Trailerproblemer!
Fra : Holberg

Dato : 30-10-01 20:18

Hej NG!

Min søsters 3½ årige, kastrerede hest, skal flyttes, men han vil ikke gå ind
i traileren! Først prøvede vi med en mindre trailer, men den ville han
overhovedet ikke ind i. Derefter skaffede vi en større, hvor det lykkedes os
at få ham helt ind i (op til flere gange), lige indtil vi forsøger at lukke
bagporten (begynder faktisk at bakke ud, når han fornemmer at vi overvejer
at tage porten op), så stejler han og bakker voldsomt tilbage.

Ikke engang en bedøvelse fik ham til at være mindre opmærksom på det der
sker bagved ham.
Der er strøet i traileren og vi lokker med en spand fyldt med lækkerier...

Vi har prøvet at fæstne ham til traileren når han er kommet helt ind, men
det kom der intet godt ud af, andet end en ødelagt grime......

Vi aner ikke hvad vi skal gøre for at få ham til at føle sig tilpas inde i
traileren.

Har i gode råd til ting vi kan gøre? Eller måske gode råd om små øvelser vi
kan lave med ham?

Nb. Vi brugte 4 timer på det i eftermiddags, så det er ikke tålmodighed vi
mangler...

--
Holberg
"In an interstellar burst, I'm back to save the universe!!!"

Fra : Miki Hoe

Dato : 30-10-01 20:24

Først og fremmest, så bind aldrig en hest i en trailer, hvis den er utryg..
Det er det væste man kan gøre, da hesten kun vil føle sig endnu mere utryg!
Og en mindre trailer? ville en klaustrofobisk person befinde sig bedre i et
mindre rum??

Det nemmeste og bedste vil jo helt klart være hvis I tager en anden meget,
meget rolig hest med ud og køre, så den føler sig tryg og rolig.. som jeg
kunne forstå det, så er det jo ikke fordi den ikke vil gå op i traileren
vel?? Start med at give den foder mens i lukker traileren og luk og åben
mange gange, mens der er en der står og holder hesten inde i traileren.. Og
så kør i starten kun nogle små stille ture, så den ser at den altid kommer
hjem igen!

Hvis I ikke lige har en anden hest som kan køre med, så start med at køre på
nogle små veje, så en af jer kan stå i traileren og berolige hesten..

Held og lykke og det skal selvfølgelig nok lykkes... Jeg har selv været i
det samme dilemma med min lille 2½ års.. men det går bare som smurt nu! Det
kostede dog også to grimer og en midter bom i traileren, før vi var
problemfrie!!

håber svaret kan bruges...
-miki-

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-10-01 20:32

In article <%ZCD7.1266$kW4.7232@news.get2net.dk>, Holberg wrote:
> Hej NG!

Hej (H/F)r. Holberg.

> [...]
> bagporten (begynder faktisk at bakke ud, når han fornemmer at vi overvejer
> at tage porten op), så stejler han og bakker voldsomt tilbage.

Så spænd dog hesten fast i hovedet/stå oppe hos den, evt. med
så kort snor/kæde at den ikke kan stejle. Overvej evt. en
halsrem i stedet, de holder bedre.

Mine forældres trailer har en bom fra side indtil skillevæggen.
Har den trailer ikke den slags ??

> Ikke engang en bedøvelse fik ham til at være mindre opmærksom på det der
> sker bagved ham.

Med en dyrlæge ??
Ellers kan i jo lukke lidt for lufttilførslen i næsen. En
anden ting er at snore den øverste mule rundt, jeg har set
det gjort på en besværlig hest, men jeg kan huske hvor eller
hvorfor.

> Vi har prøvet at fæstne ham til traileren når han er kommet helt ind, men
> det kom der intet godt ud af, andet end en ødelagt grime......

hals rem på, de kan holde til mere.

> Vi aner ikke hvad vi skal gøre for at få ham til at føle sig tilpas inde i
> traileren.

Er det jeres trailer ??
I så fald, smid den ud på marken, og begynd at fodre ham inde
i den så han skal gå ind i traileren for at spise.

Har i prøvet at have en anden hest inde i traileren på samme
tidspunkt, så han ikke føler sig alene ?? Fx. moderen, men en
fører hest i flokken er heller ikke nogen dårlig ide. Heste
har jo blind tillid til føren.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 30-10-01 21:56

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

>Så spænd dog hesten fast i hovedet/stå oppe hos den, evt. med
>så kort snor/kæde at den ikke kan stejle. Overvej evt. en
>halsrem i stedet, de holder bedre.

Øhhh.... _Enhver_ anvendelse af tvang vil føre til fiasko.
Hesten skal gå op i traileren ***FRIVILLIGT*** uden at ejeren går
forrest, men i stedet står ved siden af rampen og driver hesten med en
line/tov (uden at ramme hesten) og viser vej.

