APV og hjælperordning...
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-10-01 12:26

Hej alle,

Jer der har hjælperordning med 5 eller derover ansatte:

Er i opmærksomme på dette:

Og hvad betyder det i praksis ???
Er i omfattet at dette - for så skal jeg da liiiige ha' min Lotte til at
lave sådan en!!!!!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-10-01 12:31

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

Ups, her er en der virker:

Fra : Lotte M

Dato : 01-11-01 00:52

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

> Ups, her er en der virker:

Tak det var bedre

Jeg har ikke hørt noget om pligt til at lave arbejdspladsvurderinger, men
jeg vil naturlig undersøge sagen (jeg har travlt, så det er ikke sikkert det
bliver i morgen).

Under alle omstændigheder, så har os med døgndækning den lange frist,
da 168 timer svarer til mindre end 5 stillinger.

Søren, jeg tror ikke du skal være bekymret for en bøde, for udover der
kan være en dispensation for §77 arbejdspladser, så vil jeg tro kommunen
kommer til at betale, hvis de ikke informerer om at arbejdspladsvurderingen
skal laves.

- PS tillykke til Astrid med bilen!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 01-11-01 16:19

Lotte M wrote:

> [...]
> kommer til at betale, hvis de ikke informerer om at arbejdspladsvurderingen

Læs At cirkulæreskrivelse nr. 8/97 (http://www.at.dk),
-> Regler og vejledninger -> At-cirkulæreskrivelser.

Jeg tror ikke at en APV er særlig svær at skrive for jer. Det er "blot" en
beskrivelse af hjælperens arbejdsopgaver, hvor evt. hjælpemidler anvendt
til den enkelte opgave er angivet/beskrevet.

Held og lykke med det! Giv mig et praj hvis et eksempel er ønsket.

Mvh, Bo (som endelig har fået noget praktisk ud af §9-kurset).

Bo Braendstrup
Oersted.DTU
Electromagnetic Systems
Technical University of Denmark
bbr@oersted.dtu.dk

Fra : Lotte M

Dato : 01-11-01 17:29

"Bo Braendstrup" <bbr@oersted.dtu.dk> skrev:

> Jeg tror ikke at en APV er særlig svær at skrive for jer. Det er "blot" en
> beskrivelse af hjælperens arbejdsopgaver, hvor evt. hjælpemidler anvendt
> til den enkelte opgave er angivet/beskrevet.

Og det kan være en hjælp, ved oplæring af nye hjælpere.

> Held og lykke med det!

Tak

> Giv mig et praj hvis et eksempel er ønsket.

Meget gerne!

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 02-11-01 12:12

Lotte M wrote:
<klip>

> Meget gerne!

OK. Det følgende er fra min arbejdsplads, og jeg har taget dette
afsnit fordi det omhandler hejseudstyr.

<citat>
Store radiodøde rum
Adgang til det store radiodøde rum kan kun gives af MD eller HEG. Dette
forhindrer tilfældige personer i at opholde sig på gangarealer og i at benytte
de to lifte i rummet. De to lifte må ligeledes kun benyttes af personer med
tilladelse fra MD eller HEG. Adgang til rummet er afmærket med: Adgang forbudt.
Lille lift: Liften kan bære 1 person eller 140 kg. Denne lift benyttes ved
alignment samt probe montering. Personen skal følge liftens sikkerheds
instruktioner. Årlig eftersyn af lift er påkrævet. Firma: Treffco A/S.
Stor lift : Liften kan bære 2 personer eller 140 kg. Fra denne lift kan der
udføres funktioner såsom, probemontering, antennemontering, samt betjening af
kranen i loftet. Som sikkerhed har liften indbygget sikkerhedsmomentlåse, der
forhindrer liften i at blive overbelastet. Årligt eftersyn af liften er
påkrævet. Firma: Denka-Lift.
Skinne i loftet: I det store radio døde rum befinder der sig en skinne i loftet,
hvori der kan monteres en kran, der benyttes til antenne montering. Skinnen er
godkendt til 500 kg. Skinnen skal belastningstestes årligt af teknisk
forvaltning. Skinne/kran benyttes kun af HEG.
Antenne positioner: Antenne positioner kan sætte en given antenne til at roterer
om to akser med max. hastighed 4 deg/sek. Den store lift og antenne positioneren
kan støde sammen under uheldige omstændigheder. Nødstop på den store lift
aktiverer både selve liften og antenne positioneren

</citat>

Det er en generel APV for ovennævnte rum. Derudover bruger jeg et excell
regneark
til at indføre problemer -og disses løsning- i. Et eksempel:

Startdato: blabla
Problem: Lovpligtige seler i store lift mangler.
Forslag til løsning: Indkøb af seler.
Prioritet: Skal løses/bør løses/ønskes løst
Status og handling: Seler indkøbt.
Ansvarlig: Den der sørger for at løse problemet
Slutdato: blablabla

Der skal altså ikke (nødvendigvis) stå en masse om hvordan et hjælpemiddel
betjenes, det står jo i hjælpemidlets manual. Men det er måske rart at der
står at hjælperen skal instrueres i betjeningen, inden hjælperen begynder at
bruge hjælpemidlet.
Hvis der er vigtige ting der skal tages hensyn til ved brug/betjening, som
/ikke/ står i en manual, må det meget gerne stå i APV'en. F.eks. som ovenfor:
"Nødstop på den store lift aktiverer både selve liften og antenne positioneren"

HTH, Bo.

Fra : Dorlys

Dato : 01-11-01 15:07

Alle os der har en § 77 hjælperbevilling (i Århus kommune), har fået
tilsendt papirer til udarbejdelse af en APV, med besked om, at den var
lovpligtig og burde udfyldes, men ikke med oplysninger om repressalier, hvis
ikke man udfyldte den.

Men der har mig bekendt ikke været oplyst et max. antal ansatte for kravet
om APV.

Med venlig hilsen

Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk

Fra : Lotte M

Dato : 01-11-01 16:09

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev:

> [...]
> lovpligtig og burde udfyldes, men ikke med oplysninger om repressalier, hvis

Når Århus gør det, så må det være korrekt, at §77'er er omfattet.
Andet ville også være urimeligt, arbejdets karakter taget i betragtning.

> Men der har mig bekendt ikke været oplyst et max. antal ansatte
> for kravet om APV.

APV blev indført i 1998. Alle arbejdspladser med 1 medarbejder,
eller derover skulle inden udgangen af år 2000 lave APV'er. Det er
altså ikke noget nyt, men derimod et spørgsmål om at reglerne nu
håndhæves.

Om apv http://www.am.dk/nyhedsbrev/2001-10/2001-10_5.asp