Heste og køer
Fra : Praxis©

Dato : 31-10-01 11:00

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med et svar.
Jeg går i flytteplaner og det hus min kæreste og jeg har øje på pt., er der
mulighed for at ha' en hest eller to. Men der hører ikke jord til gården.
Men vores evt. kommende udlejer har selv en gård en lille kilometer derfra,
og han har 42 malkekøer, som han oxo har en stor græsningsfold til.
Spørgsmålet er om heste og malkekøer kan gå på samme fold uden problemer
eller om de vil stresse hinanden??
Jeg havde tænkt enten at købe en østtysk tidligere cirkushest, som jeg
kender, eller en anden koldblods eller halvblods hest. Uden for varmt et
temperament.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-01 12:04

In article <9roi8m$2bhc$1@news.cybercity.dk>, Praxis© wrote:
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med et svar.
> Jeg går i flytteplaner og det hus min kæreste og jeg har øje på pt., er der
> mulighed for at ha' en hest eller to. Men der hører ikke jord til gården.

lad være, eller køb noget jord også, i vil fortryde det senere.

> [...]
> og han har 42 malkekøer, som han oxo har en stor græsningsfold til.
> Spørgsmålet er om heste og malkekøer kan gå på samme fold uden problemer

Det vil jeg godt tro at de kan, omend de nok går i hver sin
ende, og muligvis vil de jagte hinanden hvis der er for lidt
mad.

> Jeg havde tænkt enten at købe en østtysk tidligere cirkushest, som jeg
> kender, eller en anden koldblods eller halvblods hest. Uden for varmt et
> temperament.

Jeg tror ikke at hestens type gør nogen forskel.

Jeg vil lade være med at købe den gård, og finde en med
jord til.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Tonje S

Dato : 31-10-01 12:59

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> lad være, eller køb noget jord også, i vil fortryde det senere.

Du leste visst ikke godt nok. De skal Leie.

> Jeg vil lade være med at købe den gård, og finde en med
> jord til.

De skal jo leie.

Tonje :)

Fra : Anet

Dato : 31-10-01 16:40

Hej

For to år siden havde jeg vores dengang to heste og 6 køer gående sammen.
Det gik fint og der var ingen problemer med det. Nu var sagen jo at de køer
jeg havde var nogle der aldrig fik horn pga deres race og det var jeg glad
for. Hvis malkekøerne har horn så ville jeg ikke gøre det. Lad hest og køer
gå i hver sin fold evt. et par dage og kigge hinanden an og se så om de kan
gå sammen. Her i huset og på marken var det min hoppe der bestemte over
køerne. Faktisk blev de så glade for hinanden at hesten på et tidspunkt
mente at den ikke ville forlade sine køer men det var jo ligesom mig der
bestemte så det kom hun altså til alligevel.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 31-10-01 18:56

In <9rp67f$4qr$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> hesten på et tidspunkt mente at den ikke ville forlade sine køer men det
> var jo ligesom mig der bestemte så det kom hun altså til alligevel.

   Vi har 6 heste gående sammen med 2 tyrekalve med horn der hvor jeg
arbejder - og jeg tror faktisk det er kalvene (1-års og 2-års forståes!)
som skal passe mest på - for Mathilde som er en lille minishetlænder
sparker en proper baghov når de kommer for tæt på! Og jeg kan i øvrigt sige
at det lyder hult når en shetlænder sætter en baghov i panden på en ko.... Men
normalt er der alså ikke nogen problemer i forhold til at de går på samme
fold - de bliver jo fodret med både grundfoder og halm derude allesammen
så der er ikke noget problem i forhold til græs og deling :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 31-10-01 23:34

Jeg har aldrig hørt om problemer med at have køer og heste gående sammen -
nærmere tvært imod.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

[snip]

Fra : Anet

Dato : 01-11-01 18:23

Jeg skriver det med hornene fordi der her i området for et par år siden var
en ko og en hest der gik sammen i flere år. En dag kom ejeren og fandt
hesten liggende ned og koen havde stanget hesten så den ene lunge var der
hul på.

Dette er mere en tænketråd over om man f.eks har køer med meget lange og
spidse horn. Det er der jo forskel på hvordan hornene ser ud på de
forskellige racer.

hilsen

Anet