>fører hest i flokken er heller ikke nogen dårlig ide. Heste
>har jo blind tillid til føren.

Netop! Det er her ***EJEREN*** der skal værer føreren.
Accepteter hesten ikke ejeren som sin fører, så går hesten heller ikke
ind i en trailer når denne beder om det.

Få først fører/dominans forholdet i orden, så går resten af sig selv.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-10-01 23:39

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> [...]
> ind i en trailer når denne beder om det.
>
> Få først fører/dominans forholdet i orden, så går resten af sig selv.

Hej.
JEg er helt enig med Ole. Hvordan i al verden kan du - Jon - komme på den
tanke at det skal lykkes bedre at få hesten til at gå ind i en trailer, hvis
man bruger tvang. Det vil jo bare gøre problemet endnu værre. Fy, skam
dig....

Jeg fik fat i en enormt god bog - tror den er skrevet af Henry Blake. Der er
der en temmelig god forklaring på hvordan man lærer hesten at gå ind i
traileren - og blive der frivillig.
Grundtanken i beskrivelsen er at man skal lade hesten blive tryg på
traileren først, før man i det hele taget giver sig i kast med at forsøge
at få den ind. Så kan man f.eks give sig i kast med at lave en masse ting
(som hesten synes virker spændende) inde i traileren, for så vil den
automatisk ville undersøge, så den finder ud af hvad det er du laver. Hav et
lager med gulerødder eller noget brød, så du kan give en positiv respons på
hestens interesse. Efterhånden vil den forbinde traileren med hygge og noget
som er sjovt, og hvis man er rigtig heldig, så vil den til slut gå ind, helt
på egen hånd.
Dette er meget tidskrævende arbejde, men man får en god belønning iform af
en villig hest.
Håber dette kan hjælpe lidt.
Hilsen Ditte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-01 12:14

> [...]
> man bruger tvang. Det vil jo bare gøre problemet endnu værre. Fy, skam

Som jeg husker og forstod det 1. indlæg, så var det ikke et problem
at få hesten op i traileren, det var først når de var ved at lukke.
Det kan være at hesten selv vil bestemme og at det er en kamp om
hvem der er fører hest.

Jeg og mine forælder har aldrig har specielt store problemer
med trailere og de heste vi har avlet. Muligvis fordi vi har
taget en erfaren hest med de første par gange. Grunden er at
vi tit tager en unghest med når vi alligevel skal op i ride
hallen med en anden hest for at ride den. Unghesten kommer så
til at stå i et spiltorv indtil vi skal hjem igen. Efterhånden
udvikler det sig så unghesten får sadel og hovedtøj på, og til
sidst også rytter.

ion++

Fra : Miki Hoe

Dato : 30-10-01 23:15

> Så spænd dog hesten fast i hovedet/stå oppe hos den, evt. med
> så kort snor/kæde at den ikke kan stejle. Overvej evt. en
> halsrem i stedet, de holder bedre.

Det var da nok noget af det dummeste jeg længe har hørt... Er det virkelig
din indstilling til heste??
Horsmanship--- LÆS OG LÆR!!!!!!!!!!!!!!

> [...]
> anden ting er at snore den øverste mule rundt, jeg har set
> det gjort på en besværlig hest, men jeg kan huske hvor eller

heh ja lad os give hesten illusionen af at den bliver kvalt, så kommer den
nok på andre tanker og går ind i traileren.... ELLER OGSÅ FÅR DEN TRAUMER OG
SÅ GIDER DEN IKKE ENGANG DERIND!!!!!!!!!!!
Det du beskriver med overlæben er en bremse... Den bruges til at berolige
hestene, da der sidder nogle nerver i mulen, som man bedøver ved at lukke
blodtilførslen i nogle minutter!! Men Jeg kan ikke anbefale det, da det må
gøre skide ondt på hesten, indtil følelsen går væk... Hvorfor være ond ved
dyrene??

> Er det jeres trailer ??
> I så fald, smid den ud på marken, og begynd at fodre ham inde
> i den så han skal gå ind i traileren for at spise.

Klog tanke... gør det! Det er virkelig en god ide!! Gør det!

Og så lige en historie til dig Jon, så du kan komme på bedre heste tanker...

Jeg har som sagt en lille 2½ års hingstebasse, som voksede op hos en fyr med
samme tanker og meninger som dig.... Tving hesten og den gør hvad du siger!!
(dog har jeg altid været ved siden af for at holde hånden over hesten) Det
virker ikke.. Det eneste det har gjort er mit arbejde værre! Han er min hest
nu.. han er glad og rar at være sammen med, men han har stadig traumer...
Hiver du for hårdt i ham ( som de gjorde da han var lille) så går han bare
ikke en meter... Det har jeg måtte bruge to år på at arbejde ud, så han nu
har tillid til mig!

