Døde taster i konsole
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-10-01 01:13

Hej

Jeg har et problem med konsole (den fra KDE) - døde taster fungerer
ikke.

Kører jeg programmer i konsollen (bash, tcshm vi, vim, emacs) fungerer
døde taster og eksempelvis giver ^+a et â.

Kører jeg programmer i en xterm, fungerer de ligeledes. Også i andre
X-programmer fungerer det (emacs, Abiword mv.). Selv i KDE-programmer
er der ingen problemer (knode, konquerer).

Men! Det virker ikke i konsole. Taster man ^ efterfulgt af a får man ^a
og tilsvarende med en masse af de andre kombinationer.

Konsoles tastaturopsætning er sat til 'Xterm (Free 4.x.x)' - men den
indstilling gør overhovedet ingen forskel; det er der faktisk ingen af
konsoles indstillinger, der gør.

KDE's tastaturopsætning er sat til 102-taster, Dansk. Det virker
hverken, hvis det er slået fra, står til dansk, hverken med 102 eller
104 taster (mit tastatur er med 102 taster). Det hjælper heller ikke at
slå 'tastaturudlægning' helt fra. Sætter man den til 'US engelsk
m/deadkeys' virker de engelske døde taster heller ikke!

Er der nogen, der har en anelse om, hvad der foregår og hvordan jeg
retter det?

Jeg har KDE 2.2.1 på en RedHat 7.2 (dvs. XFree 4.1.0) med følgende
Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "keyboard"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbVariant" "deadkeys"
EndSection

Mvh.
Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
God put me on earth to accomplish a certain number of things.

Fra : Dennis T.

Dato : 31-10-01 09:58

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Konsoles tastaturopsætning er sat til 'Xterm (Free 4.x.x)' - men den
> indstilling gør overhovedet ingen forskel; det er der faktisk ingen af
> konsoles indstillinger, der gør.

Prøv dens xterm 3.x indstilling. - det burde løse de største problemer.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-10-01 11:04

Dennis T. wrote:

> Prøv dens xterm 3.x indstilling. - det burde løse de største
> problemer.

Det hjælper ikke...

Måske man skulle skifte konsole ud med xterm...

Rasmus

--
The Internet is full. Go away.