at Sofie ikke accepterer en konkurrent. Desuden skal det jo netop ikke
være en som bare tuller rundt med sit legetøj, så vil den måske ikke
lege med Johan, og det er jo hele idéen med en ny kat.
Helle, din betænkelighed går det på det generelle i en hankat eller det
at det er somali? Mine forældre har jo to somali-drenge, som jeg ikke
har syntes var så vilde, men selvfølgeligt er jeg der jo ikke hele
tiden. De er nu 6 år gamle, jeg spurgte til det sidst jeg var derude.
Begge katte er meget kælne overfor mine forældre, den ene må jeg også
gerne kæle.
Nå, men jeg vil nu stadig tage ned og hilse på Atlantis og så tage det
derfra. Jeg har fortalt Joana hvad jeg kigger efter, så hun ved hvorfor
jeg overvejer en kat som afløser for Oliwer.

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-11-01 23:24

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> wrote in message news:vXWF7.3298$kg3.676730983@news.orangenet.dk...
> Hmmmm, er det meget ungt når han er 2 år?

De fleste 2-årige katte er stadig ret unge i mine
øjne

> Grunden til at det skal være en hankat er at jeg er meget overbevist om
> at Sofie ikke accepterer en konkurrent.

Og det tror jeg er meget rigtigt, men det kan så til
gengæld give nogle andre problemer.

Desuden skal det jo netop ikke
> være en som bare tuller rundt med sit legetøj, så vil den måske ikke
> lege med Johan, og det er jo hele idéen med en ny kat.

Det kan jeg sagtens se pointen i.

> Helle, din betænkelighed går det på det generelle i en hankat eller det
> at det er somali?

Lidt af begge dele. En hver livlig race - somali eller
anden race - kan jo være nogle energibomber i
forhold til en ældre kat. Yderligere er somali og
aby jo nogle racer, der generelt er ret territorielle
og dominerende.

>Mine forældre har jo to somali-drenge, som jeg ikke
> har syntes var så vilde, men selvfølgeligt er jeg der jo ikke hele
> tiden. De er nu 6 år gamle, jeg spurgte til det sidst jeg var derude.

Det kan jo, som nævnt, også være individuelt.
Heldigvis er alle aby'er og somalier da ikke 100 %
ens. Min Chabél var extremt livlig det første år eller
to, men er meget rolig nu. Men han er jo også af
den gammeldags, lidt tungere type.

> Begge katte er meget kælne overfor mine forældre, den ene må jeg også
> gerne kæle.

Jamen, de fleste somalier er da i hvert fald også
nogle værre kælegrise, der slet ikke kan få kæleri
nok

> Nå, men jeg vil nu stadig tage ned og hilse på Atlantis og så tage det
> derfra. Jeg har fortalt Joana hvad jeg kigger efter, så hun ved hvorfor
> jeg overvejer en kat som afløser for Oliwer.

Fortsat held og lykke - jeg håber, at det hele lykkes
fint, og at du har haft betænkeligheder helt
ubegrundet.

Fra : Kate

Dato : 05-11-01 22:51

Hej Ann,

Nu har jeg talt lidt mere med Joana i telefonen og jeg har aftalt med
hende at jeg skal ned og hilse på Atlantis når hun har et ledigt
øjeblik. Indrømmet, mine forældre har to somali-drengene og en aby-pige
fra Joana og de er bare skøøøøøøønne. Abyen er både for lille til min
smag og ville måske nok tage livet af J&S, men hvis Atlantis er lidt
som mine forældres Kurt og Knud, jeps, det hedder somalierne, så ville
jeg faktisk ikke være nervøs ved det. Det jeg mener jeg skal gå efter
er en med lidt liv i, ikke-aggressiv, men med en stor selvtillid. Sofie
accepterer ikke en nok-sagt, det ved jeg med sikkerhed.

Nej, Ann, du tager skam ikke modet fra mig, for jeg tager ikke bare en
kat hjem på for enhver pris. Der er jo stadig 3 katteliv på spil og det
er for mig ingen spøg. Når jeg spørger forventer jeg da også nogle
ærlige svar. Fordelen ved at få input fra andre er jo netop at i kan
stille nogle spørgsmål som jeg måske ikke selv har tænkt over. Som sagt
er dette for mig en meget vigtig sag så alle meninger er velkommen, i
sidste ende er det jo mit ansvar og min beslutning.