Han går heller ikke frivilligt ind i en trailer, fordi de brugte samme
metoder som dig! Det virker ikke... gør hesten til en ven og ikke en
fjende!! Det er det ridesporten går ud på!!! Gensidig respekt!! Pas på med
de metoder, for trods alt er heste nogle kraftfulde og stærke dyr... hvad
sker der den dag din hest har fået nok af dig?? Går den uden om dig eller
over dig??
personligt går mine heste uden om, de er opdraget med gensidig respekt og
dominans uden vold!!

-miki-

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-01 12:09

> Det var da nok noget af det dummeste jeg længe har hørt... Er det virkelig
> din indstilling til heste??

Som jeg forstod det var det kun når de lukkede
traileren at hesten var "dum".
Jeg har ikke set hesten, så jeg kan ikke vurdere om det
er fordi den er panisk, eller det er fordi det er en
kamp om hvem der skal bestemme, hesten eller mennesket.
De her råd var bygget på at det var en kamp om hvem der
skulle bestemme. Det er typisk for heste i den alder at
de tager den kamp.

> Klog tanke... gør det! Det er virkelig en god ide!! Gør det!

Det er kun hvis den ikke vil gå op i traileren, hvilket jo ikke
virkede til at være problemet.

ion++

Fra : Gitte Wange

Dato : 31-10-01 00:48

On Tue, 30 Oct 2001 19:31:35 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

> [...]
[Snip en længere forklaring om lederskab]

Hmmm ... jeg kom til at tænke på dengang jeg købte en ældre herre på
16 år.
Jeg bor i København og Krumme befandt sig altså på sydsjælland.
Den daværende ejer havde fortalt mig på forhånd at han var _meget_
svær at få ind i en hestetrailer - men til København skulle han jo.
Så jeg hyrede en hestetransporter til at komme derned og hente ham og
tog selv i forvejen.
Nu kendte jeg jo ikke hesten ud og ind men havde "været på besøg"
dernede i en uges tid og sådan passet ham for at vi kunne lære
hinanden at kende. Meget hyggeligt forøvrigt.
Så jeg tullede bare rundt med ham den dag han skulle hentes som jeg
havde gjort de andre dage. Og jeg havde gjort transport manden
opmærksom på problemet inden så han ikke havde for travlt med at komme
videre i sit program. Og da lastbilen så var der, hyggede hesten og
jeg bare fortsat rundt foran rampen.
(Nu var han altså godt nok noget ældre end en unghest så han var
temmelig svær at hidse op). Transport manden gik ind i køkkenet sammen
med mine forældre og damen der solgte hesten og så legede jeg ellers
med gulerødder, nus og venlige ord. Og 20 minutter senere stod han
sørme oppe i lastvognen. Nu var den jo tom så der var jo god plads.
Derfor blev han osse først bundet da han havde spist en ekstra gulerod
og var faldet helt til ro. Og så gik turen mod København.
Jeg skal ikke kunne sige om dette ville have hjulpet til med at få ham
op i en alm. hestetrailer for han var simpelthen for stor til at komme
ind i sådan en ... men han kunne godt li at køre i lastbiler efter den
dag ...

Måske du kunne - selvom det selfølgelig koster en del penge - leje
sådan en vogn for en halv dag eller noget ? Der er jo en del mere
plads i sådan en og hypperen vil måske så vænne sig til det ??

Jeg ved det ikke ... ville bare dele mine erfaringer med resten af jer

Gitte

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 31-10-01 23:10

Prøv at læse bogen og se videoerne af Gitte Naldal.
www.horsmanship.dk

Fra : Winther

Dato : 02-11-01 09:08

> [...]
> Hej NG!
>
> Min søsters 3½ årige, kastrerede hest, skal flyttes, men han vil ikke gå

Du kan måske løse problemet ved, de første gange at transportere hesten i
lastbil. Går hesten i panik, kommer de ikke galt afsted. Det er ikke rart,
når bagbenene kommer ud af fordøren under kørsel! Jeg har prøvet det to
gange med forskellige heste.Jeg vil ikke anbefale ophold i trailer sammen
med en panisk hest. Selv om den er bundet helt ned til bringestangen er den
i stand til at komme op at hænge, og jeg blev sparket i hovedet. Det går
bare stærkt. Den ene kunne transporteres i trailer uden problemer efter et
par gange i lastbil, men den anden kom aldrig i andet end lastbil. For mig
lyder det som om din hest har klaustrofobi, derfor må løsningen være en
lastbil, i hvertfald de første gange.

Vh. Winther