Linux = langsom X??
Fra : Peter Andersen

Dato : 30-10-01 18:21

Er det virkelig rigtig at X er så langsom? dvs. i forhold til Windows
generelt, men især win2k og winxp syntes jeg X er utrolig langsom! kan det
være rigtig? Jeg tænker på helt generelle funktioner som ar køre programmer,
åbne små text filer med note osv osv... jeg syntes IKKE det er værd at prale
med i forhold til Windows....

Kan det virkelig passe? hvorfor er det sådan? jeg har prøvet at overbevise
mig selv om det modsatte, men det er ikke lykkedes mig endnu....

Som server er linux jo genial, men med GUI syntes jeg efterhånden at jeg må
indrømme det ikke lever op til mine forventninger....

Jeg har mest brugt RH men også SuSE på en masse forskellige maskine og jeg
syntes det er generelt..

vh. Peter

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 30-10-01 19:08

Vel nu kommer det an hvodan du kører din maskine.

Jeg bruger fx BlackBox er den er 100 gange hurtigere end Windåsen.

KDE kan være langsom og det samme kan gnome, men det er altså også nogle
MEGET store windows managers.

Hygge

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-10-01 19:16

On Tue, 30 Oct 2001 19:08:03 +0100, Lasse Stig Thomsen wrote:

> KDE kan være langsom og det samme kan gnome, men det er altså også
> nogle MEGET store windows managers.

Specielt er hverken KDE eller Gnome window managere, de er noget mere
og andet nemlig desktop environments.

Mvh.

--
"Dart er forbudt!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 30-10-01 19:25

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Specielt er hverken KDE eller Gnome window managere, de er noget mere
> og andet nemlig desktop environments.

Det er rigtigt, jeg kunne ikke huske navnet for det =)
Men det gør dem jo ikke mindre resource krævende.

Hygge

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-10-01 19:36

"Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading.dk> wrote in message

> "Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt, jeg kunne ikke huske navnet for det =)
> Men det gør dem jo ikke mindre resource krævende.

Jeg tænker fx. på en standart RH71 installation, med hvad der følger med af
office, notepads m.m., i forhold til en windows 2000 på den samme maskine...
Er der noget teknisk belæg for at det skulle køre langsommere? eller er det
bare fordi alle de inkarnerede Linux brugere ikke vil indrømme at X egentlig
er en tung trillebør at køre med??

Men hvis det ikke er helt forkert: Men hvilke forhold spiller ind? hvad kan
man gøre for at optimere den? er der specielle destributioner der er
hurtigere end andre? kerne parametre der skal stilles?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-10-01 20:55

Peter Andersen wrote:

> Jeg tænker fx. på en standart RH71 installation, med hvad der følger med
> af office, notepads m.m., i forhold til en windows 2000 på den samme
> maskine... ..............................................................

Antallet af programmer betyder ikke noget for hastigheden (med mindre altså
at du kører dem alle sammen på een gang).

> .......... Er der noget teknisk belæg for at det skulle køre langsommere?
> eller er det bare fordi alle de inkarnerede Linux brugere ikke vil
> indrømme at X egentlig er en tung trillebør at køre med??

Uha, pas nu på der ikke kommer een med en flammekaster

Men jeg er en inkarneret linux bruger, der sidder på en 1 GHz maskine med
512 MB RAM, og jeg mener at X/KDE er langsomt.

Hvorfor ? Det er en kombination af flere ting, der hver for sig ikke
ville betyde noget med dagens hurtige processorer, men som akkumuleret
giver oplevelsen af at tingene går langsomt:

X er en noget langsommere end Windows fordi X ikke ligger i kernen som
Windows grafiske interface gør. Fordelen er, at hvis X går ned behøver
maskinen ikke at gøre det (at mus+keyboard så tit er uanvendelige gør
at det i praksis kan være lige meget

En anden ting ved X er, at X er en client/server arkitektur. Dvs. at
der er ikke noget til hinder for, at du kører grafiske programmer, der
ligger på en anden maskine, end den du sidder ved. Det er /ikke/ det
samme som VNC eller Windows terminal server - du får ikke en desktop
på maskinen; du får bare selve programmet.

Client/server arkitekturen betyder naturligvis et ekstra lag, som
alle tegneoperationer skal igennem. Det vil normalt ikke betyde så
meget, hvis det ikke var fordi X protokollen er temmeligt low-level
efter manges mening.

Endelig er X langsommere fordi den ikke er så optimeret til netop
Intel processorer. X (=XFree86) kører på et utal af maskiner.

Men som du kan læse andre skriver, så er linux+X meget hurtig, hvis
man ikke kører Gnome/KDE.

KDE (som jeg kender bedst) er nemlig den største synder, når man
taler GUI performance. For det første æder KDE en masse RAM, for
det andet er der to problemer i kompileren GCC som KDE sådan set
ikke er skyld i. Det ene er, at GCC har en klodset måde at linke
store C++ programmer (dynamisk): Hver gang du starter et program,
skal det forbindes til de dynamiske libraries. KDE rummer en del
ernorm store C++ programmer, som det tager en masse tid at linke
dynamisk, når de starter op.

Det andet GCC problem er, at GCC i øjeblikket ikke genererer alt
for god kode til Intel platformen. GCC folkene har med 3.x serien
valgt at satse på, at få kompileren gjort til en standard kompiler
og valgt at arbejde med performance senere. Et rigtigt valg EMM,
men lige nu svider det altså.

Den sidste synder er faktisk linux kernen. Af to grunde. Den
første er, at linux er tænkt som et server operativsystem. Dvs. at
den er optimeret til at give maksimalt throughput og ikke minimal
svartid. Den anden grund er, at VM (lagerhåndteringen) har været
noget af en katastrofe indtil fornylig i 2.4 serien.

> Men hvis det ikke er helt forkert: Men hvilke forhold spiller ind? hvad
> kan man gøre for at optimere den? er der specielle destributioner der er
> hurtigere end andre? kerne parametre der skal stilles?

Først: Opgrader KDE til den nyeste version. Der er blevet lavet
nogle work-arounds, der skulle hjælpe lidt på GCC problemerne.

Dernæst: Sørg for at have masser af RAM.

Endelig, og hvis du har mod på det: Opgrader kernen og smæk en
low latency patch på. Jeg prøvede at kompilere en 2.4.10 kerne
med low-latency patches og WOW det dur' !

Low latency patchen retter sig netop mod at give minimal svartid
på bekostning af en smule throughput. Netop det man ønsker sig af
et desktop operativsystem.

Jeg har en beskrivelse af, hvordan du opgraderer kernen på en RedHat 7.1
liggende her: http://www.cc-consult.dk/Linux-2.4.10/index.html

-Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 21:36

Claus Rasmussen wrote:

> [...]

> Endelig er X langsommere fordi den ikke er så optimeret til netop
> Intel processorer. X (=XFree86) kører på et utal af maskiner.

Køb et understøttet 2D-accelleret grafikkort og en hurtig disk. Det
hjælper en HEL del.

> [...]
> valgt at satse på, at få kompileren gjort til en standard kompiler
> og valgt at arbejde med performance senere. Et rigtigt valg EMM,

Er din KDE oversat med gcc 3.0? Hvorfor det?

> Jeg har en beskrivelse af, hvordan du opgraderer kernen på en RedHat 7.1
> liggende her: http://www.cc-consult.dk/Linux-2.4.10/index.html

Lyder interessant. Hvor mærker du det mest?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-10-01 22:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Køb et understøttet 2D-accelleret grafikkort og en hurtig disk. Det
> hjælper en HEL del.

ATI Mach 64 3D accelereret video og to styks ATA-100 diske i RAID. Og
så kører det langsomt

> Er din KDE oversat med gcc 3.0? Hvorfor det?

Øh nej. Det skrev jeg heller ikke. Der lå implicit det i det, at mens
GCC drengene har arbejdet på at gøre deres 3.x fuldt kompatibel med
standarden, så har de ikke arbejdet på at gøre 2.x serien hurtig.

Jeg bruger gcc-2.96 (RedHat edition). Den er /næsten/ lig med gcc 3.0 .

> Lyder interessant. Hvor mærker du det mest?

Skift mellem programmer går meget hurtigere. Altså når du bruger
ALT+TAB eller klikker med musen. Musen hakker heller aldrig i det.

Maskinen booter hurtigere ! Jeg fatter det ikke, men det gør den altså.

Og så kører den meget jævnere: Selv om du har et kæmpe tungt program
kørende i baggrunden med masser af IO mærker du det faktisk ikke. Du
kan browse, læse news, høre MP3 osv.

Til sammenligning har jeg lige opgraderet til RedHat 7.2, der kommer
med en 2.4.7 kerne uden low-latency patch. Uha-uha, en kopiering fra
CD til disk over nettet gør nærmest maskinen ubrugelig.

-Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 23:14

Claus Rasmussen wrote:

> Øh nej. Det skrev jeg heller ikke. Der lå implicit det i det, at mens
> GCC drengene har arbejdet på at gøre deres 3.x fuldt kompatibel med
> standarden, så har de ikke arbejdet på at gøre 2.x serien hurtig.

Næh. Man kan jo ikke nå det hele.

> Skift mellem programmer går meget hurtigere. Altså når du bruger
> ALT+TAB eller klikker med musen. Musen hakker heller aldrig i det.

Jeg har en SMP-maskine. Det hjælper også.

> Og så kører den meget jævnere: Selv om du har et kæmpe tungt program
> kørende i baggrunden med masser af IO mærker du det faktisk ikke. Du
> kan browse, læse news, høre MP3 osv.

Se det er straks mere interessant. Ved tung belastning kan xmms ikke
fodre lydkortet hurtigt nok og det giver som bekendt hakker.

> Til sammenligning har jeg lige opgraderet til RedHat 7.2, der kommer
> med en 2.4.7 kerne uden low-latency patch. Uha-uha, en kopiering fra
> CD til disk over nettet gør nærmest maskinen ubrugelig.

Har du set noget om hvornår det er modent til at komme med i
standardkernerne? Jeg har dårlige erfaring med Mandrake 8.0 og egne
kerner.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-10-01 23:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har en SMP-maskine. Det hjælper også.

Low-latency (eller pre-emption patchene, som de korrekt hedder) er netop
implementeret gennem SMP mekanismen i kernen. Det gør mig straks lidt
usikker på, om low-latency vil give nogen effekt på din maskine.

Men VM er generelt blevet markant bedre fra 2.4.10 af.

[...]

> Har du set noget om hvornår det er modent til at komme med i
> standardkernerne? Jeg har dårlige erfaring med Mandrake 8.0 og egne
> kerner.

Det er ikke afgjort om de overhovedet kommer med. Linus er gnaven over,
at det er et udtryk for symptombehandling. Han mener, at hvis der er
problemer med latency, så er det fordi, der er en fejl i kernen, som
skal rettes.

Der er dog tegn på, at han er ved at blive overtalt. Men den kommer
nok ikke med før i 2.5 serien. Hvilken igen vil sige, at der går et
par år, før du ser den i en stabil kerne (med mindre den bliver back-
ported).

-Claus

Fra : Morten Boysen

Dato : 31-10-01 10:56

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

Det

> ATI Mach 64 3D accelereret video og to styks ATA-100 diske i RAID.
Og
> så kører det langsomt

Husker du at bruge hdparm? Diskene kører normalt meget langsomt på
linux, fordi mange hastighedsforbedringer ikke er slået til. Bruger du
hdparm kan du nemt 5-8 doble din disk hastighed, og det er noget der
kan mærkes!

--
Morten Boysen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-10-01 14:59

Morten Boysen wrote:

> [...]
> linux, fordi mange hastighedsforbedringer ikke er slået til. Bruger du
> hdparm kan du nemt 5-8 doble din disk hastighed, og det er noget der

Også det. Men det kører jo heller ikke så laaaaangsomt endda. Bare
meget langsommere end jeg ville forvente i den konfiguration.

-Claus

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-10-01 21:41

> [...]
> et desktop operativsystem.
>
> Jeg har en beskrivelse af, hvordan du opgraderer kernen på en RedHat 7.1

Hejsa Claus....

Tak for dit svar, det er rigtig poritivt at nogen gider uddybe noget så vi
andre virkelig får noget ud af at læse det.... Tak!
Det gav mig i hvertfald svar på at det ikke er mig der er helt skør
Jeg vil prøve med den patch du nævnte....

vh. Peter Andersen...

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-01 21:45

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> Windows grafiske interface gør. Fordelen er, at hvis X går ned behøver
> maskinen ikke at gøre det (at mus+keyboard så tit er uanvendelige gør

I praksis begynder mit tastatur og musen da at virke igen hvis jeg slår
X ihjel over ssh, og så skal jeg ikke igennem et filsystemtjek. Det er
bestemt ikke lige meget.

Nu jeg tænker over det har det dog ikke været nødvendigt siden jeg
opgraderede til XFree 4 og iceWM i stedet for Gnome, før det døde X vel
en gang hver anden måned. Nu bruger X i stedet 180Mb ram. X og jeg er
ikke vildt gode venner.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-10-01 22:28

Dennis Jørgensen wrote:

> I praksis begynder mit tastatur og musen da at virke igen hvis jeg slår
> X ihjel over ssh, og så skal jeg ikke igennem et filsystemtjek. Det er
> bestemt ikke lige meget.

For mig er "I praksis" = at den anden maskine står ude på loftet

> [...]
> opgraderede til XFree 4 og iceWM i stedet for Gnome, før det døde X vel
> en gang hver anden måned. Nu bruger X i stedet 180Mb ram. X og jeg er

Nu jeg tænker efter: Det er faktisk også tilfældet her, efter at jeg
skiftede til XFree 4. Men jeg kører stadig KDE.

-Claus

Fra : Dennis Haney

Dato : 30-10-01 22:53

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> For mig er "I praksis" = at den anden maskine står ude på loftet

> Nu jeg tænker efter: Det er faktisk også tilfældet her, efter at jeg
> skiftede til XFree 4. Men jeg kører stadig KDE.

Det er fordi den tæller de mmap med den laver... Den laver dem bare på
grafikkortene, så det skal ikke tælles med rigtigt da det ikke er
rigtig hukommelse den bruger. Derudover mmap'er den en masse andet som
også kommer til at stå som forbrugt hukommelse....

--
Dennis

Mother said that there would be days like this,
but she never said there would be so many!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-10-01 00:21

Dennis Haney wrote:

> [...]
> rigtig hukommelse den bruger. Derudover mmap'er den en masse andet som
> også kommer til at stå som forbrugt hukommelse....

Præcis. Min er steget i 'hukommelsesforborbrug' fra 4Mb til 140Mb - men
jeg har stadig samme mængde fri hukommelse.

Iøvrigt oplevede jeg ingen speciel forbedring fra XFree 3 til 4 - stort
set kun lidt lettere konfiguration - men mit gamle grafikkort var godt
nok heller ikke særlig godt accelereret...

På den anden side var 3 heller ikke bedre end 4...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
To alcohol!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 23:17

Dennis Jørgensen wrote:

> I praksis begynder mit tastatur og musen da at virke igen hvis jeg slår
> X ihjel over ssh, og så skal jeg ikke igennem et filsystemtjek.

Har opgraderet til ext3 med Mandrake 8.1. Det er en velsignelse. Intet
andet kan gøre det - jeg har tidligere skulle vente 10-15 minutter når
først fsck mener at nu har det været længe nok siden. Nu er det
overstået på få sekunder.

> [...]
> opgraderede til XFree 4 og iceWM i stedet for Gnome, før det døde X vel
> en gang hver anden måned. Nu bruger X i stedet 180Mb ram. X og jeg er

X har det med at allokere en masse som ikke modsvarer fysisk RAM. Det
er ikke det du er ude for, vel (fx til onboard rammen mv).
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-01 02:37

> [...]

> andet kan gøre det - jeg har tidligere skulle vente 10-15 minutter når
> først fsck mener at nu har det været længe nok siden. Nu er det

Jeg er blevet lidt allergisk overfor filsystemer der lugter bare det
mindste af beta, efter at have været nødt til at rydde op efter et
reiserfs system der begik selvmord.

> X har det med at allokere en masse som ikke modsvarer fysisk RAM. Det
> er ikke det du er ude for, vel (fx til onboard rammen mv).

Jo det er sikkert det der sker. Maskinen kører ok, så jeg har ikke gidet
kigge på hvad der foregik.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-01 04:22

Dennis Jørgensen wrote:

> Jeg er blevet lidt allergisk overfor filsystemer der lugter bare det
> mindste af beta, efter at have været nødt til at rydde op efter et
> reiserfs system der begik selvmord.

Det er som bekendt sund fornuft (og så er der hele smøren med
regelmæssig backup og så'n).

ext3 navnet forpligter, men jeg må da indrømme at jeg ikke checkede
status inden jeg valgte filsystem.

> Jo det er sikkert det der sker. Maskinen kører ok, så jeg har ikke gidet
> kigge på hvad der foregik.

Så skal du heller ikke brokke dig
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-01 12:11

Den Tue, 30 Oct 2001 23:16:45 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
>andet kan gøre det - jeg har tidligere skulle vente 10-15 minutter når
>først fsck mener at nu har det været længe nok siden. Nu er det

fsck tager skam stadig lige så lang tid. Fidusen i ext3 er at der KUN
bliver kørt fsck når det er ved at være længe siden sidst. Hvis man
bare slukker maskinen, så nøjes den med en "journal replay".

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte julen igang

Fra : frank damgaard

Dato : 31-10-01 04:38

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> wrote:

> [...]

> man gøre for at optimere den? er der specielle destributioner der er
> hurtigere end andre? kerne parametre der skal stilles?

Du blander tingene sammen. X er ikke langsom, selvom spil via X
ikke har ligeså hurtig direkt adgang til hardwaren på grafikkortet.
(X er jo en grænseflade der fungerer over netværket)
Jeg har kørt XFree86 på små maskiner, og det er ikke X der er "tung"
men applikationerne.

Du tænker sikkert på opstart af grafiske programmerm og specielt de
store "desktop" systemer som KDE/Gnome med tilbehør.
De er meget RAM krævende og kræver load af mange megabyte data
og lib filer.

Tilsvarende er programmer som Staroffice også tunge (men
det gælder også i windows). Der findes dog også lettere
programmer som i sin tid ApplixWare.

Da der er mange megabyte der skal læses ind, så bør man også
checke harddisk optimering med hdparm. En non-DMA opsætning
med kun PIO mode vil gøre det ekstra langsom.

--
no signature :)

Fra : Dennis Lerche

Dato : 30-10-01 20:05

> Jeg har mest brugt RH men også SuSE på en masse forskellige maskine og jeg
> syntes det er generelt..

Det er nu ikke noget jeg har oplevet, jeg kører RH 7.1 på en Pentium2 300
MHz, og det går noget hurtigere end Winblows. Jeg holder mig godt nok også
til Enlightenment, som jeg synes overgår Win... i funktionalitet.

Dennis

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 20:20

Peter Andersen wrote:

> Som server er linux jo genial, men med GUI syntes jeg efterhånden at jeg må
> indrømme det ikke lever op til mine forventninger....

Specielt KDE trækker tænder ud.

Hvilken konfiguration snakker vi om her?

Hvis du kører en lille window manager med et godt grafikkort uden en
masse ekstra gejl, kan du få en lille tjep maskine.
http://bigfoot.com/~thunderbear